Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Duikeend
Vandaag om 18:21:17
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
  

Auteur Topic: (V)IRM, hoe waarschijnlijk?  (gelezen 23677 keer)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4382
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #90 Gepost op: 08 October 2023, 10:19:04 »
Mn SBB 503 ECE van Lima heeft ook cardan en aandrijving op beide draaistellen van 1 kopwagen.
Alles onder het interieur weggewerkt, rijdt perfect.
8 bakken en hellingen geen punt.

Het kan dus zeker wel.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #91 Gepost op: 08 October 2023, 10:55:48 »
De vloer van het interieur ligt bij dit treinstel zo hoog dat preisers net onder de knieën geamputeerd moeten worden. Dat accepteer ik dus niet. Ook niet als de helft van het interieur zo uitgevoerd zou zijn.
Voor een IRM houdt dit in dat de onderste verdieping niet aanwezig is.

Bart

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4382
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #92 Gepost op: 08 October 2023, 10:59:26 »
Oja ik had er even niet aan gedacht dat VIRM met z’n lagere benedenverdieping zit.
Jetlag  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MetalForever

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #93 Gepost op: 08 October 2023, 11:18:02 »
Roco heeft de SBB Twindexx aangekondigd. Ondanks dat de (V)IRM net even wat anders is qua doorkijk lijkt mij dat de (V)IRM een vergelijkbare aandrijving kan krijgen, helemaal als beide modellen tegelijkertijd ontwikkeld worden.

Verder heeft de Liliput Flirt twee motoren, bij beide cabines één. Rijdt uitstekend bij mij.
Thymen

virmfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #94 Gepost op: 09 October 2023, 04:37:36 »
Ik heb een Halling-tram besteld (M33 Flexity Göteborg) en ik begrijp dat Halling een aantal creatieve drijfveren gebruikt. Voor een VIRM zouden misschien in totaal vier draaistelaandrijvingen kunnen werken met behoud van de lage vloeren? Ik ben het ermee eens dat een volledig interieur essentieel is voor een goed VIRM-model. Ik denk ook dat goede binnenverlichting daarvoor belangrijk is. Uiteraard verhoogt dit de kosten. Voor mij is dit een model dat de moeite waard is om goed te doen.

Evenzo ben ik er niet zeker van dat Roco of Trix de draaistelaandrijvingen voldoende zouden vinden voor een grote trein van vandaag. Als sommige deuropeningen geblokkeerd zouden zijn in plaats van de benedenverdieping, is dat voor mij een beter ontwerp, maar het zou tegenwoordig ongebruikelijk zijn voor een mainstream model.

Ik vraag me af of een moderator dit onderwerp zou kunnen of moeten veranderen in "(V)IRM, hoe waarschijnlijk?" in plaats van "PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?" omdat PBModels zich misschien ergerde aan het feit dat dit tegen hun bedrijf was gericht?

... Origineel Engels ...

I have a Halling tram on order (M33 Flexity Göteborg) and I understand Halling uses some creative drives. For a VIRM, maybe 4 total bogie drives could work while preserving the low floors? I agree, a full interior is vital to a good VIRM model. I also think good interior lighting is important for it. Naturally this raises the cost. To me, this is a model worth doing properly.

Equally well I am not sure Roco or Trix would consider bogie drives adequate for a full size train today. If some of the doorways were blocked instead of the lower floor, to me that is a better design, but it would be unusual for a mainstream model today.

I wonder if a moderator could or should change this topic to "(V)IRM, hoe waarschijnlijk?" instead of "PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?" because PBModels may have been annoyed at this being directed at their company?

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5210
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #95 Gepost op: 09 October 2023, 10:22:36 »
Hi Mike,

weet je dat je dat zelf kunt vragen? Via de link "meld dit bericht aan de moderator"

Translated in own words;
You can ask this yourself, via the link provided at the end of every pot "meld dit bericht aan de moderator"

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #96 Gepost op: 09 October 2023, 23:31:33 »
Ik heb de titel aangepast.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #97 Gepost op: 10 October 2023, 18:02:54 »
Roco heeft de SBB Twindexx aangekondigd. Ondanks dat de (V)IRM net even wat anders is qua doorkijk lijkt mij dat de (V)IRM een vergelijkbare aandrijving kan krijgen, helemaal als beide modellen tegelijkertijd ontwikkeld worden.

Verder heeft de Liliput Flirt twee motoren, bij beide cabines één. Rijdt uitstekend bij mij.

De Twindexx  heeft ook veel minder ramen in de onderverdieping.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

virmfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #98 Gepost op: 11 October 2023, 03:40:07 »
Roco heeft de SBB Twindexx aangekondigd. Ondanks dat de (V)IRM net even wat anders is qua doorkijk lijkt mij dat de (V)IRM een vergelijkbare aandrijving kan krijgen, helemaal als beide modellen tegelijkertijd ontwikkeld worden.

Verder heeft de Liliput Flirt twee motoren, bij beide cabines één. Rijdt uitstekend bij mij.

De Twindexx  heeft ook veel minder ramen in de onderverdieping.


Jos.

Er is ook de Brawa DB TWINDEXX Vario. Op de productpagina staan foto's van het model. Er lijkt voldoende ruimte te zijn voor een draaistelaandrijving.

... Engels ...

There is also the Brawa DB TWINDEXX Vario. The product page contains photos of the model. There appears to be sufficient space for a bogie drive.

virmfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #99 Gepost op: 13 January 2024, 12:49:41 »
Dus misschien weten we het over een paar weken?

Link

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #100 Gepost op: 31 March 2024, 13:32:06 »
Zou het vele aanbod van (V)IRM versies op Markplaats een voorteken zijn van iets.. dat ik (nog) niet weet? Ik vind het opmerkelijk, maar kan ook aan mij liggen. Misschien toeval. Ik zoek nog een nieuwe IRM in doos van Rivarossi.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4382
Re: (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #101 Gepost op: 31 March 2024, 14:45:51 »
Ik denk omdat de roddel ging dat er iets bij ontrax aangekondigd zou worden  :D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re: (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #102 Gepost op: 31 March 2024, 15:15:06 »
Zoiets noem je geen roddel, dat heet een ‘gerucht’… ;D
Tbinnebarretije…

MeZZiN

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
    • MeZZiN
Re: (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #103 Gepost op: 13 July 2024, 08:49:46 »
Geruchten bepalen prijzen op marktplaats. Zelf heb ook veel bordspellen en toen bepaalde spel zijn licentie ging verliezen en dus niet meer gemaakt ging worden prijs x10. En als een een oud spel opnieuw uitgebracht lijkt gaan worden worden opeens de oude versies op marktplaats gedumpt voor hoge prijzen. Denk dat dit topic deze hype gemaakt heeft om de geruchten te voeden.

Eerst zien dan geloven zo geweldig zijn als de irm uitkomt in nette 87 schaal. Vind zelf de lima versie niet slecht kan alleen veel beter plus met alle 87 materiaal die nu uit komt zal hij en stuk meer opvallen dus ik hoop echt dat hij ergens gaat uitkomen. Nu het meeste moderne materiaal beschikbaar is en meerde versies koplopers en dubbeldekkers.

Maar zelf zit ik de denken om te switchen naar n voor modern ns ik heb de lima versie plus de tussen wagen. En die kan ik prima verkopen voor een verse n versie en die past wel op een baan in mij kamer. Kan maar max 2.5 meter kwijt.

Maar als vitrine model graag h0 is gewoon net mooier dan n maar voor rijden is h0 als je weinig ruimte heb lastig.
« Laatst bewerkt op: 13 July 2024, 09:04:27 door MeZZiN »

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #104 Gepost op: 15 July 2024, 22:31:11 »
Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand een fatsoenlijke oplossing heeft bedacht voor de koppelingen, die standaard Lima pennetjes gaan niet heel lang mee.


Richard