Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Duikeend
02 oktober 2023, 23:43:24
US diorama in H0 door DJV
02 oktober 2023, 23:37:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
02 oktober 2023, 23:35:37
Rondom Charlois door hervé
02 oktober 2023, 23:14:24
Testdiorama door Cyril Mariën
02 oktober 2023, 22:57:45
Rheinburg, TP V/VI door Robkop
02 oktober 2023, 22:54:02
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
02 oktober 2023, 22:40:59
14 en 15 oktober MBS Najaarsstoomdagen(Express) door Seinhuis
02 oktober 2023, 22:26:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
02 oktober 2023, 22:19:32
Haandrecht zolderdam H0 door bask185
02 oktober 2023, 21:51:05
Westerdijk NL pendelbaan H0 door Ruben90
02 oktober 2023, 21:41:49
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
02 oktober 2023, 21:40:10
Aansluiting wissels en ontkoppelrails door bask185
02 oktober 2023, 21:20:22
Greater Leek Junction, een nieuw project - spoor 0 door Ronald Halma
02 oktober 2023, 21:13:16
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
02 oktober 2023, 20:59:55
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Rob Bennis
02 oktober 2023, 20:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 oktober 2023, 20:51:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Chris Westerduin
02 oktober 2023, 20:45:44
NS 1600-1700-1800 fotodraadje door Cc72000
02 oktober 2023, 20:38:10
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door MiHe
02 oktober 2023, 20:34:04
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Arjan6511
02 oktober 2023, 20:28:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
02 oktober 2023, 20:10:51
Frans loodsje et cetera door Noordernet
02 oktober 2023, 20:08:29
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Biessendorf
02 oktober 2023, 19:33:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
02 oktober 2023, 19:19:53
Aachenau West door puntenglijder
02 oktober 2023, 19:08:49
Worstelen met de ESU LocPilot/LocSound 5 decoders door Ben
02 oktober 2023, 18:58:43
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
02 oktober 2023, 18:52:29
Modelspoor enquete door Ben
02 oktober 2023, 18:23:31
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
02 oktober 2023, 18:21:57
  

Auteur Topic: C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst  (gelezen 1261 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst
« Gepost op: 02 september 2023, 18:28:36 »
Epiloog
Met enige regelmaat komen hier op BNLS berichten voorbij welke handelen over ongevallen en incidenten op het vaderlands spoor. Deze berichten variërend van grote aanrijdingen/ontsporingen, waarbij inzet van zwaar materiaal nodig is, tot aan kleine lokale gebeurtenissen die met inzet van een monteurs verholpen kunnen worden. Deze voorvallen hebben een ding met elkaar gemeen, zij moeten direct aan de Centrale Meldkamer (CMK) in Utrecht aangemeld worden. De bezetting van deze CMK maakt aan de hand van de hun gemelde informatie de afweging welke landelijke en/of regionale hulpverleners gealarmeerd dienen te worden. Ook beslissen zij aan de hand van de verkregen informatie waar en welke middelen/mensen ingezet moeten worden. Dit mobiliseren van mensen en middelen kan variëren van een enkele monteur tot aan de complete ongevallenkraanwagentrein. Als basis voor dit artikel gaan we uit van het NS instructieboek C 7401/5 van 1972 ( in begrijpend Nederlands “BTD deel 5= Bedrijfsgegevens voor de Treindienst, Hulpmaterieel en exploitatie-inrichtingen”).ProRail “Incidentenbestrijding”, de term die nu anno 2023 bij het spoor gebruikt word komt in het derde deel van deze reeks aanbod. NS is dan ProRail geworden
Deze serie is op gezet in nauwe samenwerking met de heer Ossebaar. Dhr Ossebaar was tijdens zijn werkzaam leven lid van de Amsterdamse ongevallen ploeg en heeft in die functies de nodige kennis opgedaan om hier verantwoord te publiceren. Het eerste deel behandeld de hoofdstukken uit uitgave 1972. Uitgave 1988 komt als separaat deel 2. Ook al lijken de hoofdstukken van 1972 en 1988 sterk op elkaar, ZIJ ZIJN HET NIET! Er zit een significant tekstueel verschil in.








C 7401/5  BTD deel 5 1972

Bedrijfsgegevens voor de Treindienst

Hulpmaterieel en exploitatie-inrichtingen


Overzicht van verstrekking
Chefs van de hoofdwerkplaatsen en lijnwerkplaatsen.

Rayonchefs Ep, verblijven ladingmeesters, groepschefs gronddienst en wagenmeesters, groepschefs Tp en Tm

Chefs dienstkring van de weg, sectieleiders wegonderhoud.

Districtschefs Es.

Districtschefs brugonderhoud.

Sectieleiders ES. Sectieleiders brugonderhoud Handelsagentschappen

BIJGEWERKTE WIJZIGINGSBLADEN
Nr 1 van nov. 1973; Nr 2 van sept 1974; Nr 3 van juli 1975 met een erratum derde wijzigingsblad

Inhoud
A. Hulpmaterieel                                                                                                                                                        blz

                                             Hoofdstuk
1    Reservekrachtvoertuigen, alsmede werktuigen en materialen voor de ontruiming en herstelling van de weg......................................................................7
2    Koppelwagens , ijzelbestrijdingswagens en sneeuwruimers                                                                                                                                            13
3    Ongevallenwagens                                                                                                                                                                                                     17
4    Ongevallenkranen                                                                                                                                                                                                      23
5    Commando-/communicatieauto.                                                                                                                                                                                  33
6    Montagewagens...                                                                                                                                                                                                      37
7    Reddingsauto’s en bluspoederwagens...                                                                                                                                                                        39
8    Portaalherstelwagens voor herstelling van de bovenleidingdraagconstructies...                                                                                                                 41
9    Hulpverlening door Wph's bij ernstige spoorwegongevallen...                                                                                                                                          43

B .    Exploitatie- inrichtingen

10    Kranen en hijsbokken...                                                                                                                                                                                              47
11    Ladingmallen...                                                                                                                                                                                                          49
12    Waterstations...                                                                                                                                                                                                          53
13    Weegbruggen...                                                                                                                                                                                                          57
14    Storingsorganisatie Tractie en Materieel...                                                                                                                                                                     60

        Bijlagen...                                                                                                                                                                                                                  61

« Laatst bewerkt op: 03 september 2023, 13:35:53 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
Re: C 7401/5 BTD deel 5 1972 Reservekrachtvoertuigen, alsmede werktuigen en ma
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2023, 10:34:29 »
C 7401/5  BTD deel 5 1972

Hoofdstuk 1

Hulpmaterieel en exploitatie-inrichtingen

Reservekrachtvoertuigen, alsmede werktuigen en materialen voor de ontruiming en herstelling van de weg (art 34 ARD/L)

Reservekrachtvoertuigen.
(1) Aanwijzing van de stations, waar tijdens de dienst een reservekrachtvoertuig gereed moet staan voor onmiddellijk gebruik:
a. Locomotieven;
Amsterdam CS; Arnhem; Eindhoven; Groningen; Maastricht; Rotterdam Zuid G; Utrecht CS en Zwolle
b. Motorvoertuigen:
Alkmaar; Amsterdam CS; Eindhoven, Roosendaal; Rotterdam CS; Utrecht CS.

Werktuigen en materialen voor ontruiming van de weg
(2) Aanwijzing van de stations, waar de nodige werktuigen en materialen aanwezig moeten zijn, om bij ongevallen de weg te ONTRUIMEN:
a. Voor wat betreft de weg, uitgezonderd het leidingnet voor de elektrische tractie:
Amsterdam-CS; Amsterdam-Goederenstation-Oost, Eindhoven; Groningen; Hengelo; Maastricht; Roosendaal; Rotterdam-Zuid-Goederenstation; Terneuzen; Utrecht-CS en Zwolle

b. Voor wat betreft het leidingnet voor de elektrische tractie:
Amersfoort; Amsterdam-Goederenstation-Oost; Arnhem; Deventer; Eindhoven; Gouda; Den Haag-HS; Haarlem 's-Hertogenbosch; Meppel; Roosendaal; Rotterdam-Zuid-Goederenstation; Sittard; Utrecht-CS en Zwolle.

Werktuigen en materialen voor voorlopige herstelling van de weg
(3) Aanwijzing van de stations (plaatsen), waar de nodige werktuigen en materialen aanwezig moeten zijn, om bij ongevallen de weg voorlopig te herstellen:

a. Voor wat betreft de weg, uitgezonderd het leidingnet voor de elektrische tractie:
bovenbouwwerktuigen: de standplaatsen van de sectiechefs van de weg

b bovenbouwmaterialen:
Houtbereidingsinrichting Dordrecht voor nieuwe dwarsliggers en wisselhouten; Stapelplaats Crailoo voor bruikbare dwarsliggers, wisselhouten, nieuwe spoorstaven, nieuwe en bruikbare wisseldelen en al het kleine ijzerwerk; Stapelplaats te Utrecht: voor bruikbare spoorstaven.

B Voor wat betreft het leidingnet voor de elektrische tractie:
a werktuigen : Utrecht CS
b materialen: Amersfoort; Amsterdam-Goederenstation-Oost; Arnhem; Deventer; Eindhoven; Gouda; Den Haag-HS; Haarlem, ’s-Hertogenbosch, Meppel, Roosendaal, Rotterdam-Zuid-Goederenstation, Sittard, Utrecht-CS en Zwolle
c werktuigen en materialen voor bovenleidingdraagconstructie: Utrecht CS
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
Re: C 7401/5 BTD deel 5 1972 Koppelwagens, ijzelbestrijdingswagens sneeuwruime
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2023, 13:35:41 »
C 7401/5  BTD deel 5 1972

Hoofdstuk 2

Koppelwagens, ijzelbestrijdingswagens en sneeuwruimers


A Koppelwagens.
1) Koppelwagens met luchtaansluiting.
2) Koppelwagens met twee laaggelegen automatische koppelingen en twee trekhaken zijn gestationeerd te:
Alkmaar, Amsterdam-CS; Amsterdam-Goederen, Arnhem, Eindhoven, Groningen, Den Haag-HS, Hengelo, Hoek van Holland, Leeuwarden, Maastricht, Roosendaal, Utrecht-CS en Zwolle

3) Koppelwagens ZONDER luchtaansluiting
4) Koppelwagens met één verstelbare automatische koppeling en één trekhaak zijn gestationeerd:
Alkmaar, Arnhem, Den Haag-CS en Zwolle.

B De ijzelbestrijdingswagens
1) De ijzelbestrijdingswagens hebben tot doel de ijzelvorming op de rijdraden te voorkomen of te verwijderen door bespuiting met een bepaalde vloeistof
2) IJzelbestrijdingswagens zijn gestationeerd te: Alkmaar:
Amersfoort, Amsterdam-CS, Arnhem, Eindhoven, Rotterdam-CS, Rotterdam-Zuid-Gst, Utrecht-CS, Watergraafsmeer en Zwolle

C. Sneeuwruimers
Sneeuwruimers zijn aanwezig te; Alkmaar:
Amsterdam-CS, Arnhem, Groningen, Leeuwarden, Rotterdam-Noord-Gst, Rotterdam-Zuid-Gst en Zwolle.

Bij een aantal DE-loc's van de serie 22/2300 is het mogelijk de sneeuwruimers aan de bufferbalken te bevestigen
(hier heb ik helaas geen plaatje van kunnen vinden)















IJzelwagen NS 150901


NMS, Nico Spilt


Ook dit is verleden tijd




« Laatst bewerkt op: 08 september 2023, 10:59:34 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
C 7401/5 BTD deel 5 Hulpmaterieel 1972
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2023, 19:24:12 »
C 7401/5  BTD deel 5 1972/5a

Hoofdstuk 3

Hulpmaterieel


Standplaatsen:
1) De ongevallenwagens, hulpongevallenwagens en ongevallen/werkauto's zijn gestationeerd op de stations, aangegeven op het overzichtskaartje
De voertuigen moeten op de depotstations zo zijn opgesteld, dat ze te allen tijde vrij staan en dadelijk (dus ook bij sneeuw en vorst) voor vertrek bereikbaar en gereed zijn.

Gebruik.
2) De ongevallenwagens zijn bestemd voor hulpverlening bij grotere ongevallen.
Hierbij moet rekening worden gehouden dat een Hulpongevallenwagen een beperkte inventaris heeft. Een ongevallenwagen/werkauto is bestemd om te assisteren bij ontsporingen van beperkte omvang en om herstellingen aan het materieel te verrichten.

Inzet.
3) De hulpverleningsvoertuigen zijn in beginsel bestemd voor hulpverlening binnen de op het overzichtskaartje aangegeven regio's. Indien de aard van het ongeval en/of andere omstandigheden dit echter vereisen mag van deze indeling worden afgeweken.
De hulp wordt aangevraagd bij de in aanmerking komende Rc-Ep (VL-post)

Uitrukken van de ongevallentrein.
(4) In voorkomende gevallen moet de ongevallentrein zo spoedig mogelijk vertrekken.
Als de plaats van het ongeval per auto bereikbaar is, mag de ongevallentrein niet worden vertraagd door wachten op personeel, het personeel nodig voor de opruiming, moet dan per auto volgen.

Hulpverleningsregio's van ongevallenwagens/auto's.
Ongevallen wagen + ongevallen/werkauto Amsterdam CS:

Hulpongevallenwagen:
Amsterdam Goederen Watergraafsmeer.
VL Alkmaar=Uitgeest net voor Hoorn, Den Helder, VL Haarlem=Beverwijk-Hoogovens, Zandvoort, Lisse, Halfweg.
VL Amsterdam-Uitgeest, Zaandam-Hoorn-Enkhuizen/Medemblik, Nieuwersluis, Weesp.

Ongevallenwagen en ongevallen/werkauto Rotterdam Zuid Goederen:
Ongevallen/werkauto Den-Haag, VL Den-Haag:
Noordwijkerhout-Leiden, Den-Haag Delft-zuid Zoetermeerlijn, Hofpleinlijn, VL-Rotterdam, Hoekselijn, Rotterdam, Dordrecht, Lage Zwaluwe, Breda, Beesd, Havengebied.

Ongevallenwagen + ongevallen auto Roosendaal:
Lage Zwaluwe, Roosendaal, Vlissingen, Belgische grens en Breda.

Ongevallenwagen Terneuzen:
Zeeuws Vlaanderen

Ongevallenwagen Zwolle:
Heerenveen, Beilen via Meppel naar Zwolle,
Zwolle Coevorden, Oldenzaal, Kamperlijn; Harderwijk.

Ongevallenwagen + ongevallen/werkauto Hengelo
Regio Twente.

Ongevallenwagen + ongevallen/werkauto Groningen.
Provincie/Regio Groningen.

Ongevallenwagen + ongevallen/werkauto Arnhem.
Arnhem

Ongevallen/werkauto Deventer en Nijmegen.
Deventer=Wijhe, Stroe, Dieren, Aalten, Arnhem tot Duits grens, Tiel Nijmegen.

OngevallenAuto Nijmegen
Venray, Uden Oss

OngevallenAuto Utrecht
Hekendorp, Nieuwersluis, Uithoorn Hilversum, Baarn, Amersfoort, Arnhem, Tiel, Zaltbommel Beesd.

Hulpongevallen wagen Amersfoort, Weesp Hilversum, Baarn Amersfoort, Stroe, Ede.

Ongevallen wagen + ongevallen/werkauto geheel Noord Brabant.

Ongevallen wagen + ongevallen/werkauto Venlo, Venray, Roermond, Deurne.

Ongevallen wagen Maastricht
Hulpongevallen wagen + ongevallen/werkauto Heerlen, en hulpongevallen wagen Sittard Limburg tot Roermond .     


010 Kaartje  Hulpverleningsregio’s van Ongevallenwagens/auto’s


011 Ongevallenwagen 30 84 975 1 506-1

« Laatst bewerkt op: 18 september 2023, 19:25:54 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
C7405/5 BTD deel 5 Hoofdstuk 4 1972 Ongevallenkraan
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2023, 13:26:41 »
C 7401/5 /1972

HOOFDSTUK 4

Ongevallenkranen


A. Algemeen.
1. Opstelling
De ongevallenkranen moeten op de depotstations zo zijn opgesteld, dat ze te allen tijde vrij staan en dadelijk (dus ook bij sneeuw en vorst) voor vertrek bereikbaar en gereed zijn.


001-Opstelling ongevallenkraan gereed voor directe uitruk. Model is compleet zelfgebouwd.

2. Hulpverleningsgebieden
In onderstaand overzicht is aangegeven welke kraan in de eerste plaats hulp moet verlenen aan de daarachter vermelde rayons


002-Kaartje van de inzetgebieden ongevallenkranen in Nederland.

Kraan Nr. 481 (Utrecht):
Alkmaar, Amersfoort, Amsterdam CS, Amsterdam Goederenstation Oost, Arnhem, Groningen, Den Haag, Haarlem, Leeuwarden, Rotterdam en Rotterdam Goederen ten noorden van de Nieuwe Maas, Twente, Utrecht CS, IJssel, Zwolle.

kraan Nr. 482 (Eindhoven):
Eindhoven, Maastricht, Nijmegen, Roosendaal, Rotterdam en Rotterdam Goederen ten zuiden van de Nieuwe Maas, Sittard, Venlo.


003-Werktekening van ongevallenkraan 481/482 met schu/kraanarmondersteuningswagen 481/82A

Kraan Nr. A310/6 (Merelbeke; België);
Terneuzen.


004-Vervoersopstelling en asbelasting van Ongevallenkraan 310/6 NMBS

Van dit overzicht mag worden afgeweken wanneer dit in verband met het hefvermogen en/of toelaatbaarheid nodig is. Indien één van de ongevallenkranen te Utrecht of Eindhoven tijdelijk buiten dienst is en er op dat moment toch twee kranen voor hulpverlening nodig zijn, KAN DE HERSPORINGSLEIDER AAN DE HVL VRAGEN hulp in te roepen van een volledig bemande DB-ongevallenkraan. De DB heeft hiervoor voorlopig beschikbaar gesteld een diesel-hydraulische kraan met een hefvermogen van 45 ton bij een vlucht van 6 m. De beperkende bepalingen ten aanzien van toelaatbaarheid van deze kraan op NS-baanvakken zijn dezelfde als die, welke gelden voor de NS-kranen 481 en 482.


005-Machinehuis van een Duitse 45 tons ongevallenkraan. Deze kon. door NS ingehuurd worden als de nood hoog was!. Foto van het internet by Helmout Dahlhaus

3 Aanvragen hulp;
De aanvraag om hulp van ongevallenkranen moet aan HVL worden gericht. Het inzetten (opdracht tot gereedzetten en afzenden) van ongevallenkranen wordt door HVL geregeld en aan de VL-post doorgegeven. Tevens wordt dan aangegeven of de ongevallenkranen met voorrang moeten worden vervoerd. De VL-posten zien op de naleving van de vervoersregeling toe.

4 UITRUKKEN ONGEVALLENKRAAN; Als de aard van de ontsporing hiertoe aanleiding geeft, laat HVL ongevraagd de in aanmerking komende ongevallenkraan bedrijfsklaar maken en opzenden naar het zo dicht mogelijk bij de plaats van het ongeval gelegen station, waar het nog mogelijk is te voldoen aan de voorwaarden , hieronder genoemd achter a t/m e. Het vertrek vindt plaats, zodra het bedienend personeel aanwezig is; wanneer het echter mogelijk is het bedienende personeel per taxi de ongevallenkraan te laten volgen, dan moet het vertrek niet vertraagd worden door wachten op dit personeel. Op het station van aankomst hier voren bedoeld worden nadere instructies afgewacht;
a. betreffende de richting vanwaar de kraan de plaats van het ongeval moet naderen;
b. over welk spoor het naderen moet geschieden;
c. of dit geduwd dan wel getrokken moet geschieden;
d. in welke richting met de giek moet worden gewerkt
e. of ter plaatse de giek kan worden gezwaaid.
Deze instructies worden gegeven door de als eerste ter plaatse van het ongeval aangekomen bevoegde tractiefunctionaris.

5. Verlichtingsinstallatie
Indien nodig moet zo spoedig mogelijk worden overgegaan tot inschakeling van de op de werf van de NV Spoorwegbouwbedrijf (Spbb) te Maarsen gereedstaande verlichtingsinstallatie. Daartoe treed HVL op aanvraag van de leider van de opruimingswerkzaamheden, in overleg met Spbb. De installatie wordt door Sppb naar de plaats van het ongeval gebracht en daar opgesteld. Voor de bediening van de installatie wordt door Spbb eigen personeel gesteld.


B.BEPALINGEN VOOR HET VERVOER VAN DE ONGEVALLENKRANEN Nr 481 (UTRECHT) en 482 (EINDHOVEN ).

Uitgesloten baanvakken
1) Op de in de onderstaande baanvakken gelegen stalen bruggen zijn de ongevallenkranen NIET toegelaten :
Leeuwarden - Stiens - Dokkum = Aalsum; Stiens-Minnertsga; Assen -Stadskanaal;
Apeldoorn - Dieren=Doesburg;
Hoorn - Heerhugowaard;
Nieuwersluis - Uithoorn;
Rotterdam Kleiweg - Den Haag HS, de bruggen bij km 15.183, km 22.167 en km 22.517,
Geldermalsen - Dordrecht, de brug bij km 87.333.

MAXIMUMSNELHEID
2) De ongevallenkranen mogen, behoudens op de hieronder genoemde baanvakken/lijngedeelten en rekening houdende met de voorgeschreven baanvaksnelheid, worden vervoerd met een snelheid van ten hoogste 80 km/h.
Op de in de onderstaande baanvakken gelegen stalen bruggen mogen de ongevallenkranen vervoerd worden met een snelheid van ten hoogste 30 km/h.
Harlingen-Leeuwarden;
Zuidbroek - Stadskanaal - Ter Apel; Alphen a/d Rijn - Leiden.

Snelheidsbeperkingen
3) Behalve de in de BTD, Deel 4 (C7401/4), de BL's (C 5513) en de BT's( C5512) vermelde snelheidsbeperkingen gelden op de in onderstaande baanvakken gelegen bruggen de volgende snelheidsbeperkingen:
Leeuwarden-Staverden, 30km/h; KM 21.336; 25.642; 36.411;
Leeuwarden - Groningen 30km/h/km 26.683 en 10 km/h bij km 34.083 en 53.182;
Leeuwarden - Meppel, 30km/h bij km 129.697( spoor Lw-Mp); 145.340 en 149.217;
Groningen-Groningen Losplaats, 30 km/h bij 81.908;Groningen - Sauwerd, 30km/h bij km 1.588 en km 2.551;
Groningen - Drachten, 10 km/h bij km 2.052;3.847;4.105 ; 5.760 ; 11.879;
Sauwerd - Delfzijl, 30km/h bij 15.659;
Sauwerd - Roodeschool, 30 km/h bij km 8.560; 9.143 en 12.227;
Groningen Losplaats - Nieuwe Schans, 30 km/h bij (km 84.481; 85.125 en 92.887,
spoor Nieuwe Schans-Groningen) ;km 94.553 ;97.363; en 117.283
Zwolle - Meppel, 30 km/h bij km 76.109 en 100.223;
Herfte aansluiting - Mariënberg, 30 km/h bij 21.822;
Mariënberg - Emmen, 30 km/h bij 61.746.
Deventer-Apeldoorn, 30 km/h bij km 6.007;
Zutphen - Apeldoorn/Dieren=Doesburg, 30 km/h bij 27.015;
Velperbroek aansluiting - Zevenaar, 30 km/h bij 96.506;
Arnhem-Nijmegen, 30 km/h bij 7.095; 14.670 en 30 km/h en nevenspoor vrij bij 15.820;
Nijmegen - Venlo, 10 km/h bij 27.897;
Maastricht - Lanaken , 30 km/h bij 38.058.
Roosendaal - Vlissingen, 30 km/h bij 47.080;
Geldermalsen - Ressen=Bemmel, 10 km/h bij 8.055; 30 km/h bij 30.322 en 39.577;
Geldermalsen - Dordrecht, 30 km/h bij 65.451;
Zaandam-Hoorn 30 km/h bij 24.724 en 25.686;
Amsterdam CS - Zaandam,10 km/h bij 73.520;
Amsterdam CS - Haarlem,30 km/h bij 16.241;
Amsterdam CS - Amsterdam MP 30 km/h bij 81.078;
Leiden - Den Haag HS, 30 km/h bij 58.022; 58.238; 58.882; 59.713; 60.065; en 60.286.;
Dordrecht - Rotterdam CS,30 km/h bij 46.548 t/m 48.460;
Schiedam=Rotterdam West - Rotterdam CS/Rotterdam Noord, 30 km/h bij 81.697 Schiedam=Rotterdam West - Hoek van Holland 10 km/h bij 2.642 en 30 km/h bij 11.655;
Woerden - Alphen a/d Rijn ,30 km/h bij 7.162 en 15.797
Gouda - Alphen a/d Rijn ,30 km/h bij 11.535
Gouda-Moordrecht aansluiting, 30 km/h bij 33.665.

Vervoerssamenstelling
4) Het vervoer mag alleen plaatsvinden in de samenstelling, zoals op Bijlage 3 is aangegeven.
Tussen de kraanwagen en de locomotief moet de schutwagen waarop de kraanarm rust, de houtwagen, de ongevallenwagen of een lege schutwagen van 10 m lengte worden geplaatst.


006-Houtwagen ingezet bij het brugongeval in Vlaardingen (Rob Kramer)

Uitschakelen bovenleiding.
5) Bij vervoer onder de perronoverkapping te Amsterdam CS over spoor 7 moet de bovenleiding boven het betrokken spoor zijn uitgeschakeld.

Hefvermogen en vlucht.
6) Voor hefvermogen en vlucht wordt verwezen naar bijlage 4.

Minimum boogstraal.
7) De minimum boogstraal bedraagt 120 m.

C. Bepalingen voor het vervoer van ongevallenkraan nr A 310/6 (Merelbeke; België)
Snelheid en toegelaten baanvakken,
1) Met inachtneming van het gestelde in de BTD, deel 4, mag de ongevallenkraan nr A 310/6 (Merelbeke; België) met een hoogste snelheid van 25 km/h worden vervoerd op het baanvak Terneuzen - Sas van Gent-grens.
Vervoerssamenstelling en asbelasting.
2) Voor vervoerssamenstelling en asbelasting wordt verwezen naar bijlage 5
Minimum boogstraal
3) De minimum boogstraal bedraagt 75 m.


007-Martijn Haman zette de A313/6 NMBS bij de ZLSM op de foto. De kraan met originele schutwagen wacht hier geduldig op hun restauratie


008 Bijlage II, Vervoersopstelling en asbelasting 45 tons ongevallenkraan Nr. 459 NS


009 Deze kraan van Joueff bied een mogelijkheid tot ombouw naar een  NS 459


010  Fabriekstekening van een R & P 45 Tons stoomkraan Is te gebruiken voor de NS 459.


011 Inzet van de 459 bij Duivendrecht. Fotograaf Frank Pennin


012  Bijlage IV vervoersopstelling kraan A 310/6 NMBS


013 Bijlage III vervoersopstelling kranen 481/482


014 Hefvermogen en vlucht kranen 481/482


C 7401/5 1972 . BIJLAGE 2, behorende bij bijlage 1

HEFVERMOGEN EN VLUCHT VAN DE ONGEVALLENKRAAN NR 459

1 Hefvermogen MET uitlegbalken:
45 ton bij 6 m vlucht;
25 ton bij 9 m vlucht
16 ton bij 12m vlucht

Hefvermogen ZONDER uitlegbalken:
15 ton bij 6 m vlucht
8 ton bij 9 m vlucht voor heffen, zwenken en rijden
4,5 ton bij 12 m vlucht.

2 Het rijmechanisme moet uitgeschakeld zijn, wanneer de kraan in de trein wordt vervoerd

3 . De veerontlastingsbouten moeten niet worden losgedraaid, voordat de giek is neergelaten op de giekwagen en ontlastingswagens zijn gesteld.

4 . Aangezien de kraan z.g. "staartzwaar " is, moet de giek nooit op een kleinere vlucht worden gebracht dan die voor de hieronder gegeven waarden van verkanting der spoorstaven, wanneer de kraan zonder balken dienst doet en wanneer het ketelhuis met contragewicht zich aan de kant van het lage spoor bevindt.
Verkanting in cm   0   2,5   5   7,5   10   12,5   15 minimum-vlucht voor draaiing zonder uitlegbalken in m   5,5   6,1   6,7   7,3   7,9   8,5   9,1 (Verkantingsmeters zijn in bezit van de ploegbazen bij het wegonderhoud)

5 . Aan de linkerzijde van de cabine bevindt zich een schaal waarop de vlucht van de giek kan worden afgelezen als volgt:
Vlucht in meters   12   9   6   5,5
Tonnen MET uitlegbalken   16   25   45.
Tonnen ZONDER uitlegbalken   4,5   8   15


https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65282.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66420.0
Link naar het ombouwartikel



Uit Nieuw Spoor No9 van Mei 1957.






« Laatst bewerkt op: 23 september 2023, 12:23:46 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
C7405/5 BTD deel 5, Hoofdstuk 5 1972 Commando/Communicatieauto
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2023, 18:23:57 »
C7401/5 1972

 Hoofdstuk 5

Commando en communicatieauto
(Voorlopig operationeel op de bva : Asd-Hlm-Gv -Rtd - Ddr ; Gvr/Rtd-Ut-Amf-Zl ; Asd-Ut-Ht)

Standplaats inrichting.
1) De commando-/communicatieauto (cc-auto) is gestationeerd en in beheer bij de Sr (Spoorweg recherche te Utrecht. De auto is ingericht om gedurende langere tijd als centrale post te dienen, heeft een eigen stroomvoorziening. Zij is (wordt) uitgerust met een mobilofoon en kan bovendien rechtstreeks op het NS-diensttelefoonnet worden aangesloten
Gebruik
2) De cc-auto heeft tot doel ter plaatse van een ongeval te dienen als (mobiele) centrale post, vanwaaruit de hulpverlening wordt gecoördineerd en de verbindingen met het bedrijf worden onderhouden die nodig zijn voor de hulpverlening en het weer op gang brengen van de treinenloop.
Algemene voorwaarden voor inzet van de cc-auto.
3). Bij het nemen van een beslissing omtrent het al of niet inzetten van de cc-auto moet steeds in aanmerking worden genomen:
-dat de cc-auto langer dan 1 uur ter plaatse nodig moet zijn (i.v.m.de rijtijd)
-het belang van de plaats van het ongeval ( in de verkeersstroom of in de periferie)
- of ter plaatse reeds een geschikte vaste post aanwezig is, die als cc-punt kan dienen

Specifieke normen voor de inzet van de cc-auto.
4) Met inachtneming van het in lid 3 vermelde, dient de cc-auto te worden ingezet:

1. Bij treindienstverstoring door versperring en/of onbruikbaar zijn van de sporen, waarbij regelend moet worden opgetreden t.a.v. afvoer reizigers en/of aanvraag hulp en/of materialen.
2. bij treinontsporingen, botsingen, waarbij; slachtoffers zijn gevallen en/of coördinerend moet worden opgetreden t.a.v. de te nemen maatregelen .
3. gedurende reddings en/of hersporings, respectievelijke  voorlopige herstelwerkzaamheden waarbij meer dan één dienst is betrokken en de uitvoering ter plaatse moet worden gecoördineerd (Een fase, welke veelal direct volgt op 2).
4 . bij spectaculaire ongevallen waarbij externe hulp (of belangstelling/bemoeienis) is te verwachten (ongevallen op overwegen waardoor de treinenloop voor langere duur is versperd met meer dan één uur, grote branden gebouwen/terreinen, ongevallen bij vervoer gevaarlijke stoffen).

Oproepen van de cc-auto.
(5) Na ruggespraak met de CTP of dienstdoende CTP (Chef Transport) roept de verkeersleider de cc-auto op. Hij stelt zich hiertoe telefonisch in verbinding met de Sr : telefoon : 251-4444.
Bij de oproep moet worden aangegeven de plaats waar de auto wordt verwacht , met de aanrijdroute naar deze plaats.

Aansluiting van de cc-auto op het diensttelefoonnet.
6)  Onmiddellijk na het oproepen van de cc-auto wordt door de verkeersleider de CSP (centrale schakelpost ) in het betreffende gebied hiervan in kennis gesteld . Deze kan dan voorbereidende maatregelen nemen voor het aansluiten van de cc-auto op het diensttelefoonnet . Indien wordt voorzien dat de cc-auto geruime tijd op de plaats van het ongeval nodig zal zijn, wordt de CSP in een tweede oproep door de verkeersleider verzocht de verbinding aan te brengen.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2023, 18:29:25 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Hoofdstuk 6 Montagewagens
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2023, 19:26:42 »
C 7401/5 van 1972

Hoofdstuk 6

MONTAGEWAGENS.


Uitrukken
1) Bij belangrijke hoofdspoorversperringen op een geëlektrificeerde lijn geeft de HVL ongevraagd de desbetreffende centrale schakelpost ET (CSP) inlichtingen omtrent de plaats van de versperring, het tijdstip waarop en het station waarheen de montagewagen voorlopig moet worden gezonden. Het vertrek vindt plaats, zodra het bedienend personeel aanwezig is. Op het station van aankomst hiervoor bedoeld worden nadere instructies afgewacht:
a . betreffende de richting van waar de montagewagen de plaats van het ongeval moet naderen;
b. over welk spoor het naderen moet geschieden.
Deze instructies worden gegeven door de als eerste ter plaatse van het ongeval aangekomen functionaris van de Dienst van Elektriciteit en Seinwezen, belast met de opruimingswerkzaamheden.


015  Blokkendoos 979 1 800 van Wm3 staat op 29 mei 1977 in Amersfoort te wachten op de volgende een inzet.( fotograaf mij onbekend


016  Dit is een bovenleiding montagewagen gezien het wegklapbaar bordes op het dak.( fotograaf mij onbekend


017 ElectroRail gereedschapwagen met open bordes, dichte ramen thv de werkplaats en geschikt om in 1 : 87 na te bouwen. Foto Sleutelspoor


018 Een uit een Roco blokkendoos omgebouwde montagewagen


019 En een variant op plaatje 017


020 Montageauto met volle bezetting
« Laatst bewerkt op: 18 september 2023, 19:51:48 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Hoofdstuk 7 Reddings auto-s en Poederbluswagens
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2023, 15:30:22 »
C 7401/5 . 1972 november 1973 1é werkblad.

Hoofdstuk 7

REDDINGSAUTO'S en BLUSPOEDERWAGENS.

Standplaatsen.
1 De reddingsauto's (en bluspoederwagens) zijn gestationeerd op de volgende stations. Achter de standplaats is het mobilofoonnummer vermeld waarop de auto is aangesloten op het PTT-mobilofoonnet.
Amersfoort 1 C 4726; Amersfoort 2 C 4728
Haarlem C 4572
Maastricht A 4559
Rotterdam Zuid Goederen C 4700
Tilburg C 4723
Zwolle A 4575.
Functioneel ressorteren zij onder Vb .(Algemene Verdedigingsvoorbereiding en Bedrijfszelfbescherming)

Gebruik
2 De reddingsauto's zijn bestemd voor hulpverlening bij spoorwegongevallen, waarbij mensen bekneld zijn geraakt. Zij zijn tevens uitgerust om hulp te verlenen bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Het bedienend personeel is uitgerust met adembescherming en beschermende kleding. Indien gevaar bestaat voor brand in of aan ketelwagens, b,v. bij ernstige lekkage van brandbare gassen of vloeistoffen, wordt bovendien een poederblus(aanhang)wagen ingezet. Deze wordt als aanhangwagen met de reddingsauto meegevoerd.

Inzet
3 De reddingsauto wordt opgeroepen door de VL-post binnen welks beheersgebied het ongeval heeft plaats gevonden. De reddingsauto verleent als regel hulp binnen de op het overzichtskaartje op blz 39a (hulpverleningsregio's van reddingsauto's) voor elke auto aangegeven regio. De wijze waarop de auto moet worden opgeroepen is voor elke VL-post afzonderlijk door de HVL geregeld. Indien door de ernst van het ongeval de inzet van meer reddingsauto's noodzakelijk is, moet dit in overleg met de HVL geschieden.



021 Maatschets van een poederauto


022 Maatschets van een poederblusaanhanger zoals die ook bij de vele bedrijfs- en overheidsbrandweren aanwezig was/is


023 Effect van een handpoederblusser.




Uit Niew Spoor No8 April 1956



Uit Nieuw Spoor No7 van Maart 1960
« Laatst bewerkt op: 23 september 2023, 12:08:37 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
C 7401/5 BTD deel 8 1972 Portaalherstelwagens
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2023, 16:21:08 »
De C 7401/ 5 van 1972
 
Hoofdstuk 8

Portaalherstelwagens voor herstelling van de bovenleidingdraagconstructies

Algemeen
1 Voor de herstelling van door ongevallen beschadigde bovenleidingdraagconstructies heeft Es een procedure ontwikkeld, waardoor met medewerking van Electrorail N.V. en door het ter beschikking houden van materialen en gereedschappen spoedige opheffing van de storing kan worden bereikt.
De materialen en gereedschappen worden in Utrecht ter beschikking gehouden op portaalherstelwagens. De hiervoor genoemde procedure en de inventaris van de portaalherstelwagens zijn vastgelegd in de VA-Es, codemap C 0504 deel 1. (VA-Es = Voorschriften betreffende Algemene Zaken van Es . Energie- voorziening )

Melding van een beschadiging
2 Beschadiging van een bovenleidingdraagconstructie moet worden gemeld aan de betrokken centrale schakelpost ET (CPS)

Verzending portaalwagens
3 De functionaris van Electrorail NV geeft via HVL opdracht tot het verzenden van de naar zijn oordeel nodige portaalherstelwagens en neemt tevens maatregelen voor het ter beschikking stellen van een kraan.

Wijze van herstelling

4 Na overleg met de betrokken CEd of diens vertegenwoordiger wordt de wijze van herstelling door Dc Es en de functionaris van Electrorail bepaald.

Indienst geven

5 De Dc Es of diens vertegenwoordiger is verantwoordelijk voor het elektrisch berijdbaar zijn van het spoor , waaronder begrepen het afdoend hersteld zijn van de draagconstructies draagt aan de CSP op om de betrokken VL-post hierover te informeren. Dc Es licht HVL in. De CEd of diens vertegenwoordiger is verantwoordelijk voor het in dienst geven van het spoor.




024 (Rob Kramer)


025 De sectie energievoorziening, beschikte over 2 type bovenleiding montagewagens. De ene was een omgebouwde blokkendoos rijtuig mat 24 . De andere een vrachtauto op GMC chassis. Toen de vrachtauto's aan vervanging toe waren werden speciaal Unimog's gebouwd, zoals op deze foto. Ik heb een keer een ontsporing gehad op Asd Oostenlijk eiland, waarbij de voorste geleidingswieltjes onder de voorwielen van auto getrokken waren. We moesten de hefinrichting met de snijbrander verwijderen, waar de garage niet blij mee was. Een ander onhebbelijkheid was dat het hefstempel (midden onder de auto ) voorzien was van 4 geleide stiften. Onder de bovenleiding kon de auto net niet hoog genoeg opgetild worden, zodat de geleidingsstiften niet vrij kwamen. De auto's waren van alle gemakken voorzien O.A een keukenblok met 2 pits gasstel. Aldus de heer Ossebaar (foit Rob Kramer)


« Laatst bewerkt op: 22 september 2023, 19:37:03 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Hulpverlening door WPH bij ernstige ongevallen
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2023, 12:59:28 »
C 7401/5 1972

Hoofdstuk 9

Hulpverlening door WPH’s bij ernstige Spoorwegongevallen

Overleg CEd met Cwph (CEd-Chef Exploitatie district, Cwph-chef van de afdeling hoofdwerkplaatsen)

1 Teneinde bij ernstige spoorwegongevallen, waarbij belangrijke materiële schade is ontstaan, de normale treinenloop zo vlug mogelijk te herstellen, verlenen Cwph Amersfoort, Haarlem en Tilburg op verzoek van de CEd, die met de opruimingswerkzaamheden is belast, hulp met mankrachten en materialen. De sterkte van de te verlenen hulp wordt in onderling overleg geregeld

Opruiming materieel.

2 Om te bepalen of het materieel ter plaatse moet worden gesloopt en afgevoerd, dan wel voor herstelling moet worden opgezonden, wendt CEd zich tot de wph('s), waaraan het materieel voor onderhoud is toegewezen, nl:
-voor locomotieven en locomotoren Cwph Tb (Tilburg);
-voor reizigersmaterieel Cwph Hlm (Haarlem),
- voor goederenmaterieel Cwph AMF (Amersfoort).
-voor buitenlands materieel: zie de betreffende bepalingen van RIV parr. 16 lid 7 en RIV parr.24 lid 4.11

De cwph's zorgen ervoor, dat steeds een deskundige bereikbaar is, die dit ter plaatse van het ongeval in overleg met CEd kan regelen.

Slopen materieel
3 Indien moet worden gesloopt, geeft CEd hiertoe opdracht aan Cz (Commerciële zaken). De in lid (2) genoemde deskundige geeft een schriftelijke opgave aan Cz van de onderdelen, die voor NS behoudenmoeten blijven. Cz draagt de sloop op en treft financiële regelingen met de slopers . Afvoer van het gesloopte materieel naar de sloper vindt plaats door de zorgen van Cz. De in lid(2) genoemde deskundige heeft het recht op het terrein van de sloper uit dit aangevoerde materieel alsnog onderdelen aan te wijzen, die moeten worden ingeleverd; hij geeft hiervan een schriftelijke opgave aan Cz. Cz zorgt voor opzending naar Wph van alle delen, die eigendom blijven van NS.

Kennisgeving

4 De adressen voor telefonische kennisgevingen aan de Wph's en Cz zijn afzonderlijk per aanschrijving bekend gemaakt.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
Toevoeging C 7401/5 BTD deel 5 1972 Hoofdstuk 9 Gronddienst Tractie en Materi
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2023, 13:07:30 »
Gronddienst Tractie en Materieel VGTM van 1975
 
5e wijziging van 9-9-1987

Voor buitenlands materieel; zie Riv


Daar er voor gebruik van buitenlandsmaterieel een vergoeding regeling is, moet buitendienst gesteld materieel zo snel mogelijk aangemeld worden, zodat de verrekeningen gestaakt kan worden.

Beplakking voertuigen:
Zwaar beschadigde vreemde voertuigen, die bij opzending naar de eigendomsspoorweg op eigen wielen vervoerd worden, altijd vooraf bellen met Ep 15
Voor opzending naar eigendomsspoorweg plakbrief Model L blauw en K model L 4260-blauw gebruiken
plakbrief zwaar beschadigd materieel.
Model K 4261 blauw, plakbrief mag niet meer beladen worden na lossing naar eigendomsspoorweg

C. Definitie zwaar beschadigde voertuigen of zwaar beschadigde draaistellen
1 . Onder een zwaar beschadigd rijtuig wordt verstaan een rijtuig dat door botsing , ontsporing , zijdelingse aanrijding , brand e.d. dusdanig is beschadigd , dat het niet meer voor de normale dienstuitvoering geschikt is . In twijfelgevallen dient met Ep 15 overleg gepleegd te worden
2 . Onder een zwaar beschadigde wagen wordt verstaan een wagen die met beperkte middelen niet meer zover hersteld kan worden , dat hij op eigen wielen in de normale dienst , ook niet als achterloper , met de normale snelheid vervoerd kan worden . In twijfel gevallen dient met Ep15 overleg gepleegd te worden . Bij draaistelwagens dient elk draaistel en het onderstel als afzonderlijke eenheid te worden beschouwd . Elk draaistel dient als twee-assige wagen te worden beschouwd.

Behandeling van materieel dat bij ontsporing of botsing betrokken is geweest.
Eerste onderzoek : 1 . Ontspoorde voertuigen , treinstellen of locomotieven moeten , na hersporing , ter plaatse door T en M personeel op veilige loopbaarheid worden onderzocht . Dit geldt ook na een botsing zonder dat er ontsporing plaats vond , indien er reden is aan te nemen , dat er iets aan een voertuig beschadigd of vervormd kan zijn.

Nameten van wielstellen
2 Bij de controle van wielstellen moeten deze ter hoogte van de spoorstaaf ( na verrijden ) met een speermaat op 3 onderling 120 graden verschoven plaatsen worden nagemeten . Een verschil van 2 mm in afstand tussen de wielbanden bij NS - en RIC/RIV -materieel is toelaatbaar ; de gemeten afstanden mogen niet afwijken van de wielbandafstanden genoemd in art 17 . ( 1357 mm )

Behandeling van onderzocht materieel
3 . Indien bij het onderzoek een ontoelaatbare afwijking wordt vastgesteld , moet dit materieel naar een werkplaats worden gezonden . Een beladen wagen mag , mits de technische toestand van de wagen dit wettigt , nog doorlopen naar het bestemmingsstation . Een NS-wagen moet na lossing naar een werkplaats worden gezonden . Vreemde voertuigen moeten ongeacht de uitslag van het onderzoek steeds worden beplakt met model M ( M 4265 wit , plakbriefje voor ONDERZOEK opzenden naar werkplaats ( zowel NS - als vreemd )

Model 4008 (proces-verbaal) kennisgeving Buitendienst stelling en eventueel datum indiensstelling of afvoer . Dit model / kennisgeving heeft ten doel te voorkomen dat wagen - of rijtuighuur wordt betaald over dagen dat het voertuig niet voor de dienst beschikbaar is .
Het model bevat de volgende gegevens :
a, aard van de beschadiging ;
b ,datum en tijdstip van buitendienststelling ;
c . vermoedelijke duur van buitendienststelling ;
d , of het voertuig ter plaatse , of in een werkplaats wordt hersteld
e , of het voertuig ter herstelling wordt afgevoerd naar de eigendomsspoorweg
f . datum en tijdstip , waarop het herstelde voertuig ter beschikking wordt gesteld .
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Kranen en hijsbokken Hoofdstuk 10
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2023, 16:54:07 »
C 7401/5 1972 2e wijzigingsblad juli 1975.

Hoofdstuk 10

Kranen en Hijsbokken
.

1) Op de in onderstaand overzicht aangegeven stations zijn ten behoeve van de verladers één of meer kranen of hijsbokken beschikbaar. Van het gebruik moet in een kraanboekje aantekening worden gehouden

2 ) Kranen , waarbij een LOS ballastblok aanwezig is, mogen zonder gebruik daarvan slechts tot de HELFT van het in onderstaand overzicht aan gegeven maximum hefvermogen worden belast.
Amersfoort, Kraan Nummer 1624, 5 ton, vaste hijsbok met elektrotakel
Amsterdam Doklaan , Kraan nr 710, 2 ton, vaste elektrische kraan, en Kraan nr 1633, 10 ton, vaste hijsbok met elektrotakel
Beverwijk, Kraan nr 1626, 10 ton, vaste hijsbok met elektrotakel
Eindhoven, Kraan nr. 1628, 5 ton, vaste hijsbok met elektrotakel
Groningen, Kraan nr. 1634, 5 ton, vaste hijsbok met elektrotakel
Haarlem Goederen station, Kraan nr. 274, 3 ton, vaste handkraan
Hengelo, Kraan nr. 1630, 5 ton, vaste hijsblok met elektrotakel
Hilversum, Kraan nr. 249, 8 ton, vaste handkraan, en Kraan nr. 275, 3 ton, vaste handkraan
Leiden Goederen station, Kraan nr. 271, 5 ton, vaste handkraan
Maastricht Boschpoort, Kraan nr. 1617, 10 ton, vast hijsbok met elektrotakel
Rotterdam Rmo , Kraan nr. 245, 1,5 ton, vaste handkraan
Schiedam - Rotterdam W, Kraan nr. 1629, 5 ton, vaste hijsbok met elektrotakel
Utrecht CS, Kraan nr. 1627, 5 ton, vaste hijsbok met elektrotakel
Veendam, Kraan nr. 838, 30 ton, containerkraan .


026 Frans Gorrissen uit Rotterdam-Zuid laat op deze collage zien wat voor immense grote zo’n gietijzeren geklonken kraan uit de begin periode van het spoor had.


027 Opstelling aan de Maas of Rijnhaven van een vaste kraan


028 Ergens in Frankrijk kwam ik in de jaren tachtig van de vorige eeuw deze handbediende kraan tegen


029 Artitec vertaalde deze in 1 : 87


030 Ooit heeft NS de intentie gehad om dit in het leven te roepen. Coll Frans Gorrissen


031 Een van de eerste modellen van een “zware” bokkraan


032 De Modelspoor Vereniging Twente heeft deze modeluitvoering van de Hengelose Kraan 1630 op de baan staan. MSV Twente/BNLS


033 Moderne Duitse versie van een elektrische bokkraan


034 En zo had ik hem in 1970 op mijn baan staan
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Hoofdstuk 11 Ladingmallen
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2023, 13:23:14 »
C7401/5 1972 3e wijziging

Hoofdstuk 11

Ladingmallen (art 33 ARD/L
)

Dit zijn portaalconstructie's met daaraan bevestigd 1 of meerdere mallen, in hoogte te verstellen. d.m.v. een handgreep.  De mallen zijn voor de volgende landen bestemd:
1 ; Nederland NS, Duitsland DB, Denemarken DSB, Hongarijë MÁV, Bulgarijé BDZ, Oostenrijk ÖBB, Roemenië CFR, Polen PKP, Joegoslavië MZ, Turkije, Luxemburg CFL, Griekenland OSE, Tsjechische Staatsbaan CD.
2. T=Transit  voor Frankrijk SNCF
3. NMBS = België


Alkmaar                                                 Profiel 1   -T-   NMBS
Almelo                                           profiel 1   -T-   NMBS
Amersfoort                                        profiel 1   -T
Amsterdam Goederenstation West Coenhaven             Profiel 1   -T-   NMBS
Amsterdam Goederenstation Oost Rietlanden en Watergraafsmeer   Profiel 1   -T-   NMBS
Apeldoorn                                                Profiel 1   -T-   NMBS
Arnhem                                                Profiel 1   -T
Bergen op Zoom                                     Profiel 1
Beverwijk                                                Profiel 1   -T-   NMBS
Breda                                           Profiel 1   -T-   NMBS
Coevorden                                                Profiel 1   -T
Delft                                                   Profiel 1   -T-   NMBS
Delfzijl                                           Profiel 1   -T-   NMBS
Deventer                                                Profiel 1
Eindhoven                                                Profiel 1   -T-   NMBS
Enschede                                                Profiel 1   -T
Goes                                                   Profiel 1   -T
Gorinchem                                                Profiel 1   -T
Den Haag HS                                        Profiel 1   -T-   NMBS
Den Haag SS                                        Profiel 1   -T
Haarlem                                                Profiel 1   -T-   NMBS
Harlingen                                                Profiel 1   -T-   NMBS
Hengelo                                                Profiel 1   -T-   NMBS
’s-Hertogenbosch                                     Profiel 1   -T
Hilversum                                                Profiel 1   -T
Hoorn                                           Profiel 1   -T-   NMBS
Kampen                                                Profiel 1   -T-   NMBS
Leeuwarden                                        Profiel 1   -T-   NMBS
Leiden                                           Profiel 1   -T-   NMBS
Maastricht Wijk                                             Profiel 1   -T-   NMBS
Middelburg                                        Profiel 1   -T-   NMBS
Nieuwe Schans                                        Profiel 1   -T-   NMBS
Nijmegen                                                Profiel 1   -T
Oldenzaal                                                Profiel 1   -T
Onnen                                           Profiel 1   -T-   NMBS
Roermond                                                Profiel 1
Roosendaal                                        Profiel 1   -T-   NMBS
Steenwijk                                                Profiel 1   -T-   NMBS
Terneuzen                                                Profiel.MT
Tiel                                                   Profiel 1   -T
Tilburg                                           Profiel 1   -T-   NMBS
Uithoorn                                                Profiel 1   -T
Utrecht CS                                                Profiel 1   -T-   NMBS
Venlo                                            Profiel 1   -T
Vlissingen                                                Profiel 1   -T-   NMBS
Weert                                           Profiel 1     -T-   Zwitserland
Winschoten                                        Profiel 1   -T-   NMBS
Winterswijk                                        Profiel 1   -T-   NMBS
Zutphen                     `                           Profiel 1   -T-   NMBS
Zwolle                                           Profiel 1   -T-   NMBS


035 Afbeelding 210 tekening van een  NS laadmal


036 Bijlage I blad 1


037 Bijlage blad 2 en 3


038 Bijlage II blad 6


039 Bijlage III Tabel 5-3-1


040 Bijlage IV Tabel 5-5-1


041 Roosendaal


042 Essen België


043 Tekening van Gerard Tombroek met de hoofdmaten van een Nederlandse Ladingmal
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Hoofdstuk 12
« Reactie #13 Gepost op: 30 september 2023, 17:41:29 »
C 7401/5 1972 3e werkblad

 Hoofdstuk 12

Waterstations

Waar aanwezig
1) Op onderstaande stations kunnen de reservoirs van de sproeitrein, de sproeiwagens, de waterwagens en de verwarmingswagens worden gevuld.
Almelo;
Amersfoort;
Arnhem; Blerick Wpl (Werkplaats);
Eindhoven; Elst;
Heerlen;
Leeuwarden;
Maastricht;
Roermond;
Rotterdam Zuid Goederen station;
Winterswijk
en Zwolle.

Beheer
2) De Chef Dienstkring van de Weg is belast met het beheer van watervulinrichtingen, die in zijn dienstkring aanwezig zijn.

Onderhoud
3) Met het onderhoud, herstellen en vernieuwen zijn belast:
a. de Rc Ep voor wat betreft de pompen in hun rayon
b. de scv's voor wat betreft het elektrisch gedeelte van de pompen
c. de Cdw's voor wat betreft de bronnen, filters, vloeiputten, reservoirs en druktanks, alle zuig - en persleidingen en de waterkranen.

Buitendienststelling
4) Indien een watervulinrichting buiten dienst moet worden gesteld moet de beherende functionaris dit mededelen aan:
a. de Rc Ep (VL-post) in wiens rayon de watervulinrichting zich bevindt
b. Ep 4

Maatregelen bij vorst
5) De CEd's stellen vast, wie op elk station verantwoordelijk is voor het beveiligen van de watervulinrichtingen tegen de vorst.
                                   
*******************---------***************


035 De Sproeitrein van na 1958. De trein bestaat uit een loc uit de 2400 serie, drie USTC ketelwagens  die hier na de bevrijding zijn achtergebleven en twee ex Ome Ceesjes.  Fotograaf is bij mij onbekend


036 Dit is hier nu buitendienst gesteld opvolger van de Ome Ceesjes sproeitrein. De beide omC-s zijn vervangen door een uit de personentreindienst vrijgestelde Mat’24 Blokkendoos, welke voor dit doel is omgebouwd, en 5 nieuwe NS ketelwagens die de drie oude USTC ketelwagens hebben vervangen.


037 Voor het kleine werk op bv stations en emplacementen, waar de grote trein ongeschikt voor was, ontwikkelde NS deze twee assige ketelwagens met bedieningsruimte.


038 Er waren ook nog de zgn. watertenders. Deze tenders van de voormalige stoomlocomotief serie 4000, zijn  bedoeld als rijdend reservoir voor de slijptrein.
 

039 De slijptrein die bestond uit een voormalige Mat24 Blokkendoos. Aan beide zijde van deze machinebedieningswagen was een watertender gesteld


040 De buiten dienst gesteld slijptrein te Roosendaal


041 Een door NS gebouwde warmestoof die niet alleen brandstof, maar ook veel water nodig had. Fotograaf mij onbekend


042 Voordat de NS haar eigen verwarmingswagens had, huurde zij er div in van de DB


043 Mijn model op het emplacement van Vlieringen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12108
    • sleutelspoor
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Hoofdstuk 13 Weegbruggen
« Reactie #14 Gepost op: 02 oktober 2023, 16:42:35 »
C 7401/5 van 1972 2e en 3e werkblad van 1974 en 1975

Hoofdstuk 13

Weegbruggen (art 33 ARD/L)


Berijden door locomotieven.
1) Alle weegbruggen mogen door locomotieven worden bereden. De weegbruggen voorzien van weegbrugseinen mogen in ruststand behoedzaam worden bereden. Weegbruggen die niet van weegbrugseinen zijn voorzien kunnen niet in de ruststand worden vastgezet; deze mogen met een snelheid van ten hoogste 5 km/h worden bereden.

Bediening en onderhoud
2) Ten aanzien van bediening en onderhoud moeten de voorschriften in acht worden genomen die op de in de weeghuisjes aangebrachte modellen Ww61 en Ww 62 zijn vermeld. Het grote onderhoud - revisie, verven, controlebeweging - geschiedt door de Dcb; (brugonderhoud); het overige op model Ww 62 voorgeschreven onderhoud wordt verzorgd door de gebruiker

Klachten
3) De Rc Ep meldt klachten over weegbruggen aan de Dcb.

Waar aanwezig
4 ) Op de in onderstaand overzicht vermelde stations zijn weegbruggen aanwezig.(Stationsnaam, en het maximaal weegvermogen)
Amersfoort Wph, 40 ton;
Amsterdam Goederenstation West --Coenhaven      100 ton;
Amsterdam Goederenstation Oost –Rietlanden         100 ton - Gekoppeld 150 ton.
Apeldoorn                     40 ton
Arnhem                     40 ton
Delft                        40 ton
Dordrecht                     40 ton
Eindhoven                     100 ton
Heerlen                     40 ton
Hengelo                     40 ton
’s-Hertogenbosch                  40 ton
Leeuwarden                     40 ton
Maastricht - Boschpoort en Wijk            40 ton
Meppel                        100 ton
Nijmegen                     40 ton
Onnen                        40 ton
Roermond                     40 ton
Roosendaal                     100 ton
Rotterdam Rechter Maasoever (West)            40 ton
Rotterdam Waalhaven Zuid               100 ton
Rotterdam Waalhaven spoor 4               100 ton
Rotterdam Pernis (Vondelingenplaat)            100 ton
Rotterdam Zuid Goederenstation (Parallelweg)         100 ton
Sittard                        40 ton
Tilburg                        40 ton
Utrecht CS                     40 ton
Venlo                        40 ton
Vlaardingen Centrum                  40 ton
Vlissingen                     40 ton
Weert                        40 ton
Zutphen                     40 ton
Zwolle                        40 ton



001 uit nieuwspoor 10e jaargang No 3 van november 1956


002 het vervolg van 001



003 Snelweegbrug met weeghuisje in Roosendaal. Deze brug mag met 0.5 km/u bereden worden. Let op de ronde van Berkel klok


004 Op het voormalige goederenemplacement van Vlaardingen kon je deze brug met doorlopende spoorstaven vinden. In tegenstelling tot die uit Roosendaal kon hier alleen maar uit sdtilstand gewogen worden, zie de balans in het weeghuisje.


005 Balans in Vlaardingen


006 Deel v d weegbrug








« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2023, 18:15:56 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.