Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:19:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 11:45:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 11:40:26
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:46:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:41:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
  

Auteur Topic: Er waren eens 4 HSM-ertjes (Eh8501-2st D1501-D1656) zo plat als 'n plaat,  (gelezen 2133 keer)

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
dan weet je nu wat er komen gaat! Mijn verslag van hoe ik ze aan het rollen krijg.



4 bouwpakketten,
MK-175Eh HSM Snelgoedwagen 8501..     Bouwjaar 1898
MK-221 HSM D 1501...1530              Bouwjaar 1883
MK-222 HSM D 1501, 1513 post           Verbouw  1886/1887
Seinarm Dg 2301..Ex serie HSM 1656   Bouwjaren 1898/1899

Als eerste gaat de Seinarm Dg 1656 onder de soldeerbout. mijn eerste Seinarm. De  nummers op de ets geven  de keuze uit  1672 / 1781 / 1726 / 1812 en deze zal het nummer D 1672 krijgen.

De onderwagen, met enkelzijdige beremming.

Waarschijnlijk foutje in de ets, de gecompenseerde as zit onder het buikje en dat maakt het modelleren van de beremming lastig. Oplossing, demontabel hefboom mechanisme zodat het compensatiegedeelte van de as gemonteerd kan worden na het spuiten.

Wordt vervolgd, Caspar





« Laatst bewerkt op: 12 September 2023, 21:48:06 door Mar-Cas. Reden: Foutje gecorrigeerd »
Greetz Caspar

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Er waren eens 4 HSM-ertjes (Eh8501-2st D1501-D1656) zo plat als 'n plaat,
« Reactie #1 Gepost op: 12 September 2023, 22:54:00 »
Zitten die remschoenen wel op de juiste plek ?
( Kan het niet goed zien op die foto )

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Er waren eens 4 HSM-ertjes (Eh8501-2st D1501-D1656) zo plat als 'n plaat,
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2023, 10:52:11 »
Ronald, als je bedoeld of het reliëf van de remblok  omgekeerd zit? nee alle zitten correct naar de buitenzijde idd idd niet goed te zijn met al dat glinsteren van dat messing.


weer verder, treeplanken eraan en dan blijkt dat de boventredens te ver naar buiten steken, zie voorste trede.
Aansluit nok op de tree beugel wat weg geslepen en dat oogt ’n stuk beter, zie midden trede.


Dan het buikje die in de HSM tijd een goot kende met regenpijpen die v.a. 1923 door de NS verwijderd werden. In de hoeken ruimte gemaakt  en na enig experimenteren met ingelegde profieltjes die veel te grof waren toch maar van dun materiaal wat gebogen. De uiteinden uit laten steken (nog 1 te gaan) waar ik de holle regenpijp adapters heb omsloten. De regenpijpen kan ik er later zo insteken, nu nog iets verzinnen om deze pijpen aan de wand te monteren.


Een leuk accent welke ik wil gaan aanbrengen is de lijnspanner die rechtsvoor in de rijrichting is gemonteerd.
Deze spanners zitten volgens de tekeningen alleen op goederentrein bagagewagens (ook in de serie 1532+) Dus de bagagewagens zonder dak uitkijk.
Geen idee hoe die werden gebruikt?
Als je uitgaat van de situatie  dat ze voor aan de lok zaten dan lijkt het meer een kolenbak rammelaar of cabine tikker.
Hang je de wagens achteraan dan zie ik niet hoe je de lijn spant gezien de hoek van de spanarm?

Iemand die het weet mag het uitleggen



 Groet Caspar
Greetz Caspar

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Er waren eens 4 HSM-ertjes (Eh8501-2st D1501-D1656) zo plat als 'n plaat,
« Reactie #3 Gepost op: 18 September 2023, 12:07:12 »
Verder met de wanden van de laadruimte


----------------------------------

Alles samengevoegd en dan blijkt dat de bak op het chassis kiert, reden is dat de treeplankhouders te ver uitsteken waardoor de rail van de deur op de houders rust. Rail van de schuifdeur naar binnen afgeschuind, de profielen lichtelijk naar buiten gebogen en de treeplankhouders wat ingeslepen, net genoeg blijft er oven om nog wat stevigheid over te houden

--------------------------------

Bordes vond ik met het proefpassen wat ielig, zeker wanneer ik er de lijnspanners op wil monteren.
Heb de staanders van het bordes wat grover uitgevoerd met U profiel 1x0.6 en hiervan de opstaande flanken afgeslepen voor de montage op de buffers. Tevens is de montage van  de sluitseinlantaarn wat robuster.


Oogt wel goed zo. Alles in de soda voor 'n nachtje daarna in de ultrasoonreiniger, wpl opgeruimd, verder na de vakantie.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2023, 12:10:22 door Mar-Cas. Reden: Zin toegevoegd »
Greetz Caspar