Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50

Auteur Topic: H-tronic optrek- en remvertraging 1908780  (gelezen 652 keer)

Herb73

• Offline Offline
H-tronic optrek- en remvertraging 1908780
« Gepost op: 09 October 2023, 14:42:22 »
Goedemiddag modelspoorders,

Ik rijd H0 gelijkstroom analoog (uit overtuiging, i.v.m. de kunst van het weglaten en vanwege een uitgebreid analoog voertuigbestand (locs), waar ik hoogstens bij enkele exemplaren LED verlichting inbouw en verder niet aan wil wijzigen - zo, dat is eruit  :)). Voor de modelbaan wil ik een blokbeveiliging toepassen. Om te voorkomen dat treinen abrupt stilstaan en weer gaan rijden, heb ik mijn oog laten vallen op de optrek- en remvertraging van H-Tronic, o.a. verkrijgbaar bij Conrad. Heeft iemand van de analoge rijders hier (goede) ervaringen mee? Graag deel ik in de ervaringen/suggesties. Ik ben (nog) niet heel ervaren met electronica, en dan lijkt zo'n kant- en klaar module me wel fijn - mits het goed functioneert.

Overigens openbaart zich hier direct de volgende uitdaging: ik ben een fan van lange, bonte goederentreinen. Een beetje trein - zeg 30 wagens of meer - is dan al gauw een kleine 5 meter lang. Dan ben je gelijktijdig in meerdere blokken, vermoed ik...

Genoeg stof tot nadenken; ik hoor in eerste instantie dus graag de meningen over de H-Tronic module - of iets vergelijkbaars met dezelfde functie.

Groet, Herbert
Groet, Herb73

bask185

• Offline Offline
Re: H-tronic optrek- en remvertraging 1908780
« Reactie #1 Gepost op: 09 October 2023, 15:37:43 »
Ik neem aan de h-tronic 190870?
De 2 reviews zijn lovend  (y)

Zelf geen ervaring mee, van wat ik uit de datasheet haal, moet je zelf iets met reedcontacten oid en relais een bloksysteem maken.

Niet helemaal compleet, maar schematisch ziet dat er dan ongeveer zo uit. Er komt een reedcontact achter een sein. Als je trein door het sein rijdt, zet hij dat sein en de bijbehorende vertragingsmodule op rood. En hij zet het sein (en module) weer op groen bij het reed contact van het volgende sein.

Dit werkt niet als je trein meerdere blokken bezet. Dus dan moet je dus langere blokken maken van minstens 5m en het liefst zou ik nog 50cm speling maken. Het is namelijk geen perfect systeem. Zodra de loc het sein passeert, wordt het blok er voor al vrij gegeven. Op dat moment staat er nog 4,20 aan wagonnen op je blok. De trein er voor zal dan ook al dat blok in rijden. De eerste trein heeft dan al vaart en zal sneller zijn waardoor je geen botsing krijgt.

Je kan dit probleem deels oplossen door de magneetjes op ongeveer halverwege je treinen te zetten (of de reed contacten meer naar achteren te verplaatsen). Dat heeft als nadeel dat je sein relatief laat op rood springt, maar het voordeel is dus ook dat het vorige blok later op groen wordt gezet.

Maar mocht je trein ontsporen tussen blokken, heb je risico op een kopstaartbotsing.

Ik heb zelf ooit een paar modules ontworpen die wel perfect waren en die makkelijk waren aan te sluiten. Ik ben ze alleen tijdelijk even kwijt. Dus daar heb je nu niet zo veel aan  :P

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 October 2023, 15:44:52 »
Hallo Herbert, welkom op het forum.

Kan je iets uitgebreider aangeven wat je wilt? Heb je al een bloksysteem voor ogen? Wil je automatisch rijden of alleen een beveiliging?

Wat betreft die module. Het gaat hierom?
https://www.conrad.nl/nl/p/h-tronic-190870-optrek-en-remvertraging-kant-en-klare-module-190870.html
Een jaar of 25 jaar geleden weleens geprobeerd. In combinatie met een gewone rijtrafo was het een moeizaam gedoe met nogal wisselende plekken waar locs stilstonden als ze al stilstonden.  :D Wel zeer leerzaam. Vooral dat een dergelijke module alleen niet zo zinvol is. Waarmee ik terug kom op mijn beginvragen.

Het is zeer wel mogelijk dat een trein meerdere blokken bezet houdt. Vooropgesteld dat het bloksysteem dat kan waarnemen en correct kan reageren. En ook dan kom ik weer op mijn beginvragen. 

Dus er is wel iets meer informatie nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 October 2023, 15:59:23 »
Ik heb wat bedacht voor wat wel een fail-safe bloksysteem is  (y).

Er komt wel een klein printje bij kijken. Maar de uitwerking is simpel. Je kan de rails tussen de remsecties in zijn geheel gebruiken voor bezetmelding dmv stroomdetectie. Zolang er tenminste 1 stroomtrekkende as zich bevindt op het stuk achter een rem stuk, dan blijft dat stuk op rood staan. Hiermee kan je trein dus ook op meerdere blokken staan. Tevens moet de gehele trein uit het blok zijn voordat het vorige blok op groen gaat. Dus de kans op een kopstaart botsing is nihil.

Je hebt ook geen reedcontacten of magneten nodig, maar daarentegen moet je wel elke 4e of 5e wagon in een trein voorzien van een stroomgeleidend asje. Maar dat is niet heel erg moeilijk ofzo...

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Herb73

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 October 2023, 17:21:24 »
Hallo Henk en Bas (en eventuele anderen), dank voor jullie uitgebreide reacties.

Het gaat inderdaad om H-Tronic artikel 190870; mijn fout.

Hieronder wat nadere informatie, die denk ik relevant is:
Op dit moment ben ik nog een 'parketrijder' zoals dat zo mooi heet. Ik ben nu vooral in de oriënterende fase. Heb echter een aantal delen van een modelbaan van mijn vader geërfd (en een heleboel rijdend materieel) en wil daar eigenlijk op voort borduren.

Mijn eigen voorkeur gaat uit naar een mooi landschap en niet te veel treinen; zoals in het echt.

Op een dubbelsporige hoofdlijn met bovenleiding kan ik dan sowieso vier treinen (waarvan dus twee met pantograaf) onafhankelijk van elkaar aansturen, met elk hun eigen snelheid. Op die hoofdlijn wil ik "automatisch" rijden en een blokbeveiliging gebruiken, zodat ik er eigenlijk geen omkijken naar heb. Terwijl stel ik op een rangeeremplacement (liefst met rangeerheuvel) nieuwe treinen samen met een paar rangeerlocs.

Op de hoofdlijnen wil ik een conventionele trafo gebruiken. Op het emplacement hoef ik geen beveiliging en gebruik ik een Gaugemaster met pulsbreedteregeling, vanwege het heerlijk kruiperige gedrag (leuk met aankoppelen).

In het kader van de praktische haalbaarheid kan ik de treinlengte aanpassen naar minder... ik heb gezien jullie antwoorden het idee dat dat de zaken een stuk eenvoudiger maakt.

Ik zal nog een heleboel meer vragen hebben, maar heb het idee dat ik eerst het technische deel (aansturing van de treinen) in orde moet hebben, voordat ik een baanplan uitwerk.

Hopelijk kunnen jullie iets met deze nadere info, ik ga intussen jullie reacties en suggesties nogmaals bekijken.

Bas, nog een vraag over jouw idee: kun je een stroomgeleidende as maken met elektrisch geleidende verf?

Groet, Herbert
Groet, Herb73