Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:29
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door hervé
Vandaag om 21:56:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
  

Auteur Topic: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje  (gelezen 33985 keer)


Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #136 Gepost op: 10 December 2023, 19:26:27 »
Zat vandaag wat te prutsen met foto's, en kwam deze tegen... Uit de tijd dat een 1700 nog gewoon en niks bijzonders was en je niet noodzakelijkerwijs afdrukte als er één voorbij kwam...



2 februari 2008, 1764 met een IC van Roosendaal naar Arnhem, Gilze-Rijen.

vr. gr., Twinkie

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #137 Gepost op: 11 December 2023, 15:47:56 »
Mijn duit in het zakje...

Van Voorschoten richting Den Haag een DD-AR-stam getrokken door zo te zien de 1716:



En dan iets later wat de NS oorspronkelijk in gedachten had, DD-AR met een motorwagen:



Hier opstelterrein binkhorst Den Haag, rechtsonderin op de foto twee 1700s:



Lekker dramatisch licht... Haarlem??



1734 goed te zien van opzij:



Hier duwt duizend-dingen-doekje 1600/1700/1800 een ordinaire enkeldekstrein, met stuurstand, maakt altijd mijn dag beter:  :)





En zou dit een 1700 zijn?



Ik las op Wikipedia dat de 1700s, in tegenstelling tot 1600/1800, een automatische koppeling hebben om aan elkaar en aan DD-AR-stuurstanden te koppelen. Op de foto's vroeg in dit draadje zie je inderdaad iets dat lijkt op de elektrische/pneumatische koppelingen die je ook bij een scharfenberg-koppeling van nieuwere treinen ziet. Maar als je een trein wilt trekken lijkt dit toch gewoon met de haak aan de locomotief te moeten??

Ik herinner me lang geleden, vergeten waar/wanneer, dat ik een tijd zat te wachten op een station en dat er een aantal keer een DD-AR+1700+DD-AR+1700 langskwam: zoem... trein vertrekt. Dan een trein met ongeveer evenveel bakken DD-AR maar maar één locomotief: zzzzoooeeemmm... trein komt heel langzaam op gang.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #138 Gepost op: 11 December 2023, 15:51:23 »
Alleen wanneer de locomotief met een DD-AR reed, had de locomotief een BSI-koppeling.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #139 Gepost op: 11 December 2023, 16:03:36 »
Alleen wanneer de locomotief met een DD-AR reed, had de locomotief een BSI-koppeling.
Kan je uitleggen wat dat wil zeggen?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #140 Gepost op: 11 December 2023, 18:29:07 »
Ik herinner me lang geleden, vergeten waar/wanneer, dat ik een tijd zat te wachten op een station en dat er een aantal keer een DD-AR+1700+DD-AR+1700 langskwam: zoem... trein vertrekt. Dan een trein met ongeveer evenveel bakken DD-AR maar maar één locomotief: zzzzoooeeemmm... trein komt heel langzaam op gang.
Klopt. 1 1600/1700/1800 had twee keer zoveel vermogen als benodigd voor een standaard DD-AR stam. De mddm rijtuigen (motorwagens) hadden minder vermogen, maar voldoende om de dienstregeling te halen.

Als de rails goed droog waren en de machinist er zin in had, kon een stam met loc geweldig snel optrekken.

Wat betreft je laatste vraag: de locs die voor DD-AR ingezet werden hadden zo'n BSI koppeling. Locs die niet met DD-AR reden, hadden géén automatische (BSI) koppeling.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #141 Gepost op: 11 December 2023, 18:52:12 »
Maar hoe automatisch was die koppeling dan? Wat ik zie is elektrisch/pneumatisch, maar niet trekkracht, die lijkt toch ouderwets van de haak te moeten komen, daar zie ik niks dat hier automatisch in kan voorzien.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #142 Gepost op: 11 December 2023, 18:52:52 »
Overigens maar aan één zijde van de loc, in verband met het gewicht van de koppeling.
No dress rehearsel, this is our life.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #143 Gepost op: 11 December 2023, 19:13:01 »
Waarom zou je de loc en rijtuigen ook met een BSI-koppeling willen koppelen?

1 1600/1700/1800 had twee keer zoveel vermogen als benodigd voor een standaard DD-AR stam.
Dat komt erg raar gezien de 1600 ruim voor DDAR zijn afgeleverd en DDM-1 stammen langer waren.

Maar hoe automatisch was die koppeling dan? Wat ik zie is elektrisch/pneumatisch, maar niet trekkracht, die lijkt toch ouderwets van de haak te moeten komen, daar zie ik niks dat hier automatisch in kan voorzien.
De BSI-koppeling werd gebruikt om te trekken, de buffers werden als vanouds gebruikt om de duwkrachten op te vangen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #144 Gepost op: 11 December 2023, 19:40:43 »
De BSI-koppeling kun je het beste vergelijken met een automatische koppeling zoals VIRM, ICMm, SLT, SNG, ICNG enz ook hebben. Alle pneumatiek en elektrische stuursignalen gaan over de BSI. Tussen de loc en rijtuigen werd gewoon het normale stoot en trekwerk gebruikt.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #145 Gepost op: 11 December 2023, 20:25:50 »
DDAR was feitelijk een noodgreep om snel materieel op de baan te kunnen krijgen. 1700'en waren nog snel te leveren door Alsthom en ook DD-rijtuigen konden snel door Talbot worden gebouwd. Het ontwikkelen van nieuw stoptreinmaterieel werd daarmee omzeild.
Aanvankelijk werden 3 en 4-delige stammen samengesteld en om die in de dienst snel te kunnen combineren kregen de 1700'en en de stuurstandrijtuigen een BSI-koppeling aan één zijde. Ze werden daarmee een soort van treinstellen.
De 3-delige stammen kregen later een motorrijtuig in plaats van de 1700. De 1700'en waren inderdaad redelijk overpowered voor 3 of 4 rijtuigen.
No dress rehearsel, this is our life.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #146 Gepost op: 12 December 2023, 10:27:37 »
Eén van de laatste ritten naar Mt. Vorige week in Schalkwijk.

Foto’s van zijkant zijn stills film












tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #147 Gepost op: 12 December 2023, 11:59:47 »
Arnhem Centraal 2013. Toen de 1700 serie nog de CNL naar Emmerich bracht. Na aflevering van de rijtuigen kwam de lok terug.


12 februari 2013


12 maart 2013


2 juli 2013

Groet,
michel




tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #148 Gepost op: 12 December 2023, 12:07:55 »
En in 2014 kon ik het hele verhaal zelfs op de plaat vastleggen. Op 22 Juli kwam de CNL binnen op spoor 9 en vertrekt even later. Een uur of wat later komt de lok terug. Wacht even op spoor 10 tot dat ze verder kan. Vervolgens rijdt ze verder naar Arnhem Berg.









Groet,
michel

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
« Reactie #149 Gepost op: 12 December 2023, 23:33:29 »
Maar hoe automatisch was die koppeling dan? Wat ik zie is elektrisch/pneumatisch, maar niet trekkracht, die lijkt toch ouderwets van de haak te moeten komen, daar zie ik niks dat hier automatisch in kan voorzien.
Automatisch genoeg dat niemand het spoor in moest als 2 stammen moesten combineren, om aan te haken en slangen te koppelen.

Het grootste deel van de tijd reden lok 1701-1728 met DD-AR en de rest niet... Met uitzondering van de 1729-1732. Die werden naar behoeven ingezet voor DD-AR of als losse lok. Zaten ze aan een DD-AR stam dan werd er een koppeling op geschroefd, zaten ze er niet aan dan was die koppeling er ook niet.

Later zijn deze loks buiten dienst gegaan en zijn er tijdelijk andere overbodig geworden loks voorzien van BSI koppeling en met de 3 delige stammen, voor zover die er nog waren, gaan rijden (een deel van de rijtuigen is gebruikt in de ombouw van DD-AR naar DDZ). Toen in 2015 het DDM-1 materieel weer op de baan terug kwam, zij het in formaties van 4 rijtuigen, zijn er 11 loks gebruikt om deze stammen te kunnen rijden. Die zijn daartoe omgebouwd, waarna zij geen BDs of DD-AR meer konden hebben. De NSM 1768 is een van die loks. Of die weer terugverbouwd is, weet ik niet.  Van de loks die in 2015 werden geselecteerd, had de helft ook al in 2012 met DDM-1 gereden.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de