Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

14 en 15 oktober MBS Najaarsstoomdagen(Express) door Seinhuis
Vandaag om 22:26:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 22:19:32
Update: baan in de tropen door Noordernet
Vandaag om 22:18:15
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 22:13:00
Testdiorama door Cyril Mariën
Vandaag om 21:58:17
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:51:09
Haandrecht zolderdam H0 door bask185
Vandaag om 21:51:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:42:34
Westerdijk NL pendelbaan H0 door Ruben90
Vandaag om 21:41:49
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:40:10
Aansluiting wissels en ontkoppelrails door bask185
Vandaag om 21:20:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:15:59
Greater Leek Junction, een nieuw project - spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 21:13:16
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
Vandaag om 20:59:55
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Rob Bennis
Vandaag om 20:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:51:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Chris Westerduin
Vandaag om 20:45:44
NS 1600-1700-1800 fotodraadje door Cc72000
Vandaag om 20:38:10
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door MiHe
Vandaag om 20:34:04
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Arjan6511
Vandaag om 20:28:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:10:51
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 20:08:29
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Biessendorf
Vandaag om 19:33:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 19:19:53
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:08:49
Worstelen met de ESU LocPilot/LocSound 5 decoders door Ben
Vandaag om 18:58:43
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 18:52:29
Modelspoor enquete door Ben
Vandaag om 18:23:31
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 18:21:57
Storing op mijn Multimaus. door bask185
Vandaag om 18:10:42
  

Auteur Topic: Er waren eens 4 HSM-ertjes (Eh8501-2st D1501-D1656) zo plat als 'n plaat,  (gelezen 692 keer)

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
dan weet je nu wat er komen gaat! Mijn verslag van hoe ik ze aan het rollen krijg.



4 bouwpakketten,
MK-175Eh HSM Snelgoedwagen 8501..     Bouwjaar 1898
MK-221 HSM D 1501...1530              Bouwjaar 1883
MK-222 HSM D 1501, 1513 post           Verbouw  1886/1887
Seinarm Dg 2301..Ex serie HSM 1656   Bouwjaren 1898/1899

Als eerste gaat de Seinarm Dg 1656 onder de soldeerbout. mijn eerste Seinarm. De  nummers op de ets geven  de keuze uit  1672 / 1781 / 1726 / 1812 en deze zal het nummer D 1672 krijgen.

De onderwagen, met enkelzijdige beremming.

Waarschijnlijk foutje in de ets, de gecompenseerde as zit onder het buikje en dat maakt het modelleren van de beremming lastig. Oplossing, demontabel hefboom mechanisme zodat het compensatiegedeelte van de as gemonteerd kan worden na het spuiten.

Wordt vervolgd, Caspar





« Laatst bewerkt op: 12 september 2023, 21:48:06 door Mar-Cas. Reden: Foutje gecorrigeerd »
Greetz Caspar

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Er waren eens 4 HSM-ertjes (Eh8501-2st D1501-D1656) zo plat als 'n plaat,
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2023, 22:54:00 »
Zitten die remschoenen wel op de juiste plek ?
( Kan het niet goed zien op die foto )

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Er waren eens 4 HSM-ertjes (Eh8501-2st D1501-D1656) zo plat als 'n plaat,
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2023, 10:52:11 »
Ronald, als je bedoeld of het reliëf van de remblok  omgekeerd zit? nee alle zitten correct naar de buitenzijde idd idd niet goed te zijn met al dat glinsteren van dat messing.


weer verder, treeplanken eraan en dan blijkt dat de boventredens te ver naar buiten steken, zie voorste trede.
Aansluit nok op de tree beugel wat weg geslepen en dat oogt ’n stuk beter, zie midden trede.


Dan het buikje die in de HSM tijd een goot kende met regenpijpen die v.a. 1923 door de NS verwijderd werden. In de hoeken ruimte gemaakt  en na enig experimenteren met ingelegde profieltjes die veel te grof waren toch maar van dun materiaal wat gebogen. De uiteinden uit laten steken (nog 1 te gaan) waar ik de holle regenpijp adapters heb omsloten. De regenpijpen kan ik er later zo insteken, nu nog iets verzinnen om deze pijpen aan de wand te monteren.


Een leuk accent welke ik wil gaan aanbrengen is de lijnspanner die rechtsvoor in de rijrichting is gemonteerd.
Deze spanners zitten volgens de tekeningen alleen op goederentrein bagagewagens (ook in de serie 1532+) Dus de bagagewagens zonder dak uitkijk.
Geen idee hoe die werden gebruikt?
Als je uitgaat van de situatie  dat ze voor aan de lok zaten dan lijkt het meer een kolenbak rammelaar of cabine tikker.
Hang je de wagens achteraan dan zie ik niet hoe je de lijn spant gezien de hoek van de spanarm?

Iemand die het weet mag het uitleggen



 Groet Caspar
Greetz Caspar

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Er waren eens 4 HSM-ertjes (Eh8501-2st D1501-D1656) zo plat als 'n plaat,
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2023, 12:07:12 »
Verder met de wanden van de laadruimte


----------------------------------

Alles samengevoegd en dan blijkt dat de bak op het chassis kiert, reden is dat de treeplankhouders te ver uitsteken waardoor de rail van de deur op de houders rust. Rail van de schuifdeur naar binnen afgeschuind, de profielen lichtelijk naar buiten gebogen en de treeplankhouders wat ingeslepen, net genoeg blijft er oven om nog wat stevigheid over te houden

--------------------------------

Bordes vond ik met het proefpassen wat ielig, zeker wanneer ik er de lijnspanners op wil monteren.
Heb de staanders van het bordes wat grover uitgevoerd met U profiel 1x0.6 en hiervan de opstaande flanken afgeslepen voor de montage op de buffers. Tevens is de montage van  de sluitseinlantaarn wat robuster.


Oogt wel goed zo. Alles in de soda voor 'n nachtje daarna in de ultrasoonreiniger, wpl opgeruimd, verder na de vakantie.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2023, 12:10:22 door Mar-Cas. Reden: Zin toegevoegd »
Greetz Caspar