Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:52:14
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Forever Rocofan
Vandaag om 15:50:15
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 15:50:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 15:45:26
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:45:15
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:44:12
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Marty
Vandaag om 15:43:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:31:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 14:58:40
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:57:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 14:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:04
Rondom Charlois door Krazy Dre
Vandaag om 13:47:05
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 13:45:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:18:58
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 13:10:34
NS-1000 in spoor-1 door edwin1974
Vandaag om 12:55:56
Revier Rheinbrenner (H0) door DJV
Vandaag om 12:51:10
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 12:49:14
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
Vandaag om 12:30:02
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 12:12:51
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 11:46:37
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 11:40:15
NS Postrijtuigen door 1200blauw
Vandaag om 10:53:38
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:21:37
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 09:30:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 09:12:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Arjen52
Vandaag om 08:10:44
  

Auteur Topic: Electronisch relais  (gelezen 3061 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1311
Re: Electronisch relais
« Reactie #15 Gepost op: 29 August 2023, 22:53:28 »
Ik heb Track Control alleen als hand bediening.
Je kunt een module voor rijwegen plaatsen.
Ja terugmelding werkt op Track Control

Mvg Johan

rcdevisser

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Electronisch relais
« Reactie #16 Gepost op: 29 August 2023, 23:14:24 »
Ik had Uhlenbrock als voorbeeld genomen, maar ik bouw dit gewoon zelf. Scheelt aanzienlijk in de prijs. Mijn plan is digitaal te gaan rijden, maar allen voor het rijden, stoomgeluiden, injecteur, waterpomp, luchtpomp, Generator, kolenscheppen, etc. dit wil ik digitaal doen. de rest van de baan is mechanisch of analoog.

Ik heb inmiddels 30 stoomloks. aangevuld met een paar electrische loks zoals de Br E44 en de ET87 en dat is het wel zo'n beetje. Rollend materieel bestaat vooral uit Donnderbussen, Yl's, Bm's Kakatoe's, #3yg's #4yg's, Yl's, Bn's ABn'\s, en aanverwant goederenmaterieel enalles wat aan geoderen rondreed in Tijdperk III.

Wat belangrijk is dat ik die relaisschakelingen electronisch worden en geschikt zijn voor digitaal bedrijf
Omdat ik vooral Tijdperk III rij blijven seinen en wissels mechanisch en/of analoog.

Er zijn geen treinen aanweizig die na tijdperk II komen. Mocht dat zo zijn dan staan zew gelijk op marktplaats

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5140
Re: Electronisch relais
« Reactie #17 Gepost op: 29 August 2023, 23:52:08 »
Je kan op Alie zo'n SSR kopen en kijken of je dat werkend krijg? Kost een paar losse euro's.

[weer offtopic]
Ik heb een tijdje geleden een DIY elektonica projectje de wereld ingeholpen. Inmiddels werkt die naast Xnet ook op Lnet. Je kan er mee vrij makkelijk een schakelpaneel maken waarmee je schakelaars kan koppelen aan DCC accessoires. En dan kan je nog kiezen tussen 1 accessoire of een complete rijweg aan wissels. <- Dit  in combinatie met een DCC aangestuurd relaistje stelt jou in staat om exact hetzelfde te bereiken als je nu voor ogen heb, maar dan zonder de bijbehoren boom aan de gebruikelijke bekabeling  ::).  Het paneel plug je met 1 Rj12 kabeltje aan je centrale (die of Xnet of Lnet moet hebben) en de relais voedt en stuur je met de reeds aanwezige DCC lijntjes.
[/weer offtopic]

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 919
  • Steel is king!
Re: Electronisch relais
« Reactie #18 Gepost op: 30 August 2023, 11:32:01 »
...
Omdat ik vooral Tijdperk III rij blijven seinen en wissels mechanisch en/of analoog.

Er zijn geen treinen aanweizig die na tijdperk II komen. Mocht dat zo zijn dan staan zew gelijk op marktplaats

Puur uit nieuwsgierigheid en off topic, tijdperk III komt toch na tijdperk II. Waar rijd je dan mee?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
  • Metrop-Märklin
Re: Electronisch relais
« Reactie #19 Gepost op: 30 August 2023, 16:31:40 »
De bedoeling is dat een trein een reedcontact afrijdt en daarmee een volgende trein laat vertrekken van 1 van de vier sporen waarop een andere trein staat. Dat is de opzet van het plan.

Het moet uiteraard wel vanaf een seintafel bedienbaar blijven waarop bezetmelding, wisselstand/rijweg en seinbeeld per spoor zichtbaar is.
Als ik goed begrijp wat je wilt dan volstaan de 2 schema van Jaap:
in het eerste schema (locwisseling in schaduwstation) heeft elk bistabiel relais 1 vrije stroomkring over voor terugmelding, en

in het 2e schema staan monostabiele relais die de wisselspoelen aandrijven. Als die wisselaandrijvingen voorzien zijn van terugmelding, dan kun je op het tableau laten zien hoe de wissels staan. Zonder wisselstand-terugmelding moet het 2e schema een beetje worden verbouwd. Het 2e schema gaat ervan uit dat de uitrijwissels niet worden geschakeld, maar worden open gereden. (Dat is een keus, dei moet je net willen, zo niet dan moet het schema aangepast worden).

Jaap's schema's gaan uit van reedcontacten en het principe first in first out (oftewel diefje-met-verlos).

Dat principe moet je maar net willen, en ik voel aankomen dat je dat juist niet wilt.

Want 1. je wilt wel dat het vertrek van treinen uit het schaduwstation vanaf het seinpaneel bedienbaar blijft,
dus geen automatisering, of wel maar dan simpel uit te schakelen om het handmatig te kunnen overnemen of om het schaduwstation volledig uit te kunnen schakelen
 
en 2. je wilt bezetmelding, wisselstand/rijweg en seinbeeld per spoor kunnen zien.

Jaap's schema heeft geen seinbeelden (waarom zou je in een schaduwstation seinbeelden willen hebben, je ziet ze toch niet). Of ligt dat bij jou anders?

Toereikend is de terugmelding van het bistabiel relais (die stand is analoog feitelijk het seinbeeld) naar het tableau.

Alleen in een complex schaduwstation met kopsporen, kruiswissels, engelsmannen e.d. is sprake van een rijweg die je moet kunnen monitoren. Kenmerkend aan Jaap's schaduwstation is dat daarvan is afgezien (hoe simpeler hoe beter); de rijweg spreekt voor zich.

Wat jij wilt, maar het maak nogal wat uit of je een ontwerp maakt waarvoor een diodenmatrix handig is voor de rijweg vaststelling in het schaduwstation. Dus wat wil je? Mij is dat op dit moment nog niet helder.

Jaap tekent elektronische relais (zoals die van Takamisawa of Hongfa); die kun je desgewenst vervangen door kleinere SMD-relais,, alleen dan kun je deze schema's dan niet 1:1 overnemen, door een andere pinbezetting.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail