Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
19 October 2025, 23:26:34
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: Veel te veel gevaarlijke stoffen over het spoor in Twente, veiligheidsregio.....  (gelezen 2982 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Het is verkiezingstijd.
Als je wilt scoren met rampscenario's kun je dat mooi nu doen.

Een groot deel van het electoraat snapt weinig van statistiek.
Een groot deel van de geëlecteerden evenmin trouwens.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Niet helemaal wat ik bedoel, Arjan.

In het extreem uitzonderlijke geval dat er op hetzelfde moment een ongeluk plaatsvindt op de A15 met meerdere vrachtwagens met gevaarlijke goederen en ook dat er een ketelwagentrein ontspoort met lekkende/brandende wagons en dat naast elkaar.
« Laatst bewerkt op: 13 July 2023, 10:24:09 door Jeronimos »
Jeroen

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Het is verkiezingstijd.
Als je wilt scoren met rampscenario's kun je dat mooi nu doen.

Een groot deel van het electoraat snapt weinig van statistiek.
Een groot deel van de geëlecteerden evenmin trouwens.

Groeten
Hendrik Jan
Dat heb ik wel eens gehoord: 20% is voor, 30% is tegen en 50% heeft geen mening: ergo 70% is niet tegen.  ???
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4752
    • Filmpjes op YouTube
Kun je doen, etc etc etc

Jij reageerde op een post waarin (terecht) werd gesteld dat spoorvervoer veiliger is dan wegvervoer, ik reageerde daar weer op. De soort gevaarlijke stof was in deze irrelevant en werd ook niet genoemd. Je refereert nu aan de stoffen die de veiligheidsregio aanhaalt, daar ging het alleen niet om, wel over rail versus asfalt.

"Overigens wil ik niet zeggen dat er maar geen vervoer van gevaarlijke stoffen over spoor moet zijn" > Gelukkig maar. Spoorvervoer is immers bewezen veiliger dan wegvoer. Dus als je iets wilt uitbannen...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4752
    • Filmpjes op YouTube
In het extreem uitzonderlijke geval dat er op hetzelfde moment een ongeluk plaatsvindt op de A15 met meerdere vrachtwagens met gevaarlijke goederen en ook dat er een ketelwagentrein ontspoort met lekkende/brandende wagons en dat naast elkaar.

Wist je dat er ook vliegtuigen over de A15 vliegen?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Gelukkig maar. Spoorvervoer is immers bewezen veiliger dan wegvoer.

Zie de foto op de NOS site, de laatste ketelwagen heeft overbuffering beveiliging. (de leek weet toch niet wat dat is)

Mvg, Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Interessant, ik zou ook graag de cijfers zien over hoeveel vrachtwagens er meer dan toegestaan passeren in die regio.

Kun je doen, maar die is dan weer niet relevant irt de stoffen die de veiligheidsregio aanhaalt. Filmpje is van een tankwagen benzine, heeft een veel minder groot effect dan een tankwagen LPG, waar het in de openingspost over gaat. Effectgebied bij benzine is ca. 30 meter, een explosie met LPG ca. 160 meter. Ramp bij Viareggio was ook zo groot omdat het om meerdere tankwagens LPG ging, met dominoeffect.
En een wagen met appels, hoever komt dat?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Ik ben vaak op symposia over externe veiligheid geweest en voor Viareggio was daar altijd het verhaal van de vervoerders "in Europa kan zoiets niet gebeuren."  De risico's zijn er en het is de taak van de veiligheidsregio om ze aan te kaarten.
De oorzaak van de treinramp in Viareggio was dat vervoerder noch de eigenaar zich bekommerde om het onderhoud van de wagens in de trein waardoor deze rondreed met een legio gebreken waarmee de wagens allang niet meer ingezet hadden mogen worden.

De regelgeving 'ECM' (Entity in Charge of Maintenance) heeft heeft gezorgd dat er verplicht een gecertificeerde partij aangesteld moet worden (vastgelegd in een Europees register) die voor het beheer van het onderhoud (dus het organiseren daarvan, niet het uitvoeren zelf) en het vrijgeven van de wagens verantwoordelijk is.

Tevens is daar ook in vastgelegd ook dat elke onderhoudspartij gecertificeerd moet zijn waardoor de kwaliteit van zijn werk geborgd is.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2023, 23:21:28 door Thom »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Wist je dat er ook vliegtuigen over de A15 vliegen?

Zo lang ze er over vliegen.......( en dus niet erop neer komen )
Jeroen

Rene de Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Interessant, ik zou ook graag de cijfers zien over hoeveel vrachtwagens er meer dan toegestaan passeren in die regio.

Tja, daar trekken die bestuurders zich dan weer niets van aan.
Treinen worden bijna per keteltje geteld om het maar zo schrikbarend groot genoeg cijfer te kirijgen.
Maar ondertussen razen de vrachtwagen achter hun rug continue voorbij....

Als ik zie wat er hier over de A15 uit de haven voorbij komt (en vaak ook nog lang genoeg stilstaat voor Gorinchem), moet je er niet aan denken dat er iets mis gaat.
Maar die treinen op de speciaal aangelegde en beveiligde Betuweroute(! de lijn is het fijne QBuzzzzzz boemelke), tja, daar moet ieder wagentje geteld.
En dan gaan Brabant en Gelderland klagen dat het op die route moet. Tja, Duitsland is - nog steeds!! - aan  het verbouwen.
Maar worden wij hier er zo blij van dat er inderdaad iedere paar minuten een trein voorbij komt, dat wordt niet gevraagd...
(p.s. persoonlijk vind ik t wel een cool gezicht, dus mij heb je er niet mee  ;) ).

Mvgr,
René
He, een raadplaat *tje :)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Die wagens worden niet fysiek geteld voor zo'n onderzoek als dit, maar elke wagen met gevaarlijke stoffen is simpelweg bekend in het systeem van Prorail (juist voor het geval er een incident plaats vind) en daar is met een druk op de knop dus simpelweg een totaal stand van voor handen.

Dat is natuurlijk iets waar men op Nederlands wegen geen enkel idee van heeft en dus ook niet zo makkelijk is om concreet te maken.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Ik woon in Hengelo, vlak bij het spoor ook.

Vooral in de nacht horen wij de lange vrachttreinen langskomen.
Soms trilt het huis er zelfs van, ik probeer er maar van uit te gaan dat alles goed gaat.

groeten,, Bart

Woon in Borne, zit een 250 meter van de spoorlijn en merk er eerlijk gezegd niet veel van. Totdat ze wat wagons in het weiland dichtbij parkeren.
Maar goed, ik wil ook liever het tonnage van die 1400 plus wagons niet over de weg zien gaan, de snelweg is ook niet zover van mijn huis. En vermoedelijk zit een ongelukje op de weg er sneller in dan een op het spoor.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4752
    • Filmpjes op YouTube
Je hoeft slechts "ongeluk vrachtwagen 14 juli" in te toetsen op Google en ziedaar:

Rijkswaterstaat Verkeersinformatie
14 jul. 2023
@RWSverkeersinfo
Op de #A50 staan vlak voor knp. Ewijk meerdere hulpdiensten op de vlucht- en rechterrijstrook na een ongeval tussen twee vrachtwagens. Richting het zuiden begint de vertraging al op de A12 en is nu meer dan een uur. Vanwege drukte op andere wegen kunnen we niet omleiden.

en:

https://www.transport-online.nl/site/156450/vrachtwagen-verliest-flink-wat-brandstof-na-aanrijding-in-veenendaal-fotos/

En volgens mij geen gevaarlijke stoffen als lading overigens.
En er is vast wel meer gebeurd in Europa dan alleen dit, en ja hoor:

Beginn: 14.07.2023 15:56
A3 Nürnberg Richtung Würzburg
zwischen Erlangen-Tennenlohe und Kreuz Fürth/Erlangen
Unfall mit LKW, Standstreifen blockiert

Beginn: 14.07.2023 16:31
A3 Frankfurt Richtung Köln
zwischen Rösrath und Königsforst
Unfall mit LKW, Gasse für Rettungs- und Einsatzfahrzeuge bilden

En vast nog wel meer, maar omdat ik wordt geacht te koken vandaag en het bovendien geen verkeerssite is hiero laat ik het hierbij ;-)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT