Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan  (gelezen 10481 keer)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Gepost op: 09 juni 2006, 23:28:20 »
Hey allemaal, ;)

Telkens dat ik op Houten rondloop, zie ik die grote kraan van Kleinspoor staan, een prachtig ding. Alhoewel ik voornamelijk tijdperk 1 rijdt, blijftie me intrigeren.
Alleen, ik zou hem digitaal werkend willen hebben... ::) Erg leuk projectje natuurlijk, maar ja, dan moet je wel weten hoeveel ruimte er in dat ding aanwezig is om katrolletjes, motortjes, elektronica, enz kwijt te kunnen. Vandaar dat ik bezig ben met een haalbaarheidsonderzoekje voordat ik er 160 euro in steek.

Mijn vraag is dus of iemand wellicht mij dit kan vertellen. Heeft iemand dit model gebouwd/heeft iemand wellicht bouwtekeningen waarop ik kan zien hoeveel ruimte er (in het motorhuis, maar ook in de giek) is?
Natuurlijk heb ik Kleinspoor al een tijdje terug gemaild, maar ik heb daar tot nu toe nog geen reactie op ontvangen (en ik heb mijn spam-box tussentijds wel goed gechecked volgens mij).

Groeten,

Henk
K.Bay.Sts.B

m.v.wesstein

  • Gast
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #1 Gepost op: 09 juni 2006, 23:51:47 »
Kleinspoor kun je het beste gewoon ff bellen... :)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2006, 12:15:17 »
Goede tip. Ze zijn gesloten tot 12 juni. Dus wellicht dat ze op vakantie waren. Zou ook kunnen verklaren waarom ze geen mail verstuurden. Maar ja, wie gaat er bellen, als hij op een bijlage terug hoopt...  :)
K.Bay.Sts.B

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2006, 18:55:55 »
Vandaag reactie gekregen via de mail. Binnenkort krijg ik een bouwbeschrijving.
Mochten er nog mensen die die kraan al digitaal werkend hebben gekregen, dan hoor ik het nog graag!  ;) Kan nog wel wat tips gebruiken voor het uitschuifmechaniek van de giek en het contragewicht. ;D

Grtz Henk
K.Bay.Sts.B

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2006, 19:16:55 »
motortje in contragewicht zetten, draadeind eraan, moertje in de "kap" zetten en het gewicht schuift zichzelf in en uit. Motortje kun je ook in de kap zetten en het moertje in het gewicht, maar die kap zit waarschijnlijk al vol met het kabeltjesgebeuren....
grtz
Floris

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2006, 19:18:29 »
Dat is een mooi project waar ik heel nieuwsgierig naar ben :)
Als je klaar bent misschien een mooi item voor het topic " galerie" ?
Ik denk dat er wel meer mensen zijn die hier geintereseerd in zijn ;)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2006, 19:56:00 »
Het blijft op dit moment een haalbaarheidsonderzoek. Ik wil heel wat en er is maar beperkt ruimte in dat ding (tenslotte, er moet een decoder in, motortjes, relais allicht, draadklosjes, beveiligingzooi, enz). En ook al zou het allemaal mogelijk zijn, dan weet ik nog niet 100% zeker of ik het ga doen.
@Floris, ik heb zelf ook al zitten denken aan een spindel-systeem. Trilfunctiemotortjes zijn klein, maar niet erg krachtig. Bovendien moet er waarschijnlijk een dubbele spindel komen, omdat de giek uit drie delen bestaat en één spindel te kort is. Maar spindels lijken wel het meest geschikt.

Groeten Henk
K.Bay.Sts.B

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2006, 11:37:41 »
Misschien een idee om de digitale roco-kraan als basis te nemen. Hier zit alle elktronica en motortjes al in. Het is dan alleen nog de vraag: past het in het kleinspoormode.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

wisselstromer

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2006, 12:34:00 »
Henk , stuur mij de bouwtekening.
Ga ik ook even meedenken .
Gr.Patrick

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2006, 13:01:45 »
Sander, het kan een aardige basis zijn. Alleen zijn de componenten redelijke groot (met name de motoren, die ook nog een op een plaats zitten waar je ze niet wil). Daarnaast zo'n kraan 200 euro, toch redelijk veel... :(
Het probleem van ruimte zit hem in het uitschuiven van het contragewicht. Zou je hier het roco-gedeelte in zetten, dan kan je vergeten dat je die arm er nog in kan plaatsen. Zie ook foto's, klikklik.
Mijn oorspronkelijke doel was ook de giek en de arm van het contragewicht te laten verschuiven. Het draaien van de giek ten opzichte van het motorhuis, alsmede het verplaatsen van de steunen heb ik al snel overboord gegooid.

Patrick, kan je me je e-mailadres sturen? Dan zal ik wat relevante info inscannen en mailen.

Groeten Henk

P.s. als iemand toevallig een Roco kraan-DCC-decoder overheeft, houd ik me wel aanbevolen. Het valt ook wel te realiseren met een DCC decoder en wat mini-relais (dat gaat waarschijnlijk ook wel passen), maar ja het neemt toch meer ruimte in beslag en het tikt zo (vooral in gebruik met de joystick, waarbij je continu functies in- en uitschakeld.).
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2006, 13:04:43 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2006, 23:06:18 »
Kun je, in plaats van relais, niet transistoren gebruiken? Zelf heb ik totaal geen verstand van analoge electronica, maar van een transistor weet ik dat het een soort hele kleine versterker is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2006, 23:25:57 »
Wellicht wel ja, maar kan je dan ook de stroom van polariteit wisselen en in voltage hoogte makkelijk variëren? Misschien is het wel mogelijk (ik ben ook geen elektronicaster), maar volgens mij gaat dat  ook niet makkelijk worden (en vergeet niet de ruimte die het dan gaat innemen).
Ik heb zelf zitten kijken naar opto-koppelaars, maar zoals ik het begrijp, beginnen die te roken zodra je daar meer dan 50 a 100 mA op zet. In principe is 100 mA wel genoeg voor bijvoorbeeld een trilfunctiemotor uit een telefoon, maar of die weer goed genoeg is voor die kraan...
Grtz Henk
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2006, 23:28:35 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2006, 00:39:01 »
Een opto-coupler is om twee stroomkringen electrisch te isoleren en is dus niet geschikt voor dit doel.

Zoals ik al opmerkte, een transistor is een soort 'gate' die ook kan versterken en nog veel meer. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Transistor) En je hoeft niet meteen vermogentransistors in te zetten; dat is meer voor je versterker.

Klaas Zondervan lijkt me nou echt de aangewezen persoon om hier iets verstandigs over te zeggen, maar ik weet niet of hij dit draadje leest. Misschien een idee om dit eens voor te leggen aan de Electronicavraagbaak?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2006, 19:05:38 »
Hallo Henk,

Het is inderdaad een hele mooie kraan die je op de foto laat zien.

Als je de snelheid van de motoren wildt kunnen regelen dan is een locdecoder het makkelijkst, je kunt de motor ook dan meteen twee richtingen op laten draaien.
Dat relais wat je in dat andere draadje noemt om een andere motor aan de decoder te hangen lijkt ook heel geschikt. Met losse electronica bouw je al snel groter dan met dit relais, ook heeft een relais voordelen bij het gebruik van een lastgeregelde decoder.

Met een Marklin kraan (die oude vaste) heb ik geëxperimenteerd met bovenstaande schakeling om deze kraan met Koploper aan te sturen. Deze kraan heeft maar drie functies, draaien L/R, haak hijsen/zakken en de magneet. In Koploper kun je een macro aanmaken en af laten spelen, is heel leuk.

Ik weet niet hoeveel functies je uiteindelijk overhoud, maar als je de kraan ook door Koploper wildt laten bedienen dan is het wellicht handig om nu al te kijken hoe Koploper de diverse kranen aanstuurd.

Succes met je project.

Groeten Jan.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Kleinspoor Volker Stevin Kirow Kraan
« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2006, 19:21:43 »
Nee, koploper komt er hier niet in. Ik heb nog een veel ambitieuser plan... Hem aansturen met de joystick van Roco (dat valt wel mee), maar dan via de intellibox... En hoe dat moet... Dat weet Joost, nu alleen nog Joost vinden.  ;D
Zonder gein, ik heb me wat zitten verdiepen in Loconet en Xpressnet, maar tot nu toe word ik er niet echt wijzer van. (Zie ook weer dit draadje.) En ook al zou ik die beschrijvingen van haver tot gort kennen, dan staat er volgens mij nog steeds niet bij hoe ik dit nou omzet in werkelijke stroomsignalen. En dan moet je nog een pic programmeren...
Dus ik weet nog niet hoe ik het één en ander wil gaan aansturen. Misschien is het makkelijkste wel om een oude Lokmaus1 slopen en daar een joystick aan knopen. Of toch maar zonder joystick.

Maar laat ik nog maar eens benadrukken dat dit slechts een vooronderzoek is...
(dat wellicht een beetje uit de hand begint te lopen... ::))
Grtz Henk
K.Bay.Sts.B