Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
Ijzeren Rijn: militair transport door defender
Vandaag om 21:43:28
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 21:38:08
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 21:23:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
  

Auteur Topic: Ombouw van een Fleischmann/liliputkraan naar een NS model  (gelezen 5221 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Ombouw van een Fleischmann/liliputkraan naar een NS model
« Gepost op: 04 oktober 2015, 17:46:15 »
Hier bespreek ik een ombouw van een Fleischmann/liliputkraan naar een aanvaardbaar NS model
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Ombouw van een Fleischmann/liliputkraan naar een NS model
« Reactie #1 Gepost op: 04 oktober 2015, 21:22:53 »
Ik had al jaren enkele casco's van o.a. de Fleischmann en Liliput in de rommel la liggen. De Flm lijkt in geen velden of wegen op onze NS kraan, en dat zelfde geldt voor dat vernederlandste Lilirut ding. De stoute schoenen maar eens aangetrokken en de zaag er in gezet.
Het gaat dus om onderstaande kraan






Wat dus uiteindelijk deze moet worden;


De Bouw

In dit Machinehuis gaan we de zaag zetten na eerst de hele kraan gedemonteerd te hebben.


Dit zijn de delen die we MK en bodemplaat zagen. De duitse kraan was een stoomgeval en de Nederlandse een motorkraan. Dus de schoorsteen hebben we toch niet meer nodig.


De kraan in onderdelen met een nog niet aangepast bedieningshuisje


Na er weer een huis van gemaakt te hebben, gelijk de bedieningsruimte ook maar aangepast evenals de deuren.


Overzichtje


De boel even in elkaar gezet. Wat direct opvalt is de veel te lange giek. Moet ook wat aan gedaan worden.







Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Ombouw van een Fleischmann/liliputkraan naar een NS model
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2015, 14:08:46 »

Volgens de NS heeft de giek een andere constructie als die van de 90 tons DB kraan
Zijkanten dicht gemaakt met plaatjes styreen van 0.5mm dik en af geplamuurd.


Gaf mij toch geen bevredigend gevoel. De arm moest korter. Beplating er weer af en een stukje er tussen uit.


De lengte van de giek proefondervindelijk vastgesteld dmv een beoogde afstandsondersteuningswagen.


Machineruimte en bedieningshuis gelijk aangepast


Onderkant van de giek ook gelijk gemodificeerd


Zo ziet het er dan uit


Het onderstel ziet er niet uit, te groot en te lomp. Moet wat aan gedaan worden


Onderstel van een Liliput kraan gepakt en deze aangepast aan het Fleischmann kraanhuis. Dekverhoging en nieuwe bufferplaten met nieuw stoot en trekwerk.


Met zaag, vijl en mes een uitwisseling van stempels bewerksteld. Werkt goed


De draaistellen van Roco voorzien van RP25 wielen


Nieuwe plaatsen voor de riggings gemaakt


De kettingen voor het contragewicht zijn wat aan de grove kant


Hiervoor nu kettingspanners van RocoMinitanks gebruikt


Ziet er niet slecht uit voor een 30 jaar oud model...


Oplegging van de giek op de afstandswagen


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Ombouw van een Fleischmann/liliputkraan naar een NS model
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2015, 16:39:21 »

Het eind resultaat.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Ombouw van een Fleischmann/liliputkraan naar een NS model
« Reactie #4 Gepost op: 08 oktober 2015, 09:08:18 »
Het is toch niet geworden van wat ik voor ogen had. Leuk en leerzaam project maar het klopt van geen kant. Als je de foto's van het een op een model er bij haalt dan zie direct dat de verhoudingen niet erg kloppen. Besloten om helemaal opnieuw te beginnen en zie daartoe het draadje


Ongevallenkraan NS 30 84 974 15030-1 en schutwagen NS 30 34 944 1516-6 
Gestart door Sobat Kras om 30 juni 2015, 17:08:41 « 1 2 3  ... 5 »
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2015, 09:09:51 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.