Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?  (gelezen 6397 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5386
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #15 Gepost op: 17 October 2023, 22:52:02 »
In de Duitse tekst worden de twee rijtuigen achter de loc aangeduid als Bye673. Dus dat maakt vijf. Plus het vermeende NMBS rijtuig maakt zes, en dan nog de WR en de D/P. Dat maakt acht…. Toch?

Rob
« Laatst bewerkt op: 17 October 2023, 23:37:20 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #16 Gepost op: 17 October 2023, 23:50:29 »
Op de foto staan acht rijtuigen. De rode in het midden moet haast wel een restauratie zijn, die zit dan midden tussen beide treindelen. Aan het eind hangt een D. Dat betekent dat of die extra C niet is gesteld, of de A of de B uit dat treindeel. Lijkt mij...
« Laatst bewerkt op: 17 October 2023, 23:53:02 door janw »

applor

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #17 Gepost op: 18 October 2023, 00:34:32 »
Ik begrijp dat er enige verwarring bestaat over de bewoording van de rijtuigklassen, maar het onderschrift zegt beslist 2x ABC en 1x C, omdat er op dat moment geen pure 1e klas wagons waren, ze waren altijd AB of ABC. Zuivere 2e klasse waren ook vrij zeldzaam.

Ik zal in ieder geval de door mij samengestelde wagenlijst delen:

C4üpw-50/38 DB
C4üpw-50/38 DB
B4ywe-30/50 DB
WR4ü-28 DSG
ABC4ü i1 NMBS
C4ü i1 NMBS
C4ü Plan D NS
Pw4ye-32 DB

Volgens het onderschrift is de derde laatste een NMBS I1 en dus ook de vierde laatste, aangezien ze van hetzelfde type zijn en op basis van de ramen en het dak een ABC I1 en een C I1 lijken te zijn.
Dit komt ook overeen met het onderschrift van de wagons Brussel - Venetië en Brussel - München.
Daarom had ik bedacht dat het NS-plan D de andere ABC zou moeten zijn die Hoek van Holland - München rijdt omdat dat zou matchen met een wagon van NS-origine en ook omdat de enige andere ongeïdentificeerde wagon de 3e in de trein was en een wagon blijkt te zijn DB B4ywe-30/50 en zeker geen ABC.

Het bijschrift verwijst naar het treinplan vanwege de informatie, maar het treinplan is niet gepubliceerd op internet (dat ik kan vinden), dus daarom kan ik het niet controleren.
Bovendien weten we dat treinplannen niet vastliggen en enigszins kunnen veranderen afhankelijk van de beschikbaarheid van wagons en passagiersbehoeften. Het is dus heel goed mogelijk dat als het ABC werd gespecificeerd, het werd vervangen door een C van NS.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #18 Gepost op: 18 October 2023, 01:44:11 »
Dank Applor voor deze verheldering; het ontbreken van volledig-A rijtuigen is inderdaad een aanwijzing die we nog niet hadden meegenomen (los van de vraag of het Duits en de vertaling helder zijn geformuleerd). Ik zat inderdaad ook nog met het probleem dat het volgens de tekst primair om een trein Münster-München gaat, en welke wagens er dan uit Münster kwamen. Als ik het nu goed begrijp gaat het dus om een trein Münster-München waarin 3 wagens zijn bijgeplaatst, nl. een ABC Brussel-Venetie, een C Brussel-München en (op papier) een ABC HvH-München die hier kennelijk is vervangen door een C -- die laatste identificatie als een C7800 is buiten twijfel. De bijgeplaatste wagens uit NL en B hangen dus samen bijna achteraan net voor de D, twee Belgische I1's uit Brussel en de NS plan D uit HvH.  Klopt dat volgens jou? En waar zijn de NL en B wagens bijgeplaatst, in Keulen?

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #19 Gepost op: 18 October 2023, 12:13:45 »
In de dienstregeling voornaamste buitenlandse verbindingen van NS (winterdienst 3-10-1954 ~ 21-5-1955) worden in de relatie Hoek van Holland - Zuid-Duitsland in samenhang met D 368 twee treinen genoemd, namelijk D 164 en D 264. Beide staan bekend onder de naam "Loreley-Express". D 164 vertrok om 6.37u uit Hoek van Holland H. en D 264 om 7.00u uit Amsterdam CS. Ze kwamen om respectievelijk 11.29u en 11.32u aan in Keulen Hbf. Daar werd enorm gerangeerd en uit beide Nederlandse treinen en rijtuigen uit België ontstonden nieuwe D 164, D 264 en D 368. D 164 had een WR van de CIWL/ISG van Hoek van Holland naar Basel SBB, D 264 een WR van de DSG van Keulen naar München via Würzburg en D 368 een WR van de DSG van Keulen naar München via Mannheim. De D 264 kwam om 22.57u aan in München, D 368 was sneller en arriveerde in München om 21.44u. Het VRM geeft voor de treinen D 164 een NS ABC (rijtuig 64) aan naar München via Mannheim en voor D 264 een NS BC (rijtuig 60) naar München via Würzburg. Een NS C-rijtuig van D 368 komt niet voor in de dienstregeling en het rijtuig van de foto zal een vervanger zijn.     
« Laatst bewerkt op: 18 October 2023, 13:05:13 door odaoda »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #20 Gepost op: 18 October 2023, 15:53:41 »
Het lijkt erop dat voor de turquoise plan D een ovale ramer AB7200 hangt. Naast de twee middelste ramen zijn twee witte vlakjes te zien die kunnen duiden op de 1e klasse borden. Op het dak 6 dakluchters op onregelmatige afstanden passen ook. Een AB+C rijtuig ter vervanging van een gecombineerde ABC (NS had toen maar zeven ABC's).

Het rijtuig direct achter de WR weet ik niet zeker. Het lijkt een rijtuig uit de serie AB7521/C7151, aangezien de eerste coupé direct na het balkon zit, er is geen ruimte voor een wc. Ook laten zich 9 dakluchters herkennen. Of dat past met de (theoretische) treinsamenstelling? De resolutie van de foto is niet heel hoog dus eventueel vloeien de ramen van wc en eerste coupé in elkaar over. Dan zou ook een Belgische I1-A1B3C4 passen.

De eerste drie rijtuigen zijn nog moeilijker te herkennen. De eerste twee hebben een wc in het midden en staan bovendien tegengesteld (wc raam asymmetrisch). Behalve de al genoemde Eilzugrijtuigen (B)C4üpw 50/38 (ex SWDE) zijn er weinig passende rijtuigen. De enige rijtuigen die ook een wc in het midden hebben zijn de NMBS I1-C11 en ÖBB N28. Met name de ÖBB laten zich moeilijk inpassen in de treinenloop. De I1-C11 hebben een zijgang en dus maar één wit wc-raam. Aangezien de wagens tegengesteld staan is ten minste een rijtuig geen I1.

Het derde rijtuig is waarschijnlijk een C4yw 30/55. Ik meen hier bij het achterste bordes een dubbele deur te herkennen. Het dak ziet nog redelijk zilverkleurig, dat kan passen aangezien deze rijtuigen rond die tijd gemoderniseerd werden.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2023, 15:57:45 door grossraumwagen »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1751
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #21 Gepost op: 18 October 2023, 20:23:08 »
Edit: ik denk al te weten waar deze foto eerder is opgedoken in dit forum. Volgens mij was dat om de kleurendiscussie van het Plan D rijtuig weer aan te zwengelen want, als je de foto vergroot, lijkt het er heel erg op dat de bies onder de coupéramen groen is in plaats van blauw… (en nu duik ik gauw weg ;D).

Ben ik tenminste niet de enige die een vloekende blauwe steep totaal onrealistisch vind op een turquoise wagen/lok. ;D

Gaat er niet ook ergens een zwart/wit foto rond van deze trein? Komt me bekend voor op de een of andere manier.

Barr

applor

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #22 Gepost op: 24 October 2023, 05:28:40 »
Hartelijk dank voor uw bijdrage grossraumwagen.

Ik begrijp waar je het over hebt met de op twee na laatste wagen.
Het heeft zeker veel gelijkenis met de Ovaalramer.
U vermeldt de witte vlakken om de 1e klasse aan te duiden, echter op de foto's die ik van het model zie (Artitec 20.261.02) zijn de 1e klasse borden gelijk aan de 2e klasse borden aan het einde die niet zichtbaar zijn. Die bordjes zijn ook vrij klein. Ze staan echter op de juiste plek, dus ik vraag me af of het inderdaad de Ovaalramer is, waarom zien de 1e klas borden er dan zo groot uit?
Jammer ook dat de resolutie te laag is om de ronde vensters wel of niet te kunnen onderscheiden.

De 4e laatste wagon lijkt wel wat lichtpuntjes onder de ramen te hebben wat overeenkomt met de klasseaanduidingen zoals afgebeeld op de Exact trein EX10004.

Als dat zo is, zou dat betekenen dat er geen NMBS-wagen in de trein zit. Het maakt het wel haalbaar om de trein als model samen te stellen als een fabrikant de C4üpw-50/38 kan bouwen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #23 Gepost op: 24 October 2023, 09:01:06 »
Ben ik tenminste niet de enige die een vloekende blauwe steep totaal onrealistisch vind op een turquoise wagen/lok. ;D

Gaat er niet ook ergens een zwart/wit foto rond van deze trein? Komt me bekend voor op de een of andere manier.

Barr

Volgens mij gaat de discussie die Rob bedoelt steeds om feitelijkheden en niet om smaak. Zegt Gert die (los van feiten) de voorkeur geeft aan een blauwe streep.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #24 Gepost op: 24 October 2023, 18:15:53 »
De foto blijft me toch bezighouden.

De resolutie is eigenlijk te laag om de klasseborden goed te herkennen.
Bij de wc-ramen zie je nog net een vage witte vlek (de 2e klasse borden?)
Als je opent met paint, zie je dat de witte borden in het midden maar net aan 1 pixel breed zijn, wrs zijn die naast de wc ramen verdeeld over meerdere pixels en daardoor niet meer goed te herkennen.

De (B)C4üpwe 50/38 ben ik nog niet van overtuigd. Er waren er maar weinig en de vraag is of deze wagens in zo'n lange koers meereden, bovendien geheel buiten het voormalige SWDE-gebied. Later kwamen ze weliswaar in beheer van andere BD's (foto van DB Hannover is bekend), maar in 1955 waren de rijtuigen nog vrij nieuw en wellicht nog in beheer bij BD Karlsruhe. Overigens veranderde er in die tijd wel veel, de Bundesrepublik bestond nog maar een paar jaar, evenals de DB, dus er was veel te reorganiseren...

Andere wagens met een wc in het midden waren er maar weinig.
Uiterlijk zouden de Oostenrijkse rijtuigen type N28 wel passen met de foto, direct achter de loc een ABCah, daarachter een BCah. De wc-ramen van deze wagens zijn spiegelbeeldig, waar bij de ABCah de wc-ramen iets verder uit het midden zitten. De witte vlakken zijn vrij breed, gezien de resolutie zouden daar dus wel 2 wc-ramen in passen.
Of dat omlooptechnisch past weet ik niet. Sinds 1955 was er de Jugoslavia-Express met koerswagens naar Joegoslavië, Oostenrijk en Noord-Italië. Mss zijn precies op die dag ÖBB rijtuigen met D368 meegereden, bv vanwege een vertraging in D264. In die tijd was men veel inventiever met het vinden van oplossingen.

Helemaal zeker zullen we het echter niet weten...

Overigens zijn van de N28 ook geen (h0-)modellen verkrijgbaar. Het dichtst in de buurt komt een oeroud Liliput-model (280.10), maar dat was alleen een AB van voor 1956 en nog met BBÖ-opschrift.

 

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #25 Gepost op: 24 October 2023, 21:59:18 »
Samengevat kom ik nu tot de volgende meest waarschijnlijke samenstelling, die echter nog steeds voor verbetering vatbaar is:

ABCah N28 ÖBB
BCah N28 ÖBB
C4ywe-30/50 DB
WR4ü-28 of 33 DSG
ABd 7521 of Cd 7151 NS
AB 7201 (Ovale ramer) NS
C 7801 Plan D NS
Pw4ye-31 DB (korte versie)

applor

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #26 Gepost op: 25 October 2023, 08:44:03 »
Dat is geweldig werk grossraumwagen!

Ik zal zeggen dat de wagen achter de DSG geen hoogwaardige borden lijkt te hebben, wat de derde laatste wel heeft.
Interessant om op te merken dat alle foto's van de AB NS-wagens van Exact Train alleen de tijdperk IIIa-varianten tonen met hoogwaardige borden, ook al worden alleen de EX10021 en EX10023 op die manier beschreven. De EX10024 en EX10025 zouden borden van lage klasse moeten hebben en daarom geschikt zijn, maar de afbeelding laat dat niet zien - misschien is dat een fout op hun webpagina?

In ieder geval vind ik uw suggestie dat de eerste twee wagons eigenlijk van het type ÖBB N28 zijn, erg goed, niet alleen omdat het verschoven toiletraam overeenkomt, maar ook omdat de carrosserie- en dakkleur van de wagon anders zijn dan die van de derde wagon. Natuurlijk kan worden gezegd dat vuil etc. de kleur zal veranderen, maar het is opvallend hoe de eerste twee dezelfde kleur hebben, maar heel anders dan de 3e DB-wagen.
De N28-wagens zouden uiteraard in dennengroen met ombergrijs dak zijn, de DB in flessengroen met wit aluminium en de NS-wagens in Standgroen, wat allemaal overeenkomt met de variaties op de foto.
Jammer dat er geen N28-wagon beschikbaar is, maar misschien komt die binnenkort en kan deze trein werkelijkheid worden.

Hier is de build die je hebt bijgewerkt, maar met artikelnummers:

ABCah N28 ÖBB N.v.t
BCah N28 ÖBB N.v.t
C4ywe-36/50 DB Roco 64565 / Roco 64567
WR4ü-35 DSG Fleischmann 563301 / Fleischmann 563304 / Märklin 43290-2
ABd 7521 of Cd 7151 NS Exacte trein EX10024 / EX10025 of Exacte trein EX10011 / EX10043
AB 7201 (Ovale ramer) NS Artitec 20.261.01 / Artitec 20.261.02
C 7801 Plan D NS Roco 45760
Pw4ye-31 DB (korte versie) Roco 44549 (DB verwijderd)

Dit bericht is tot stand gekomen vanuit mijn interesse en het delen van treinbuilds op het Duitse Tapatalk-forum, dus ik zal daar de eer geven voor het werk dat jullie hier allemaal hebben bijgedragen.

Hartelijk bedankt.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #27 Gepost op: 25 October 2023, 10:31:15 »
Hallo,

Als aanvulling heb ik nog een paar modelnummers:

ÖBB N28-rijtuigen Liliput 280.10 (=ABah, als plaatsvervanger voor de ABCah en BCah). Schürzenwagens zouden goed passen, maar die zijn er voor zover ik weet nooit in tp. 3a geweest (muv 3e klasser 833.13) 
WR4üe-28/33 Liliput 382701, 827.00, Roco 64742 ea (=ouder type, op de foto is niet te zien of het een 28, 33 of 35 Speisewagen is)
Pw4ye, van Roco is er nog de 64568 met tijdperk 3a opschriften, echter zonder kansel; dak kun je omwisselen met een versie met kansel.
Evt. kun je een andere bagagewagen gebruiken, bv Pw4üe-36 Liliput 289.02. Deze is al in tp. 3a met gele opschriften zonder Keks en met kansel.

Mvg,
grossraumwagen
« Laatst bewerkt op: 28 October 2023, 10:13:14 door grossraumwagen »

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #28 Gepost op: 31 October 2023, 00:00:38 »
Misschien en reactie als mosterd na de maaltijd doordat wegens omstandigheden niet direct kan reageren. Het rijtuig is beslist een vooroorlogse bolkop en geen Plan D! Waar een Dirk naast elke instapdeur een smal raam had (min of meer symmetrisch), hadden bolkoppen er maar een smal raam aan een instapdeur en aan de andere zijde een coupéraam. Het is een kwestie van tellen als jullie begrijp wat ik bedoel.
Jeanne Kok

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: NS ABC 7301 - 7308 serie plan D turquoise?
« Reactie #29 Gepost op: 31 October 2023, 07:06:10 »
Welk rijtuig bedoel je precies? Want het turkooizen rijtuig is absoluut geen vooroorlogse bolkop.