Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Keska
Vandaag om 18:24:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Welke winkel voert deze merken? door Eric v C
Vandaag om 17:59:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 17:50:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:28:02
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 17:19:01
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:54:01
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01

Auteur Topic: Hulp gevraagd ombouwen naar digitaal  (gelezen 2064 keer)

RemcoStarter

• Offline Offline
Hulp gevraagd ombouwen naar digitaal
« Gepost op: 26 August 2023, 10:36:35 »
Goedemorgen modelspoorders!

Zeg ik zit met het volgende...
Ik ben een tijdje geleden van een analoge n spoorbaan overgestapt naar een n spoorbaan met z21 besturing.
Ik ben erg goed in het maken van scenery, landschappen etc, maar het digitaliseren van een analoge lok naar digitaal is voor mij lastig. Als een lokje digitaal is voorbereid dan is het geen probleem want dan prik je er gewoon een decoder in en klaar.

Het gaat mij om de (meestal) wat oudere lokjes waarvan er genoeg staan op marktplaats welke dan omgebouwd dienen te worden naar decoder.

Welke decoder moet ik kopen?
Welke draden sluit ik waarop aan?

Ik heb een klein budget, vandaar dat ik graag zelf wil kunnen snappen hoe dat aan te pakken (in Jip en Janneke taal :-)).

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?
Of zijn er ergens goede filmpjes of sites waarin stap voor stap dit proces wordt uitgelegd?

Ik woon in Harderwijk, mocht er toevallig iemand in de buurt zijn die eens kennis wil delen.

Ik hoor het graag. Bedankt alvast voor jullie tips en hulp, top!

Groetjes Remco

everh003

• Offline Offline
    • Spoor en Staal
Re: Hulp gevraagd ombouwen naar digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2023, 10:40:43 »
Kijk ook hier eens https://www.1zu160.net/digital/einbau.php

Diverse voorbeelden, en met vertaalhulp van Google is Duits ook wel te doen.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2023, 10:49:55 »
Welke decoder moet ik kopen?
Dat is een vraag die alleen jij eigenlijk kan beantwoorden. Dit omdat er naast een enorm aanbod verschillende decoders, ook even zovele wensen van modelspoorders zijn.

Als je er tevreden mee bent dat een lok met getrokken trein erachter tóch sluitseinen voert en die altijd werken, ongeacht wat er dus achter hangt, kun je met hele goedkope decoders uit de voeten.

Ook zijn er tegenwoordig 'Chinese' decoders op de markt, die beduidend goedkoper zijn dan de gevestigde namen als ESU, Zimo en andere merken, maar vaak ook minder functies hebben en over het algemeen ook minder robuust zijn dan de decoders van die andere merken.

Als je weinig geld hebt kun je dat overwegen, met het risico dat bij een sluiting de boel écht stuk gaat, terwijl ESU's en Zimo's nogal vergevingsgezind zijn en na het opheffen van de kortsluiting (een beetje afhankelijk van wáár die kortsluiting zat) gewoon weer werken.

Een ESU kan 25 euro kosten, maar ook 4 tientjes, puur afhankelijk van wat je er mee wil kunnen, idem voor Zimo-decoders.

Wat je sowieso nodig hebt is een simpele multimeter: die kun je vaak voor weinig bij de bouwmarkt krijgen (en zelfs de Action verkoopt nu een model, je moet er alleen GEEN netspanning mee gaan meten!). Daarmee kun je verbindingen testen op doorgang (of juist onderbroken zijn), iets wat zeker noodzakelijk is als je gaat digitaliseren.

RemcoStarter

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2023, 11:53:16 »
Hoi Menno en Everh003!
Dank voor jullie info, ik ga de site eens bekijken.
Een multimeter heb ik, toppie.
Ik heb idd niet vel wensen. Gewoon digi rijde  en lichten/sluitlichten afhankelijk van rijrichting aan/uit.

Nog meer info/tips zijn zeker welkom  (y)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2023, 11:59:52 »
Astu. Totaal vergeten: een soldeerbout en decoderdaad (voorbeeld: https://www.modeltreinen.nl/a-61471300/brawa-draad/brawa-32400-flexibel-decoderdraad-0-05-mm2-10mtr-lila/#description )
Dat draad is erg dun en daarom ook erg flexibel. Een nadeel is dat de isolatie gevoelig is voor solderen (een paar millimeter aanstrippen en solderen is vaak garantie dat er een centimeter koper bloot komt te liggen omdat de isolatie door de hitte terugtrekt)

De soldeerbout hoeft geen duur model te zijn, maar koop niet het eerste de beste model in de bouwmarkt of bij bol.com: daar zijn al diversen hier het schip mee ingegaan. Velleman, (een fabrikant, geen winkel) verkoopt voor weinig geld leuke modellen die je bij veel aanbieders kunt krijgen.

RemcoStarter

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 August 2023, 12:57:24 »
Nice Menno!
Ja soldeerbout heb ik bij een treinenwinkel gekocht tijdje terug.
Ik kan goed solderen, veel gedaan al.
En ik heb wat soorten decoderdraad liggen omdat ik wel eens wat heb laten ombouwen en dan kreeg ik de restanten meegezonden die overbleven.
Ook een analoog lokje welke was omgebouwd naar digitaal uit elkaar gehaald en weer in elkaar. Veel foto's genomen en dus zo weer in elkaar kunnen zetten met goed resultaat!
Dus ik kan het vast wel, maar ik weet niet hoe ik moet beginnen en welke componenten ik moet los/weghalen uit een oude lok en welk draad vd decoder ik waar moet aan solderen.
Dit wil ik graag gaan snappen...

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2023, 13:48:10 »
Kijk, dat scheelt ;) . Voor decoders zijn meerdere normen wat betreft kleurgebruik van de draden en aansluit-mogelijkheden in de lok (NEM651, NEM652 en dat soort termen).

Als je lok niet voorbereid is voor digitalisering heb je met die stekker-normen vaak niets van doen, maar je kunt altijd een decoder met bedrade stekker kopen om die er vervolgens vanaf te knippen en de draden zelf aan de juiste aansluitingen te solderen.
Rood en zwart is rails, oranje en grijs is motor bij DCC. De eerste zoveel functie-aansluitingen zijn, voor zover ik weet, genormaliseerd. (uit m'n hoofd wit en geel voor licht respectievelijk licht voor en licht achter en groen en paars voor respectievelijk functie-uitgang F1 en F2)

Het belangrijkste is dat er tussen elke individuele aansluiting geen verbinding is met andere aansluitingen: motor-aansluitingen mogen geen contact maken met functie-aansluitingen, rail-aansluitingen of elkaar, idem voor elke andere aansluiting. Daar heb je de doorpiep-functie op je multimeter voor om dat te controleren (of de waarde 0 op het scherm daarvan als de meter geen pieper aan boord heeft).
Daarnaast zitten er voor motoren vaak allerlei ontstoor-onderdelen in een lok, die voor digitaal bedrijf niet persé noodzakelijk zijn. Tegenwoordig veroorzaken modeltreinen sowieso nog maar weinig ether-overlast als ze niet ontstoord zijn, daar AM-ontvangst zelden nog voor komt en ook TV negen van de tien keer met een kabel het huis binnenkomt.

Dergelijke ontstoor-onderdelen worden over het algemeen gewoon verwijderd en kunnen de decoder zelfs hinderen in het meten van de juiste motorspanningen (indien de decoder over lastregeling beschikt (dat is: meer spanning naar de motor bij heuvel op, minder bij heuvel af)). Bij de betere decodermerken wordt daar in de handleiding vaak voor gewaarschuwd, maar vaak kan het geen kwaad ze te verwijderen.

EDIT: ondanks een klein budget is het misschien aan te raden om gewoon te beginnen met een flink bespeelde lok die je koopt puur voor opdoen van digitalisatie-ervaring. Op die manier loop je minder kans een model wat je aan het hart gaat te verprutsen.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 August 2023, 14:21:03 »
Ik denk dat voor een oud N lokje de inbouwruimte het grootste probleem zal zijn. Alleen dat beperkt je keuze in decoders al behoorlijk.

bart

RemcoStarter

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 August 2023, 14:52:38 »
Gouden info Menno, super.
Ik heb zojuist een Arnold BR110 lokje gekocht.
Die ga ik proberen om te bouwen.
Als het zover is kom ik zeker met paar foto's en mijn ervaring (en wellicht wat vragen ;-)).
1000 maal dank voor de duidelijke tips zover!

RemcoStarter

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 August 2023, 14:53:17 »
We gaan het meemaken Bart! Thanks!

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 August 2023, 15:22:46 »
Je kan ook altijd even op You Tube kijken of er een filmpje is van een (vergelijkbare) ombouw. Als voorbeeld een ombouw van een Arnold Br111. Vermoedelijk lijkt het binnenwerk van jouw Br110 hierop.

https://www.youtube.com/watch?v=eJcMJ39SSC0
« Laatst bewerkt op: 26 August 2023, 17:26:36 door Fritsprt »
Groet Frits

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #11 Gepost op: 26 August 2023, 16:39:25 »
Vlak bij jou in de buurt (Ermelo) zit een winkel waar ze workshops geven.  ;D ;D ;D ik snap het kleine budget hoor  :)

Je kunt ook lid worden van een vereniging zoals De Drijfstang in Nunspeet of de MSV Dronten. Daar zit vaak ook kennis die je misschien op een wat meer betaalbare manier begeleiden.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 August 2023, 17:02:46 »
Hallo Remco,

Ik wil Martin absoluut geen brood uit de mond stoten, maar iets verder in Putten woon ik. Je bent altijd welkom om eens een kijkje te komen nemen en te zien hoe ik een en ander doe.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

arnaud-ns/htm

• Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
« Reactie #13 Gepost op: 26 August 2023, 17:16:41 »
Dat is een vraag die alleen jij eigenlijk kan beantwoorden. Dit omdat er naast een enorm aanbod verschillende decoders, ook even zovele wensen van modelspoorders zijn.

Inderdaad, net ook wat je wensen zijn, vergelijk merken met elkaar (vooral modellen met nem (voorbereid)) kan je makkelijk wisselen met deccoders..
D&H Heeft bijvoorbeeld eigenschappen wat Zimo of Kuehn niet heeft.. andersom netzo..

Ook zijn er tegenwoordig 'Chinese' decoders op de markt, die beduidend goedkoper zijn dan de gevestigde namen als ESU, Zimo en andere merken, maar vaak ook minder functies hebben en over het algemeen ook minder robuust zijn dan de decoders van die andere merken.
Je vergeet de Roemeen Train O Matic, best leuke decoders  ;D

Vergeet vooral niet dat het ene model het andere model niet is.. iedere loc en decoder heeft zijn eigen eigenschappen.
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.

RP= 1

RemcoStarter

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 August 2023, 17:17:16 »
All, nogmaals dank voor jullie tips en advies, super.

@ Dirk, ik kom graag even terug op je voorstel om eens in Putten te kijken! Ben nu aan het werk. Stuur je later dit weekend wel even een pb-tje.

Fijne avond allemaal!