Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 16:31:07
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:23:31
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 16:11:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:43:49
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:26:45
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25

Auteur Topic: Straalcabine, hoe en wat  (gelezen 4502 keer)

Tomasso

• Moderator
  • Offline Offline
Straalcabine, hoe en wat
« Gepost op: 31 October 2023, 20:51:02 »
Sinds een aantal jaren ben ik in het bezit van een straalcabine van HBM

Als je met messing of witmetaal bouwt is dit zo'n ontzettend fijn apparaat, dat het hier in permanente opstelling staat en met enige regelmaat gebruikt wordt. Het oppervlak wordt geëgaliseerd maar vooral heel licht opgeruwd. In zekere zin is het nu spuitgereed, maar om echt alles helemaal schoon te krijgen kan de boel naderhand nog in de vaatwasser. Het hele project is dan zo enorm schoon en ruw, dat het volgens Gert (Arkema) 'schreeuwt om verf'.

Ik heb het in de praktijk kunnen testen, een ongestraald en gestraald object voorzien van primer, verf en een vernislaag en na uitharding het geprobeerd er af te krijgen. De hechting op het opgeruwde materiaal is zo fenomenaal dat het er een stuk moeilijker af te krijgen is. Al met al dus echt een aanwinst èn een aanrader voor iedereen die zelf bouwt.

Maar er is ook een keerzijde van het apparaat zelf. Hoewel je veel waar voor je geld krijgt is het apparaat nog niet helemaal optimaal. Hier en daar zitten er nog wat kieren en het stoffilter wat achterop het apparaat zit is simpelweg een lachertje. Daarnaast komt er elke keer bij het openen van het deksel enorm veel fijnstof vrij, waardoor alles er onder komt te zitten, maar erger nog, zeer, zeer slecht voor de luchtwegen/ogen. Een beschermde bril en/of mondmasker is dan ook aan te bevelen.

Het straalgrid is ook niet al te gezond, het aluminiumoxide is zo fijn, dat het gezondheidsklachten kan veroorzaken.

Dus, prachtig apparaat, maar wat nu?

Gelukkig zijn er oplossingen en bij de industriële machines is er altijd al afzuiging aanwezig. Dat zuigt niet alleen het stof af, maar creëert ook onderdruk, waardoor de boel neerslaat en niet door elke kier stof naar buiten komt. Omdat het deksel regelmatig open moet, is dit dus echt een aanrader/vereiste. Daarbij komt dat je door al het stof totaal geen zicht hebt op je project, dus eigenlijk kan je niet zonder afzuiging.

Daarnaast is het goed om, zodra je zo'n apparaat koopt, alles goed na te lopen op kieren. De kit is vrij grof aangebracht, waardoor overal rafels zitten waar het straalgrid op blijft liggen. De lamp is ook een probleem, de verlichting zit aan de achterkant, terwijl je jouw project juist van de voorkant uitgelicht wil hebben.

Wat is het grote voordeel van dit apparaat? Elk onderdeel, maar dan ook echt elk onderdeel, is los te bestellen. Maar er zijn ook upgrades te verzinnen, zoals bijvoorbeeld een voetpedaal. Dit apparaat is in de basis goed, maar het kan echt veel beter. Daarnaast zit ik er aan te denken om het zachte plexiglas aan de bovenkant te vervangen voor echt glas.

Hoe dan ook, dit topic is er om te laten zien wat er allemaal verbouwd kan worden, maar ook om het apparaat aan te raden voor de zelfbouwer. Ik heb hier verschillende apparaten staan die ik niet zomaar goedbedoeld gekocht heb en waarvan ik begrijp hoe ze werken en die ook echt goed werken, maar soms zijn er nog betere resultaten te halen en dat maakt het alleen maar leuker. Dus bij deze, de kleine verbouwing.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 31 October 2023, 20:53:18 door Tomasso »
Spoor 0 adept

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Straalcabine, hoe en wat
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2023, 21:11:03 »
Mooi handzaam dinkje. ;D ;D
Zoals je al aangeeft is stof een ding. Gelukkig kun je de afzuiging voor deze machines ook los kopen.
Hou er dan wel rekening mee dat hier een filter in zit wat ook regelmatig schoon gemaakt of vervangen dien te worden.
Een voetpedaal is alleen een pluspunt als rechtop kunt staan bij je staalkast.
En als je glas plaats (raar dat dat er niet inzit. is bij de grote standaard.) vergeet dan de folie niet.

Interessant project ik volg.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 31 October 2023, 21:23:53 »
Ik zet mijn straalcabine altijd buiten, als ik wil stralen.
Dan hoef ik me niet druk te maken over ontsnappend straalgrid.
En gebruik ook een beschermmasker voor het ademen.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #3 Gepost op: 31 October 2023, 21:35:09 »
In dit formaat kan geen loc of wagen in Spoor-0, laat staan Spoor-1. Moet je echt een maatje groter. Ook bij HBM te koop. Zie elders op BNLS.

En ALLE kieren zelf nog eens afkitten/afplakken met Ductape.  ;D maar vooral een (oude) stofzuiger er aan of wat Gert doet..buiten. Maar dan nog heb je een stofwolk in de cabine lijkt me.

« Laatst bewerkt op: 31 October 2023, 21:39:44 door FritsT »

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #4 Gepost op: 31 October 2023, 21:54:36 »
Tsja de dingen die je opnoemt ervaar ik ook. En dat voorheen met een kleine compressor. Neemt niet weg dat het wel waanzinnig goed werkt voor het reinigen van het model en hechten van de verf. Ik wil niet anders. Inmiddels heb ik een veel zwaardere compressor klaar staat, dus ook ik moet er aan geloven. Ik zit er wel eens aan te denken om de hele cabine uit elkaar te schroeven en alles af te kitten tussen de verbindingen in. Bij mij laat de kit namelijk ook los. Het hecht allemaal net niet goed.

Op welke plek bevestig je die stofzuiger/afzuiger? In mijn herinnering zitten er twee openingen/filters in de kast?

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 31 October 2023, 22:43:11 »
In dit formaat kan geen loc of wagen in Spoor-0, laat staan Spoor-1. Moet je echt een maatje groter. Ook bij HBM te koop. Zie elders op BNLS.

En ALLE kieren zelf nog eens afkitten/afplakken met Ductape.  ;D maar vooral een (oude) stofzuiger er aan of wat Gert doet..buiten. Maar dan nog heb je een stofwolk in de cabine lijkt me.

Dat probleem liep ik dus ook tegen aan.
Ik heb inmiddels ook de grotere aangeschaft voor spoor O
De gene die hier besproken word is prima voor Ho (hint  ;D)
Gr Jan

peterha

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 November 2023, 08:49:53 »
Ook ik heb ooit diezelfde straalcabine gekocht en de 'issues' die hier naar voren komen, heb ik uiteraard ook gehad/ondervonden.

Inderdaad ervaren dat door de compressor ontzettend veel fijnstof gaat ronddwarrelen en dat al dat stof het zicht op het te stralen werkstuk enorm beperkt. De achterin gemonteerde lamp is zeker een lachertje en ook het stoffilter heb je weinig aan. Al met al schreeuwde het ding op een aantal aanpassingen. Hier is wat ik gedaan heb.

1. Om niet de hele boel onder het stof te hebben dat door de kieren van de kast naar buiten komt, heb ik de hele kast gedemonteerd, de bestaande kit verwijderd en het hele zaakje opnieuw goed en zorgvuldig in de kit gezet. Ook heb ik ik tussen kast en deksel ruim tochtband/-strip geplakt omdat anders het stof door die kieren er zo uitgeblazen wordt.

2. Om het plexiglas te 'beschermen' en toch zicht te houden op het het onderdeel zit er standaard een extra stuk plakfolie aan de binnenkant op geplakt, dat je kunt vernieuwen. Echter, het straalstof maakt zowel de bestaande plexiglas ruit alsook de extra folie nagenoeg ondoorzichtig. Ik heb het plexiglas vervangen door gewoon glas. Maar.....

3. Goed zicht op je onderdeel is belangrijk en het buislampje dat er in zit, is volstrekt onvoldoende. Ik heb dat ding er dus uit gehaald en de gaatjes afgedicht. Ik heb van dun MDF een soort U-vorm gezaagd waarin ik in de bovenkant en aan elke zijkant een inbouw halogeen spotje had gemonteerd. Maar die dingen worden vrij heet en omdat ze dan erg dicht op het glas zitten, heb ze toen vervangen door led spots. Dat geheel heb ik bovenop de deksel vastgemaakt. Dit geeft goed licht in de kast.

4. Het filter dat er in zit is waardeloos. Aan de zijkant zit dat stoffilter en aan de achterkant zit ook een opening. Waarschijnlijk dient die voor luchtaanvoer als je afzuiging gebruikt? In het begin heb ik van de meegeleverde ring en een stofzuigerzak zelf een soort opvangfilter gemaakt dat dan aan de achterste opening bevestigd werd. Ving wel aardig wat stof op, maar was toch nog onvoldoende. Later heb ik voor een goede stofafzuiging bij de Gamma zo'n industrie stofzuiger gekocht, maar dan nog zit het filter binnenin de kast snel dicht door het aangezogen stof. 

5. Ik heb het apparaat gekocht toen ik begon met bouwen in spoor 0. Tot nu toe heb ik mijn modellen er in gestraald. Hoewel het wat lastig is en wat manouvreer handelingen vraagt bij langere modellen, heb ik zelfs mijn Ovaalramer (48 cm) en mijn 241P (40 cm) er in gestraald. Op die momenten is een grotere straalcabine handig, maar voor die andere, kleinere modellen voldeed deze prima.

WAARSCHUWING:
De stofzuiger die ik gebruikte, heeft een behoorlijke zuigkracht, zelfs zoveel dat met gesloten deksel er dermate veel onderdruk ontstond dat de rubber handschoenen zich a.h.w. vanzelf opbliezen onder invloed van de luchtdruk van buiten. Wel handig, want je steekt zo je handen erin.

Dat heb ik bij veel modellen zo gedaan en dat is altijd goed gegaan, totdat....

De laatste keer heb ik waarschijnlijk wat anders gedaan dan normaal en heb ik -vermoed ik- ook de achterste opening teveel afgesloten. Daardoor is na het aanzetten van de stofzuiger zoveel onderdruk ontstaan dat het glas geïmplodeerd is. Gelukkig droeg ik wel een veiligheidsbril maar net boven mijn wenkbrauw kwam een stukje glas dat een wondje op mijn voorhoofd maakte en net op de plek waar een slagadertje liep. Toen meteen maar even naar de Eerste Hulp gegaan en 2 hechtingen later kon ik de boel opruimen. Daarom: wees voorzichtig!!

Het voordeel van glas is wel dat het stof wel neerslaat op het glas maar het niet aantast of ondoorzichtig maakt zoals bij het plexiglas. Simpel schoonvegen met de handschoen maakt de binnenkant van de ruit weer helder en heb je weer prima zicht op je werkstuk.

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen blijft er na een straalbeurt bij het openen van de deksel stof uitkomen. Dat is de reden waarom ik het stralen buiten op het balkon doe. De straalcabine staat normaliter in de zijkamer en bij elke keer stralen moet ik het naar buiten sjouwen, zodoende is deze (voorlopig) groot genoeg.

Tot zover mijn ervaringen met deze straalcabine.
Met vriendelijke groet,
Peter

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
« Reactie #7 Gepost op: 01 November 2023, 12:32:43 »
@peterha. Glas beschadigd wel degelijk door het sraalgrit.
Er zit niet voor niets folie bij een kast (met glas) als je die nieuw koopt.
Het gaat wel een stuk langer mee dat zeker.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

peterha

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2023, 13:57:19 »
Natuurlijk kan het beschadigen, maar dan moet je wel direct de straal richten op het glas.
Als je de straal gewoon richt op je werkstuk en weg van het glas beschadigt het glas niet, is mijn ervaring.
Het enige dat bij mij tot nu toe neerslaat op het glas is het stof en dat kun je afvegen.
Met vriendelijke groet,
Peter

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 November 2023, 17:13:23 »
Glas is makkelijk uitneembaar? Dan zou je het af kunnen spoelen, in plaats van vegen. Het fijne stof bevat ook de scherpe korreltjes die kunnen gaan krassen / het glas dof maken.

Ik heb zelf een straalcabine gemaakt. Het hoefde voor mij helemaal geen gepantserde stalen bak te worden, gewoon licht XPS van 2 cm dik, aan elkaar gekit met all in one. Het zwaarst is de glazen plaat. Er komt geen lawaaiige stofzuiger aan te pas, bovenop leg ik een ventilator (niet op de foto).

Hier staat die in de schuur geparkeerd, er hangt een fietshaak voor. Als ik die voor de foto iets had laten zakken dan was het een complete smiley geweest.

De afzuiging zit bovenop, die zuigt langs de 4 wanden, dan door het witte gaas (de bodem, die laat het straalgrit door) en door de opening onder (de monde van de smiley). Een heel licht briesje, waardoor geen gedwarrel ontstaat. Het straalgrit zakt door het gaas waaruit de bodem bestaat. Schuine wanden leiden het grit naar de bak, die door de 'mond' uitgehaald kan worden.

Door een zijwand zit de luchtslang, ik kan het bijvullen binnenin doen. Buiten aan aansluiting voor de lucht.

De handschoenen zijn een verhaal apart. Ik had het goedkoop willen houden, maar kwam na een zoektocht naar geschikte handschoenen om ook kleine voorwerpen te kunnen hanteren, terecht bij de gynaecoloog. Die gebruikt latex handschoenen tot aan de elleboog. Ze kostten 2 tientjes, het duurste onderdeel van de bak. Het ergste was dat na een tijdje de opgespannen 'mouwen' bij de ingang begonnen in te scheuren. Ik heb ze eraf gehaald en apart gelegd. Ze zijn nog wel bruikbaar, maar ik bewaar ze voor het fijne werk. Met goedkope keukenhandschoenen lukt het ook, bloemen op de koop toe.
Ik heb al een trein

Tomasso

• Moderator
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 November 2023, 12:46:41 »

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 November 2023, 16:59:07 »
Tja, het werkt.  :)
Waarschuwing: ga geen zamac zandstralen (de welbekende, roemruchte zinklegering wordt nog steeds gebruikt als zinkspuitgietwerk). Daar slaan gaten in die je er niet meer uit krijgt, het wordt té ruw dus.

PS
Na de reactie van Frits,
Citaat
Is dat wel zo of is dat een aanname ?
,
zou het kunnen zijn dat er zinkpest in het spel was. Er zaten ook nog verfresten op, ik weet niet of dat ook zorgde voor nog meer bulten en gaten. Dus nam ik aan dat zacht metaal niet geschikt was. Gelukkig blijk ik het mis te hebben gehad, ik ga het eens gauw opnieuw oppakken. Ik straal met aluminiumoxide en met weinig druk, zo rond de 2 bar.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2023, 23:54:30 door HuubvG. Reden: zie PS »
Ik heb al een trein

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #12 Gepost op: 02 November 2023, 17:13:00 »
Is dat wel zo of is dat een aanname ?

Ik straal zacht metalen legeringen gewoon hoor, alleen niet met 8 bar en ook niet loodrecht er op en ook niet minutenlang. Absoluut geen schade en geen verlies van details, maar wel schoon.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2023, 17:15:06 door FritsT »

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 02 November 2023, 19:45:51 »
Ik had in de garage ook zo een kast
Dat dof wordende ruit gebeurd op de lange of korte duur gewoon
Gebruikte daarom altijd de opplak folie
De druk die ik gebruikte was 2,5 bar
Het straal middel was een glas korrel
Moest je wel regelmatig vervangen,omdat de korrels bot werden

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #14 Gepost op: 02 November 2023, 20:05:09 »
Glaskorrel is rond en schuurt niet. Dat is meer om oppervlak weer te "ontruwen". Kijk uit, het vervormt metaal door de botte inslagen.
Aluminiumoxide is scherp en schuurt wel.