Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 18:09:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door maartenvdb
Vandaag om 17:48:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 17:28:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Falkenberg
Vandaag om 17:21:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16

Auteur Topic: Meedhuizen in H0  (gelezen 20955 keer)

RetroJack

• Offline Offline
Re: Meedhuizen in H0
« Reactie #30 Gepost op: 12 October 2023, 19:51:34 »
Schuren?
Volgens mij is het er slechts 1 ::)
Tenzij Albert besluit deze niet af te bouwen en opnieuw te beginnen.

Groet,
michel

Ik bedoelde: de verf van de schuur wat schuren met schuurpapier of zo   :D
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 12 October 2023, 20:53:51 »
Ik maak morgen even een daglichtfoto. Ik heb er vanavond aan gesmeerd en gefrummeld.
Voor het dak komt er komende week een zending van Paerd (Redutex). Ik had een stukje plastic golfplaat, maar te weinig voor de loods. Een mooie gelegenheid om Redutex eens te proberen.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #32 Gepost op: 12 October 2023, 23:09:28 »
Ik ben wel nieuwsgierig naar de golfplaten van redutex, maar wat dacht je van zelfbouw? Met als basis het aluminium van halvarine kuipjes en een stukje kunststof golfplaat van auhagen of slaters als mail.
Ik heb er ooit een heel draadje over gehad, maar het werkt nog steeds een idee lekker goedkoop🙂

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 13 October 2023, 09:04:00 door tothebeach »

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 13 October 2023, 12:35:53 »
Hoewel, daglicht..... het is hier ***weer. Foto's geven niet goed weer wat ik wel kan zien.... Het loodsje is viezer dan ik voor ogen had. Maar ik laat het zo.  Ach, als het straks 'in het veld' staat met dak en deuren en gras en rails en heen en weer denderende diesels...... ik wil geen kniesoor zijn.

Peard is er nog niet. Ik heb dat draadje over de golfplaten wel gezien naar aanleiding van Meedhuizen maar ik ben niet wild enthousiast.
Op het origineel ligt asbest (vezelcement) golfplaat.
Mocht Redutex tegenvallen kan ik altijd nog wat proberen. En dakleer van waterproof schuurpapier kan ook nog.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
« Reactie #34 Gepost op: 13 October 2023, 15:22:34 »
Ik vindt hem mooi met een uitroepteken!!

Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 14 October 2023, 15:46:48 »
Peard is binnen. Ik ben licht teleurgesteld. Er zitten allemaal rondjes op. Ik denk van de machine die die golfplaatfolie maakt. Op de foto op de website zijn ze ook zichtbaar maar ik dacht dat dat was tegen kopieren of zoiets. Niet gedacht dat ze op het eindproduct zo prominent aanwezig zouden zijn. Volgens Redutex is schilderen niet nodig. Daar ben ik het niet mee eens.

Natuurlijk wilde ik Michel Tothebeach eer aan doen en zelf ook wat proberen. Aluminium van puddingbakje indrukken op stukje plastic dakplaat zou kunnen werken voor een klein schuurtje waar zinken golfplaat gewenst is. Voor mij te bewerkelijk. Hetzelfde maar dan met 120 grams papier vond ik niks. Verder ligt er een stukje nat papier tussen twee dakplaatjes met gewicht er op. Resultaat daarvan heb ik nog niet. Maar ik kan al wel zeggen; voor mij ook niet geschikt. Ik snap de behoefte van zoveel mogelijk zelf maken, die heb ik zelf natuurlijk ook. Maar hier ligt een grens. Voor nu doe ik het met Redutex. Genoeg voor twee loodsjes. Daarna zie ik dan wel weer.

Albert

« Laatst bewerkt op: 14 October 2023, 15:48:34 door Scratchbuilt »

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 15 October 2023, 13:20:22 »
Achteraf valt het nog wel mee met dat Redutex. Beetje dunne verf/wash er op, klaar. Deuren open gelaten, dan 'leeft' het wat meer daar in Meedhuizen.

Inmiddels is er een bak. Lat aan de voorkant wat laten inspringen. Beetje last minute bedacht; liggen de (eventuele) schakelaars en wisselverstelknoppen wat verdiept. Leek me leuk. Bak maar gewoon rechthoekig gehouden. Restant 5 mm triplex natuurlijk niet groot genoeg. Stukje aangeplakt. Verder komt er geen spijker of schroef aan te pas. Sterk zat.

Albert

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 15 October 2023, 15:52:55 »
Bedankt voor jouw reactie. Ik heb even zitten rekenen. Als je uitgaat van echte betonnen platen van 120 x 40 cm. en je houdt 15 x 5 mm. aan voor de betonplaten van jouw loods is de schaal 1:80. De staanders van 12 cm breed zouden dan 1,5 mm. moeten zijn.

Dan heb ik verkeerd gemeten. De betonelementen waren eigenlijk 435 bij 1305 mm. De staanders zijn 2 mm, ik zei 3, maar ze zijn 2. In het echt zijn ze derhalve 174 mm.
De staanders zijn in het echt een H profiel. De wanddikte van dat profiel laat ik buiten beschouwing.

Het zit me niet lekker. Ik wil er even op terug komen. Het is namelijk helemaal niet kwaad bedoeld. Het is zo dat ik de werkelijke afmetingen omzet naar in model bruikbare milimeters. 4,59 mm bij 13,79 is namelijk heel lastig modelbouwen. Die paar tienden tot een enkele mm zie je namelijk helemaal nooit terug. Ik had het kunnen afronden op 5 bij 14 desnoods, maar voor mijn gevoel lijken de betonelementen in het model dan te kort. De standers zijn natuurlijk wat te breed, maar 2 mm is een hanteerbare maat om te snijden en lijmen in karton. Dunner strookje karton lijkt in model bovendien veel te ielig. In model liggen de verhoudingen vaak wat anders dan in het echt. Modelbouwen is een compromis tussen 1) werkelijke afmetingen 2) wat handig en redelijk is 3) kloppen de verhoudingen in model 4) ziet het totaalbeeld er goed uit.

Ik hoop dat Ruud Forever Rocofan dit begrijpt. Dus Ruud, even goeie modelbouwvrienden, bouw het loodsje na en laat zien.

Albert
« Laatst bewerkt op: 15 October 2023, 15:55:00 door Scratchbuilt »

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 15 October 2023, 16:32:29 »
Hoi Albert,

Helemaal geen probleem. Ik voelde me niet aangevallen of zoiets. Alleen las ik andere afmetingen in het draadje Fleischmann nostalgia ;

Ik was voor werk in het gebied van de Woltjerspoorweg. Apart gezicht: staat er midden in een weiland zomaar een stationsgebouw met "Tjugchem-Meedhuizen" er op. Maar daar vlakbij zag ik een schuur van betonelementen: de staanders zijn 12 cm breed, de platen zijn 122 cm gemeten tussen de staanders en 40 cm. hoog

Mijn loodsje zal daarom iets andere verhoudingen krijgen en uit styreen worden gebouwd. Uiteraard laat ik later zien wat het geworden is. Ik vind het juist leuk om verschillende interpretaties te zien van in dit geval hetzelfde gebouw.

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

aad52

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 15 October 2023, 18:04:06 »
Ik denk dat de rondjes op de Redutex golfplaten de "bevestiging" moeten voorstellen.

M.vr.groet,

Aad

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
« Reactie #40 Gepost op: 15 October 2023, 18:20:10 »
Ik denk dat de rondjes op de Redutex golfplaten de "bevestiging" moeten voorstellen.

M.vr.groet,

Aad

Dat zou kunnen, maar dan heeft de gene die die opdracht kreeg de verkeerde schaal aangehouden..
Veel te groot en te weinig.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 18 October 2023, 20:26:48 »
Ik heb Roco rails en 2 wissels. Ooit gekregen van een oom die ging verhuizen. Code 83 met bedding. En ik heb een stuk flexrail. Dat moet samen genoeg zijn voor Meedhuizen. De wissels hebben nokjes onder de stelbiels. Maar zonder bedding zitten die dingen in de weg. En natuurlijk brak een van de stelbiels in twee. Dat was simpeler opgelost dan ik vreesde. Van het andere wissel de nok er zelf maar afgeknipt en een gaatje erdoor. Meer is er niet gebeurd, geen tijd, geen zin en moe.

Albert

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 20 October 2023, 12:56:38 »
Wat is wijsheid?

Het Roco-wissel krijgt in de normale situatie stroom uit de aanliggende railstukken die op hun beurt stroom krijgen uit de aansluitrail.
Maar dat leek me wat aan de magere kant. Ik heb gezien dat ik het puntstuk apart kan aansluiten om het te kunnen schakelen. De tongen zijn in twee delen: een vast deel en een bewegend deel.
Kan ik volstaan met aansluiten aan 1 kant van het wissel of is het raadzaam om ook de tongen (beide delen) apart van stroom te voorzien ?

Graag bericht.

Albert

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #43 Gepost op: 22 October 2023, 20:36:35 »
Ik vermoed dat je wilt rangeren met dit baantje, dan zou ik wel het puntstuk polariseren. Anders krijg je toch snel haperingen. Ik heb het niet gedaan bij een baantje met Peco, maar daar toch spijt van.....

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 27 October 2023, 15:13:17 »
Voor de zekerheid overal draadjes aan gesoldeerd.

Ik heb een en ander expres simpel gehouden. Gewone rechthoekige bak en sporen recht toe recht aan parallel aan de rand. Zoals het een klassieke Inglenook betaamt. De aankleding moet dat later allemaal goed maken. De aansluitsporen heb ik gemeend met twee componenten epoxy aan de bak te moeten lijmen. Of dat een slimme zet geweest is moet nog blijken. Het gaat er i.i.g. nooit meer af.

Albert