Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Lobomotion69
Vandaag om 14:00:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32

Auteur Topic: Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0.....  (gelezen 6698 keer)

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
Re: Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0.....
« Reactie #15 Gepost op: 20 October 2023, 17:27:13 »
Volgens mij willen jullie me aan het bouwen krijgen in schaal 0 ;)

Van Gerard kreeg ik tekeningen van Leysdown in 4 mm scale, die zijn dus eenvoudig om te zetten naar 7 mm. Het sporenplan is voor mijn ideeën prima, maar het zal wel wat ingekort en misschien ook gespiegeld worden.

Afgelopen weekend was ik als deelnemer bij MTD  Modelspoor en zag in de verkoopstand van de club een aantal interessante Britse gebouwen in 0. Helaas werd ik door wat Engelse vrienden snel uit de droom geholpen dat deze weliswaar erg Brits waren, maar absoluut niet "southern".
Dus die heb ik laten liggen.

En zojuist ben ik door Vincent (Benelux795) aan wat extra meters Bullhead geholpen. Ik denk dat ik de kerstman nu dan maar om wat wissels moet gaan vragen om er wat mee te kunnen.
Het zat niet in de planning om aan de 0 baan te gaan beginnen, maar zoals het nu loopt....

Eerst maar eens flink gaan inlezen in de SR en haar voorgangers.
Lucien

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0.....
« Reactie #16 Gepost op: 20 October 2023, 18:24:54 »
Gelijk dan ook maar een suggestie wat je met je extra rails kan doen! ;D Al wordt dit wellicht te krap...

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #17 Gepost op: 20 October 2023, 19:24:19 »
Je kunt ook overwegen meer de light railway kant op te gaan. Daar golden niet zulke strenge regels voor. Het waren meestal eigen ondernemingen die nog al eens een houtje touwtje spoorlijntje beheerden. De gebouwen hadden meestal een eigen stijl. Colonel Holman Fred Stephens had een heel imperium van light railways onder zijn beheer. De Sheppey Light Railway is in elk geval door hem ontworpen. Stephens was dol op golfplaten gebouwen (of Leysdown ook van golfplaat was, weet ik even niet), waarschijnlijk vooral lekker goedkoop. Er is een colonel Stephens society, klik hier. Op de website van de society zijn nog wel meer tekeningen van gebouwen te vinden. Op een aantal van Stephens spoorlijnen hebben in elk geval Terriers dienst gedaan. De B4 denk ik niet. Maar met wat modelers license kan je best wat verzinnen waarom de Southern de exploitatie heeft overgenomen en er een B4 rijdt. De Sheppey Light Railway is zelfs vanaf het begin al door de SECR en later de Southern is geëxploiteerd.

Groeten,
Gerard 

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 21 October 2023, 18:01:53 »
Dank heren voor alle input.
Het ontwrrp van Vincent ziet er goed uit, dat sluit al aardig aan bij Leysdown. De lokloods weet ik nog niet, maar is een optie.

Ik wil niet al te streng vasthouden aan welke lok op welke lijn reed, maar de maatschappij, het tijdperk en de scenery moeten wel kloppen.
Ik zal me ook eens verdienen in Col. Stephens, zijn naam is ook al vaker gevallen in smalspoorkringen.

Maar eerst "Am Büdchen" afbouwen, er staan nog andere zaken op de agenda die ook nog afgerond moeten worden.
Ik heb nog een aantal Bemo stoomlokjes (ook voor McArthur), een Reşita in 0e, een diorama voor een wedstrijd, en plannen voor iets Württemberg in h0e....en dan vergeet ik nog de herbouw van mijn Franse 0e bietenbaantje. ;)

Lucien

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 October 2023, 19:32:23 »
@Lucien,

De boompjes, struiken, gras, water en onkruid zijn in Nederland, Duitsland of Engeland het zelfde. Dus met een slimme kijk op je scenery kun je met één keer werk een baan maken die geschikt is voor drie landen. Het verschil zit hem dan in de keuze van je locjes en karretjes, en de keuze van de belangrijkste gebouwtjes. Zo kun je met losse gebouwtjes een typisch Engels sfeertje bouwen, en met andere gebouwtjes iets wat prachtig past bij zo’n Duits locje.
De keuze is reuze. Gebruik je seintjes houdt er dan rekening mee dat die op een andere plaats kunnen staan.

Maar mocht je besluiten om voor UK te gaan, wil ik je wel helpen met de daarvoor gewenste gebouwtjes. Waarom?… Omdat Marco het leuk vindt om bij mij te komen. Misschien ook om te helpen? 😀

Gr, Hans

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 21 October 2023, 19:59:51 »
Dat vegetatie en lanfschapsvormen aardig overeenkomen in noordwest Europa, dat geloof ik wel.
Maar daarmee houdt het dan ook wel op. De landschapsinrichting in alle drie de landen is toch echt wel heel anders. Met een paar andere gebouwtjes ben je er niet.
Wegen, erfscheidingen, perrons, straatmeubilair om er maar een paar te noemen, dat zijn dingen die heel erg land- en vaak zelfs nog regiogebonden zijn.
En aangezien ik geen kapitaal heb liggen om ook nog eens Duits te gaan (hoewel een VT95/98, een Köf en een handvol goederenwagens geen godsvermogen hoeven te kosten) blijf ik wel bij Brits in schaal 0. Het is dan misschien eenvoudig mogelijk om te wisselen tussen SR en GWR of terug te gaan naar een pre-grouping era, of de stap naar BR te maken. In dat laatste geval kan het SR home signal misschien ook gewoon blijven staan.
De Britse witmetalen figuren die ik al had liggen voor de Franse baan kunnen nu terug naar het eiland, ik heb intussen ook genoeg Franse citoyens voor die baan.
Hulp is welkom, ik volg het Litter Bin draadje al, en Marco is ook een bron van kennis, met naast zijn hoofd ook een mooie boekenkast vol inspiratie. Dus dat gaat tzt goed komen.
Lucien

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 21 October 2023, 20:15:57 »
@Lucien,

Ah.., de keuze is Brits, of meer secuur Southern. Bingo. Mijn aanbod geldt, wellicht samen met Marco.

Gr, Hans

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #22 Gepost op: 22 October 2023, 11:05:56 »
Gelijk dan ook maar een suggestie wat je met je extra rails kan doen! ;D Al wordt dit wellicht te krap...

Zie hieronder: kan met goed fatsoen nog wel krapper..  ;D met Peco streamline SL-E791BH Bullhead O Gauge RH Turnout en SL-E797BH Bullhead O Gauge Y Turnout - Medium Radius. De onderlinge afstand tussen rails heb ik voor spoor O gegokt op 80mm..? Gebouwen kan je eventueel in halfrelief maken. Raster is overigens 50x50cm.

En ben het met je eens dat je 'typisch' Engels niet zo makkelijk mixt met continental... Al helemaal deze bullhead rails; kom je alleen in Frankrijk sporadisch tegen. Maar ook qua landschap; los van gebouwen, telefooncellen, etc noem ik bijv heggen, stenen muurtjes...

EDIT: 2e optie toegevoegd; als je de loods naar de voorzijde brengt, kan je kopspoortje achterin gebruiken voor gereed zetten of binnenkomen 2e trein(stel).
« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 11:12:15 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 22 October 2023, 11:12:11 »
Zie hieronder: kan met goed fatsoen nog wel krapper..  ;D met Peco streamline SL-E791BH Bullhead O Gauge RH Turnout en SL-E797BH Bullhead O Gauge Y Turnout - Medium Radius. De onderlinge afstand tussen rails heb ik voor spoor O gegokt op 80mm..? Gebouwen kan je eventueel in halfrelief maken. Raster is overigens 50x50cm.

En ben het met je eens dat je 'typisch' Engels niet zo makkelijk mixt met continental... Al helemaal deze bullhead rails; kom je alleen in Frankrijk sporadisch tegen. Maar ook qua landschap; los van gebouwen, telefooncellen, etc noem ik bijv heggen, stenen muurtjes...

Jij maakt het helemaal bont  ;)
Ik ben een liefhebber van eenvoudige plattelandslijntjes met bijbehorende sporenplannen. Een perronspoortje, omloopspoor en iets voor de goederenwagens (losweken, kalender, eventueel een goederenloods of plaatselijke handel.
Dus het vorige ontwerp past mij beter.

Ik twijfel nog tussen de normale wissels en de setrack bullhead wissels. Die laatste wissels zorgen wel voor wat winst in de lengte en van wat ik tot nu toe heb gezien zijn ze niet meteen echt onrealistisch krap. Aan de andere kant geven de langere wissels wel een mooier en rustiger verloop.
Food for thought....
Lucien

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #24 Gepost op: 22 October 2023, 12:33:26 »

Liever dan dit met slanke wissels  ;)

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 22 October 2023, 12:40:04 »
Mee eens Ronald.
Maar wellicht zonder lokloods, en dan iets van een goederenloodsje of lokale "industrie". Misschien een visafslag of melkverzamelpunt om dit soort wagens in te kunnen zetten. Ik kijk wel, het heeft geen haast en het project loopt echt niet weg.

Volgens mij hoor jij ook bij die mensen die me regelmatig vragen of ik niet al genoeg projecten heb  ;D
En ja, ik heb er inderdaad nog genoeg die ook kriebelen en waarvoor wel al alles in huis is
Maar filosoferen over een Engels dingetje in 0 dat ook nog binnen een redelijke rijd te realiseren valt, is altijd leuk.
Lucien

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 22 October 2023, 13:01:34 »
Volgens mij hoor jij ook bij die mensen die me regelmatig vragen of ik niet al genoeg projecten heb  ;D

Die heb ik zelf  ;D ;D

Lucien

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 22 October 2023, 13:02:43 »
Die heb ik zelf  ;D ;D

Ik zal me onthouden van commentaar  ;D
Lucien

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #28 Gepost op: 22 October 2023, 13:11:32 »
Liever dan dit met slanke wissels  ;)

Dit zijn 8 graden wissels; veel slanker heb je ze niet.. :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 22 October 2023, 16:04:19 »
Ik bedoelde; liever dan dit ontwerp met de daarin getekende slanke wissels  ;)