Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag Lima DDM 149868 handleiding door V200-G2000
Vandaag om 15:06:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 15:05:15
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
Welke winkel voert deze merken? door NS264
Vandaag om 14:12:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door aad52
Vandaag om 13:55:52
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:28:17
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
  

Auteur Topic: High-rise overhead electric - Indian Railways  (gelezen 1483 keer)

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
High-rise overhead electric - Indian Railways
« Gepost op: 09 May 2023, 09:33:07 »
Via Instagram kwam ik een filmpje tegen 'First Semi-high-speed Train in India'

Mij viel op dat de bovenleiding enorm hoog hangt en bij verder zoeken op google kwam ik steeds de term  'High-rise' tegen.
Ik kan abuis zijn, maar ik ben het hier nog niet tegengekomen en het leek mij wel interessant om even te delen.
Wat is het geval, sinds een aantal jaar worden op enkele belangrijke goederencorridors de rijdraad bovenleiding op 7,57 meter hoogte gebracht zodat doublestackcontainertreinen, dus treinen met 2 containers boven elkaar kunnen rijden.
Dat ziet er best bijzonder uit.
Want i.p.v. 2 meter moeten de pantografen wel tot bijna 4 meter hoog kunnen reiken.

https://youtu.be/MMhMGfzMNKM



Om het e.e.a. te verduidelijken heb ik van de bovenstaande video de afbeelding die wordt getoond bij in Google afbeeldingen als afbeelding bijgevoegd.
(M.b.t. auteursrechten: Deze afbeelding is derhalve vergelijkbaar met het tonen voorkant van een boek en valt onder Fair use wetgeving US/UK (Fair use gaat verder als het Nederlandse citaatrecht). India heeft de Britse auteursrechtwetten overgenomen en is derhalve dan ook van toepassing op deze afbeelding.)

Hier een link naar een artikel: https://wr.indianrailways.gov.in/view_detail.jsp?lang=0&id=0,4,268&dcd=5182&did=1591949234061224FBE518C9AD7D80803464C605BCA0D
Met vriendelijke groet, Maarten

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #1 Gepost op: 09 May 2023, 10:24:47 »
Wel een apart gezicht, zo'n hoog ding. Ze hebben daar ook lange treinen, bij veel treinen tel ik meer dan 20 rijtuigen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #2 Gepost op: 09 May 2023, 11:02:49 »
Klopt. Bekende locomotieven zoals de WAP-4 (3766 kW) en WAP-7  (4740 kW) zijn ontworpen om zware exprestreinen van 24-26 rijtuigen te trekken.
Subtype WAP 7HS zelfs 24 met 160 km/h. (7HS topsnelheid is 180 km/h)
Met vriendelijke groet, Maarten

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #3 Gepost op: 09 May 2023, 11:21:57 »
In Amerika rijden al heel lang containertrein met twee containers op elkaar, ook wel double-stacks genoemd.
Dit in zogenaamde 'well-cars'.

In India rijden containertrein met twee containers op elkaar, maar op wagens met normale laadvloerhoogte.
Hier kunnen alleen een standard-height en een highcube container op elkaar, terwijl in de Amerikaanse well-cars wel twee highcube containers kunnen.

Een containertrein in India:

https://youtu.be/yNq8lP6cfL4
« Laatst bewerkt op: 09 May 2023, 11:28:11 door ES44C4 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2023, 12:43:56 »
Rijden de Amerikaanse double stacks ook onder bovenleiding? Dan moet de bovenleiding daar ook hoger hangen dan in Europa gebruikelijk is. In Europa past het niet, ook niet op een dieplader.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
    • YouTube
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2023, 13:33:38 »
Interessant onderwerp, bijzondere constructie.

In de US hangt de draad op 4,75m (stuk lager dan de 7,5m hoogte in India). Volgens de AAR loading gauge (Plate-H) mag een double-stack wellcar 6,17m zijn https://en.wikipedia.org/wiki/Loading_gauge#Freight.

Dit past dus niet.
Heb overigens op de Northeast Corridor (Boston - Washington D.C.) ook ng nooit een double-stack gezien.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2023, 13:39:31 »
In Amerika rijden er geen double-stack containertreinen op geëlectrificeerde lijnen.

Hier een flinke met de locomotieven in 5 - 3 -2 configuratie:
https://youtu.be/QDq90WD6mus


In India zal er dus wel een locomotiefwissel nodig zijn, alvorens de wagens te beladen/ontladen.

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
    • YouTube
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2023, 14:08:36 »
@ES44C4; Dat dacht ik dus ook, maar daar is toch een correctie op zijn plek...

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=233168
http://testplant.blogspot.com/2013/09/electrification-clearance-for-double.html

In ieder geval in Pennsylvania rijden ze wel degelijk met double-stacks onder de draad door.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #8 Gepost op: 09 May 2023, 14:35:47 »
Daar staat dat de bovenkant van de bovenste container 20 ft en 3 inches boven de spoorstaf komt. Dat is 6,17 meter.
De bovenleiding hangt dus nog hoger. Is ook te zien aan de trein die er naast staat, die heeft ook zo'n high rise pantograaf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
    • YouTube
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #9 Gepost op: 09 May 2023, 14:55:49 »
Ja, dat komt overeen met de AAR loading gauge waar ik hierboven naar refereer. De bovenleiding hangt alleen op +- 25 feet op deze plek, waarschijnlijk. Op de Northeast Corridor hangt het wel lager volgens mij.
 
Overigens weet iemand hier https://cs.trains.com/trn/f/111/p/292453/3405527.aspx te vertellen dat de SoCal elektrificatie van vrachtspoorlijnen onderzocht in de jaren '90 ook met Double-Stacking in het achterhoofd was bedacht (nooit uitgevoerd). Interessant.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #10 Gepost op: 09 May 2023, 15:37:36 »
De bovenleiding in de VS hangt inderdaad wel hoger dan gemiddeld in Europa.
Dat kan je ook zien aan de pantografen van de locs die soms flinke hoogtes bereiken, 6,7 meter rijdraad hoogte zag ik ook ergens staan.
Dit is een pantograaf stand die je vaak ziet:



This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.
Fotograaf: Ryan Stavely Datum 7 augustus 2014.
Met vriendelijke groet, Maarten

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4423
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #11 Gepost op: 09 May 2023, 16:49:32 »
Het lijkt wel bijna Photoshop die eerste foto.
Ziet er erg vreemd uit haha.

Dat zoiets nog stabiel is…
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #12 Gepost op: 09 May 2023, 17:03:39 »
Bedankt voor de foto's en informatie,  weer wat geleerd!

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #13 Gepost op: 09 May 2023, 18:36:26 »
« Laatst bewerkt op: 09 May 2023, 18:41:18 door Jeronimos »
Jeroen

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: High-rise overhead electric - Indian Railways
« Reactie #14 Gepost op: 20 May 2023, 19:18:19 »
Interessant!
Ik lees hier dat China ook bezig is om op goederencorridors 25kV op voldoende hoogte te hangen voor double-stack containervervoer.
Met vriendelijke groet, Maarten