Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.  (gelezen 5225 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #15 Gepost op: 23 April 2008, 16:11:04 »
Nederbelg, in je beginpost schreef je dat je had opgemerkt dat slechts één stroomafnemer gebruikt wordt. Maar is het ook een probleem ?

In diverse draadjes op dit forum is geschreven over een spanningsbuffer. In feite een condensator. Heb je al eens naar die oplossing gekeken ?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #16 Gepost op: 23 April 2008, 16:24:23 »
Beste,

Het heeft te maken met het programma koploper wat mijn baan stuurt. Daar moet ik op mijn voorste loc/treinstel stroomafname hebben om te kunnen stoppen voor iets, niet dat 7 bakken er door rijden en de 8 ste stopt voor het sein of wissel.
Hier heb ik trouwens een antwoord van Keuterman: die heeft er ook de ballen verstand van

  Geachte heer Hovestad,
Ik heb geen oplossing voor het omschakelen van de sleper omdat dat in dit model is geïntegreerd en volgens mij gewoon moet werken als u op de juiste wijze decoder heeft ingebouwd. Wat het gevolg is van het tussen plaatsen van de "niet systeem gelijke" Märklin wagens kan ik helaas niet beoordelen.
Erop vertrouwend uw vragen hiermee te hebben beantwoord,

Super service, snel ook en onderlegd duurde precies één minuut voor antwoord. Helaas het verkeerde!

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #17 Gepost op: 23 April 2008, 16:30:15 »
De eerste vraag is inderdaad: is het een probleem dat hij maar van 1 koprijtuig stroom afneemt, en zo ja, waarom?

Verder is er een reden waarom er in analoog bedrijf omgeschakeld wordt. Als je met een bloksysteem werkt heb je voor een rood sein meestal een stroomloze sectie. Het is de bedoeling dat het voorste rijtuig in de stroomloze sectie stopt, dus moet het voorste rijtuig de stroom afnemen.
Bij digitaal is er geen noodzaak om van beide einden stroom af te nemen voor de motor. Zeker niet bij computergestuurd rijden. Dan wordt geconstateerd dat de sectie voor een sein bezet is, en zal het programma een digitale opdracht geven om te remmen. En daarvoor maakt het niet uit of de stroom voor of achter wordt afgenomen.

Aan de andere kant is het ook geen probleem om de stroomafname hard door te verbinden. Als je meerdere boosters hebt, en je rijdt van het ene boosterdistrict naar het andere, dan worden beide boosters een poosje parallel geschakeld. Maar daar is het systeem tegen bestand, en het is zeker geen kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #18 Gepost op: 23 April 2008, 16:32:19 »
Nu is je probleem duidelijk : Je wilt de voorste bak kunnen 'zien' in een bezetmelder. Het gaat dus niet om spanning op te nemen voor de motor.

De oplossing voor je probleem is heel eenvoudig. De assen van de bak, die geen werkende stroomafnemer heeft, kun je voorzien van een druppeltje weerstandslak. Daardoor wordt die as 'zichtbaar' voor de bezetmelder en zal Koploper precies werken zoals je wilt.

Weerstandslak kun je in vele modelspoorwinkels kopen.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #19 Gepost op: 23 April 2008, 16:32:56 »

Klaas

Oke duidelijk antwoord dus doorverbinden in het motor stel. En een keerlus is ook geen probleem neem ik aan (funky keerlus) als de trein in het midden stuk past?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #20 Gepost op: 23 April 2008, 16:36:19 »

Bij digitaal is er geen noodzaak om van beide einden stroom af te nemen voor de motor. Zeker niet bij computergestuurd rijden. Dan wordt geconstateerd dat de sectie voor een sein bezet is, en zal het programma een digitale opdracht geven om te remmen. En daarvoor maakt het niet uit of de stroom voor of achter wordt afgenomen.


Euhh Klaas

Er wordt dan ook geen melding doorgeven omdat de draden van de stroomafname voor niet aangesloten zijn alleen de frontverlichting, maar die wordt dus vanuit het motorstel gevoed.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #21 Gepost op: 23 April 2008, 16:49:33 »
(.....)

Aan de andere kant is het ook geen probleem om de stroomafname hard door te verbinden. Als je meerdere boosters hebt, (.....) het is zeker geen kortsluiting.
Hoe zit het bij (relatief korte) keerlussen, waarbij de achterste bak nog buiten het inmiddels omgeschakelde gebied staat ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #22 Gepost op: 23 April 2008, 16:51:03 »
okee, ik snap het. Het voorste rijtuig neemt wel stroom af, maar daar wordt niks mee gedaan. Dan zou je daar een weerstand tussen kunnen solderen, alleen maar om te detecteren. Lijkt me makkelijker dan de assen met weerstanslak behandelen.
Of je kunt de stroomafname hard doorverbinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #23 Gepost op: 23 April 2008, 16:52:26 »
Hoe zit het bij (relatief korte) keerlussen, waarbij de achterste bak nog buiten het inmiddels omgeschakelde gebied staat ?
Ik zie het probleem niet. De hele trein moet altijd in het omschakelbare gedeelte passen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #24 Gepost op: 23 April 2008, 16:57:27 »
Moet dat ook als alleen op één loc (of rijtuig) stroom wordt afgenomen ? (Electrisch gezien bestaat de rest dan toch niet)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #25 Gepost op: 23 April 2008, 18:47:26 »
Ja, dat geldt voor elke trein. De rest van de trein bestaat elektrisch wel degelijk, want elk wiel kan op de scheiding kortsluiting veroorzaken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
« Reactie #26 Gepost op: 23 April 2008, 19:14:20 »
De Trix ICE 3 schakelt inderdaad om om ervoor te zorgen dat het vooruitrijdende koprijtuig voor de stroomafname zorgt, net als bij de Roco TEE Ram D4.
Alleen, en dat staat nergens echt duidelijk in de handleiding, werkt dat nietmeer als je er een decoder inzet en daarbij ook het 2e plugje omdraait (wat volgens de handleiding moet gebeuren) er wordt dan wat lokale elektronica buitenwerking gesteld.

Ik heb dat bij toeval ontdekt doordat alrijdend de koppeling, van het achteraan rijdende koprijtuig, losschoot en daardoor de trein tot stilstand kwam.

Toen aan het meten en lezen geslagen. In de manual bleek toen alleen bij puur analoogrijden over omschakelen gesproken te worden.

Wat je bij De Roco TEE met een plugje kunt doen heb ik toen bij de ICE zelf gedaan, gewoon zorgen dat ze allebij gebruikt worden. Dit geeft geen enkelprobleem, mits je voldoende lange secties toepast. Dit laatste geldt natuurlijk ook bij stroomafname alleen via het achterste koprijtuig.

Zal zometeen mijn foto's ook hier plaatsen.

Groet Gerrit





Het gaat alleen om de rode en bruine draden, de weerstandjes en andere draden hebben met LED-binnenverlichting te maken.
Ik heb ze nu via Photbucket geplaatst want via de site lukte niet.

« Laatst bewerkt op: 23 April 2008, 19:29:12 door GerritM »
H0, 2-rail DCC, Lenz