Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:24:36
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Petertje
Vandaag om 20:22:17
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 19:23:00
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52

Auteur Topic: Fietskamperend naar Kopenhagen vv  (gelezen 2884 keer)

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Gepost op: 19 July 2023, 16:32:24 »
Mijn vrouw en ik zijn weer thuis van een fietskampeervakantie naar Kopenhagen en weer terug.

De route voerde onder meer langs wat ooit de Vogelfluglinie genoemd werd.
Heel interessant omdat ik in mijn tienerjaren een reclameposter op mijn kamer had hangen van de Fehmarnsundbrücke, die deel uitmaakt van deze route.
Een prachtige brug voorzien van enkelspoor, een weg voor autoverkeer en een strook voor fietsers en voetgangers

Helaas vergane glorie.
Het spoor aan de overzijde van de weg ligt er verroest bij en wordt niet meer bereden. Ook niet meer door regionaal spoorverkeer.

Ook het niet meer gebruikte spoor op het veer van Puttgarden naar Rødby herinnert aan betere tijden

Voor wat betreft "betere tijden" zal niet iedereen het met me eens zijn.
Het is bedoeling dat de brug over het Fehmarnsund wordt vervangen door een tunnel, inclusief ten behoeve van het spoor.
En hetzelfde geldt voor de oversteek van Puttgarden naar Rødby. Men adverteert: in 10 minuten vanuit Fehmarn naar Denemarken.
Dat alles gesubsidieerd met Europees geld.
Ten koste van milieuschade, het aantrekken van nog meer (auto)verkeer en verlies van identiteit van de eilanden.
Mijn mening.

Het grappige is wel dat je als fietser meteen met het veer van Puttgarden naar Rødby kunt, zonder in de rij te hoeven staan. 45 minuten varen en je staat in Denemarken.
Het was overigens niet erg duidelijk waar je als fietser je kaartje voor de overtocht kon kopen. In mijn omzwervingen heb ik het roestende emplacement nog gezien (op dat moment geen geduld voor een foto).
Uiteindelijk kon je gewoon aan het autoloket terecht en werd je naar een rij gedirigeerd waar je kon aansluiten op de laatst toegelaten auto's.

Kopenhagen was weliswaar ons einddoel, maar om niet met volle bepakking door een drukke stad te hoeven fietsen zijn we 30 km zuidelijker bij Køge op de camping gaan staan.
Van daaruit hebben we de trein genomen voor een dagje Kopenhagen.
Op de heenweg in een dubbeldekker, geduwd door een Vectron (geen foto).
Op de terugweg door deze diesel IC 3...

....met dit nummer

Op station Kopenhagen heb ik meerdere van deze treinstellen zien staan ronken, die echter ook een pantograaf hadden. Wie van jullie weet daar meer van (genoeg Denemarken-kenners hier op het forum).
En vanwaar die gummi koppen? Enkel uit aerodynamisch oogpunt?

Het zijn in ieder geval pittige treinstellen (met heel wat meer vermogen dan ik me van diesels in NL meen te herinneren).

We zijn dus ook weer terug naar Nederland gefietst, deels via dezelfde route.
We hadden natuurlijk ook de trein kunnen nemen, maar daarvoor moet je reserveren. Dat levert stress omdat je dan gebonden bent aan tijden.
Bovendien zijn ze bij het spoor niet erg toeschietelijk bij in- en uitstappen met veel bagage, zo is althans onze ervaring. We hebben wel eens een trein gewoon weg zien rijden terwijl de vrouw al was uitgestapt en haar man nog niet.

Maar toen we de Nederlandse grens naderden waren we behoorlijk door onze energie heen en stond er ook nog eens veel (tegen)wind. Zo hebben we de laatste 150km de trein gepakt.
Het voordeel van stoptreinen die we genomen hebben, is dat je een gelijkvloerse instap hebt.

Zo maakte ik kennis met de SNG. Nu was ik al geen fan van dit materieel. Het ziet er ten opzichte van SLT nogal goedkoop uit. Geen afscherming van alle apparaten op het dak, bijvoorbeeld.
Maar ook de rijeigenschappen hebben mij niet kunnen overtuigen.
Van buitenaf heb ik bovendien geen pictogrammen kunnen ontwaren waar fietsen geplaatst dienen te worden. Eenmaal gevonden blijkt er ruimte voor slechts 2 fietsen. Die ruimte is echter niet eens lang genoeg voor een standaard fiets.

Ik krijg al met al de indruk dat de spoorwegen liefst maar helemaal geen fietsen vervoeren....

Hier tenslotte nog een link naar dit toeval.

Groet, Bas

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2023, 17:32:26 »
Die rubber-balg koppen zijn om waterdicht te koppelen aan een ander treinstel. De cabine klapt dan naar binnen en je hebt dan een doorloop-kop.

SNG en SLT vind ik beide niets: SLT heeft stoelen die schuiner staan en beter ontworpen balkons waar niet meteen flessenhalzen zijn richting de zittingen, maar beenruimte bestaat niet in die dingen. Dat heeft men in SNG 'opgelost': De stoelen staan irritant rechtop waardoor je weliswaar meer beenruimte hebt, maar niet lekker zit.
Daar komen dan de enorme flessenhals-balkons bij.

Er staan nogal duidelijke logo's op de deuren waar je wel en niet het beste met je fiets naar binnen kunt ;) , maar ik ben met je eens dat de ruimte voor fietsen (en koffers!) nogal te wensen over laat.

PKinDK

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Nieuw account, oud lid ;-) PB staat open!
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2023, 21:04:59 »
De elektrische versie zal een IR4 zijn geweest. Net als de IC3 met een stevige acceleratie en een topsnelheid van 180km/hr. Zeer comfortabele treinen. Als je nog eens in Koge komt kan je ook die rode "driehoekige" S-trein pakken trouwens.

Zoals Menno al schreef is het de Deense versie van een koploper.

De treinen zijn zeer modulair en daardoor zelfs na incidenten goed te repareren. Hier twee foto's van zo'n weg te draaien cabine: het is een soort scharnierende deur met alles (inclusief de stoel) geïntegreerd. Bij gebruik als cabine vergrendelen een paar dikke stalen pennen het geheel met de rest van de trein.

Het gele stalen frame op de foto's is geen onderdeel van de trein maar een transport en test frame. Dit komt uit een bijna geheel uitgebrande trein trouwens. Voor en na foto van het herstel.

edit: tip voor de volgende keer: er gaat met grote regelmaat een directe trein (nu nog IC3, uiteindelijk een ICNG in Deense kleuren ;-)) van Copenhagen naar Hamburg. Is een mooie route en bijna altijd kan je deze op het allerlaatste moment betaalbaar boeken.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2023, 21:09:33 door PKinDK »

Karben

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 July 2023, 21:08:51 »
Rubberneuzen rijden ook in België als reeks AM96 en Israël.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2023, 13:13:43 door Karben. Reden: Aanvulling »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #4 Gepost op: 20 July 2023, 07:33:35 »
edit: tip voor de volgende keer: er gaat met grote regelmaat een directe trein (nu nog IC3, uiteindelijk een ICNG in Deense kleuren ;-)) van Copenhagen naar Hamburg. Is een mooie route en bijna altijd kan je deze op het allerlaatste moment betaalbaar boeken.
Zolang er werkzaamheden aan de baan zijn in DK zou ik het nog even mijden (tot 6 augustus, volgens de website). Afgelopen voorjaar zowel op de heen- als op de terugweg een vertraging opgelopen van minimaal 40 minuten, waardoor de evt. aansluitingen op de volgende stations wel heel penibel werden.

Ik heb dit jaar er niet gefietst, maar zo'n 9 jaar geleden wel. Toen hebben we een driedaagse tour over het noorden van Sjælland gedaan. We zijn vanuit Kopenhagen vertrokken en daar ook weer in teruggekeerd. De stad is zeer fietsvriendelijk, ook met fietsen met bagage is het goed te doen. Den Haag en Amsterdam zijn stukken erger :)

Mooi verslag overigens Bas! Hadden jullie een eigen route, of een reeds bestaande?

Groet,
michel

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #5 Gepost op: 20 July 2023, 07:52:27 »
Erg leuk verslag Bas.
Zo te zien hebben jullie genoten.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2023, 11:16:41 »
Slimme constructie, die wegklapbare cabine!
Wist ik niet.

Ik meen op station Kopenhagen toch echt zo'n treinstel gezien te hebben met èn een pantograaf èn ronkende uitlaat.
Maar misschien vergis ik me?

Voor het bepalen van onze route hadden we gedetailleerde fietskaarten van Duitsland en Denemarken bij ons.
Ik heb een rechte lijn vanuit onze woonplaats in NL naar Kopenhagen gezet en die overgebracht op de fietskaarten. Die lijn loopt dan ongeveer over Bremen, Hamburg, Lübeck, Puttgarden naar Kopenhagen.
Langs die lijn hebben we gezocht naar campings op de kaart om de dagafstanden binnen perken te houden. In sommige gevallen bleken die campings niet (meer) te bestaan of geen gasten te willen ontvangen, maar dat is een ander verhaal.

Deels hebben we officiële fietsroutes gevolgd, zoals tussen Bremen en Hamburg en de Ostsee-route. In Denemarken onder andere route 56. En verder op plaatsnamen. Vaak via de fietsroute-aanduidingen, vooral in Duitsland heel goed bewegwijzerd. Je moet dan wel voor lief nemen dat je regelmatig de modder in gestuurd wordt, wat geen lolletje is met volle bepakking.
Als je kilometers wilt maken dan kun je beter de auto-bewegwijzering volgen op de naastgelegen fietspaden, die overigens vaker wel dan niet "Radwegschäden" vertonen.
Wat dat betreft is het een verademing weer op de Nederlandse fietspaden te rijden.

Fietsen in een grote stad als Kopenhagen is op zich geen probleem. Maar om een stad te bezoeken is het OV handiger. Geen kans op diefstal van bagage of erger nog: je fiets. En met de trein sta je direct in het centrum.

Groet, Bas

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #7 Gepost op: 20 July 2023, 11:27:23 »
Vaak via de fietsroute-aanduidingen, vooral in Duitsland heel goed bewegwijzerd. Je moet dan wel voor lief nemen dat je regelmatig de modder in gestuurd wordt, wat geen lolletje is met volle bepakking.
Dat is zeker herkenbaar. Maar aan de andere kant is het autovrij rijden ook wel lekker. In Duitsland hebben ze soms nogal vreemde fietspaden langs drukke wegen, zoals op een stoep rijden met een stoeprand van zeker 20cm, aan de linkerzijde van de weg. En dan fietsende tegenliggers tegenkomen.
Zeker de Lorely vermijden we nu.
Of langs een weg rijden waar ze 100 km/h mogen.... Nou ja, Duitsland heeft zo zijn verrassingen. Zeker de campings geen gasten ontvangen is wel vreemd.

Fietsen in een grote stad als Kopenhagen is op zich geen probleem. Maar om een stad te bezoeken is het OV handiger. Geen kans op diefstal van bagage of erger nog: je fiets. En met de trein sta je direct in het centrum.
Dat is ook weer waar. Wij stonden destijds op een grote camping aan de rand.

Leuk verslag en leuk dat er naast Klaas, nog meer fietskampeerders zijn.

Groet,
Michel

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #8 Gepost op: 20 July 2023, 20:31:09 »
Automobilisten gedragen zich in Duitsland wel veel hoffelijker jegens fietsers. Waar ze je in NL rakelings voorbij scheuren, zo ongeveer onder je stuur door, rijden ze daar veel voorzichtiger en met een grote boog om je heen. En tegenliggers rijden voor je door de berm. Heel prettig.

Wat bedoel je met de Lorely? De route langs de Rijn?
Die hebben we ook al eens gereden tot aan Basel. Goed te doen, want je maakt nauwelijks hoogtemeters. En bij de Lorely een mooie camping met zicht op de sporen op de linker èn de rechter Rijnoever met veel treinverkeer.

Ja, mede-fietskampeerders voelt een beetje als familie.
Leuk.

Groet, Bas

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 July 2023, 21:27:37 »
Leuk verslag en leuk dat er naast Klaas, nog meer fietskampeerders zijn.
Present!  (y)

Goed te doen, want je maakt nauwelijks hoogtemeters.
Dat vind ik dan weer een reden om een andere route te kiezen. Eerste week van juni een week in de Vogezen gefietst en daar de Ballon d’Alsace én de Grand Ballon over gefietst met bagage (voor- en achtertasen). Die laatste is 22 km klimmen met 1170 hoogtemeters. Anyway, ik dwaal af.

Overigens ligt in het dal aan de voet van de Ballons een mooi fietspad op een oude spoorlijn. Ruim 32km van Remiremont naar Bussang met hier en daar nog herkenbare stationsgebouwen en overige railinfra.
Zijn we toch weer bij treinen.  :angel:
No dress rehearsel, this is our life.

PKinDK

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Nieuw account, oud lid ;-) PB staat open!
« Reactie #10 Gepost op: 20 July 2023, 22:28:19 »
Ik meen op station Kopenhagen toch echt zo'n treinstel gezien te hebben met èn een pantograaf èn ronkende uitlaat.
Maar misschien vergis ik me?
Ik denk dat je het goed hebt gezien! Het kan best een gekoppelde combinatie van een driedelige diesel IC3 en een vierdelige elektrische IR4 geweest kunnen zijn. Er kunnen er in totaal dacht ik vijf sets gekoppeld worden (meer dan 1000 zitplaatsen). Koppelen kan ook met de tweedelige diesel IC2.

Afgelopen voorjaar zowel op de heen- als op de terugweg een vertraging opgelopen van minimaal 40 minuten, waardoor de evt. aansluitingen op de volgende stations wel heel penibel werden.

Ik doe de route Denemarken - midden Nederland ongeveer eens per anderhalve maand. 40 minuten vertraging (aankomst Hamburg denk ik dan?) is uitzonderlijk, maar het voordeel is dan weer dat je in Hamburg altijd op de volgende trein kan stappen :-) Ik heb de laatste jaren nooit een situatie gehad waar ik niet meer in een redelijke tijd in Nederland of thuis in Denemarken aankwam.

De bezettingsgraad is op bepaalde dagen wel irritant hoog. De extra capaciteit in 2024 is echt wel nodig. Stoelreserveringen (via de DSB app, kan tot op het laatste moment) zijn aan te raden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 20 July 2023, 22:33:15 »
Automobilisten gedragen zich in Duitsland wel veel hoffelijker jegens fietsers. Waar ze je in NL rakelings voorbij scheuren, zo ongeveer onder je stuur door, rijden ze daar veel voorzichtiger en met een grote boog om je heen.
In België rijden ze je ook bijna van de weg af. Sommige wegen mijd ik daar omdat er te weinig ruimte is tussen auto's en fietsen.
Ook een paar keer in Engeland gefietst. Daar houden ze goed afstand, behalve Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. Die rijden de sokken uit je schoenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #12 Gepost op: 20 July 2023, 22:50:09 »
Nu we toch afdwalen: Fransen geven fietsers veel ruimte. Automobilisten moeten daar bij het inhalen 1,5 m vrijhouden tussen hun voertuig en de fietser.

Gewone Fransen slingeren trouwens dusdanig op een fiets dat je je echt afvraagt waarom de ‘toerdefrans’ juist daar is uitgevonden.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #13 Gepost op: 21 July 2023, 00:39:08 »
Een vakantie-ervaring met het verkeer zegt niks over de gewoonte van het land. Da's toevallig jullie ervaring in die paar weken dat je er was. Je woont jaren in Nederland, dus maakt ook veel meer mee. Ik heb in verschillende landen gewoond en men zegt in elk land dat men elders (lees: het vakantieland) veel aardiger is dan in het eigen land. De Denen vertelde mij dat de Nederlanders veel aardiger, tolaranter en ja, eigenlijk beter zijn dan de Denen. De Nederlanders zeggen dat juist weer van de Denen... Verkeer in Engeland rijdt soms net zo goed vlak langs je als in Nederland en ik merk verder weinig verschil. Behalve dat ze hier in Engeland je soms nog net even voorbij schieten als ze bij een afslag/rotonde links willen. Maar daar pas ik mijn rijgedrag op aan en ga bij het naderen van een rotonde gewoon midden op de weg rijden. Dit gedrag is sinds 2022 ook officieel opgenomen in de wegenwet.

Overigens ben ik ook een fietsvakantieman. Ik ben ook ooit aan die tocht naar DK begonnen vanuit Groningen. Maar het eerste deel was zo saai met veel autoverkeer, dat ik maar afgebogen ben naar het zuiden en door Duitsland terug naar Nederland ben gegaan. Toen ik nog in Kopenhagen woonde ben ik ook twee keer gaan liften, ging ook makkelijk. Zeker omdat je bij de boot naar Duitsland de Hollanders er uit kunt pikken en aanspreken voor een lift.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 21 July 2023, 12:45:30 »
Gewone Fransen slingeren trouwens dusdanig op een fiets dat je je echt afvraagt waarom de ‘toerdefrans’ juist daar is uitgevonden.
Dat is nou de Franse slag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.