Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door spoorijzer
Vandaag om 07:47:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: ICM gaat uit dienst  (gelezen 5086 keer)

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
ICM gaat uit dienst
« Gepost op: 19 September 2023, 10:56:02 »
(Bron tekst en Fotos: NS)

Na ruim 46 jaar komt er een eind aan de levensduur van de ICMm. NS wil zoveel mogelijk onderdelen van deze trein een tweede leven geven. Daarom gaan de onderdelen van de ICMm in de verkoop.



Iedere NS-er en bijna elke treinreiziger kent de ICMm-trein, ook wel de Koploper genoemd: een iconisch design met de herkenbare cabine voor de machinist bovenop de trein. Een trein die al 46 jaar door het landschap rijdt. Oorspronkelijk met bruin en oranje bekleding op de stoelen en rode ribfluwelen bekleding in de eerste klasse. En je kon door de neus naar het andere treinstel lopen. Na 2005 is de trein gemoderniseerd. De neus werd afgesloten, er kwamen blauwe stoelen, airco, stopcontacten en beeldschermen. Weer 20 jaar later nadert ICMm het einde van de levensduur. NS wil zoveel mogelijk onderdelen een tweede leven geven en gaat daarom op zoek naar een nieuwe bestemming voor de materialen uit deze trein.




Schouwdagen
NS is op zoek naar bedrijven die grote hoeveelheden onderdelen uit de ICMm-trein een nieuwe bestemming kunnen geven. Ilse de Vos van Eekeren, manager Circulair Ondernemen bij NS: “Denk aan treindeuren, ramen, treinbankjes, bagagerekken, speakers, of delen van de oersterke vloeren van de trein. NS wil graag met grote hoeveelheden tegelijk afscheid nemen van de materialen. Daarom organiseert NS alléén voor bedrijven schouwdagen voor dit treintype. Particulieren kunnen kijken of ze collectorsitems kunnen vinden bij ons initiatief KaNScentraal, waarvan de opbrengst gaat naar goede doelen.“

Op 5 en 6 oktober vinden schouwdagen plaats in Amersfoort bij de Wagenwerkplaats. Net als bij een veiling lopen vertegenwoordigers van geïnteresseerde bedrijven door een ICMm-trein. Aan de hand van het zogenaamde ‘oogstboek’, een catalogus van materialen die te koop zijn, kunnen zij de onderdelen bekijken. NS verkoopt de onderdelen zonder winstoogmerk. Alleen de kosten voor bijvoorbeeld demontage en logistiek worden doorberekend.

Waardevolle materialen
Ilse: “Als een trein bij NS uit dienst gaat, is deze zeker nog waardevol. We kijken eerst of de trein nog ergens anders dienst kan doen als trein. Zo niet, dan bevat de trein hele degelijke en waardevolle materialen. NS demonteert en bewaart veel technische onderdelen voor het onderhouden van nog rijdende treinstellen, zoals elektronica, luchtslangen of dashboardlampjes. De rest, zoals het interieur, deuren en ramen, verkopen we zodat hier weer nieuwe producten van gemaakt kunnen worden of gebruikt voor nieuwe gebouwen. De draai- en wielstellen zijn van superhoge kwaliteit, die kunnen weer als grondstof dienen voor nieuwe wielstellen. Uiteindelijk moet zo min mogelijk in de verbrandingsoven belanden en willen we zoveel mogelijk van de trein hergebruiken. Het ultieme doel: volledig circulair zijn.”

ICMm geleidelijk uit de dienst
De oude treinstellen van de ICMm worden gefaseerd uit de dienstregeling gehaald. Dit proces duurt tot 2030. Het daadwerkelijk ’oogsten’ van de onderdelen uit de eerste treinen staat gepland vanaf het eerste kwartaal van 2024. Dus je ziet de ICMm nog wel rijden, maar steeds minder. De alleroudste treinen worden eerst vervangen, dat zijn de treinen met schades die economisch onherstelbaar zijn, die nu al niet meer rijden of die echt aan het einde van de technische levensduur zijn. De uitstroom van ICMm heeft geen gevolgen voor reizigers en de dienstregeling. Deze treinen worden tijdelijk vervangen door VIRM-treinen.
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2023, 11:52:08 »
ICM-1 zal in juni volgend jaar volledig uitgestroomd zijn. De andere stellen, houden het volgens huidige planning langer vol. 2028 wordt nu gezegd.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #2 Gepost op: 19 September 2023, 12:11:04 »
De ICNG rijdt nog niet eens een jaar in een volledige dienstregeling, is dat genoeg om vol vertrouwen te beginnen met treinstellen buiten dienst te stellen? Dan toch maar even de geleasde 186ers achter de hand houden voor wat stammetjes randstad naar het noorden en oosten.  :)

Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8358
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2023, 13:18:55 »
 :-\ Zitten we met dat vreselijke ICNG stoptreininterieur opgescheept. Als ook de ICR weg is, is het sfeervolle reizen wel verleden tijd. Koud en kil is modern.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2023, 18:50:36 »
De ICNG rijdt nog niet eens een jaar in een volledige dienstregeling, is dat genoeg om vol vertrouwen te beginnen met treinstellen buiten dienst te stellen? Dan toch maar even de geleasde 186ers achter de hand houden voor wat stammetjes randstad naar het noorden en oosten.  :)
Nee, ook die worden stap voor stap conform planning ingeleverd, ook al functioneert ICNG niet. 

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #5 Gepost op: 21 September 2023, 13:43:47 »
De ICNG rijdt nog niet eens een jaar in een volledige dienstregeling, is dat genoeg om vol vertrouwen te beginnen met treinstellen buiten dienst te stellen? Dan toch maar even de geleasde 186ers achter de hand houden voor wat stammetjes randstad naar het noorden en oosten.  :)
De lease contracten van die lokken lopen af, en zijn niet meer verlengbaar omdat daar al nieuwe gebruikers voor gevonden zijn.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
  • Steel is king!
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #6 Gepost op: 21 September 2023, 15:40:18 »
Zijn (of waren?) er niet een aantal 186 in eigendom van NS of een financiële dochter?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

NS-Daniël

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #7 Gepost op: 21 September 2023, 15:42:54 »
Waren ja, NS heeft een paar jaar geleden alle Traxx'en verkocht aan leasemaatschappijen.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #8 Gepost op: 21 September 2023, 19:28:49 »
Sale and lease back
« Laatst bewerkt op: 21 September 2023, 22:53:05 door Reinout van Rees. Reden: Geen citaat van bericht erboven »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #9 Gepost op: 21 September 2023, 21:19:40 »
:-\ Zitten we met dat vreselijke ICNG stoptreininterieur opgescheept. Als ook de ICR weg is, is het sfeervolle reizen wel verleden tijd. Koud en kil is modern.
Nou, de banken in icm hangen nou niet over van comfort......

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #10 Gepost op: 21 September 2023, 21:50:33 »
Maar het voelt en oogt in elk geval nog als een echte trein.
Niet als een metro.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #11 Gepost op: 22 September 2023, 08:42:43 »
Goh,
Ik kan mij nog herinneren dat ik met mijn ouders op station Ede-Wageningen stond en er een IC uit de voorserie voorbij reed. Gloedje nieuw, glanzend, warm geel met blauwe band.
Keek mijn ogen uit. Honde- en apekoppen waren wijdverspreid, net als plan-E. Aan alles komt een eind blijkt maar weer. Het is te hopen dat men een stel, of stellen, bewaard.
Dat VIRM het gat deels gaat opvangen lijkt wel apart, daar je op stations nog vaak het bericht hoort dat er ritten vervallen door 'beperking in de materieel inzet'.
mvg Jan

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4424
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #12 Gepost op: 22 September 2023, 12:08:31 »
Dat is een term die “men” er vaak ingooit.
Net als “ logistieke beperkingen “

Al vaak gehad, ik heb een trein een HC en dan worden we opgeheven.
Wel is gevraagd waarom, krijg je nooit echt antwoord op  ???
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #13 Gepost op: 22 September 2023, 13:55:41 »
Ow,

dus al medewerker laten ze je ook in het ongewisse, dat is wel erg apart.
mvg Jan

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
  • 🇳🇴
Re: ICM gaat uit dienst
« Reactie #14 Gepost op: 22 September 2023, 14:09:59 »
wie o wie heeft een kvk nummer en gaat wat ICM stukjes oogsten? :P
https://thehappyactivist.org/2023/09/21/kom-ook-een-treintje-oogsten/
Med venligst hilsen,

Lennert