Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11

Auteur Topic: Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0.....  (gelezen 6991 keer)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0.....
« Reactie #30 Gepost op: 22 October 2023, 17:02:18 »
Less is more, ook in wisselhoeken  ;D met een seinhuishuisje en typisch Engelse overweg anders?

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Marc tramt

• Offline Offline
Re: Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0.....
« Reactie #31 Gepost op: 22 October 2023, 17:04:07 »
Welke afmetingen heeft dit ontwerp nu?

Marc
(die ook nog een aardig onderwerp zoekt voor een Engels mini-baantje in 0).
No dress rehearsel, this is our life.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #32 Gepost op: 22 October 2023, 17:17:22 »
Raster is overigens 50x50cm.

Dus 4,0x0,5m
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
« Reactie #33 Gepost op: 22 October 2023, 17:32:35 »
Less is more, ook in wisselhoeken  ;D met een seinhuishuisje en typisch Engelse overweg anders?

Dank Vincent voor het meedenken.
Deze zou ook nog kunnen en geeft wat meer mogelijkheden. Zo'n typische Britse overweg met een seinhuisje ernaast is natuurlijk wel erg aantrekkelijk.
Lucien

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 27 October 2023, 18:45:11 »
Dankzij Vincent heb ik nu bijna 7 meter Bullhead rails, voorlopig even genoeg om iets op 3,5 - 4 meter te kunnen bouwen.
Eigenlijk ontbreken alleen nog een handjevol wissels... :angel: :angel:
Lucien

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 18 December 2023, 10:18:59 »
Afgelopen weekend een paar modulebakken opgehaald bij een mede forumlid met daarop het nodige spoor en wat wissels. Nu kan ik op zich niet meteen iets met het sporenplan maar het plan is om de rails en wissel los te weken (hopelijk zonder al te veel schade!) en dan zelf iets in elkaar zetten.
Mijn grote vriend Marco (MacArthur) kwam een paar weken geleden met een hele hoop leesvoer en inspiratie, waaronder de lijnen op Wight, en het alleraardigste stationnetje van Bembridge. Dat heeft wel iets getriggerd om iets in die geest te gaan bouwen. De benodigde wissels zijn er nu dus, ook meer dan genoeg spoor, dus het ontbreekt alleen nog aan een draaischijf maar die is via Kitwood Hills Models te vinden.
Dus misschien dat dit avontuur een onverwachte snelle vlucht gaat nemen. Maar de kans is ook groot dat het heel langzaam gaat vorderen.
Een smaakmaker kon ik wel fotograferen op een van de bakken en dat geeft al een boost aan de inspiratie om er mee aan de slag te gaan.

Lucien

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
« Reactie #36 Gepost op: 18 December 2023, 12:49:52 »
Bembridge ja, dat zou wel mooi zijn. Er schuin achter staat/stond een luxe hotel waar de koninklijke familie vaak hun zomer vakantie doorbracht, misschien iets te groot om te bouwen maar als achtergrond best bruikbaar. Twee doorgaande sporen en twee kopspoortjes en nog een draaischijf voor de loc om om te lopen. Ik ben benieuwd naar de vorderingen (op termijn) !  :)

Succes, Marco

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 18 December 2023, 13:01:19 »
Ik denk dat ik niet slaafs Bembridge ga nabouwen, maar wel het sporenplan pik. Ik verzinnen dan nog wel een passende afgeleide naam voor de baan.
En je weet het he Marco, er liggen nog tig andere projecten op de loer die ook afgebouwd of begonnen moeten worden. Gelukkig hou ik van simultaan bouwen  ;D
Lucien

Lucien

• Offline Offline
Het was hier een tijdje stil, en dat is ook logisch want dit project staat niet meteen bovenaan op mijn lijst.
De aangekochte modules bleken toch niet te zijn wat ik gehoopt had, de rails liggen muurvast en zijn niet zomaar los te halen. Dat is niet zo erg, maar dat geldt ook voor de wissels, die bovendien deels zelfbouw zijn op Pertinax en dus heel slecht te recyclen zijn.
Geen nood, ik heb ze intussen voor een zacht prijsje doorverkocht.

Het idee van een afgeslankte vorm van Bembridge sluiert nog steeds. Rails zijn er meer dan genoeg, en ik zal misschien in de komende periode eens via Rails of Sheffield of een andere aanbieder mondjesmaat eens een aantal wissels deze kant op laten komen.
Voor de draaischijf aan het einde heb ik de hand weten te leggen op een Peco 00 schijf, waarvan het dek exact dezelfde breedte heeft als de dwarsliggers van het 0 spoor.
De schijf is nu in de grote bouwdelen in elkaar gezet, een test met wat er minstens op zou moeten passen (langste lok met langste wagen, in dit geval Terrier + brake van) is geslaagd.

En hoewel het in schaal 0 dus een ondiepe kuil wordt past het volgens mij wel, en scheelt het de aanschaf van een mooiere, maar ook duurdere kit van Kitwood Hills.

En nu zal het, eventueel na jullie commentaren, wel weer evens til zijn op het bouwfront van dit project.
Lucien

Lucien

• Offline Offline
Buitenkansje, na 2 wissels via Rails of Sheffield nog 2 via particuliere verkoop weten te bemachtigen.
Met 4 wissels, de nodige meters flexrail en bovenstaande draaischijf moet het toch mogelijk zijn om eens te gaan puzzelen voor dat Britse SR baantje, zeker als Dapol dit jaar ook nog met de SR versie van de Stroudley rijtuigen komt.

En nee, verwacht hier nog steeds geen dagelijkse updates, eerder een incidentele oprisping als ik weer jeuk krijg om er iets mee te gaan doen.
Lucien

Lucien

• Offline Offline
Mijn hoofd wilde toch graag een gevoel krijgen bij een sporenplan.
Het idee van Vincent is grotendeels in stand gebleven, en Marco heeft me zo gek gekregen dat ik het spotenplan van Bembridge als inspiratie heb.
Beide plannen lijken erg op elkaar, in Bembridge eindigt het spoor in een draaischijf wat het voor mijn gevoel iets interessanter maakt.

Om dus dat idee uit mijn hoofd te krijgen heb ik 3 platen can 61 x 122 cm neergelegd en mijn aanwezige wissels, flexrails, draaischijf en wat materieel uitgelegd.
Mijn conclusie: in de breedte een beetje passen en meten, wellicht een van de kopspoortjes aanpassen. In de lengte is er ruimte genoeg, ook voor een Terriër met de nog uit te brengen SR  tweeassers. In de lengte zou ik nog wat kunnen inkorten zodat de vrije baan wat meer ruimte krijgt.

Foto's volgen, de forumsoftware pakt de link niet lekker over vanuit de app op een telefoon, daarvoor moet ik een laptop opstarten.
Lucien

Lucien

• Offline Offline
Zo, eindelijk gelukt om een foto van de ruw uitgelegde sporen te delen.

Lucien

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Ja, deze vind ik persoonlijk rustiger en mooier  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

MacArthur

• Offline Offline
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Mooi Lucien, maar dat wist je al..  :D

In het boek van Iain Rice staat een hoofdstuk over jigsaw-scenery. Op die manier kun je je beperken tot het baantracé wat vast gemonteerd zit op de modules (compleet met aandrijvingen voor je wissels en seinen) en de scenery erin hangen als op zichzelf staande vrij te transporteren elementen. Hij verwijst daarbij naar Flintfield van Vincent de Bode. Nu is Flintfield wel een maatje groter qua uitvoering dan Bembridge maar misschien heb je er wat aan als je eenmaal met de scenery gaat beginnen..

Sowieso staat dat boek vol met ideëen over ontwerp en uitvoering van expo banen...zal het meenemen volgende keer..

Groet, Marco

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Slim idee om te eindigen met een draaischrijf. Dat scheelt toch wel wat lengte tov een wissel en een uitloopspoor.

Het sporenplan oogt mooi rustig. Het enige wat mij nu opvalt is dat alle wissels eigenlijk strak achter elkaar en bij elkaar liggen (allemaal op de 2e bak). Misschien zou je 1 van de wissels verder naar voren kunnen leggen, zodat je ook bv een perron tussen beide sporen kan leggen?

Groeten,
Rogier