Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door HJ
Vandaag om 06:20:18
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel  (gelezen 19840 keer)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
« Reactie #15 Gepost op: 28 June 2023, 16:08:16 »
Dat je rijwegen met schakelaars wilt gaan instellen, dat snap ik.
Wat ik niet begrijp is waarom je de Rocrail interface wil gaan nabouwen.
Het complete verloop van de treinen kun je zien in Rocrail maar aangezien je de treinen handmatig gaat laten rijden denk ik dat je ogen meer op de baan gericht zijn.

Maar als ik de vraag stel: 'waarom zou je dit willen', dan kan het antwoord ook zijn: 'omdat het kan'. Hoewel dat laatste nog niet helemaal zeker is voor je completen programma van eisen.
In ieder geval succes.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

bask185

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 28 June 2023, 16:48:43 »
Citaat
Nou niet. Zoals ik het lees, wilt TS slechts een arduino met RR laten praten met als doel zijn schakelpaneel te laten werken (via een USB verbinding). Als dat werkt, is het elektronisch heel simpel.

Citaat
maar aangezien je de treinen handmatig gaat laten rijden
Ik heb draadje door gelezen, maar er staat niet dat er niks meer automatisch moet rijden. TS wilt volgens mij gewoon met een mooi schakelpaneel wissels stellen voor een beetje handrangeren tijdens het auto bedrijf door en TS wilt dat RR zijn handelingen beveiligt en indien nodig overrule't zodat hij geen brokken krijgt.

Ik had via PB wisseling naast wat 'bussen uitleg' verteld dat alles wat hij wilt opzich kan via een loconet interface printje. Dus het luisteren naar wisselinstructies en bezetmelders om zo ledjes aan te sturen en ook om wissels en wisselstraten te leggen. In de arduino kan je dan zelf de logica van knoppen en schakelaars afhandelen. Vanuit mijn perspectief (= niks wetende van rocrail) is dat 'relatief' simpel te doen.

Maar dan mis je alleen de beveiliging nog van RR. Ik weet niet of RR er voor kan zorgen dat de Yamorc 5000 (:-P) externe wisselinstructies (van schakelpaneel) kan negeren wanneer RR een wissel gereserveerd en vergrendeld heeft voor een automatisch rijdende trein. Het zou mooi zijn als dat zo werkt.

Dan had ik toegevoegd, dat het als het lukt via USB dat dat een mooiere en betere oplossing zou zijn. Het is alleen veel meer uitzoekwerk aan de kant van RR en hoe je het makkelijkst een arduino met RR kan laten werken. Ik weet daar zelf helemaal niks over:-X Als laatste zei ik dan ook dat hij even ene Albert een berichtje moest sturen voor wat insights in RR :P

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 28 June 2023, 18:41:47 »

Maar als ik de vraag stel: 'waarom zou je dit willen', dan kan het antwoord ook zijn: 'omdat het kan'. Hoewel dat laatste nog niet helemaal zeker is voor je completen programma van eisen.

Simpel; hij wil fysiek met een knopje rijwegen instellen op een manier die samenwerkt met zijn computerprogramma.

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #18 Gepost op: 28 June 2023, 19:44:54 »
Citaat
Maar dan mis je alleen de beveiliging nog van RR. Ik weet niet of RR er voor kan zorgen dat de Yamorc 5000 (:-P) externe wisselinstructies (van schakelpaneel) kan negeren wanneer RR een wissel gereserveerd en vergrendeld heeft voor een automatisch rijdende trein. Het zou mooi zijn als dat zo werkt.

Dat werkt niet, als je een wissel commando geeft op LocoNet dan stuurt de Centrale dat uit op DCC. (De Centrale heeft namelijk geen idee van wie dat commando is.) Het enige wat RocRail kan doen is direct een wissel commando sturen om het te corrigeren. Dat is niet echt wenselijk.

Wat misschien wel kan is gewoon een input/melder commando sturen, dan zou RocRail dat moeten omzetten naar een wissel commando (of een reeks wissel commando's), die kan dan ook de controle doen of het op dat moment kan. Geen idee of RocRail zoiets kan, ik ben niet echt bekend met RocRail.

Dit is wat ik bedacht had om het in Traintastic mogelijk te gaan maken.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 28 June 2023, 20:14:48 »
Citaat
Wat misschien wel kan is gewoon een input/melder commando sturen
Dat is waarschijnlijk nog wel eens de makkelijkste manier. Bij iTrain moet je dat ook op die manier oplossen.

Citaat
Geen idee of RocRail zoiets kan
Dat acht ik wel waarschijnlijk. Albert??

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans1963

• Offline Offline
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
« Reactie #20 Gepost op: 28 June 2023, 21:44:52 »
ik bestuur mijn Rocrail baan met 2 centrales.
een DCC++ centrale (Arduino) voor aansturen van de locs en een Rocnet centrale (met eigen Rocrail protocol)
geïnstalleerd op een Raspberry Pi.

Op de Raspberry kun je modules aansluiten voor wisselaansturingen, melder input, Rfid , leds  e.d.
schakelaars op je bedieningspaneel kun je hierop aansluiten. Bij activeren van een melder (knop indrukken)
kun je in Rocrail bijbehorende acties genereren zoals b.v. het zetten van een wissel(straat).

Ook kun je een actie een dienstrooster laten starten, zodat de loc een vastgestelde route gaat volgen.

ik weet niet precies of dit is wat je zoekt, maar in Rocrail is het allemaal mogelijk.

vr. groet,  Hans

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #21 Gepost op: 29 June 2023, 09:24:41 »
Dat je rijwegen met schakelaars wilt gaan instellen, dat snap ik.
Het complete verloop van de treinen kun je zien in Rocrail maar aangezien je de treinen handmatig gaat laten rijden denk ik dat je ogen meer op de baan gericht zijn.

Maar als ik de vraag stel: 'waarom zou je dit willen', dan kan het antwoord ook zijn: 'omdat het kan'.
Hoewel dat laatste nog niet helemaal zeker is voor je completen programma van eisen.
In ieder geval succes.

Albert,

Er is een eenvoudige reden waarom ik, naast het RocRail bedieningsschema op een monitor, graag een fysiek bedieningspaneel wil hebben waarmee ik de rijwegen kan bedienen.
Ik heb maar 20 cm hoogte beschikbaar voor een bedieningspaneel over een lengte van 420 cm.
En hoewel er kleine lange touch-monitoren bestaan, zijn deze wel  erg duur (ik heb er dan meerdere nodig) en het bedienen niet eenvoudig.
Ik ga dus een of twee normale 24 inch monitoren ter controle ophangen, maar die bevinden zich dan niet op een logische bedieningsplek.

Uiteraard kan ik wel een bedieningspaneel bouwen voor de bediening van wissels, maar eigenlijk vind ik dat behelpen gezien de complexiteit van mijn sporenplan.
Dus zoals Ronald het uitdrukt "Simpel hij wil de rijwegen via het fysieke paneel kunnen bedienen"

En onderliggend word ik uitgedaagd om me te verdiepen in RocRail, Arduino en wat er allemaal bij komt kijken.
Het is ook een puzzeltje dat me boeit. En een fysiek rijweg-gestuurd bedieningspaneel bouwen iljkt me ook leuk.

Ik wil tevens dat RocRail als master treinbesturingsprogramma in tact blijft en de rijwegvoorwaarden blijft controleren.
Ik wil maar op 1 plek beheer daarvoor doen en deze voorwaarden controle niet gaan nabouwen in Arduino software.

Ik wil dus eigenlijk een rijwegopdracht,  die je normaal in een RocRail-client instelt, nabootsen en aan de RocRail-server aanbieden die deze dan uitvoert. Ik veronderstel (maat weet dat niet) dat in RocRail-server de voorwaardenlogica zit en dat deze een rijwegopdracht kan verwerken.

Ik ga in RocRail een eenvoudig sporenplan maken en te zien wat er gebeurt in de client-server communicatie in dat geval.

Eric

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 29 June 2023, 09:27:05 »
Simpel; hij wil fysiek met een knopje rijwegen instellen op een manier die samenwerkt met zijn computerprogramma.

Ronald je formuleert het helemaal goed. Eric (y)

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 29 June 2023, 09:34:26 »
Nou niet. Zoals ik het lees, wilt Eric slechts een Arduino met RR laten praten met als doel zijn schakelpaneel te laten werken (via een USB verbinding). Als dat werkt, is het elektronisch heel simpel.
Eric wil volgens mij gewoon met een mooi schakelpaneel wissels stellen voor een beetje handrangeren tijdens het auto bedrijf door en Eric wil dat RR zijn handelingen beveiligt en indien nodig overruled zodat hij geen brokken krijgt.
Bas

Bas,
Ja dat is inderdaad wat ik wil. RR via USB of TCP-IP met de Arduino's laten praten waarbij RR de master blijft qua rijwegen stellen.
Als ik dan de rijwegopdracht aan RR kan aanbieden simuleer ik het instellen van een rijweg in RR en blijft RR alles besturen, zowel in (semi) automatisch als handmatig RR-bedrijf. Ik wil de mogelijkheden van RR maximaal blijven benutten.
Eric

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 29 June 2023, 09:57:30 »
Dat werkt niet, als je een wissel commando geeft op LocoNet dan stuurt de Centrale dat uit op DCC. (De Centrale heeft namelijk geen idee van wie dat commando is.) Het enige wat RocRail kan doen is direct een wissel commando sturen om het te corrigeren. Dat is niet echt wenselijk.

Wat misschien wel kan is gewoon een input/melder commando sturen, dan zou RocRail dat moeten omzetten naar een wissel commando (of een reeks wissel commando's), die kan dan ook de controle doen of het op dat moment kan. Geen idee of RocRail zoiets kan, ik ben niet echt bekend met RocRail.

Dit is wat ik bedacht had om het in Traintastic mogelijk te gaan maken.

Reinder,
Inderdaad de rijwegopdracht in het treinbesturingsprogramma sturen,
- die de rijwegopdracht op voorwaarden controleert (beslist dus uitvoeren of niet)
- en dan (indien mogelijke rijweg) een reeks wisselcommando's, seincommando's genereert en aanbiedt aan de DCC-centrale
- en tevens de rijwegindicatie VAN NAAR op het beeldscherm toont.
Ik wil die rijwegbeslissing (VAN NAAR ok/nok) ook kunnen zien omdat ik daarmee de LED-indicatie op het fysieke paneel kan afbeelden

Het gaat dus om twee-wegs-communicatie met het treinbesturingsprogramma (TBP).
- Aanbieden rijweg opdracht (VAN NAAR) aan TBP
- Ontvangen beslissing rijweg opdracht  van TBP

Eric

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 29 June 2023, 10:01:20 »
ik bestuur mijn Rocrail baan met 2 centrales.
een DCC++ centrale (Arduino) voor aansturen van de locs en een Rocnet centrale (met eigen Rocrail protocol)
geïnstalleerd op een Raspberry Pi.

Op de Raspberry kun je modules aansluiten voor wisselaansturingen, melder input, Rfid , leds  e.d.
schakelaars op je bedieningspaneel kun je hierop aansluiten. Bij activeren van een melder (knop indrukken)
kun je in Rocrail bijbehorende acties genereren zoals b.v. het zetten van een wissel(straat).

Ook kun je een actie een dienstrooster laten starten, zodat de loc een vastgestelde route gaat volgen.

ik weet niet precies of dit is wat je zoekt, maar in Rocrail is het allemaal mogelijk.

Hans,
Als ik jouw reactie lees kan je dus via een knop in RocRail een actie laten starten.
Wanneer die actie de rijwegopdracht kan bevatten, bereik ik waarschijnlijk wat ik nastreef.
Ik stuur je nog een PB.
Eric

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 29 June 2023, 15:29:22 »
Hoi Eric,
Duidelijk waarom je dit wilt. Ik zou de oplossing zoeken in een CTC bedieningspaneel waar ik al eerder naar verwees.
Aangezien je de controle en besturing aan Rocrail overlaat zou ik zelf er voor kiezen om de opdracht om de rijweg in te stellen naar Rocrail te sturen en Rocrail het resultaat steeds terug te laten melden.
Rocrail controleert of de rijweg gereserveerd kan worden en meldt het resultaat terug. Eigenlijk vergelijkbaar met seinen. Als de rijweg gereserveerd is gaat het sein op groen (of geel) en anders staat het sein op rood.
Dan weet je ook dat Rocrail de wissels in de goede stand gestuurd heeft. Vervolgens gaat de trein rijden (automatisch of half-automatisch). Zodra de trein in het doel-blok is aangekomen meldt Rocrail dat weer terug aan je bedieningspaneel waarna de rijweg weer vrijgegeven kan worden.
Dat lijkt me eenvoudiger te realiseren en veiliger dan de gegevens van de server uit te lezen.
Hartelijke groeten,
Albert.

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 23 July 2023, 13:45:21 »
Albert,

Door jouw tips heb ik me verder verdiept in RocRail met haar dienstroosters, Finder en rijwegen.
Rijweg is van blok naar blok en een serie rijwegen kan je in een dienstrooster opnemen zo meen ik te begrijpen uit de RocRail-wiki.

Blokken: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=block-nl
Rijwegen :https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=route-nl
Dienstroosters :https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=schedules-nl
Locaties: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=locations-def-nl
Finder: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=finder:finder-nl

Na ampel beraad heb ik het idee dat ik de RocRail-functionaliteit van de FINDER en dienstroosters als volgt het best zou kunnen gaan benutten.

Namelijk door in de locaties (en de daarbinnen relevante blokken) de FINDER de verschillende combinaties van rijwegen te laten bepalen.
Als ik het goed snap[ maakt de FINDER een tijdelijk dienstrooster aan voor de locomotief die in het START-blok staat en berekent op basis van de gekozen instellingen de relevante serie rijwegen waarmee de BESTEMMING bereikt kan worden.

Ik lees "De Finder zal actief worden nadat er aan een Locomotief een Bestemming wordt gegeven"
Als deze redeneringt klopt lijkt het logisch om met de knoppen op het (fysieke) bedieningspaneel de START en BESTEMMING te bepalen en deze naar RocRail te sturen.
RocRail (en al haar functionaliteit) stuurt dan de locomotief.

Ik heb daartoe mijn baanplan schematisch getekend en GELE bedieningsknoppen voor VAN NAAR opgenomen.
ik heb 11 locaties:
  • AB - Abstell Bahnhof (5 start/bestemmingen)
  • ZB - Zollhaus - Blumberg (3 start/bestemmingen)
  • WZ - Weizen (1 start/bestemming)
  • SW - Swaningen (2 start/bestemmingen)
  • FU - Fützen (4 start/bestemmingen)
  • BW - Betriebs Werk (1 start/bestemming)
  • GH - Grimmelshofen (1 start/bestemming)
  • WB - Wutachblick (1 start/bestemming)
  • LH1 - Lausheim 1 (2 start/bestemmingen)
  • LH2 - Lausheim 2 (2 start/bestemmingen)

Ik ben ervan uitgegaan dat de FINDER de mogelijke reeksen rijwegen van Start-Bestemming alleen in de rijrichting van de loc berekent.
Als dat zo is heb ik maar 1 knop per START-blok nodig in de blokken van waaruit ik wil kunnen sturen.

Klopt die redenering?
Ik benieuwd naar jouw reactie maar wellicht zijn er ook andere BNLS-ers die hierop willen/kunnen reageren.

Eric

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 23 July 2023, 18:51:12 »
Rijweg is van blok naar blok en een serie rijwegen kan je in een dienstrooster opnemen zo meen ik te begrijpen uit de RocRail-wiki.

Hoi Eric,
Een kleine correctie op bovenstaande. Een dienstrooster is een serie opeenvolgende blokken of locaties (waarbij een locatie uit meerdere blokken kan bestaan) in plaats van een serie rijwegen. En om van blok naar blok te rijden heb je een rijweg nodig tussen die blokken.

Je gaat Rocrail gebruiken op een manier die ik in de afgelopen 13 jaar nog niet tegengekomen ben. Ik vind het razend interessant om te volgen hoe je de communicatie gaat regelen tussen je bedieningspaneel en Rocrail.

De Finder (mits geactiveerd) maakt inderdaad een tijdelijk dienstrooster aan als je een loc (of trein) in een bepaald blok naar een bestemming (blok of locatie) stuurt. Je hebt verschillende instellingsmogelijkheden bij de Finder.
Dit dienstrooster wordt weer gewist na het afsluiten van Rocrail.

Ik zie wel een beperking in de wiki bij de finder:
Routes which needs a direction change will be skipped.

Als alternatief zou je misschien kunnen werken met vaste dienstroosters. Zodra je aan een loc in een blok een dienstrooster toekent komt deze loc na verloop van tijd aan in het laatste blok (of locatie) van dat dienstrooster. In dat geval kies je dus een startblok en een dienstrooster maar ik weet niet of dat past in je bedieningspaneel.
Op mijn baan heb ik dat geregeld met een script. De loc komt aan in het laatste blok van de klimspiraal en krijgt dan op basis van een aantal parameters een dienstrooster toegewezen. De loc rijdt volgens het dienstrooster over de baan en verdwijnt weer in de klimspiraal richting schaduwstation.

Ik raad je aan de Engelstalige wiki te raadplegen. Die is beter up-to-date dan de Nederlandse. Vervang in je hyperlinks de toevoeging '.nl' door '.en' en je komt in de Engelstalige wiki uit.

Succes en ik blijf je volgen.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2023, 19:00:05 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 23 July 2023, 19:29:03 »
Dank Albert,
Ik betreed blijkbaar onontgonnen terrein.
Dat maakt het des te uitdagender.
Gevoelsmatig moet ik met ala een rijweg sturen ook een finder actie kunnen sturen.
Maar ben er nog niet achter hoe precies.
Ik denk dat ik RJ Versluijs maar eens benader.
Eric