Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 12:45:27
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 12:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
  

Auteur Topic: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks  (gelezen 1114 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Gepost op: 09 May 2023, 21:08:04 »
Hallo Lenz experts.
Er zijn hier wel een aantal mensen die helemaal weg zijn van Lenz. Ben zelf ook zeer tevreden, maar heb nu toch een situatie waar ik niet uit kom.
Ik probeer een CV te lezen met de lenz centrale. Een roco MM als regelaar.
Alleen als ik een CV probeer te lezen krijg ik error 3 op het scherm.
Als ik online zoek vind ik wel een lijst met errors, maar daar staat 3 niet tussen.

Vermoed zelf dat de lok te groot is en dus te veel trekt voor het programmeer spoor? Maar lenz kan best wel wat aan. Dus daarmee moet je toch ook wel een grote spoor 1 lok kunnen uitlezen?
Wie weet raad.

Bedankt,
Roelco

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #1 Gepost op: 09 May 2023, 21:29:57 »
Citaat
Als ik online zoek vind ik wel een lijst met errors, maar daar staat 3 niet tussen.
Niet om vervelend te zijn  :P, maar ik tikte in google: "roco multimaus error 3" en vond binnen 10s wat error 3 is in een online handleiding.  ;)
https://www.manualslib.com/manual/2046981/Roco-Multimaus.html?page=30

Handleiding der multimaus zegt:
Citaat
ERR 3:
A short circuit has occurred whilst programming / reading.
Check whether the locomotive is placed correctly on the track and make sure the wiring is not
faulty.
The locomotive may be standing on a polarized frog (the turnout setting however does not
match the route of the locomotive).
The decoder may not be connected properly on a converted locomotive.

Dus hierin zou je nog wel eens gelijk kunnen hebben. Hoewel ik het raar vind.
Citaat
Vermoed zelf dat de lok te groot is en dus te veel trekt voor het programmeer spoor?

De handleiding zegt dit er over. Ik kon niet even gouw vinden hoeveel stroom dat programmeerspoor aankan.

If the LZV100 detects either a short or a current spike on the
programming track it shuts down the programming track output.
Version 3.6 has been configured to allow programming of sound
equipped locomotives with high inrush current and no external
programming track booster is normally needed

Als ik dit zo lees, is de centrale iets tolleranter omtrent kortsluiting programmeerspoor met software versie 3.6.

Als je al op 3.6 zit en het werkt nog niet, moet je schijnbaar een aparte booster gebruiken  :-\?
Dat ding kan ook POM programmeren dan kan je je hoofdspoor gebruiken om CVs te schrijven, je kan dan alleen geen CVs uitlezen.

Succes,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #2 Gepost op: 09 May 2023, 21:42:43 »
Ik heb ook niet gezocht naar de MM handleiding. De MM is hier alleen een handregelaar. De Lenz is de centrale. En dus verwacht ik dat een error 3 die de handregelaar geeft uiteindelijk van de centrale komt, en niet door de handregelaar zelf is "bedacht"
En als ik daar op zoek kom ik b.vv. dit tegen:
https://dccwiki.com/Lenz/Error_Codes
en daarin wordt error 3 dus niet genoemd.

En ik werk inderdaad met versie 3.6.

Heb er ook wel een booster aan, maar de lenz centrale heeft een eigen programmeer uitgang. Dus dat gaat niet via de booster.

En het gaat mij op moment nog niet om te schrijven, maar te lezen. Met name even de CV's die mij het preciese merk en type kunnen geven. Als goed is dan is het een Esu, maar welke precies? Dan kan ik de handleiding er bij zoeken.

Maar bedankt voor het meedenken.
Roelco

« Laatst bewerkt op: 09 May 2023, 21:44:48 door rjr »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #3 Gepost op: 09 May 2023, 21:44:44 »
Is het een soundlok? Dan helpt het vaak om de sound uit te zetten. Maar ERR 3 komt inderdaad van de regelaar. Met een Lenz Regelaar zal je een andere melding op het scherm krijgen.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2023, 21:46:12 »
Ja is een sound lok, maar de sound staat uit. Maar goed, is en spoor 1 lok, dus vraagt ook zonder sound wel iets meer dan een H0 lokje.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2023, 22:01:20 »
De decoder meestal niet  :) Dat zal geen probleem moeten geven. Als je gaat rijden mogelijk wel  ;D
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2023, 22:11:38 »
Citaat
En ik werk inderdaad met versie 3.6.
In dat geval ga je helaas een booster nodig hebben op het programmeerspoor  :-\.

Kan je je huidige booster aan het programmeerspoor hangen? Welke booster heb je precies? Dit moet wel een sniffer type zijn. Dit werkt niet via de CDE aansluitingen.

Het enige andere wat ik kan bedenken, is om de decoder uit de loc te halen, maar je hebt dan zo'n adapter platine nodig waar je dan de railsdraden aan kan solderen (en tevens een weerstandje als belasting tussen de motor aansluitingen). Eigenlijk is dat een zelfbouw decoder tester.

De esu decoder tester is een makkelijkere maar ietsjes duurdere oplossing
https://webshop.pijplines.nl/ESU-53900-Profi-Pr%C3%BCfstand-Decoder-tester



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2023, 22:19:19 »
EDIT: Zie antwoord hieronder!
« Laatst bewerkt op: 09 May 2023, 22:42:33 door Ronald Halma. Reden: EDIT »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #8 Gepost op: 09 May 2023, 22:42:07 »
Ja is een sound lok, maar de sound staat uit. Maar goed, is en spoor 1 lok, dus vraagt ook zonder sound wel iets meer dan een H0 lokje.

Als het een Esu is kun je die zonder problemen met een lenz centrale EN een LH100/101 uitlezen ZONDER extra hocuspocus ;)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #9 Gepost op: 09 May 2023, 22:58:07 »
Ronald,

Dat zeg je wel heel stellig, maar die multimaus vertoont alleen maar error code 3 omdat de Lenz centrale aan de maus vertelt dat hij een kortsluiting ziet tijdens het programmeren.

Als je de multimaus vervangt door een LH100/101 waarom zou het dan opeens wel werken? Ik verwacht eerder dat die die LH100 een soortgelijke error zal uitspugen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #10 Gepost op: 09 May 2023, 23:05:52 »
Esu sounddecoders (L en XL) in mijn spoor 0 locs laten zich probleemloos met genoemde Lenz combi programmeren en uitlezen. Dus ja, zo stellig vertel ik dat 😉

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #11 Gepost op: 10 May 2023, 00:01:17 »
Dan snap ik niet waarom dat met de roco MM als regelaar niet kan? De regelaar geeft toch enkel het uitlees commando naar de centrale, die doet het echte werk, en geeft het resultaat terug naar de regelaar om het te tonen. Dan zou het naar mijn idee niet uit mogen maken welke regelaar er achter zit.

Maar zal later nog eens testen, al blijf ik het heel vreemd vinden als dat anders reageert.

Roelco

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #12 Gepost op: 10 May 2023, 10:03:55 »
Citaat
Dan zou het naar mijn idee niet uit mogen maken welke regelaar er achter zit.
Dat is het punt wat ik probeer te maken. De fout zit ook helemaal niet in de handregelaar en een handregelaar gaat om die reden de fout ook niet oplossen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #13 Gepost op: 10 May 2023, 12:20:03 »
Ben wel benieuwd waarom de programmeeruitgang in de stress schiet. Gebruikt de decoder zoveel stroom of spreek de decoder ook bij uitlezen de motor aan?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: lenz lzv100 CV's lezen bij grote loks
« Reactie #14 Gepost op: 10 May 2023, 15:07:09 »
Citaat
of spreek de decoder ook bij uitlezen de motor aan
Dit moest haast wel. Als je een decoder wilt uitlezen zonder motor, werkt het vaak ook niet. Dan moet je er een belasting aanhangen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)