Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 17:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:11:12
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 16:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wisselwachter
Vandaag om 16:17:58
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:43:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 13:35:45
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21

Auteur Topic: Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0.....  (gelezen 6682 keer)

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
In navolging van Ronald H die vreemd gaat met duits in h0, dacht ik ook: doe eens gek.
Dus in afwijking van mijn normale voorkeur voor smalspoor ben ik toch gezwicht voor al dat moois wat er van het grote eiland af komt.

Via een duits smalspoorforum werd ik getipt op de uitverkoop bij een grote Duitse handelaar in Kamen. Nu lonkte het engelse spoor 0 spul al een tijdje (een Class 08 met een paar goederenwagens bleef maar zeuren...) maar tot nu toe lukte het met wat moeite om er van af te blijven.
Maar de toch al relatief lage prijzen in combinatie met flinke kortingen (tot 40%) maakten dat ik de verleiding niet meer kon weerstaan.
Dus het was even kiezen tussen 2 Tillig H0e T1/T3 motorwagens (DR en MEG), of dit hele handeltje van 2 loks, 5 wagens en en signaal, aangevuld met wat flexrails. Oke....er was een klein financieel gaatje tussen die 2 keuzes, maar vooruit.

Dus vandaag kwam een erg grote doos binnen, vooral bepaald door de Bullhead flexrails en een aantal doosjes van Dapol.
In de doos een B4, een A1X Terrier, en een handvol goederenwagens, allemaal in de stijl van de Southern Railway. Dit ook omdat ik niet het zoveelste GWR baantje wil bouwen waarmee je zowel in 00 als 0 bijna platgegooid wordt. Ik had nog kunnen kiezen voor BR, maar dat trok me niet zo. En SR is weer eens wat anders.
2 lokjes en een handvol wagens is dan ook genoeg voor een kleine baan.

Beide lokjes getest met een analoge regelaar, en ze kruipen direct uit de doos over de rails. Dat belooft nog wat als deze ooit gedigitaliseerd worden.
Het enige wat ik nog even moet leren is het koppelen met de 3-link ketting conform voorbeeld. Maar ook dat zal wel lukken.

In de reviews (m.n. op Youtube) zag ik veel mankementen bij de modellen zoals ze uit de doos kwamen, ik heb bij de mijne niets kunnen vaststellen van losse of gebroken onderdelen, alles is dik in orde. Er zijn een paar 3-link koppelingen die wat stroef in de haak zitten, maar ook dat is op te lossen.

Een idee voor een baantje is er nog niet, en er is nog een en ander af te bouwen in h0e en 0e, maar de ideeën sluimeren al. Of een kleine Goods Yard, maar misschien ook een kleine Light Railway Branch Line Terminus. Zeker als de nieuwe Stroudley Coaches straks ook in SR uitvoering komen kan de kleine Terrier met 2 rijtuigen een overtuigende personentrein vormen. En qua goederenwagens is er her en der nog wel het nodige in SR uitvoering te krijgen.

De vergelijking met wat Fleischmann Magic Train (0e) valt nog niet eens zo verkeerd uit, de lok is iets langer, maar de wagens zijn bijna even lang. Alleen zijn de wissels in normaalspoor beduidend langer....

Verwacht geen snelle updates, dit draadje zal wel eerst een tijdje sluimeren denk ik.
Lucien

bask185

• Offline Offline
Re: Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0.....
« Reactie #1 Gepost op: 09 October 2023, 16:22:50 »
Ik zou sws deze kopen als ik jou was  :P, Zo duur zijn die niet

https://www.minervamodelrailways.co.uk/the-models/minerva-peckett/

Anyways ik ben benieuwd naar de updates. Heb je al een sporenplan?  ;D
Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0.....
« Reactie #2 Gepost op: 09 October 2023, 18:44:35 »
@Lucien,

Dat je voor Brits spoor O kiest, verdiend si wie so al een pluim. Mocht je nog geen frequente bezoeker zijn van de LitterBin draad op het forum, kom er dan maar gauw bij. We zijn op weg naar drie miljoen (!) bezoekers, waarmee wordt aangetoond dat het Britse modelspoor veel belangstelling geniet.

Maar een tweede pluim verdiend je keuze voor de Southern Railway. Dat schept een band. Bij mij rijden treinen van de LSWR, SECR en LBSCR allemaal overgegaan in de SR, en later in de BR(S).
Tja, en de keuze voor O? Leeft ook al binnen de BMB ModuleBaan, maar je hebt er wel de ruimte voor nodig, of we beginnen een nieuwe variant: De O ModuleBaan, enkelspoor met aftakking en maximaal 2x1200mm lang. (Moet nog wel in een auto passen).😀

Gr, Hans

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #3 Gepost op: 09 October 2023, 18:52:14 »
Daar heb je een mooie slag mee geslagen, Lucien. Mooi spul van Dapol, mijn vinger heeft ook regelmatig boven de bestelknop gezweefd. Maar dan voor de Y1/Y3 sentinel. Ik heb die nu toch maar in 00 aangeschaft. Ik ben benieuwd wat je er mee gaat maken.

Groeten,
Gerard

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 October 2023, 20:20:12 »
Dat is een leuk lokje Bas! Maar ik laat hem even liggen. De B4 doet het voor mij net zo goed, en het ding rijdt subliem analoog. Benieuwd wat daar nog te halen valt met DCC.

Fijn dat er een "medestrijder" is Hans. En hoewel de aanschaf nog erg pril is, is een BMB in 0 wel een optie waarin ik misschien wel mee wil. Ik sta er voor nu nog blanco in en moet me eerst eens wat meer verdiepen in het Britse normaalspoor. Het smalspoor ken ik wel  ;)
Ik zal me eens in het Litter Bin draadje storten en kijken wat daar te halen is.

Gerard, de Sentinel was ook verleidelijk, die was helemaal goedkoop. Maar ik heb me weten in te houden.De portemonnee moet nu eerst weer even bijkomen.

De modellen staan nu even mooi te pronken op de kast. Even aan het formaat wennen als je 0e / O-16.5 al aardig groot vindt is dit toch weer net een slagje groter.
Lucien

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #5 Gepost op: 09 October 2023, 21:14:54 »
Leuk project!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #6 Gepost op: 09 October 2023, 21:23:46 »
Kijk, nog eentje die vreemd gaat!  (y) ;D ;D Ik volg!

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2023, 07:21:59 »
Wolter, Ronald, bedankt!

Ik ben wat gaan zoeken op internet en vond dit alleraardigst plan:

Gevonden op de volgende site: http://www.p4layouts.org.uk/leysdown.html

Nu vind ik dit zelf een beetje lang om in 0 te bouwen (in 00 bijna 5 meter lang...), maar flink ingekort zou zoiets als dit wel te bouwen zijn.

Lucien

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2023, 07:29:24 »
The Sheppey light railway, een van Colonol Stephens geesteskinderen. Een elegant sporenplan. Ik heb nog wel ergens een artikeltje over Leysdown in model. Ik kan er een keer een pdf van maken als je belangstelling hebt. Overigens ook genoeg op het www over te vinden.

Groeten,
Gerard

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2023, 07:47:12 »
Dank je Gerard, als je wil graag.

Ik ben even snel in AnyRail aan de gang gegaan. Wel met Setrack wissels en niet de slanke versies, dan kom ik met 3,50 meter aardig uit.

Met de standaard wissels en rekening houden met 10 cm h.o.h. afstand komt er al gauw een metertje bij:

De 3,50 m. versie kan ik thuis nog wegzetten en mee rangeren, de 4,50 m. versie wordt zoeken maar is misschien wel mooier.

« Laatst bewerkt op: 10 October 2023, 08:02:44 door Lucien »
Lucien

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 October 2023, 16:39:17 »
Per toeval een tweetal boekjes en een bijpassend autootje gescoord.
Ik ga me eens inlezen.

Lucien

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 October 2023, 20:25:52 »
@Lucien,

Ik zal wat links verzamelen en die per PB sturen.

Er is genoeg info te vinden over de Southern.
Om te beginnen zijn er drie belangrijke tijdvakken:

Prégrouping
Dit is de periode waarin een aantal zelfstandige spoorweg maatschappijen opereerden in het zuiden van Engeland, en grote concurrenten waren van elkaar. Ze hadden allemaal hun eigen stations, die soms vlak bij elkaar lagen.

In deze fase kennen we:

a.
De South Eastern and Chatham Railway (1899), ofwel SECR of SE&CR
Deze maatschappij kwam zelf weer voort uit de South Eastern Railway (SER) en de London, Chatham and Dover Railway (LC&DR).
b.
De London and South Western Railway (1838), ofwel LSWR of L&SWR
c.
De London, Brighton and South Coast Railway (1846), ofwel LBSCR of LB&SCR

Southern Railway
In 1921 wordt een wet aangenomen waarin bepaald wordt dat spoorwegbedrijven regionaal gegroepeerd worden. Ten gevolge van deze Grouping wet ontstaat in 1923 de Southern Railway, ofwel de SR door een samenvoeging van de SECR, LSWR en de LBSCR. Het is dan een van de “Big Four British Railway companies”. Naast de SR zijn dat de GWR, de LMS en de LNER.

British Rail
In 1948 ontstaat dan de fusie tussen de Big Four tot nationaal spoorwegbedrijf British Rail, ofwel BR. Dit staatsbedrijf zal het railvervoer verzorgen tot 1997. Daarna worden grote delen weer geprivatiseerd. Hoewel dit staatsbedrijf nationaal georganiseerd was, bleef het materieel toch in belangrijke mate regionaal ingezet worden. Vandaar dat je dan vaak de aanduiding BR(s) zult tegenkomen.

Deze ingewikkelde ontstaansgeschiedenis heeft er voor gezorgd dat je met de SR en prégrouping varianten een enorm kleurrijk materieelpark kunt samenstellen. En omdat Britten hechten aan geschiedenis, zijn de verschillende kleuren en wapens (crests) ook nog heel vaak door elkaar te zien. En als je er dan ook nog de verschillende heritage spoorweg bedrijven bij betrekt, kun je je lol op. Maar ja… jij koos voor O. Je portemonnee en/of je partner houden je wel bij de les. 😀

Gr, Hans

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 October 2023, 20:57:57 »
Dank voor je bericht Hans.
De grote lijnen van die Britse grouping en BR kende ik wel.

Ik vroeg me wel af hoe gebruikelijk het was dat wagens van een van de andere 3 "grote" doorliepen naar bestemmingen buiten hun eigen Region, zodat er misschien toch ook een interessante GWR, LNER of LMS goederenwagen eens in het zuiden kan verdwalen.
Verder zijn er natuurlijk heel veel private wagens, daar kan ik tzt ook eens tussen kijken. Voor nu was dit vooral de eerste aankoop om even te proeven aan het Britse spoor 0.

In 0e bouw ik nog een Franse smalspoorbaan, het formaat goederenwagens is qua lengte niet zo ontzettend veel anders, de wissels zijn alleen een heel stuk korter. Maar de schaalverhouding is niet compleet nieuw. De vergelijking tussen een oude Lima open goederenwagen en een Britse gaf als uitkomst 1x continentaal = 2x Brits. Dus meer trein op dezelfde lengte. Eigenlijk een mooi compromis tussen smalspoor en continentaal normaalspoor, dat Britse spoor 0 ;)

Ik was niet meteen van plan om meteen een hele collectie materieel in 0 te gaan aanschaffen. Ik heb al een behoorlijke h0e verzameling waarvoor bijpassende baantjes gebouwd zijn en gebouwd worden cq. plannen voor klaar liggen. Dat geldt ook voor 0e, het materieel is afgestemd op die ene baan waar ik mee bezig ben.
Voor 0 dus een ontwerp in de richting zoals boven geschetst, dan is dit voor nu even genoeg. Hoe dat verder gaat lopen ligt aan het aanbod en of ik dat dan wel of niet erbij wil hebben.
Financieel zit dat wel goed, kwestie van keuzes maken, en daarover hoef ik geen verantwoording af te leggen aan mijn liefste vriendin.
Lucien

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 October 2023, 21:11:19 »
@Lucien,

Zowel voor de Private Owner als voor de goederenwagens van de grote vier, reed alles door elkaar.

Gr, Hans

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 October 2023, 08:02:07 »
@Lucien,

Zowel voor de Private Owner als voor de goederenwagens van de grote vier, reed alles door elkaar.

Gr, Hans

Kijk, dat schept mogelijkheden  ;D
Lucien