Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:55:04
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 09:40:39
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 09:26:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 09:16:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 08:55:14
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 01:10:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Rondom Charlois door Alewijn
05 December 2025, 23:46:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Jelmer
05 December 2025, 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 December 2025, 22:42:09
Probleem bij inbouw decoder door Jelmer
05 December 2025, 22:36:32
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 December 2025, 21:57:25
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
05 December 2025, 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
05 December 2025, 20:12:45
19 Toen door Benelux795
05 December 2025, 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
05 December 2025, 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 December 2025, 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
05 December 2025, 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
05 December 2025, 18:22:52
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
05 December 2025, 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
05 December 2025, 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
05 December 2025, 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
05 December 2025, 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 December 2025, 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
05 December 2025, 15:57:41
Wat is dit voor component door bellejt
05 December 2025, 15:31:15
  

Auteur Topic: AKI knipper frequenties  (gelezen 1615 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5177
AKI knipper frequenties
« Gepost op: 04 July 2023, 21:05:13 »
Ik ben geïnteresseerd in de knipper frequenties van een AKI.

Ik zit youtube beelden te kijken. Die witte lamp lijkt mij rond de 1Hz te liggen, alhoewel ik vermoed dat die nets iets sneller knippert.

Maar die rode lampen, kom ik niet echt uit. Het lijkt er ook sterk op dat een van de twee lampen ongeveer 20%-ish langer brandt dan de andere lamp. Of ik word gek, dat kan natuurlijk ook  ::)
https://www.youtube.com/watch?v=HhnhXYN9ewk
https://www.youtube.com/watch?v=ZiSP6jlycC8

Weet iemand hier per toeval wat de knipper frequenties precies zijn?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #1 Gepost op: 04 July 2023, 21:11:52 »
kijk even hier bij overwegen
http://marcrpieters.nl/

vriendelijke groeten
gerard

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #2 Gepost op: 04 July 2023, 21:25:20 »
kijk ook even bij downloads. daar staat het schema .

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #3 Gepost op: 04 July 2023, 21:56:03 »
Ik ben geïnteresseerd in de knipper frequenties van een AKI.

Ik zit youtube beelden te kijken. Die witte lamp lijkt mij rond de 1Hz te liggen, alhoewel ik vermoed dat die nets iets sneller knippert.
Vrijwel alle filmpjes die je ziet zijn opnieuw ingestelde AKI's, waarbij de knipperfrequentie naar 90 knipperingen per minuut gebracht is, terwijl dat vroeger 45 was. (en ik vind het dan ook geen gezicht bij een AKI...)

Een (erg wiebelig) filmpje van m'n eigen hand van ja-ren terug, de AHOBKI in Beverwijk:
https://www.youtube.com/watch?v=1Vh0e5gg7QQ

En anders dit filmpje (ook van m'n eigen hand) waar ze (helaas) net iets sneller knipperen dan eigenlijk de bedoeling is.
https://youtu.be/CdbZjoNqAdI?t=113
Maar die rode lampen, kom ik niet echt uit. Het lijkt er ook sterk op dat een van de twee lampen ongeveer 20%-ish langer brandt dan de andere lamp. Of ik word gek, dat kan natuurlijk ook  ::)
Dat verschil komt door de traagheid van de relais of het verschil in aan/uit tijd van het Xpak (in ieder geval het onderdeel dat in de relaiskast de knipperspanning aan relais aanbiedt).
Er kan verschil zitten in de opkomst- en afvaltijd bij relais en zeker bij de relais in de spoortechniek, robuuste, zware jongens, zal van zo'n verschil zelden een probleem gemaakt worden, als het maar knippert.

Dat, of dus het Xpak dat een verschil in aan- en uit-tijd heeft. Viel vroeger met de gloeilampen wat minder op.

Het schiet me net te binnen, maar kokerrok op Youtube heeft ook het nodige videomateriaal van AKI's uit vroeger tijden:
https://youtu.be/eMZVhQfnkCI?t=213
https://youtu.be/vfT8GgN6Jjc?t=29
https://youtu.be/zeQYYGPcQy0?t=91
https://youtu.be/oAp3tVmyKmk?t=22

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5177
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #4 Gepost op: 05 July 2023, 08:03:22 »
marcpieters heeft alleen frequenties vermeld bij de AHOB en niet bij de AKI. Wel een leuke site overigens. Ik heb zelfs een van die .exe gedownload. Altijd veilig te doen....  een .exe van een willekeurige site downloaden ::)
Ik moet met een stopwatch nog even tellen hoeveel knippers er voorbij komen. Maar ik denk dat 45 knippers per minuut wel zo'n beetje klopt.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27014
    • Pagina van klaas
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #5 Gepost op: 05 July 2023, 09:34:34 »
marcpieters heeft alleen frequenties vermeld bij de AHOB en niet bij de AKI.
Je mag toch aannemen dat die hetzelfde zijn.
Er staat ook een opmerking dat de frequentie verhoogd wordt van 45 naar 90 voor alle overwegen. Het hangt dus van je tijdperk af welke frequentie je moet kiezen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5177
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #6 Gepost op: 05 July 2023, 09:49:21 »
Ik zal het meenemen in mijn software  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #7 Gepost op: 05 July 2023, 10:36:50 »
Je mag toch aannemen dat die hetzelfde zijn.
Er staat ook een opmerking dat de frequentie verhoogd wordt van 45 naar 90 voor alle overwegen. Het hangt dus van je tijdperk af welke frequentie je moet kiezen.

in 2002 zijn voor alle overwegen de frequentie van de verlichting verhoogt van 45 naar 90 per minuut. Dus ook voor de Aki's die toen nog redelijk veel aanwezig waren.

De rode lampen van een Aki knipperen net zo snel als de witte. Ze worden namelijk door hetzelfde knipperapparaat aangestuurd.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27014
    • Pagina van klaas
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #8 Gepost op: 05 July 2023, 10:49:10 »
Goede aanvulling. Ik had geen idee wanneer die wijziging is doorgevoerd. Maar dat is dus al 20 jaar geleden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #9 Gepost op: 05 July 2023, 18:57:01 »
Moet je nu ook nog rekening houden met schaling van tijd?
Ik kan me voorstellen dat het voor de gemiddelde modelbaan iets realistischer overkomt als ze wat sneller knipperen.
Over het algemeen zijn de treinen korter en door kleinere blokken is de tijdsduur dat ze aanstaan ook korter.....

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #10 Gepost op: 05 July 2023, 21:28:55 »
Ik zelf vind dat onzin en doe niet aan dat soort schaling mee. Ik vind het vaak ook onrealistisch, maar dat ben ik ;)

@ Spoorrelais: nou ja, toen werd de wijziging op papier vastgelegd waarschijnlijk ;) het heeft nog wel een tijdje geduurd voordat alle overwegen aangepast waren en er zijn er nog steeds die de oude frequentie hebben, zoals onder andere de AHOBKI in Beverwijk.

Ook overwegen in Velsen, waar alleen de Hoogovens rijdt, hebben nog vaak de oude frequentie, maar dat is opzich niet zo raar: ik heb geen idee of Prorail daar nog wat over te zeggen heeft, maar gezien de staat van sommige overwegen vermoed ik dat ze in het beheer zijn van de Hoogovens zelf.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22738
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #11 Gepost op: 06 July 2023, 08:58:05 »
Tijd verschalen is op zich niet logisch.
Dat gezegd hebbende, is er juist bij overwegen wel een praktisch probleem. De cyclus van knipperen, sluiten, passeren, openen, knipperen stoppen, duurt op de modelbaan vaak onrealistisch kort. Gewoon omdat de afstanden kort zijn. Dan nog lijkt het me niet logisch de lampen sneller te laten knipperen. Dat ziet er al helemaal onrealistisch uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: AKI knipper frequenties
« Reactie #12 Gepost op: 06 July 2023, 10:03:53 »
Ik zelf vind dat onzin en doe niet aan dat soort schaling mee. Ik vind het vaak ook onrealistisch, maar dat ben ik ;)

@ Spoorrelais: nou ja, toen werd de wijziging op papier vastgelegd waarschijnlijk ;) het heeft nog wel een tijdje geduurd voordat alle overwegen aangepast waren en er zijn er nog steeds die de oude frequentie hebben, zoals onder andere de AHOBKI in Beverwijk.

Ook overwegen in Velsen, waar alleen de Hoogovens rijdt, hebben nog vaak de oude frequentie, maar dat is opzich niet zo raar: ik heb geen idee of Prorail daar nog wat over te zeggen heeft, maar gezien de staat van sommige overwegen vermoed ik dat ze in het beheer zijn van de Hoogovens zelf.

Dat klopt. Dat zijn inderdaad geen ProRail installaties. De scheiding tussen ProRail en Tatasteel ligt nabij de overweg op de Emplacementsweg. Het zijn installaties op bedrijfsterrein. En die worden door het bedrijf zelf aangelegd en onderhouden. En daar zijn er wel meer van in Nederland. In de Eemshaven bijvoorbeeld en ook op de terreinen van Chemelot in Zuid Limburg. 
De bouw van Berkendam is begonnen.