Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door janw
Vandaag om 01:06:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:15:10
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
10 August 2025, 22:47:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
10 August 2025, 22:26:08
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
10 August 2025, 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
10 August 2025, 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
10 August 2025, 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
10 August 2025, 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
10 August 2025, 15:19:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 August 2025, 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 August 2025, 11:49:58

Auteur Topic: Mengen van verf (voor de modelbouw..)  (gelezen 12938 keer)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
Re: Mengen van verf (voor de modelbouw..)
« Reactie #15 Gepost op: 17 July 2023, 08:42:37 »
Grappig onderwerp dit.
Ik gebruik een cocktail prikker, roer me een ongeluk, maar uiteindelijk werkt het.
Dat kan vast handiger. Niet in verdiept verder  omdat ik nog niet veel schilder.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 17 July 2023, 10:39:32 »
Ik heb zo’n nagellakschudder bij Ali besteld.
Werkt briljant
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #17 Gepost op: 17 July 2023, 10:48:14 »
Voor alkydverf gebruik ik de Artitec-methode: beetje verf met een worstprikkertje van de bodem halen, op een stukje triplex uitsmeren/doorroeren, zodat de olie wat in het hout trekt. Verder zonodig een drupje terpentine toevoegen (met een pipet), zodat de verf smeerbaar blijft.

Voor acrylverf: eerst lekker doorroeren (Tamiya), of schudden (Valejo).
Drupjes verf op een kunstof palet met beetje ruitensproeiervloeistof mooi vloeibaar maken. Kleuren mengen doe ik op gevoel, met vallen en opstaan, dan heb je echt geen 50 potjes nodig.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #18 Gepost op: 17 July 2023, 11:31:21 »
OFF TOPIC.

Ik lees worstprikker.

Waren we 30 jaar geleden op een camping in Frankrijk. Kinderen waren mee. Oudste (zoon)was ongeveer 11 jaar.
Tent mee opgezet etc..
Echter alle dieren die mee waren mochten loslopen over de camping en dat gebeurde ook. Met name honden.

Waren we in een zeer grote supermarkt vroeg zoon:  Wil je veel prikkers kopen met vlaggetjes eraan.
HUh???

Een dag later hadden alle hondendrollen op het terrein een vlaggetje in zich geprikt.
En dat waren er nogal wat.

Volgens mij werd alles daarna netjes bijgehouden/honden vastgezet..... weet niet meer.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #19 Gepost op: 17 July 2023, 11:36:55 »
 ???

On topic.

Vallejoverf voor de airbrush meng ik (met kraanwater) in plastic borrelglaasjes met een lucifer. Wel oppassen dat je borrelglaasjes hebt met een glade bodem, niet met verticale versterkingen. Dan ga je spatten bij het roeren. Als je elke keer dezelfde kleur wilt, met een miniatuur weegschaal afwegen, ook gebruikt ook goud etc te wegen. LINK

Vortexmixers hebben ze ook voor de modelbouw. Een soort van kleine slagroommixer. Maar dat spat ontzettend.

Zo'n nagellakmotor heb ik sinds een paar weken ook, maar ben er niet van overtuigd. Als ik daar een nieuw potje Vallejo beige mee probeer te schudden, waar nieuw vaak groen en beige als kleuren te zien zijn, mixen die duidelijk niet goed. Dan moet dan toch met de hand.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 17 July 2023, 12:26:12 »
Ik roer altijd met de hand. Wel ga ik op de dag zelf al rondlopen met de potjes enamel in broekzak. De verf wordt warm en komt in beweging. Ook op juiste temperatuur voor roeren, mengen en verven/spuiten.

Dan de olie, die erop drijft, op diezelfde potjes enamel. Ik heb altijd gedacht dat in die olie ook het bindmiddel en het (zijde/mat) glansmiddel zit, dus dat dat wel degelijk een deel van de verf is en doe dan ook wat aanbevolen wordt: goed roeren, de olie er doorheen dus. Eerder kreeg ik hiermee het halve forum over me heen. Mag gerust, als het maar niet weer zo grof gaat als toen.

Roeren met platte houtjes, die na gebruik opdrogen en bewaard worden voor de volgende beurt. Houtjes verticaal houden, minste kans op morsen

Verf uitnemen met de spatel en drupsgewijs in een smal hoog dopje doe, zoals de deksel van de neusspray die ik vastlijm op een schotel. De verdunning is wasbenzine/thinner/terpentine, ook evenredig drupsgewijs toevoegen met pipet. Met een andere pipet roer ik het mengsel door op te zuigen en terug te spuiten, enkele keren. dan in de airbrusch druppelen met diezelfde pipet. Met de hand kan ik uit het dopje kwasten.

Het bewaren van de verf levert bij mij altijd problemen op, temeer dan ik met lange tussenpozen aan het verven ga. Ook de verkrijgbaarheid van de verschillende kleurnummers is vaak een probleem. Verkoper a heeft alle kleuren, behalve kleur x. Of je krijgt tegen wil en dank een vervanger, je moet sowieso naar verkoper b, die kleur x wel heeft, maar weer andere kleuren niet.

Mijn vragen gaan over het spuiten van enamel (Humbrul en Revell) mat, zijdeglans en hoogglans. Hoe gaat dat bij anderen? Kun je mat, hoog- en zijdeglans zomaar mengen?
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 17 July 2023, 12:54:41 »
De discussie over de olie heeft me verbaasd. Waarom zit die olie er dan in, als die er niet in hoort? En is er ergens in de handleiding van de fabrikant te lezen dat je die olie er af moet gieten?
Ik gebruik overigens alleen watergedragen verven en daar zit volgens mij geen olie in.

Wat het mengen van kleuren betreft, ik doe dat niet vaak, maar als ik het doe dan is het gewoon een op het oog. Als het resultaat niet naar de zin is, dan is de conclusie: zo moet het niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 July 2023, 17:51:48 »
Dank weer, allen.

Zo zie je maar weer. Er wordt wat verzonnen om tot een goed doel te komen.

Leuk dit.
Wie meer?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 18 July 2023, 14:59:36 »
Het is blijkbaar te warm voor het werkhok.

Of de belangstelling voor de 4-daagse is erg groot. (y) (y)
Hier in Wijchen zeker al wel.

Ronald Visser

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 18 July 2023, 15:10:42 »
De discussie over de olie heeft me verbaasd. Waarom zit die olie er dan in, als die er niet in hoort? En is er ergens in de handleiding van de fabrikant te lezen dat je die olie er af moet gieten?

Of het waar is weet ik niet ( want ik heb het nooit zelf getest) maar wat ik begreep van iemand die dat zo deed is:
De verdunner die bij de verf zit glimt, door niet te roeren en de verf op een plankje te doen en dan weer met terpentine ofzo te verdunnen schijnt de verf mat(matter) te zijn.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 18 July 2023, 15:24:27 »
Heel in begin, jaaaren geleden dus bij één van mijn eerste modellen (vliegtuigske geloof ik) opende ik gewoon het verfpotje, goot het over het model en daarna begon ik met dit model te schudderen maar weinig resultaat gekregen van mengen van de verf.
Misschien niet de juiste methode maar dat wist ik toen nog niet. ??? Nu wel al , na alles hier gelezen te hebben. 8)
Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 18 July 2023, 15:41:10 »
Haha dat is ook een manier Eric, om in een draadje te reageren.  :-X

De methode om onderst (vroeger hadden wij onderst jus en bovenst jus bij het eten) verf te pakken wordt vooral bij huizenbouwers gedaan, om het matte van de bouwstenen te verkrijgen. Ikzelf zweer bij matte verf daarvoor, met olie en al, die beter uitsmeert en dan nog mat genoeg is.

Niet te veel verdunnen en niet té dun opbrengen, anders gaat zelfs matte verf glanzen.

Ronald Visser, je bent al aan het mengen geweest voor de fietsen en fietsers? :)
« Laatst bewerkt op: 22 July 2023, 12:39:05 door HuubvG »
Ik heb al een trein

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 18 July 2023, 23:38:46 »
Jazeker en dat is de kleur oranje geworden.

Ronald Visser
(dat potje was niet uitgedroogd  :D )

Thom

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 19 July 2023, 01:49:44 »

Het schudden op kleine schaal is idem de "echte" verf. Bij de DIY gebeurt dat inderdaad ook.
Ik heb daar ook eens meegemaakt/gezien dat na het schudden het deksel er spontaan af ging toen de besteller de pot oppakte, om in zijn karretjs te doen.
Niet te verklaren.
12 jaar ervaring op een verf afdeling, maar nog nooit last gehad van spontaan openende deksels na het schudden.

Hooguit eens met een latex emmer waar het deksel vooraf niet goed gezeten heeft en door het aandrukken in de schudmachine  de rand van de kunststof emmer kapot gedrukt werd.

Maar de kracht waarmee een blik geklemd word in de machine is groot genoeg om een deksel van een metalen blik wat niet helemaal dicht gedrukt was alsnog stevig dicht te drukken juist.

Over die klem kracht gesproken, wel ooit een collega gehad die domweg het deksel op een latex emmer vergeten te doen was toen ie het in de schudmachine zette, dat deksel houdt normaal de cilindrische vorm van de emmer juist in stand en in dit geval bezweek de emmer dus direct toen die aangeklemd werd...
Even later kwam de latex onder de machine uit gedropen  ;D
« Laatst bewerkt op: 19 July 2023, 01:57:44 door Thom »

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 19 July 2023, 07:49:28 »
Oei,  wat een vergeetachtige ervaring...

Ronald Visser