Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Schaduw station automatiseren  (gelezen 2162 keer)

Leo Bettonviel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Schaduw station automatiseren
« Gepost op: 26 October 2023, 15:51:23 »
Lectori Salutem,

Misschien kan iemand mij op weg helpen met het volgende:

ik bouw momenteel aan een tentoonstellingsbaan naar Amerikaans voorbeeld (Arizona) en heb voor het eerst behoefte aan een schaduw station. Puzzel de Puzzel. Altijd op z'n Amerikaans gereden....Handregelaar en met locje meelopen. Nu heb ik voor één spoor een (onzichtbaar) schaduw station nodig en omdat het op beurzen meestal hectisch toegaat heb ik het liefst dat het zo automatisch als maar mogelijk is werkt.

Situatie:
1 inrijspoor/uitrijspoor
3 opstelsporen (kop) 1.20m
1 driewegwissel (Fleischmann)

de inrijdende loc zoekt zelf een vrij spoor en stopt aan het einde
de uitrijdende loc is de langst wachtende en schakelt van rijrichting

Besturing:
digitaal met zwarte Z21
Locs met verschillende decoders (fabrikant)
Korte treintjes

groetjes, Leo Bettonviel (Sodumb & Gamorra RRco.)

bask185

• Offline Offline
Re: Schaduw station automatiseren
« Reactie #1 Gepost op: 26 October 2023, 20:05:53 »
Bij verreweg het goedkoopst en makkelijkst is om afschakelbare secties te maken met relais. Alle relais en de drieweg wissel kan je dan bijvoorbeeld met reed contacten bedienen. Dit doet wat je wilt.

Alleen het nadeel is dat je treinen abrupt uitvallen. Sommigen vinden dat prima anderen willen dat niet. Een ander nadeel kan zijn als een of meerdere treinen een powerpack hebben die groot genoeg is om een spanningsloze sectie te overbruggen. Dat zie je niet heel erg vaak.

Bovenstaande kan je evt nog uitbreiden met het ABC systeem. Dan remmen je locs keurig af met een instelbare remsectie. Alleen al je decoders moeten dat snappen. Je meldt dat je veel verschillende decoders heb. In alle waarschijnlijkheid zit er eentje tussen die dat niet snapt.

Dan bestaat er ook nog zoiets als een DCC rembooster. Dat is een aparte booster die alle treinen kan laten remmen. Dat is alleen elektrisch al wat lastiger.

En je laatste alternatief is om een terugmelder aan je Z21 te hangen en een laptop met een computer programma te gebruiken. Dat is welliswaar een tikkeltje overkill en er zit veel uitzoek en leerwerk achter.

Meer kan ik niet bedenken op dit moment.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Leo Bettonviel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 October 2023, 23:43:51 »
Dank je wel Bas, een heel verhaal met meerdere denkrichtingen. Ik kan bv. starten met vervangen van decoders met LENZ silver die zover ik weet de enige zijn met echte ABC. Ik heb daar ervaring mee. Ik heb dan alleen de keuze van het inrijspoor nog niet opgelost.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 October 2023, 09:48:43 »
Ik voorzie nog een probleem. Ik zit hier op er n Centerparcs op mn phone en ik heb gemist dat het kopsporen zijn en dat je van rijrichting wilt wisselen.

Dat maakt het geheel wel wat problematisch. Hoewel je met ABC wel kan pendelen kan je dat niet op andere treinen afstemmen. Misschien dat het lukt als je eerst uitvalt op een spanningsloos stuk en dan inschakelt naar abc misschien dat je daarmee de loc kan overtuigen van richting te wisselen. Geen idee of dat werkt, waard om te proberen.

Dat kiezen van spoor moet je simpel houden door altijd 2 treinen op je station te laten. Als er eentje komt , pakt hij het spoor van de laatst gebruikte. Het 'systeem' kan dan in volgorde blijven rouleren

Maar als ABC dus ook niet gaat werken  met pendelen dan moet je of aan een Arduino oplossing denken of toch een laptopje meenemen.

Een Arduino kan via Xnet of Lnet instructies sturen naar de Z21 maar de Arduino moet dan ook weten welke trein er precies aankomt zodat hij weet welk adres hij moet afremmen. Dat kan je doen door middel van een schakelaar. Het idee is: elke keer wanneer je een trein naar schaduwstation stuurt, druk je op een schakelaar en dan stuur je de desbetreffende trein aan met je Multimaus en dan weet de Arduino wat te doen. Hij onthoudt dan welk adres op welk spoor staat en kan dan een andere trein terugsturen.

Ik heb zelf geen tijd om je hiermee te helpen op dit moment  :-*. Had het wel leuk gevonden.

Dat is natuurlijk niet erg een simpele oplossing. Maar als je met de computer gaat rijden dan moet je of je complete baan voorzien van melders of je moet af en toe je laptop bedienen. En of je daar op zit te wachten.  ???

Dus ja je hebt een simpel probleem waarvoor geen makkelijke noch ideale oplossing bestaat. In alle eerlijkheid zie ik dit alleen gebeuren als je analoog gaat rijden  :-X

Dus je kan tenminste wel spanningsloze of ABC secties maken om treinen veilig tot stilstand te brengen maar het omkeren moet je dan alsnog met de hand doen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

meino

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 October 2023, 10:11:36 »
Ik voor zie nog een ander probleem. Je controleert de trein via een handregelaar, maar je hebt nu drie treinen op de baan, ieder met een eigen DCC adres. Stel dat het lukt om automatisch een trein te stallen en een andere trein uit het schaduwstation te laten rijden, maar je handregelaar staat nog op het adres van de laatste trein die net het schaduw station is ingereden. Hoe vertel je de handregelaar wat het adres is van de trein die nu het schaduw station verlaat. Ik ben bang dat je er niet aan ontkomt om de hele baan uit te rusten met bezetmelder, blokken en dat in Koploper, iTrain etc te configureren en de besturing aan de computer over te laten.

Groet Meino

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 October 2023, 11:43:36 »
Heel interessant "probleem" , dus hierbij een analyse / poging om een richting te zoeken voor een oplossing. Waarbij het gebruik van een programma als laatste redmiddel dient.

Op de eerste plaats:  geen enkele decoder/ loc verandert zomaar van richting, dus daar is een instructie voor nodig. Alleen maar stoppen, op welke manier dan ook, zal geen verandering van rijrichting teweeg brengen.  Omdat je dit automatisch wil laten gebeuren zijn er (zoals al opgemerkt) in principe 2 mogelijkheden:  via programmering /besturing/PC etc.  of via een instelling in de decoder: pendelen, in combinatie met hardware die daarvoor zorgt (zoals ABC elementen).

Ten tweede:  het inrijden en weer wegrijden is makkelijker in een vast patroon te realiseren dan random, dus, ook al gemeld, in volgorde binnenkomen en weer wegrijden. Eerst 1, dan 2 dan 3 , waarbij je misschien nog de keuze wil maken tussen het vertrekken van loc1 als loc2 binnenkomt, of dat je wacht tot loc3 binnenkomt en dan pas loc1 vertrekt.  Dit is vooralsnog een analoog probleem. (uiteraard ook via een programma te regelen)

Ten derde:  je rijdt uitsluitend met DCC (?). Spanningsloos zetten geeft geen wisseling rijrichting, remmodules/booster geven dat niet, ABC geeft dat niet, tenzij.  Wat de Z21 kan weet ik niet, dat zou je zelf kunnen uitzoeken.

Ten vierde, en hier komen we aan de kern:  omkeren rijrichting.  Vraag:  kan de Z21 hier iets in betekenen ?  Of een ander systeem ?  Anders blijft voor zover ik weet als enige mogelijkheid het ABC systeem over gecombineerd met pendelen.

Ten vijfde:  decoders.  Die moeten dus geschikt zijn voor zowel ABC als pendelen, als ik voorlopig potentiële andere mogelijkheden uitsluit.  Dat kunnen meerdere merken zijn.  Je opmerking over Lenz Silver:  die bestaat alleen nog in bepaalde uitvoeringen, niet meer met draadjes of 8-polige stekker.  Die zijn vervangen door de meer dan gelijkwaardige Lenz Standard decoder. (opmerking keuze inrijspoor: zie eerder)

Ten zesde:
Misschien dat het lukt als je eerst uitvalt op een spanningsloos stuk en dan inschakelt naar abc misschien dat je daarmee de loc kan overtuigen van richting te wisselen. Geen idee of dat werkt, waard om te proberen.
Ik denk precies omgekeerd, want waar zou de decoder informatie vandaan moeten halen als die eerst helemaal spanningsloos gezet is ? Het zou kunnen, maar dat weet ik niet.  Ik heb inmiddels wat materiaal in huis, dus ik ga dat hier testen.
Omgekeerde volgorde:  de decoder komt in een ABC sectie, remt en stopt en schakelt de rijrichting om.  DAN PAS valt de spanning af.  Maar ook hier enige twijfel over de resultaten daarna.  Neem ik mee in de test.

Ten zevende:  voortbordurend op voorgaand.  De loc die mag gaan vertrekken krijgt weer spanning als door de binnenkomst van een andere loc het uitgaande spoor vrijgegeven wordt.  Dit hoort bij de analoge oplossing van de wissel/stopstuk sturing.

Ten achtste:  opmerking over de/een handregelaar.  Die doet er niet toe, want je rijdt eerst een loc naar het schaduwstation en daarna komt er een andere weer uit.  Die staat niet op je handregelaar, maar die kun je weer oppakken op de gebruikelijke manier van wisselen van loc (rijdend).

Ten negende:  omdat de loc's op "pendelen" staan, mag er op geen enkel moment sprake zijn van een ander ABC stuk waar de loc inrijdt, tenzij het juist weer de bedoeling is om terug te keren.  Je kunt de loc dus vrij bewegen en ergens anders handmatig omkeren (regelaar) en daar na weer richting schaduwstation vertrekken en de riedel begint weer opnieuw.  Als de loc WEL in een ABC stuk komt, zal die automatisch stoppen EN omkeren.

Dit lijkt me voorlopig wel genoeg.  Let wel:  alleen gebaseerd op gedachtegang, ik heb weinig praktijkervaring.  Mogelijk prikt iemand dit door ?

Succes en ik hoor nog wel.  Ik moet even wat tijd en ruimte vrijmaken voor een test, dan hoor je ook nog van mij.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 October 2023, 12:36:56 »
Zonder computer de rijrichting bij DCC omkeren kan met een keerlus, maar dan moet je daar wel plek voor hebben. Het is natuurlijk niet zo dat de trein dan achteruit gaat rijden, maar hij rijdt dan wel in de andere richting.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 27 October 2023, 14:25:07 »
Hoi Leo!

Ik denk dat Meino met de laatste opmerking de beste oplossing biedt... Met bv het gratis Koploperprogramma kun je met wat bezetmelders e.e.a. automatiseren. Het grootste probleem ligt denk ik in het hebben van een kopstation. Bij gewoon doorgaand verkeer had je bv voor Hades van Tams kunnen kiezen. Of gewoon doodsimpel met een analoge meld systeem en bijbehorende schakelingen.

Heel veel melders heb je niet nodig en je zou het relatief eenvoudig kunnen houden. Maar nog altijd heb je dan wel een laptopje nodig plus wat kennis van het programma. En dat is dan weer een aparte tak van de hobby  ;)

Rody v. G.

• Offline Offline
    • YouTube
« Reactie #8 Gepost op: 27 October 2023, 14:55:21 »
Geheel buiten de originele vraag om, maar; Heb je getest of je Amerikaanse (waarschijnlijk RP25 bewielde) treinen goed over de Fleischmann 3-weg wissel gaan? Ik zou dat zeker even doen voor de zekerheid.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 October 2023, 14:59:43 »
Zonder computer de rijrichting bij DCC omkeren kan met een keerlus.
Ik geloof niet dat dit de lading van de vraag dekt. Klok en klepel ?  ;)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 October 2023, 15:02:50 »
Geheel buiten de originele vraag om, maar; Heb je getest of je Amerikaanse (waarschijnlijk RP25 bewielde) treinen goed over de Fleischmann 3-weg wissel gaan? Ik zou dat zeker even doen voor de zekerheid.

Uit ervaring weet ik dat RP25 wel over een 3-weg van Fleischmann wil (de messing variant). ideaal is het niet maar het gaat zeker. Als het uit het zicht ligt is het wss van minder belang of het er netjes overheen loopt, als jet maar loopt  ;)

Rody v. G.

• Offline Offline
    • YouTube
« Reactie #11 Gepost op: 27 October 2023, 15:19:16 »
Ah ok, dat is mooi! :) Ik had in het verleden, toen ik nog wel eens een tafel-ovaaltje maakte met profi-gleis, dat het mis ging op de lange wissels en gebogen wissels. (Wielen die wegzakten op puntstuk met name.) Geen ervaring met de 3-weg wissel.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 October 2023, 15:28:14 »
Ze zakken er wel wat in inderdaad.... Profi is 2,7 mm profiel dacht ik, de messing 2,5. Pin mij er niet op vast  ;)

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 October 2023, 15:35:25 »
Nee, andersom.  :D
De hoogte van de railstaaf lijkt me ook niet zo relevant. Het mogelijk probleem is het puntstuk. Even proberen kan geen kwaad. Het zou ook best kunnen dat Leo al weet dat het kan.

Bevat die Z21-app nog steeds geen basale automatiseringsmogelijkheden?
« Laatst bewerkt op: 27 October 2023, 15:44:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 October 2023, 16:17:06 »
Citaat
Bevat die Z21-app nog steeds geen basale automatiseringsmogelijkheden?
Volgens mij niet. Je kan er wisselstraten mee stellen, DCC ext commando's versturen en trein rijden maar that's it.

Ik weet niet of er apps zijn waarmee je dingen kan automatiseren. Phones hebben rekenkracht genoeg voor dat soort dingen dus een goed idee zou het zeker zijn. Phone met usb of wifi verbinden en gaan  (y)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github