Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 23:11:54
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 22:59:45
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:54:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
Vandaag om 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 22:28:01
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 22:18:03
Een NS 5500 knutselen door janw
Vandaag om 21:49:12
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
Vandaag om 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
Vandaag om 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
  

Auteur Topic: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje  (gelezen 31039 keer)


Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #136 Gepost op: 10 December 2023, 19:26:27 »
Zat vandaag wat te prutsen met foto's, en kwam deze tegen... Uit de tijd dat een 1700 nog gewoon en niks bijzonders was en je niet noodzakelijkerwijs afdrukte als er één voorbij kwam...



2 februari 2008, 1764 met een IC van Roosendaal naar Arnhem, Gilze-Rijen.

vr. gr., Twinkie

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #137 Gepost op: 11 December 2023, 15:47:56 »
Mijn duit in het zakje...

Van Voorschoten richting Den Haag een DD-AR-stam getrokken door zo te zien de 1716:



En dan iets later wat de NS oorspronkelijk in gedachten had, DD-AR met een motorwagen:



Hier opstelterrein binkhorst Den Haag, rechtsonderin op de foto twee 1700s:



Lekker dramatisch licht... Haarlem??



1734 goed te zien van opzij:



Hier duwt duizend-dingen-doekje 1600/1700/1800 een ordinaire enkeldekstrein, met stuurstand, maakt altijd mijn dag beter:  :)





En zou dit een 1700 zijn?



Ik las op Wikipedia dat de 1700s, in tegenstelling tot 1600/1800, een automatische koppeling hebben om aan elkaar en aan DD-AR-stuurstanden te koppelen. Op de foto's vroeg in dit draadje zie je inderdaad iets dat lijkt op de elektrische/pneumatische koppelingen die je ook bij een scharfenberg-koppeling van nieuwere treinen ziet. Maar als je een trein wilt trekken lijkt dit toch gewoon met de haak aan de locomotief te moeten??

Ik herinner me lang geleden, vergeten waar/wanneer, dat ik een tijd zat te wachten op een station en dat er een aantal keer een DD-AR+1700+DD-AR+1700 langskwam: zoem... trein vertrekt. Dan een trein met ongeveer evenveel bakken DD-AR maar maar één locomotief: zzzzoooeeemmm... trein komt heel langzaam op gang.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4549
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #138 Gepost op: 11 December 2023, 15:51:23 »
Alleen wanneer de locomotief met een DD-AR reed, had de locomotief een BSI-koppeling.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #139 Gepost op: 11 December 2023, 16:03:36 »
Alleen wanneer de locomotief met een DD-AR reed, had de locomotief een BSI-koppeling.
Kan je uitleggen wat dat wil zeggen?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3441
    • Mijn van-alles website
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #140 Gepost op: 11 December 2023, 18:29:07 »
Ik herinner me lang geleden, vergeten waar/wanneer, dat ik een tijd zat te wachten op een station en dat er een aantal keer een DD-AR+1700+DD-AR+1700 langskwam: zoem... trein vertrekt. Dan een trein met ongeveer evenveel bakken DD-AR maar maar één locomotief: zzzzoooeeemmm... trein komt heel langzaam op gang.
Klopt. 1 1600/1700/1800 had twee keer zoveel vermogen als benodigd voor een standaard DD-AR stam. De mddm rijtuigen (motorwagens) hadden minder vermogen, maar voldoende om de dienstregeling te halen.

Als de rails goed droog waren en de machinist er zin in had, kon een stam met loc geweldig snel optrekken.

Wat betreft je laatste vraag: de locs die voor DD-AR ingezet werden hadden zo'n BSI koppeling. Locs die niet met DD-AR reden, hadden géén automatische (BSI) koppeling.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #141 Gepost op: 11 December 2023, 18:52:12 »
Maar hoe automatisch was die koppeling dan? Wat ik zie is elektrisch/pneumatisch, maar niet trekkracht, die lijkt toch ouderwets van de haak te moeten komen, daar zie ik niks dat hier automatisch in kan voorzien.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10753
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #142 Gepost op: 11 December 2023, 18:52:52 »
Overigens maar aan één zijde van de loc, in verband met het gewicht van de koppeling.
No dress rehearsel, this is our life.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8458
  • Spoor N
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #143 Gepost op: 11 December 2023, 19:13:01 »
Waarom zou je de loc en rijtuigen ook met een BSI-koppeling willen koppelen?

1 1600/1700/1800 had twee keer zoveel vermogen als benodigd voor een standaard DD-AR stam.
Dat komt erg raar gezien de 1600 ruim voor DDAR zijn afgeleverd en DDM-1 stammen langer waren.

Maar hoe automatisch was die koppeling dan? Wat ik zie is elektrisch/pneumatisch, maar niet trekkracht, die lijkt toch ouderwets van de haak te moeten komen, daar zie ik niks dat hier automatisch in kan voorzien.
De BSI-koppeling werd gebruikt om te trekken, de buffers werden als vanouds gebruikt om de duwkrachten op te vangen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #144 Gepost op: 11 December 2023, 19:40:43 »
De BSI-koppeling kun je het beste vergelijken met een automatische koppeling zoals VIRM, ICMm, SLT, SNG, ICNG enz ook hebben. Alle pneumatiek en elektrische stuursignalen gaan over de BSI. Tussen de loc en rijtuigen werd gewoon het normale stoot en trekwerk gebruikt.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10753
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #145 Gepost op: 11 December 2023, 20:25:50 »
DDAR was feitelijk een noodgreep om snel materieel op de baan te kunnen krijgen. 1700'en waren nog snel te leveren door Alsthom en ook DD-rijtuigen konden snel door Talbot worden gebouwd. Het ontwikkelen van nieuw stoptreinmaterieel werd daarmee omzeild.
Aanvankelijk werden 3 en 4-delige stammen samengesteld en om die in de dienst snel te kunnen combineren kregen de 1700'en en de stuurstandrijtuigen een BSI-koppeling aan één zijde. Ze werden daarmee een soort van treinstellen.
De 3-delige stammen kregen later een motorrijtuig in plaats van de 1700. De 1700'en waren inderdaad redelijk overpowered voor 3 of 4 rijtuigen.
No dress rehearsel, this is our life.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1584
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #146 Gepost op: 12 December 2023, 10:27:37 »
Eén van de laatste ritten naar Mt. Vorige week in Schalkwijk.

Foto’s van zijkant zijn stills film












tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #147 Gepost op: 12 December 2023, 11:59:47 »
Arnhem Centraal 2013. Toen de 1700 serie nog de CNL naar Emmerich bracht. Na aflevering van de rijtuigen kwam de lok terug.


12 februari 2013


12 maart 2013


2 juli 2013

Groet,
michel




tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #148 Gepost op: 12 December 2023, 12:07:55 »
En in 2014 kon ik het hele verhaal zelfs op de plaat vastleggen. Op 22 Juli kwam de CNL binnen op spoor 9 en vertrekt even later. Een uur of wat later komt de lok terug. Wacht even op spoor 10 tot dat ze verder kan. Vervolgens rijdt ze verder naar Arnhem Berg.









Groet,
michel

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #149 Gepost op: 12 December 2023, 23:33:29 »
Maar hoe automatisch was die koppeling dan? Wat ik zie is elektrisch/pneumatisch, maar niet trekkracht, die lijkt toch ouderwets van de haak te moeten komen, daar zie ik niks dat hier automatisch in kan voorzien.
Automatisch genoeg dat niemand het spoor in moest als 2 stammen moesten combineren, om aan te haken en slangen te koppelen.

Het grootste deel van de tijd reden lok 1701-1728 met DD-AR en de rest niet... Met uitzondering van de 1729-1732. Die werden naar behoeven ingezet voor DD-AR of als losse lok. Zaten ze aan een DD-AR stam dan werd er een koppeling op geschroefd, zaten ze er niet aan dan was die koppeling er ook niet.

Later zijn deze loks buiten dienst gegaan en zijn er tijdelijk andere overbodig geworden loks voorzien van BSI koppeling en met de 3 delige stammen, voor zover die er nog waren, gaan rijden (een deel van de rijtuigen is gebruikt in de ombouw van DD-AR naar DDZ). Toen in 2015 het DDM-1 materieel weer op de baan terug kwam, zij het in formaties van 4 rijtuigen, zijn er 11 loks gebruikt om deze stammen te kunnen rijden. Die zijn daartoe omgebouwd, waarna zij geen BDs of DD-AR meer konden hebben. De NSM 1768 is een van die loks. Of die weer terugverbouwd is, weet ik niet.  Van de loks die in 2015 werden geselecteerd, had de helft ook al in 2012 met DDM-1 gereden.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de