Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 18:57:27
Kleur van het dak,van een geelbander. door sneek
Vandaag om 18:55:39
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door knar46
Vandaag om 18:53:58
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:44:05
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 18:39:36
Liliput verpakking en motor door Silvolde
Vandaag om 18:19:07
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 17:27:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:42:34
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:26:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:10
  

Auteur Topic: Piko ICR rijtuigen  (gelezen 3153 keer)

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Piko ICR rijtuigen
« Gepost op: 04 September 2023, 15:28:34 »
kan iemand mij uitleggen waarom PIKO van de icr rijtuigen nederlandse versie alleen de tussen rijtuigen hebben en niet de stuurstand rijtuigen? de rode benelux versie en de fyra versie hebben wel een stuurstand rijtuig alleen de blauwe ns versie heeft dat niet. ??? mega irritant dit.
-Martijn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: Piko ICR rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 04 September 2023, 15:41:38 »
Omdat de blauw/gele stuurstandrijtuigen behoren tot het gerenoveerde ICR en Piko deze niet heeft uitgebracht. Precies zoals het hoort, niet 'mega irritant'.  :-X
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko ICR rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 04 September 2023, 15:51:18 »
Beste Martijn,

Ik snap je irritatie, maar haal je niet de verschillende types door elkaar?

Als eerste kreeg NS vanaf 1980 ICR rijtuigen in het geel met blauw. Je had de 2e klas (B), 1e klas (A) en 2e klas met bagage-afdeling en keuken (BKD). Bij deze rijtuigen was er GEEN stuurstandrijtuig. De rijtuigen waren onder andere herkenbaar aan de ramen die allemaal open konden.

Vanaf 1986 kwamen de rood-gele Benelux-ICR rijtuigen. Ook deze serie rijtuigen bestonden uit A, B en BKD-rijtuigen, maar ook uit AB rijtuigen (1e en 2e klas) en stuurstandrijtuigen type Bs. Ook bij deze rijtuigen konden alle ramen open.

Begin deze eeuw begon de grote revisie van het ICR. De rijtuigen kregen de benaming ICRm. Ze kregen airco en een nieuw interieur. De meeste ramen konden nu niet meer open en bestonden dan ook uit één stuk glas. In die periode werden er ook ICR rijtuigen omgebouwd tot stuurstandrijtuigen. Deze stuurstandrijtuigen kregen ook een bagage-afdeling en kregen daarom de benaming BDs. De BDs'n reden ALLEEN met de gereviseerde ICRm rijtuigen. Ook de Beneluxrijtuigen werden gereviseerd en die bleven rood met geel. Ook hier airco i.p.v. ramen die open konden.

Nog weer later werden de rijtuigen aangepast voor de HSL en kregen ze de benaming ICRmh.


Ik zag op de website van Piko een plaatje van een ICRm BDs, dus ik vermoed dat die nog wel gaat komen bij Piko. Deze hoort dan dus NIET bij de ICR rijtugien waar de ramen van open kunnen, want in die tijd bestond de BDs dus nog niet.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 05 September 2023, 06:52:09 door Jeroen Water. Reden: Data aangepast en AB rijtuigen toegevoegd. »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn HITV

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Piko ICR rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 04 September 2023, 16:29:44 »

ah bedankt. dat wist ik nog niet. dan hoop ik dat ze snel komen.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2023, 19:43:54 door Martijn193. Reden: Citaat verwijderd »
-Martijn

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: Piko ICR rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 04 September 2023, 21:32:02 »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Piko ICR rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 04 September 2023, 21:56:40 »
Beste Martijn,

...

Vanaf 1987 kwamen de rood-gele Benelux-ICR rijtuigen. Ook deze rijtugien bestonden uit A, B en BKD-rijtuigen, maar ook uit een stuurstandrijtuig type Bs. Ook bij deze rijtuigen konden alle ramen open.

...

Jeroen

En vergeet de Benelux AB-rijtuigen niet. :)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko ICR rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 05 September 2023, 06:54:22 »


1980
1986

en

En vergeet de Benelux AB-rijtuigen niet. :)

Bedankt voor de verbeteringen / aanvulling. Ik heb mijn originele bericht erop aangepast. 👍

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974