Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:35
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:02:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46

Auteur Topic: Het gele treintje van de cerdagne of le petit train jaune.  (gelezen 26070 keer)

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Het gele treintje van de cerdagne of le petit train jaune.
« Reactie #60 Gepost op: 01 May 2008, 20:47:10 »
Nee, het ligt in ieder geval niet aan het feit dat het spoor smalspoor is, dat je de gebouwen zelf zou moeten maken ;D. H0m is ook gewoon 1:87.

Je suis une tete de quiche fromage  ;D ik bedoelde spoor S is lastig na te bouwen omdat je alles zelf moet maken.. Al die schaalaanduidingen ook.. :-[

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 23 May 2008, 01:50:31 »
Dat kun je wel zeggen ja. Ik kan je vertellen dat zowel in S, Sm als in H0 en H0m moeilijk bouwen is. Ben van elk een klein proefstukje ah maken, ben er al mee begonnen. Het TTsetje is binnen, vandaar.

De fransman heeft foto's van oude haagse trams, die ik via een forumlid heb gekregen, dus dat is geregeld.

In 'baanbouw en scenery' heb ik vragen gesteld over de afmetingen van bielzen. Weer wat wijzer geworden.

In 'baanplannen' ga ik een baanplan indienen. Het is een sterk vereenvoudigde schets van het station en directe omgeving in Paint. Zie aldaar.
Ik heb al een trein

Cargootje

• Offline Offline
  • wagonnetje plaatsen
« Reactie #62 Gepost op: 05 June 2008, 22:06:35 »
si vous aviez une photo de tramways hollandais à m'adresser par mail, cela me ferait plaisir..
J.C CHRISTOL

Wie wil dit vertalen? Er zit geloof ik een vraag over foto's van tramlijnen uit Nederland bij...

[/quote]
Je doet Hr. Christol een groot plezier via email een paar foto,s van diverse
tramlijnen toe te sturen. Ik denk in de zelfde trant als Le petite train jaune,
maar dan in ons vlakke Holland.
Mooi project! van een nog mooiere berg lijn, die ik een jaar of  14 terug met
gezin in één dag op en neer ben gereden. Schitterend gewoon.   groet  Erik   

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 05 June 2008, 22:47:40 »
In het bericht boven 't jouwe heb ik het over 'de fransman', die inmiddels de foto's heeft. Daarmee bedoel ik de heer Christol. Hij heeft de foto's in dank ontvangen.

Ook is dit - dhr Christol - de persoon die het boekje over het gele treintje uitgeeft, dat in juli uitkomt.

Ja, die reis wil ik ook graag een keer maken. Dat komt er heus wel eens van. En ik wil er dan graag wat langere tijd rondhangen, als het kan buiten het hoogseizoen, want het moet me niet te druk en toeristisch worden.

Verder heb ik via PB nog wat over technische dingetjes omtrent de Zjes ontvangen. Voor verdere technische info is me aangeraden om boeken over dit onderwerp te zoeken.

Dus ben ik nu aan 't knutselen geslagen, de bouw - en baanplannen wat aan het toespitsen op haalbaarheid.

Ik heb al een trein

Anoniem

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 06 June 2008, 00:46:16 »
Dat komt er heus wel eens van.

Lijkt me wel ;D. De Roussillon is een hele mooie landstreek, erg vaak geweest (maar toch heb ik slechts één keer de Train Jaune gepakt en dan ook nog eens alleen op het traject Font-Romeu-Odeillo-Via - Villefranche-Vernet-les-Bains-Fuilla ... een mond vol 8)). Zeker een aanrader! En als je er dan toch in de buurt bent het spoormuseumpje in Tarascon en de Basar Valira in Les Escaldes (AND) niet vergeten :).

Buiten het hoogseizoen mist Villefranche de Conflent echter wel sfeer. Die toeristische drukte is niet alles, maar als de stad uitgetorven is midden maart, is het ook maar saai...

Cargootje

• Offline Offline
  • wagonnetje plaatsen
« Reactie #65 Gepost op: 06 June 2008, 10:00:42 »
Ben blij dat de beste man de tramfoto's al heeft; dat had ik even gemist :-[
Dat hij het boekje binnenkort uitgeeft had ik wel begrepen, maar gebeurt dat
alleen in Frankrijk of ook elders? Lijkt mij nog wel een leuk aandenken aan
de reis.  Die moet je beslist maken al is het alleen al voor de sfeer die er  bij
komt kijken.  Vooral met het oude treintje met open rijtuig is het een fijn
reisje.  Het beste is om er twee of drie dagen over te doen, in één dag gaat
het allemaal te snel om er veel goeie indrukken aan over te houden.
Font- Romeu en Odeillo zijn geschikte plaatsen om een tussenstop in te
lassen.  Het dorpje Latour de Carol beschikte over 1 of 2 campings toen ik
er was.  Veel succes met je bouw   ;) Erik

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 06 June 2008, 11:46:49 »
De tramfoto's zijn vrij direct na de otvangst van het sporenplan geregeld. Daar heeft Ronald56 me per PB mee geholpen.

Dhr Christol was benaderd over het plan door Paul Lescat van railfanerope . Ik had enkele van deze fotografen een mail gestuurd met vragen over de train jaune. P. Lescat heeft mijn mailtje dus doorgestuurd naar J. C. Christol, etc. etc. In het laatste berichtje heeft hij mij uitgenodigd eens een rit in "zijn trein" te maken, de TPCF .

Ik wil wel vragen of dhr Christol tzt paar boekjes op wil sturen. Dat post ik hier dan wel weer. Zijn er nog cryptofrancen die een paar regeltje op willen stellen om hem dat te vragen?
« Laatst bewerkt op: 06 June 2008, 11:59:06 door Peter Korsten. Reden: Link gerepareerd. »
Ik heb al een trein

Cargootje

• Offline Offline
  • wagonnetje plaatsen
« Reactie #67 Gepost op: 06 June 2008, 16:02:24 »
Cher Mons. Christol,

Est que cést possible de acheter quelques de votre petit livre
du Petit Train Jaune. Yli'a beaucoup de personne ici qui a interesser
de cette joli train. Quand le livre est accompli, voulez vous envoyer
quelques livre a mon adresse en hollande? Je suis tres obligé a vous.
Veuillez agréer l éxpression de mes sentiments distinques,
Huub..............+ adres

T'ís te proberen...  Groeten Erik  ;D

Anoniem

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 06 June 2008, 16:23:07 »
Ah, mijnheer Christol zit bij de Train Touristique du Pays Cathare et du Fenouillèdes, vanuit Rivesaltes? Lijkt me ook wel eens leuk om te doen, ook een mooi dal ;D.

Wat dat boek betreft, in het Internettijdperk moet dat toch geen probleem opleveren? Als-ie alleen in Frankrijk wordt uitgegeven, laat je hem gewoon opsturen door een boekhandel of zo, mocht het niet lukken met mijnheer Christol...

Voor wat betreft de brief van Erik, ik heb de vrijheid genomen om als spellingschecker te fungeren ;D. Ik hoop dat jullie dat niet erg vinden ;).

Cher Mr. Christol,

Je me demande s'il sera possible d'acheter quelques exemplaires de votre petit livre sur le Petit Train Jaune. Aussi en Hollande, il y a beaucoup de gens qui s'interessent à ce joli train. Quand le livre sera achevé, pourriez vous m'envoyer
quelques exemplaires? Vous trouverez mes coordonnées en bas. Je suis très obligé à vous.

Cordialement,
Enz.

Die schitterende slotformulering (met die uitdrukking van mijn meest dankbare gevoelens enzo) wordt keurig aangeleerd op alle middelbare scholen, maar is hopeloos gedateerd als je wederpartij niet de president van Frankrijk of een of andere hoge raadsheer is of zo ;D.

En psst, 't is Jean-Paul Lescat, niet Paul 8).
« Laatst bewerkt op: 06 June 2008, 16:25:04 door Wesley »

Cargootje

• Offline Offline
  • wagonnetje plaatsen
« Reactie #69 Gepost op: 06 June 2008, 16:37:01 »
Ik zei al, t'is te proberen

Het is ook al weer heel wat jaartjes geleden dat ik op school
zat. Maar niet geschoten is altijd mis. ;D
En als het beter kan, altijd goed ;)
erik

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 06 June 2008, 17:41:02 »
Bedankt voor de vertaalservice.

Maar  8)

Citaat
... opsturen door een boekhandel of zo, mocht het niet lukken met mijnheer Christol... ...

Het lijkt me beter de man niet hiermee op te schepen, maar gewoon doen wat Wesley zegt; internetboekhandel in de gaten houden en als het uit is, bestellen.

Psst, ja dom van die naam Jean-Paul Lescat, maar ik zal het niet corrigeren, al kan dat nu nog wel. Dan slaat jouw psst weer nergens op.
Ik heb al een trein

Ries

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 06 June 2008, 17:44:26 »
Huub,

ik heb net het gehele draadje is doorgelezen en heb begrepen dat je na wikken en wegen voor H0m gaat. Wat me opviel in je laatste post, is je opmerking in H0m vind ik het lastig zat dat gepriegel, waarom dan niet toch voor S gaan?
Nu hou ik zelf wel van aparte (afwijkende dingen) en heb even zitten googlen op S-gauge en dan kom je best wel wat amerikaans spul tegen. Ik weet dat er ook in 1:64 automobiel verzameld wordt. Als je voor iets aparts gaat (en dat is die gele trein) zou ik het gaan doen in Sm schaal.

Dit is zomaar mijn mening en ik wil je het absoluut niet lastiger maken dan het is (schaal keuzes en de rest)
In ieder geval heel veel succes met de plannen en de uitvoering!

Ries

• Offline Offline

Anoniem

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 06 June 2008, 18:35:47 »
Dan slaat jouw psst weer nergens op.

Dat is sowieso meestal het geval ;D ;D.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 06 June 2008, 19:28:30 »
Ries,

Ik zal je eens vertellen dat ik bouwen in Sm helemaal niet uit mijn hoofd gezet heb, echter vraag - en praat - ik alleen nog over H0m op het Forum, omdat ik de lezers mijn getob wil besparen (ik reken wel alles om naar Sm)!

In het begin van het draadje adviseerde @Daan me ook al om in Sm te gaan. En jij doet er nog een schepje bovenop.
Het argument dat het wel iets aparts is, is aardig, maar wat waarschijnlijk doorslag gaat geven, is dat het in S(m) makkelijker bouwen is. Het is zeker veel gepriegel in h0m om een wielstel met spoorwijdte 12 mm van aandrijving, ophanging, en ook nog stroomafnemers, te voorzien.

De laatste weken heb ik veel Sm materiaal ontdekt. Veel amerikaans zoals je zegt, maar ook engels, en in Australië en in Nieuw-Zeeland zitten bedrijven die onderdelen voor scratch-building in Sm leveren.
"S scale of S gauche is een sterk opkomende schaal," lees ik op een van de websitwes, en "het heeft slechts 10 % meer ruimte nodig dan H0". Nu ik er ook achter ben dat ik wielen en aandrijving ook kan verkrijgen in S(m), zelf hier in Nederland, gaat er inderdaad een wereld voor je open. Binnenkort meer hierover in  'wat zijn we...', als de bouw begonnen is.

http://www.hollywoodfoundry.com/default.htm

Was niet zo bedoeld Wesley  ;)
« Laatst bewerkt op: 06 June 2008, 19:40:09 door HuubvG. Reden: nog wat bijverzonnen :) »
Ik heb al een trein