Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
zoeken waar een draad zit op de baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:00
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
Vandaag om 17:03:09
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door phdirk
Vandaag om 16:59:24
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 16:57:17
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 16:50:28
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 16:06:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:00:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
  

Auteur Topic: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie  (gelezen 8864 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5052
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #30 Gepost op: 10 July 2023, 10:16:53 »
Reden ze ook dat Expr. 297 stammetje met de Ds? Zie eigenlijk alleen foto's met die 1800, of een groene/blauwe NMBS 55. De groene had overigens ook geen electrische treinverwarming, dus zou moeten kunnen... tenzij ze die 1600 naar Duitsland nodig hadden of zo?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
  • http://www.amsac.be/
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #31 Gepost op: 10 July 2023, 11:37:40 »
Dan zou ik me afvragen waarom ze tweedehands staan.
tja kan verschillende redenen hebben

eentje kocht ik doordat de koper verkeerd nr doorgegeven had bij bestellen.

andere sets kocht ik allemaal in dezelfde winkel sommigen heel interessant geprijsd dan spreek ik (ongeveer)200 euro goedkoper dan nieuw, anderen kocht ik dan weer aan de prijs die ze nieuw hadden gekost. Verkoper zei overgenomen......maar ik denk dat er een andere redenen is..........volgens mij sets waar herstellingen/tekorten wagons ? of gewoon door de fabrikant onverkocht opgehaald en terug aan andere verkoper aangeboden aan verminderde prijs wegens het aankopen van aanzienelijke partij. Sommigen hadden volgens mij" hoe ze verpakt waren" nooit opengeweest, enkel de mica er omheen/doos had gebruiksporen van transport, manipuleren !

Andere dan weer omdat er ondertss iet leuker ondertss te vinden was of net interessanter. Ik stond  o.a. die 2 Franse sets met met oranje I2 en bordeaurode I2 oranje strepen(die een vriend van mij ondertss kocht)Parijs-Amsterdam, beiden waren ook 200 euro goedkoper aangeboden, maar getwijfeld (en weg ondertss)waarvan ik enkele die I2 wou om tss mijn Oostende  Keulen te kunnen steken!

Trouwens heb ik nu een I4AB in C1/groene/Memling/Benelux uitvoering allen zijn te zien op youtube filmpjes zoek naar NMBS 1988  of ander jaar(in die set zit standaard I2AB C1
« Laatst bewerkt op: 10 July 2023, 11:44:52 door metpetergaathetbeter. Reden: iets toegevoegd »

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1430
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #32 Gepost op: 10 July 2023, 12:01:49 »
Na de komst van de CFL 1800-en reden die, samen met NMBS reeks 55, op Luik-Luxemburg.
Interessante foto's op www.rail.lu en ook wel op www.spoorgroepluxemburg.nl.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4691
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #33 Gepost op: 10 July 2023, 12:14:10 »
In die tijd was er geen sprake over vervuilen, pure diesel mannenen veel gaaaaaaaas geven.Mooie maar vervlogen nostalgie.
Eric
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5052
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #34 Gepost op: 10 July 2023, 12:42:07 »
Na de komst van de CFL 1800-en reden die, samen met NMBS reeks 55, op Luik-Luxemburg.
Interessante foto's op www.rail.lu en ook wel op www.spoorgroepluxemburg.nl.

Was ik al doorheen aan het scrollen.. Als ik de foto's mag geloven, heeft er helaas nooit een 1600 voor die Expr.297 gestaan; was een mooie combi geweest. Vanaf begin '80 zie ik de 1600 sowieso eigenlijk alleen voor M3 of Wegmann rijtuigen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4691
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #35 Gepost op: 10 July 2023, 13:03:17 »
Groot verschil tussen een 1600 en de 1800 versie maar dat zal je waarschijnlijk ook wel al weten?
Hebben hier foto's met samenstelling waar je verbaasd van zou zijn want zeg nooit nooit. Helaas komen uit een privé verzameling en niet vatbaar om op een forum te mogen zetten. (hebben dit nu eenmaal beloofd aan de maker van de foto's)
Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5052
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #36 Gepost op: 10 July 2023, 13:42:37 »
Groot verschil tussen een 1600 en de 1800 versie maar dat zal je waarschijnlijk ook wel al weten?

Als dat niet duidelijk is, wordt het leven wel heel lastig....  ;D Enige: had de 1800 een generator voor electrische verwarming? Ik zie op foto's in '80 iig stoomverwarming. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Take It Or Leave It
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #37 Gepost op: 10 July 2023, 15:05:27 »
https://postimg.cc/4nxKfMB9

Ben gelukkig niet dement ;D.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2023, 15:11:21 door IJmc »

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4691
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #38 Gepost op: 10 July 2023, 15:10:33 »
Ben gelukkig niet dement ;D.

Ik helaas wel zelfs de Russische versie "Dementjéva" ;)
Maar toch een vree schoon bagagerijtuig vinden wij hier dan .
Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Take It Or Leave It
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #39 Gepost op: 10 July 2023, 15:12:02 »
Ik helaas wel zelfs de Russische versie "Dementjéva" ;)
Maar toch een vree schoon bagagerijtuig vinden wij hier dan .
Eric.

Daar is altijd een oplossing voor ;D.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1430
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #40 Gepost op: 10 July 2023, 15:14:26 »
Ongeveer de helft van de CFL 1800-en hadden stoomverwarming. Voor de komst van de blauwe NMBS 55-ers werden de rijtuigen elektrisch verwarmd door een special gebouwde NMBS verwarmingswagen (kleuren blauw of oranje). Heb ooit eens een model in h0 gehad.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
  • http://www.amsac.be/
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #41 Gepost op: 10 July 2023, 15:22:56 »
de ric met andere woorden werd omgebouwd om deze tak op zich te nemen https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/PW/Ds_14m_Gen.html

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
  • http://www.amsac.be/
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #42 Gepost op: 10 July 2023, 15:25:56 »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1425
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #43 Gepost op: 10 July 2023, 15:39:02 »
De generatorwagen is een ander type (en een meter korter) omgebouwd bagagerijtuig, van 14 meter, niet het LS Models model

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5052
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: NMBS RIC bagagerijtuig, korte versie
« Reactie #44 Gepost op: 10 July 2023, 15:44:06 »
Ongeveer de helft van de CFL 1800-en hadden stoomverwarming.

En de andere helft helemaal niets dus? Pure goederenlok? Als een 1800 met enkel stoomverwarming voor stond, dan zou je toch verwachten dat er toch wel eens een 1600 voor heeft gestaan..

de ric met andere woorden werd omgebouwd om deze tak op zich te nemen https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/PW/Ds_14m_Gen.html

Nee dus, de 14m wagons werden blijkbaar hiervoor gebruikt. Staat in zelfs in je laatste link...  ;)

PS Quinzeedied was mij voor...

« Laatst bewerkt op: 10 July 2023, 15:47:42 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn