Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:00:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
Vandaag om 14:47:33
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 14:29:45
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 14:25:07
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 14:18:38
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 12:59:37
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 10:58:08
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 09:51:54
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
  

Auteur Topic: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen  (gelezen 1441 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Gepost op: 26 June 2023, 12:59:38 »
In De Utrechtse Internet Courant (DUIC) staat een leuk artikel over een verdwenen Utrechtse “grofsmederij”. Interessant voor dit forum omdat ze ook bruggen en wissels bouwden.

Ik kon geen zinnig bestaand spoor vinden om dit bericht aan toe te voegen. Vandaar een nieuw onderwerp. De titel heb ik algemeen gehouden; misschien is er meer informatie over fabrikanten voor tram- en spoorwegen die interessant is om hier te verzamelen. Als de fabrikant belangrijk genoeg is voor een eigen spoor kan afsplitsen altijd nog. Het gaat, wat mij betreft, om alles wat met de tram- en spoorweg te maken heeft: materieel, onderdelen daarvan, het spoor, de bovenleiding enzovoorts. Ik ben benieuwd.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Jeroen

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #2 Gepost op: 26 June 2023, 14:52:56 »
Leuk artikel, Ferdinand, met intrigerende foto van een tramkruising. In eerste instantie dacht ik te zien dat het om een kruising van (tram)smalspoor met (trein)normaalspoor ging, maar het profiel van het 'treinspoor' klopt niet en ook de tramrails zijn doorlopend, zonder groeven voor de treinwielen. Waarschijnlijk gaat het dan om een boog die op een brug komt te liggen en is het 'treinspoor' een stel brugliggers.

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #3 Gepost op: 26 June 2023, 14:54:04 »
Inderdaad Hiëronymus ;),

Nu al geslaagd wat mij betreft: dankzij jouw linkjes weet ik nu dat Stork voortkwam uit Werkspoor.

Carlo, kan het komen doordat ze er nog mee bezig zijn? Dat de kruising van de railstaven nog opengemaakt moet worden?
Grappig dat ze een bordje met de firmanaam hebben neergezet voor de foto.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2023, 15:47:32 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #4 Gepost op: 26 June 2023, 15:01:13 »
Tja Ferdinand Dan moet daar ook nog een ander bedrijf uit Hengelo bij.

Nl. Heemaf/Hazemeijer/Holec , https://www.holechistorie.nl/heemaf
Jeroen

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #5 Gepost op: 26 June 2023, 15:07:11 »
Mmmh, nu je het zegt. Bij inzoomen zie ik dat het toch een spoorprofiel betreft, althans de buitenste staven. Misschien komen de flenzen van de trein niet zo laag, maar je kon wel eens gelijk hebben over het openmaken. Volgende intrigerende vraag is dan: waar lag deze kruising dan? Twee gebogen tramsporen over een treinspoor is toch vrij uniek (vandaar ook de foto met bijbehorend bord natuurlijk).
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #6 Gepost op: 26 June 2023, 16:15:45 »
De gebogen sporen lijken mij smaller (meterspoor) dan het rechte spoor.
Zwaarte van de spoorstaven van het rechte spoor is gelijk aan die van de gebogen staven. Rechte spoor lijkt mij dan óf ook tram óf een licht raccoordementsspoor. Beperkt dat de keuze tot Amsterdam (NZH)? Tevens er vanuit gaande dat het voor binnenlands gebruik was.

« Laatst bewerkt op: 26 June 2023, 16:18:07 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #7 Gepost op: 26 June 2023, 17:03:11 »
NZH Haarlem?
NBM Zeist?
Groet,
      Ronald

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 1198
    • Station Lemmer
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #8 Gepost op: 26 June 2023, 18:45:32 »
Zoek een willekeurig tijdschrift van 'de locomotief' op op Delpher.nl en je vindt veel advertenties.
voorbeeldpagina's:
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSPOM01:003161004:00008
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSPOM01:003160027:00008
enz.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2023, 18:49:26 door gdh »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
    • Mijn fotoarchief
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #9 Gepost op: 26 June 2023, 19:23:05 »
Inderdaad Hiëronymus ;),

Nu al geslaagd wat mij betreft: dankzij jouw linkjes weet ik nu dat Stork voortkwam uit Werkspoor.

Nee, Stork fuseerde met Werkspoor in 1954. Daarvoor was het een zelfstandig bedrijf, opgericht door meneer Stork.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #10 Gepost op: 26 June 2023, 19:35:32 »
Op hun website schrijven ze over de bedrijfsgeschiedenis:

“Toch gaan onze activiteiten al terug tot de oprichting in 1827 van de 'Nederlandse Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel': Werkspoor, wat later ook de officiële naam werd.”

Het precieze verband met de oprichting van Stork in 1868 wordt niet duidelijk.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #11 Gepost op: 26 June 2023, 23:04:25 »
Werkspoor werd opgericht in 1827 en Stork in 1868, beide fuseerden in 1954 tot V.M.F. met behoud van eigen 'merknamen'. Van het fusiebedrijf kun je dus zeggen dat het begon in 1827. Overigens schijnt (mede) Stork Werkspoor in 1890 van de ondergang te hebben gered.

Met vriendelijke groet,
Teun

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #12 Gepost op: 27 June 2023, 08:48:41 »
Een ander voormalig Hengeloos bedrijf gelieerd aan Stork was Dikkers. Zij maakten appendages voor de stoomketels van Stork.  Ik kan alleen niet vinden of deze ook op stoomlocs terechtkwamen.


https://dikkershengelo.nl/nl/home


------------------------------------------------------------


https://nl.wikipedia.org/wiki/Machinefabriek_Breda
Jeroen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
    • Mijn fotoarchief
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #13 Gepost op: 27 June 2023, 09:04:34 »
Van het fusiebedrijf kun je dus zeggen dat het begon in 1827.

Dat kan idd, maar dat is een beetje alsof Maxima zegt: ik ben getrouwd met Willem Alexander en nu kan ik mijn afstamming terugvoeren op Jan van Nassau.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3229
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Fabrikanten voor tram- en spoorwegen
« Reactie #14 Gepost op: 27 June 2023, 11:49:06 »
De website Industriepspoor geeft een hele lijst van fabrikanten voor zowel normaal- tram- en smalspoor:

http://industriespoor.nl/Producenten.htm

Groeten,
Rogier