Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 11:55:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:45:29
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:40:39
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34

Auteur Topic: Wie zaagt er geregeld in zijn/haar modellen?  (gelezen 15752 keer)

stig

• Offline Offline
Wie zaagt er geregeld in zijn/haar modellen?
« Gepost op: 25 August 2006, 00:19:16 »
Ik wil bloed en open wonden zien van roco railzaag uitschieters en diepe snedes van stanleymessen. :o

Maar omdat dat waarschijnlijk niet geschikt is voor jeugdige kijkertjes inclusief Floris mag je ook "the work in progress" laten zien.

Vertel ff wat het was en wat het gaat worden.

Ik ben zelf al zoveel aan het verzagen dat ik nu alleen laat zien wat ik net gesloopt heb.

Het was een EMD E6B en het wordt een EMD E5B. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_E5 voor uitleg wat een E5 en E6 zijn.

Het komt erop neer dat het belangrijkste verschil de zijwanden zijn omdat de CB&Q maatschappij de locs beter bij de rijtuigen wilden laten passen wat men tot dan toe altijd gedaan had. Aldus werd de loc voorzien van een RVS huidje en, om het maar oneerbiedig te zeggen, golfplaten aan de onderzijde van de wand. De ramen waren "gezakt" ten opzichte van de E6 en de ruimte daarboven werd benut om de naam van de maatschappij te tonen. Verder zal ik wat veranderen aan de schortplaten en nog een klein roostertje toevoegen. Het spuiten wordt een verhaal apart, ik ga het product Alclad proberen om een RVS look te krijgen.

Dit is een Cabless B maar een A unit is ook in de maak. Als ik dit een keer afmaak zal ik dat wel tonen dmv. een plaatje ofzo.

Wie volgt?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Wie zaagt er geregeld in zijn/haar modellen?
« Reactie #1 Gepost op: 25 August 2006, 09:31:42 »
Geregeld zagen is overdreven maar leuk is het wel :D
Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #2 Gepost op: 25 August 2006, 11:46:38 »
Ik zou wel willen zagen in een model, ik heb hier nog een Lima hondekop 4tje met een mastica set en een aantal Philotrain onderdelen, maar ik zal het je maar eerlijk zeggen, ik durf het niet.
Ook wil ik heel graag mijn Piko bistro rijtuig van een pantograaf voorzien. En ondanks dat ik wel een tiental keren de verbouwing van het model van Chris  en Albert heb bekeken durf ik ook dat niet.
Mischien dat iemand me op Rail wil helpen en bijstaan om me daarmee te helpen. Ik zie op dit moment door de bomen het bos niet en daarom ga ik op Rail een demonstratie bomen maken geven ;) .
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 August 2006, 12:15:19 »
of Eurospoor????  :P

mvg,

Matthijs

Rien Broos

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 August 2006, 12:24:15 »
Hans Klok doet dat ook regelmatig ....... en die modellen herstellen weer vanzelf  ;D ;D
Sorry hoor, maar kon het niet laten.

Rien
Verzamelen DRG - Rijden NS tp III

stig

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 August 2006, 12:31:53 »
Harm, ik weet niet wat Chris heeft lopen uitspoken met zijn Piko rijtuig, maar waarom koop je niet voor 2 euro een goedkoop Lima rijtuig en gaat gewoon eens zagen in de wanden. Volg lijnen als klinknagelranden (als die er zijn) of zet zelf een lijn uit en volg dat.

Ik zaag nu voornamelijk met een rocozaagje, i love the thing, omdat ie een mooie rechte dunne snede kan maken, zelfs als je geen diep beginpunt hebt, je kunt in de vlakke plaat beginnen met krassen en duwen, tot je een sleuf hebt waar je doorheen bent, dan kun je rustig gaan zagen. Als je het doet zie je dat het helemaal niet moeilijk is. Je kunt namelijk perfect met je hand de beweging en snelheid controleren. (Tenzij je een lichamelijke beperking hebt, dan is het wat moeilijker)

Soms pak ik het fijnste figuurzaag zaagje erbij, zonder de beugel overigens en trek ik voorzichtig het zaagje door de sleuf. Het is vooral een geduld kwestie.

En verknal je het model, haal je een andere ;D

Maar zorg dat je oefent op een goedkoop modelletje, dan ga je zekerder aan de slag met je goede model!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #6 Gepost op: 25 August 2006, 12:49:55 »
wanden zagen doe ik niet. Met een figuurzaag heb je al snel dat ie vastloopt doordat het plastic smelt en zo... Liever zet ik een snee in de wand  waar ik m door wil hebben en ga vervolgens net zo lang buigen en wrikken tot ie breekt (score-and-snap-methode) of als er hele stukken want gewoon mogen verdwijnen die niet hergebruikt hoeven te worden rag ik ze eruit met een slijpschijf. Altijd een beetje ruim nemen, de randen daarna bijwerken met een vijl of met score-and-snap en klaar issie.
Helemaal zelf bouwen is trouwens bij heel wat projectjes nauwelijks meer werk.... zeker bij coupérijtuigen.
grtz
Floris

stig

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 August 2006, 13:06:48 »
Floris, ik zeg toch: met geduld.  ::) Dat jij dat niet hebt, weten we nu wel!  ;D

Goed, bij mij smelt het plastic niet en ik zou met een stanleymes nooit de wand er zo mooi uit kunnen krijgen als op bovenstaande plaatjes is te zien. De clue is dat ik zo veel mogelijk fabrieks spul wil behouden, omdat dat er beter uitziet dan wanneer ik dat namaak.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #8 Gepost op: 25 August 2006, 16:10:19 »
of Eurospoor????  :P

mvg,

Matthijs
Natuurlijk bedoel ik Eurospoor. Hoe kom ik nu bij rail? :-|
Maar ik ben gewoon bang om een rijtuig te verknallen, of als ik denk dat iets wel gelukt is, dan een ander dan zegt van...tja.
Mischien komt het ook wel als ik zie wat sommige allemaal wel niet kunnen maken.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #9 Gepost op: 25 August 2006, 16:59:48 »
Citaat
Mischien komt het ook wel als ik zie wat sommige allemaal wel niet kunnen maken.Harm

Bekend gevoel hoor Harm ;)
Toch kom ik steeds een heel klein stukje verder door die anderen!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #10 Gepost op: 25 August 2006, 17:25:36 »
Het onderstaande model is ook ontstaan door het zagen en weer aan elkaar solderen cq lijmen van één Märklin E69, één personen rijtuigje, een paar spaakwielen van tenmille en het ondestel van een B stoomlocje.

Ik heb van te voren met paint een soort montagefoto gemaakt van de plaatjes uit de Marklin (online) productcatalogus.

Het locje rijdt goed, alleen de trekkracht valt iets tegen.

Groeten
Bert

stig

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 25 August 2006, 17:27:37 »
Harm, hoe dacht je dat mijn eerste zelfbouw rijtuig er nu bij staat? Die staat ergens in een schaam hoekje. De mooiste modellen zet je vooraan, en dat zijn steeds de meest recente... Iedereen is ooit zo begonnen. Heb je de kartonnen modellen van Floris wel eens gezien? Het is leuk, maar als je dat afzet tegen wat hij nu maakt, denk ik dat hij ook wel ziet dat er een stijgende lijn is in zijn kunnen.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #12 Gepost op: 25 August 2006, 19:20:14 »
nee. die kromme kartonnen knotwilglocjes heerschen. Wat ik nu maak is saai.

Bert, die loc ziet eruit of er nog heel wat lood bij past. ideetje?

stig

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 25 August 2006, 19:27:39 »
nee. die kromme kartonnen knotwilglocjes heerschen. Wat ik nu maak is saai.

Omdat het er zo gladjes uitziet ja, zoals het hoort ;)

Bert, die loc ziet eruit of er nog heel wat lood bij past. ideetje?

Of antislipbandjes ;D

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #14 Gepost op: 25 August 2006, 19:41:27 »
klopt, maar zelf kan ik op beurzen en zo meer genieten van zelfbouwmodellen die wat organischer zijn. Ergens wilde ik wel dat ik niet zo kritisch was als ik nu toch wel ben, want dan kom je nog eens ergens toe... stroomlijnmaterieel bijvoorbeeld, daar waag ik me niet aan omdat ik weet dat ik het niet meer strak genoeg krijg naar de normen die ik nu heb.... vroeger pakte ik gewoon wat stukken karton en rotzooi en ging ik aan de slag en was dan tevreden met t resultaat (en dat ben ik nu nog, omdat ik weet dat het toen echt het beste was dat ik kon).
Maar ach... vroegah he... toen had je nog geen puko's maar een middenrail. En bielzen om de 15 cm.
 ;D