Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 20:58:04
Werking Piko buffercondensator i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 20:51:01
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 20:49:36
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 20:31:47
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:54:21
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 19:39:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
Vandaag om 19:38:30
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 19:36:18
ESU 50116 mobile Control Pro door Gerard
Vandaag om 19:33:15
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 19:29:41
Märklin 2025 door Ben
Vandaag om 19:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 18:59:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 18:42:39
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 18:41:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door g-j
Vandaag om 18:01:56
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 17:54:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 17:31:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 17:14:06
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:01:18
Phildie blanke lak verwijderen door Gert Arkema
Vandaag om 16:08:39
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:36:32
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:04:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 14:44:22
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 14:15:42
Digital Sound, maar dan analoog door Besselspoor
Vandaag om 14:01:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:56:58
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 13:46:32
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Vislijn
Vandaag om 13:43:24
welke verlichtingsbron? door Sylvester
Vandaag om 13:39:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:49:53
  

Auteur Topic: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen  (gelezen 2223 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
    • Mijn YouTube filmpjes
Ik kwam dit filmpje tegen van mooie opnamen van de DE-5 en de DE-3 in 1974 op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen.

<a href="https://www.youtube.com/v/rDb8wxLcFec" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/rDb8wxLcFec</a>

De laatste dagen van de dieseltractie voordat de electrische tractie het zou overnemen.  De opnames zijn jammer genoeg zonder geluid. Zou graag een vijf weer eens horen ronken ;D
Maar het roept bij mij vele herinneringen aan deze lijn, ik kan de dieselwalm al bijna ruiken zeker op een mooie zomerse dag.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2023, 12:28:19 »
Schitterend filmpje Rob, dank je wel voor het delen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 690
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #2 Gepost op: 25 June 2023, 12:43:29 »
Mooie beelden en in kleur.  (y)
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

erwinz

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #3 Gepost op: 25 June 2023, 14:00:07 »
Dankjewel,

Leuke film

Erwin

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2023, 15:19:45 »
Op de film veel herkenningspunten .
0,50 sec , Amsterdam Westenlijk Eiland , de stootjukken van de sporen 41 t/m 44 , en een glimp van de ijzelbestrijdings wagen .
4 min 09 sec ; gezicht vanaf viaduct A7 richting Oostzaan . met de nog bestaande molen .
4 min . 39 sec ; toegang naar de opstelsporen  Westenlijk Eiland langs rangeerders verblijf en kop spoor met een PEC .
5 min ,12 Gezicht op de Oostzaander polder en de dienst woning van Ex station Oostzaan
5min 35  Purmerend Vrijers laantje , wandelpad tussen Station Purmerend en de brug / dienstwoningen Noord Hollands Kanaal ( post 1 ) . .
Einde film boot tussen Enkhuizen en Stavoren .

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2023, 17:44:25 »
Rob, met name de overweg kruising met de Provinciale weg doet mij goed die terug te zien. Ik heb daar 15 jaar vlak in de buurt gewoond. Mooie film trouwens.

Met vriendelijke groet.
Bruntendijk  Friesland.
            Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #6 Gepost op: 25 June 2023, 21:30:34 »
En dan te bedenken dat de DE-V ooit bedoeld was voor hoogwaardige sneltreindiensten...

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #7 Gepost op: 25 June 2023, 21:35:30 »
Hierbij nog een korte "propagandafilm" van de NS mbt de DE V

https://www.youtube.com/watch?v=fX0szasCxwk

Groeten
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 5473
  • Modelspoor is emotie...
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #8 Gepost op: 25 June 2023, 22:54:42 »
Die DE-5 stellen reden ook nog wel eens in de spits tussen Utrecht en Geldermalsen en reden ook regelmatig slagen over de oude Betuwelijn. Als de machinist dan aan de koffie in de restauratie van station Geldermalsen was het best wel stoer om, op de toen nog aanwezige loopbrug, een tijdje in die dieselwalm van de motorwagen te staan en dan alles te bekijken wat onder je door reed, wat varieerde van goederentreinen (lege kalksteen ri. Limburg, de stoppertjes naar Tiel (veelal DE-2) en Den Bosch-Eindhoven, de sneltreinen met alleen maar Plan E achter een 11-, 12- of 1300 richting Heerlen-Maastricht). En ja, toen had ik nog geen fototoestel, dat kon Bruin nog niet trekken. Gelukkig zijn deze filmpjes er nog om de herinnering levend te houden (en voor de geur kan ik nog bij m’n V70 terecht ;D). Nu nog een model van die goeie ouwe DE-5….

Rob
« Laatst bewerkt op: 25 June 2023, 23:07:54 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #9 Gepost op: 26 June 2023, 09:45:37 »
Ik herinner me alleen er wel eens een te Amsterdam te hebben gezien en verder een hele partij na buitendienststelling te Zwolle vlak bij de IJsselbrug.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #10 Gepost op: 26 June 2023, 14:17:21 »
DE-5 .Na de dienst gedaan te hebben in de regio Amsterdam - Hoorn - Enkhuizen en Hoorn -Alkmaar , werden de stellen eerst opgesteld in Amsterdam - Rietlanden . Daarna naar Zwolle-Goederen , en sloop . Toen de stellen nieuw waren ,reden ze op het traject Vlissingen -Groningen . Er was tijdens de rit een begeleider aan boord , In de nadagen werden er door Amsterdam ook begeleiders gesteld . De stellen waren te Depot Utrecht in onderhoud . Het rijden met een DE-5 had een speciale vaardigheid nodig . Het opschakelen met de rijcontroler moest rustig en bedaard gedaan worden , en niet zoals bij plan U ,uit de 0 stand direct naar stand 8 , en dan weer terug naar 0 . De DE-5 had als aandrijvng van de regulatuur  , aan het plafond een servo motor ,met ketting overbrenging . Daar de stellen ontworpen waren voor lange afstand sneltrein ritten , had het stel tijd nodig om op 100 km/h te komen . De afstanden van de stops op de Enkhuizerlijn waren te kort , en daardoor funest voor de DE-5 . Er was in Amsterdam een machinist die bij vertrek uit Asd-CS de rijcontroler in stand 3 plaatste tot op de Hembrug , daarna tot Enkhuizen NIET hoger dan stand 2 , In de zomer nooit geen last van hoog koelwater temperatuur .Daar er 2 stellen , in Enkhuizen uitliepen , en deze stellen de volgende morgen de eerste trein vanuit Enkhuizen reden , waren er 2 machinisten die een nachtdienst in Enkhuizen hadden , ter bewaking van deze dieselstellen . In de machinekamer stonden de generatorgroepen in het midden , Langs één zijde liep het gangpad en aan de andere kant stonden de apperate kasten .  Elke dieselgroep had een eigen kast . Als de dieselmotor gestart moest ,dan werd met de stuurstroom sleutel de startschakelaar bediend . Als bij een storing de startschakelaar of de koppelschakelaar ( koppelt de generator met de tractiemotoren . ) , dan konden de technischi de kast openen , en werd met de houten stoffer , of de hamersteel , deze schakelaars ingedrukt houden . Je kon dan zittende op de generator de schakelaar ingedrukt houden , en gelijktijdig de regelateur bedienen . Met een DE-5 kon je ingeval van nood ,altijd thuis komen .
MVG ex storingsmonteur te Asd-CS . 

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #11 Gepost op: 26 June 2023, 16:49:32 »
Zo rond 1967 reden ze in de spits ook Enschede-Zwolle. Ik keek vaak op het station in Hengelo naar treinen en als ik zag dat een DE V naar Enschede reed, kocht ik een retourtje Hengelo-Zwolle en wachtte tot die weer terug was om naar Almelo of Zwolle mee te reizen. Ik had een paar folderwijken, dus ik had altijd wel wat geld op zak voor dit soort snoepreisjes.
Het liefst nam ik plaats in de buurt van de motorbak om het geronk te horen. Feit was ook dat de meester de trein al ver vóór een station liet uitrollen, zeker met warm weer. De dienstregeling was namelijk nog niet zo gestrest en Tweede Kamerleden hielden zich met andere zaken bezig dan zich druk te maken over stiptheid en zo. Als een trein iets te laat was, werd er gewoon op elkaar gewacht. Er was wat ruimte voor een beetje vertraging. Maar goed, dat is wat anders.
Hartelijke groet,
Joop
« Laatst bewerkt op: 27 June 2023, 09:57:49 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak