Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 22:09:24
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59

Auteur Topic: Het gele treintje van de cerdagne of le petit train jaune.  (gelezen 26042 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Re: Het gele treintje van de cerdagne of le petit train jaune.
« Reactie #30 Gepost op: 23 April 2008, 22:56:30 »
(Bij de vorige foto: bron: via Railfaneurope.net)

@Wesley, wat goed van die lengte! Bedankt, hier kan ik wat mee.

En dit

staat er ook, er zijn er tien gemaakt van oude treinstellen, nu als sneeuwpoegtreinen. En op station VVB staat nog aardig wat oud materieel om het afwisselend te maken. Leuk voor de modelknutselaar.
Foto uit railfaneurope.net.
Ik heb al een trein

Whis

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 23 April 2008, 22:57:55 »
Ik weet niet of je Train Simulator of iets dergelijks hebt, maar de routes daarvoor schijnen soms behoorlijk accurate sporenplannen te hebben...

Ik heb het traject voor trainsimulator. Dit loopt echter slechts van Saillagouse naar Latour de Carol en Porté Puymorens. Dus geen Villefranche.

Heb nog wat foto's van het materieel gevonden. Met de tot nu toe bekende maten van de motorwagen (spoorwijdte 1.000 mm en LOB 14.384 mm) is er vast iets van te maken.

Motorwagen:

Openwagen:

Rijtuig:

Bron: AJ Trainsim (ook voor grotere versies van de foto's)

De eerder genoemde 1:25.000 kaarten van IGN zijn een aardige optie als er niets anders te vinden is. Sporen staan hier meestal redelijk nauwkeurig, zij het priegelig, op.

Groet,
Wieger
« Laatst bewerkt op: 24 April 2008, 00:05:56 door A80D »
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #32 Gepost op: 23 April 2008, 23:16:18 »
Huub, ik vind dit een fantastisch project, ik ga dit volgen.
Maar dit idee van je snap ik niet;
....Nu was ik van plan oom eens te proberen met een oude h0-flexrail, zelf een 12 mm spoor te maken, met een derde voedingspoor op h0-breedte, aldus een klad in Paint:
Wat is nou uiteindelijk het voordeel; zowel H0 als H0m op één traject? Dat ziet er toch niet uit? Als je beide soorten materieel wilt inzetten kies dan een plek waar ze bijelkaar komen. Een station bijvoorbeeld of een viaduct; de een boven de ander. Zodra je dit soort compromissen sluit gaat de overtuigingskracht hollend achteruit. Richt je op een zo realistisch mogelijke spoorbaan en maak dmv uithoudertjes die derde railstaaf ernaast. Bezuinig daar niet op, want het totaalbeeld wat je nastreeft is niet een drierailige baan maar een normale smalspoor baan met een zijrail voor de elektriek. Die derde rail ziet er zowiezo anders uit dan een rail om op te rijden. 
« Laatst bewerkt op: 23 April 2008, 23:17:59 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 24 April 2008, 00:42:37 »
Dank je Gert, voor het meedenken. Ik ben er inderdaad van terug gekomen om dat te gaan doen. Gek hoor, maar een paar dagen na dat idee vond ik het zelf ook maar niks. Die derde rail is wel (gelijk aan) een spoorstaaf, maar hij zit om te beginnen een stuk hoger dan de andere twee rails. Daarnaast met aparte verbindingstukken. Ik ben op dat dwaalspoor gekomen, doordat ik nog te weinig info over VVB had. Ik dacht dat normaalspoor en smalspoor daar met elkaar verweven waren, maar nu heb ik gevonden dat de normaalsporen helemaal doorlopen tot het enide van het station, en dat de smalsporen daarnaast ook doorlopen tot aan het andere eind. Maar de smalsporen en normaalsporen lopen nergens in elkaar over. Wat je zegt over zo zuiver mogelijk na proberen te bouwen: helemaal mee eens.

Daarom overweeg ik ook om toch Sm te gaan. Dat is dus de h0-rails als basis voor het smalspoor. Hier komt de derde rail dan bij. Het normaalspoor wordt 'S', dat is spoorwijdte 22,5 mm. Ik heb even bij de nem-normen zitten kijken, en nu blijkt dat ik daarvoor de juiste code spoorstaven al heb.
Verder wordt het wel zelfbouw, maar in de grotere schaal van 1:64 wordt het in detail treden gemakkelijker. Nu kan ik dan wel minder emlacement kwijt in de gegeven ruimte, maar met modules is dat niet zo erg.
Verder is het oude rollend spul dat ik heb, goed voor wielstellen voor het smalspoor. Het oude speelgoed is van zulke afwijkende schaalverhouding, dat ik het niet in kan zetten op dit - of enig ander - plan. Goed voor scratch-building le Canari.
Ik zal eens een klad/schets van het station van VVB maken en hier laten zien.

@Wieger, Trainsimulator heb ik niet. Het plan van ING is zo gek nog niet, ware het niet, dat in een klein hoekje van de betreffende kaart, een kleinstukje VVB staat, en de rest vd kaart onbruikbaar is. Dan zou ik er nog twee kaarten bij nodig hebben om het hele traject te hebben.
@Wieger, ik word helemaal warm nu ik dat toegevoegde plaatje zie. Wat wil ik nog mee? Dank!
« Laatst bewerkt op: 24 April 2008, 08:15:54 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 24 April 2008, 08:06:51 »
Toch schaal S en niet schaal h0? Ooit ben ik van plan om het oude station uit ons dorp (Attard, Malta) na te bouwen, maar dat gaat toch echt op h0m-rails gebeuren. Rails is niet het probleem en mocht ik ooit een locje willen bouwen, ach, dan is alles toch zelfbouw en maakt het ook niet veel meer uit.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 24 April 2008, 09:21:37 »
Slechts een overweging. H0m is nog steeds in de picture. Ik denk er even rustig over na.  :-|
Ik heb al een trein

Anoniem

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 24 April 2008, 09:38:19 »
Huub, op die foto, dat zijn idd de twee Z 200-en. Wikipédia (de Franse versie dus ;D) vindt dat ze 17.200 mm hors-tout zijn, maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo...misschien inclusief sneeuwschuiver.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #37 Gepost op: 24 April 2008, 11:12:23 »
h0m heeft het nadeel dat je behalve de trein, ook alle gebouwen zelf moet maken. Er is hooguit in amerika waar spoor S wat algemener is, het e.e.a. aan gebouwen te krijgen, maar in europa wordt het wat lastiger vrees ik. In spoor 0 is er al verrekte weinig betaalbaars te vinden (en heb ik dus de gebouwen zelf gemaakt van mdf) en dat is in S enkel maar lastiger.
Aan de andere kant, de treinen moet je zelf maken en dat gaat in spoor S heel wat makkelijker dan in h0. Ook kun je dan goede h0 aandrijvingen gebruiken (bijvoorbeeld van amerikaanse loks) die heel soepel rijden en deze toch bijna onzichtbaar in de motorwagen inbouwen (dus zonder dat je de motor achter de ramen hebt liggen.
Poppetjes zijn ook te krijgen, maar dan weer vermoedelijk in amerika of op het duitse ebay..
Wel wordt je baan dan iets heel speciaals en dat is ook erg leuk!!

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 24 April 2008, 12:15:29 »
Klopt die eerste zin? Me dunkt dat gebouwen in h0 juist het gemakkelijkst te verkrijgen zijn.

- Peter

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #39 Gepost op: 24 April 2008, 13:12:09 »
Er is een hoop frans spul in H0 te krijgen, om in schaal S te gaan rijden is dan eigenlijk niet echt handig... Ik ben wel wat bezig met indonesisch spul in Sm maar daarvoor moet je hoe dan ook alles zelf maken. Figuurtjes in schaal S zijn bijvoorbeeld al lastig te krijgen...

Anoniem

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 24 April 2008, 13:50:18 »
h0m heeft het nadeel dat je behalve de trein, ook alle gebouwen zelf moet maken.

Klopt die eerste zin?

Nee, het ligt in ieder geval niet aan het feit dat het spoor smalspoor is, dat je de gebouwen zelf zou moeten maken ;D. H0m is ook gewoon 1:87.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 30 April 2008, 18:45:09 »
Het sporenplan van Villefranche Vernet is binnen.

Ik had dus, als vermeld, enkele berichten in verschillende franse - en belgische franstalige sites gepost om lijdzaam af te wachten tot iemand me op het spoor zet, dat naar dit sporenplan leidt.

Het is een email in het frans, met als bijlagen twee tekeningen, die ik hieronder ga laten zien. Ik zal ook het schrijven van de fransman laten zien. Misschien is er iemand die mij voor de aardigheid kan helpen met vertalen. Ik haal de zinnetjes wel door de vertaalsite Abel Fish, maar grammaticaal gezien komen daar niet zulke mooie zinnen uit.

Hier het bericht van meneer Christol:

Bonjour Monsieur,
Par le biais d'une association vous avez manifesté le désir d'avoir le plan du tracé du Train Jaune de Cerdagne dans les Pyrénées  Orientales
En espérant vous faire plaisir, je vous adresse le plan générale de la Gare de Villefranche de Conflent et un détail  du tracé SNCF de la ligne en question, mais je ne sais pas si c'est cela que vous cherchez.
A moins que vous vouliez le tracé complet sur une carte Michelin au 200 000 ème ?
Je me tiens à votre disposition,
Amicalement,
J.C CHRISTOL

En hier de kaarten, waarvan de eerste geen nadere uitleg behoeft; alles erop en eraan!

De tweede kaart begrijp ik nog niet helemaal, eigenlijk helemaal niet. Maar misschien is daar nog info uit te halen waar wat mee te doen is.

Dhr. Christol wijst me ook nog op de hier al genoemde Michelen-kaart, deze zou toch wel handig zijn ivm de verdere loop van het tracé.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2008, 19:59:49 door HuubvG. Reden: overbodige opmerkingen verwijderd »
Ik heb al een trein

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 30 April 2008, 19:17:14 »
Dit is de vertaling van de brief zoals deze letterlijk uit de babelfish vertalsite van Altavista rolde:

Via een vereniging hebt u de wens om het plan van het ontwerp van de Gele Trein van Cerdagne in de Oostelijke Pyreneeën te hebben te kennen gegeven
Door u plezier te hopen te doen, richt ik u het plan algemeen van het Station van Villefranche van Conflent en een detail van het ontwerp SNCF van de lijn in kwestie, maar ik weet niet of het dat is die u zoekt.
Tenzij u het volledige ontwerp op een kaart Michelin aan 200.000 è wilt?
Ik stel ter beschikking, vriendschappelijk,

« Laatst bewerkt op: 30 April 2008, 19:36:28 door HuubvG. Reden: zie onderstreepte »
Ik heb al een trein

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 30 April 2008, 19:20:54 »
Dan was het Frans nog gemakkelijker te begrijpen. ;)

- Peter

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 30 April 2008, 19:34:37 »
 ::) En met diezelfde vertaalservice ben ik nu een brief in't frans aan het opstellen.
Ik heb al een trein