Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100  (gelezen 4468 keer)

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Gepost op: 06 juni 2023, 21:56:21 »
Ik ben inmiddels al een tijdje aan het broeden op een nieuw baanplan, omdat mijn oude baantje een aantal manco's heeft waardoor ik heb besloten om een nieuwe start te maken. Het wordt een rondlopende baan, maar met een aantal rangeeropties. Ik miste aan de rangeerbaan om de optie soms gewoon een trein eindeloos rondjes te laten rijden. De tijdzetting blijft gelijk, de overgangsperiode van tp. IV naar V, maar we schuiven wat door naar het zuiden, naar België. Kort over de grens in het Waals gewest, ligt het slaperige fictieve dorpje Gruxelles, een knipoog naar de naam van m'n oude rangeerbaantje.

Ik hoop dat ik redelijk wat van de scenery van Groezel opnieuw kan gaan gebruiken, maar het plan biedt genoeg ruimte zijn om allerhande nieuwe dingen te gaan bouwen. De beschikbare breedte is 340 centimeter. De beoogde diepte is 100 centimeter, maar als het echt iets oplevert dan kan er nog wel wat gesmokkeld worden tot max 120 centimeter.

Voor de baan wil ik nieuwe modules gaan bouwen, het geheel moet onder een schuin dak komen en verrijdbaar worden. Om het enigszins behapbaar te houden wil ik de baan op één niveau bouwen met een schaduw station aan de achterkant en een licht gebogen scheidingswand ongeveer over het midden van de baan. Vooralsnog denk ik om de baan in Rocoline zonder bedding uit te voeren en ik heb gekozen om zoveel mogelijk standaard delen te gebruiken, ik heb 0 ervaring met flexrails en ik wil vooral dat de rails echt GOED ligt deze keer...  :-X

 Daarnaast wil ik alvast voorsorteren op het (gedeeltelijk) automatiseren van de baan. Het zou leuk zijn om op de ovaal wat langere treinen om en om te kunnen laten rijden, terwijl je rondom de industrie en het station handmatig wat rangeerbewegingen uitvoert.

Ik vond de input vanuit het forum heel leuk en leerzaam, dus ik hoop dat jullie nog een keer met me mee willen denken. Dit is waar ik nu ben:





bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2023, 22:12:44 »
Het lijkt mij op een goed doordacht plan  :police:

Wat automatisch rijden betreft. Met ABC modules kan je treinen in het schaduwstation laten afwisselen zonder tussenkomst van een computer. Je kan het ook nog ouderwets oplossen door de stukken spanningsloos te schakelen. Alhoewel sommige treinen met powerpacks komen best ver op dat soort stukken  ::).

Ik heb per toeval vandaag een dingetje ontworpen om precies dit soort baantjes te (half)automatiseren waarbij je ook met knoppen kan spelen. Dan kan je ook automatisch omlopen zonder dat je moeilijk met computers moet gaan doen. Maar het is net wat je wilt, natuurlijk  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2023, 22:29:53 »
Ziet er leuk uit hoor! Ben erg benieuwd naar het vervolg.

Groet Dennis
Groeten Dennis

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #3 Gepost op: 07 juni 2023, 09:49:52 »




Hoi!
Persoonlijk zou ik het kruis naar de pijl toe schuiven.
1: je hebt wat meer perronlengte.
2: je rangeerspoortje onder wordt uitdagender.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #4 Gepost op: 07 juni 2023, 17:08:13 »
Bedankt voor de input zover  :)

@Dave, goed idee.  Ik heb in Anyrail geprobeerd om het kruis op te schuiven, maar dan komt het spoor bij de fabriek wel erg in de knoei. Of je moet een apart wissel daarvoor neerleggen, maar dat oogt dan weer niet zo mooi. Keuzes keuzes...

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni 2023, 17:53:58 »
Volgens mij zou t wel moeten passen als je ipv een rechts een links wissel legt.
Dan buigt die van het perron weg en kan je het perron verlengen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #6 Gepost op: 07 juni 2023, 18:50:09 »
Ah, volgens mij snap ik je  :)


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #7 Gepost op: 08 juni 2023, 05:52:43 »
Voila  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
  • Steel is king!
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #8 Gepost op: 08 juni 2023, 14:33:42 »
Voor een mooier en vloeiender sporenverloop zou ik nog 2 dingen aanpassen.


Het linker spoor kun je natuurlijk nog steeds voor de straat laten stoppen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #9 Gepost op: 08 juni 2023, 15:28:13 »
Ook nog een kleine aanvulling gemaakt op idee van Montanbahn:



mvg,

Matthijs

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #10 Gepost op: 08 juni 2023, 16:44:41 »
Voor een mooier en vloeiender sporenverloop zou ik nog 2 dingen aanpassen.

Het linker spoor kun je natuurlijk nog steeds voor de straat laten stoppen.

Het levert zeker een mooier plaatje op, maar in bochten kun je niet koppelen of ontkoppelen. Ik heb juist op veel van m'n rangeerlocs automatische koppeling zitten, zonde om die functie niet helemaal te kunnen benutten.

Ook nog een kleine aanvulling gemaakt op idee van Montanbahn:

Thanks voor de input, ben ook wel benieuwd waarom je dit een toevoeging vindt aan het plan.  :)

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2023, 00:14:59 »
In het kader van de goede voorbereiding (en niet dezelfde fouten maken) ben ik ook alvast begonnen met het plannen van de onderkant van de baan.
Het voelde als een logische eerste stap om alvast na te denken over de benodigde secties om met bezetmelders (stroomdetectie) te kunnen werken.

Uiteraard heb ik daar totaal geen kaas van gegeten, dus het komt vast goed (met wat hulp van hier).  ;D
Ik ben er vooralsnog van de meest eenvoudige variant uitgegaan, twee gedetecteerde secties per segment uitgegaan voor het hoofdspoor en van een enkele sectie per segment voor de rangeersporen.

Het idee is dat het hoofdspoor (uiteindelijk) geautomatiseerd kan worden, dus blokbeveiliging nodig heeft, terwijl het voor de rangeersecties volgens mij volstaat dat het er melding is wanneer er een trein op die sporen aanwezig is.

De roze secties zijn voor het hoofdspoor en de blauwe voor de rangeersporen.


Grote versie

Gaat het zo werken, of is het slim om een aantal van de tussenliggende secties ook gedetecteerd te maken, bijvoorbeeld bij het station?
Andere dingen die ik nog moet overwegen, of anders moet doen?



Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
  • Steel is king!
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2023, 13:24:26 »
Geheel persoonlijk.

Ik heb alle segmenten (ook de wissels) gedetecteerd. De besparing in jouw geval is misschien iets van €100. Kan niet in je portemonnee kijken maar zelf zou ik dit wel doen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2023, 13:46:04 »
Geld is natuurlijk een overweging, maar het is in dit geval niet de beslissende factor. Het enige dat ik belangrijk vind, is dat het iets toevoegt dat in verhouding met de investering staat.

Vind het lastig om te bepalen, probeer in eerste instantie de voors en tegens goed te begrijpen en vooral te leren wat de best practice is. :)
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2023, 13:50:51 door Sikko »

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
  • Steel is king!
Re: Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2023, 14:56:28 »
Argument bij mij is dat ik altijd wil kunnen 'zien' of er ergens iets staat, maw een spoor toch op de een af andere manier bezet is. Uiteraard is al het gebruikte materiaal ook voorzien van tenminste een 'minimaal' stroomverbruik.

Maar goed, dat vind ik dus  ;)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje