Ik ben eens gaan kijken op wat sites van bekende forumleden en zag op Huib's www.floodland/trein onderstaand schema voor een sluitlicht. Volgens mij lost dit de originele vraag uit dit draadje ook op.
Parallel aan de LED of aan de serie LEDs. Wat ook mag: parallel aan de LED en de weerstand (of aan de serie LEDs en de weerstand). Dus niet anti-parallel aan de andere diode, want dan zou de anti-paralelle diode de halve fase tussen de rails kortsluiten.Als je het op deze manier doet gebruik je geen condensator. Als je wel een condensator gebruikt, vervalt de anti-parallele diode, en sluit je de condensator aan over de serie van weerstand+LED(s).Tenslotte: als je meerdere LEDs gebruikt, kun je er een aantal in serie zetten. Je moet dan wel een kleinere weerstand gebruiken, maar je beperkt de energie verliezen.
Stig,jouw plaatje is wat cryptisch voor mij. Ik herken de diodes nog en ik herken de antiparallelle situatie. Ik mis de LED en de ElCo en ik snap het 'staartje' naar G niet.
Stig,jouw plaatje is wat cryptisch voor mij. Ik herken de diodes nog en ik herken de antiparallelle situatie. Ik mis de LED en de ElCo en ik snap het 'staartje' naar G niet.Ik ben eens gaan kijken op wat sites van bekende forumleden en zag op Huib's www.floodland/trein onderstaand schema voor een sluitlicht. Volgens mij lost dit de originele vraag uit dit draadje ook op..Met de gelijkrichter is het geflikker van de LED afgelopen en de ElCo 'vangt' korte stroomonderbrekingen door vuile railstukken netjes op.