Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Vreemd probleem
door
spock
Vandaag
om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 18:49:49
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
gtw6016
Vandaag
om 18:10:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor (gelezen 1806 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor
«
Gepost op:
04 May 2023, 18:45:59 »
85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor
Het stoomdepot van Vlieringen is door de nationale spoorwegen verlatenen geeft nu onderdak aan de museumspoorlijn VSM wat staat voor de “Vlieringsche Stoomtrein Maatschappij”. Buiten de museale werkzaamheden vinden er op het depot regelmatig commerciële activiteiten plaats. Het komt regelmatig voor dat de dicht bij het depot gelegen motorenfabriek de sporen van het depot gebruik om zijn motoren over te laden van vrachtwagen op spoorwagen of bij schade en/of onderhoud van spoorwagen naar vrachtwagen! De fabriek zelf heeft al jaren geen spooraansluiting meer.
001 Vandaag word op een kuilwagen van de NS een nieuwe motor voor revisie aangeleverd. De motor is goed ingepakt en staat nog helemaal in het vet.
002 De motor staat op een stevig frame van zware houten balken en is gezekerd met diverse spankettingen (Roco) en spaanse windingen die de boel op hun plaats moeten houden.
003 Werkoverleg tussen de verantwoordelijken. Dan mag je wel even op je “Kaagje” leunen.
004 De motor is afkomstig van een bij de vuilnisbak gevonden speelgoed Ferrari. De schaal zit dicht tegen de 1 op 35 aan maar kan na enige modificaties heel goed doorgaan voor een flinke scheepsmotor.
005 De transportfundatie voor de motor is gemaakt van in het werk op maat gemaakte lange luciferhouten.
006 De fundatie van de andere zijde gezien.
007 De motor is ontdaan van het beschermende zeildoek en staat alleen nog vast met de spankettingen. Aan de uiteinde van de langsbomen zijn een soort bolders geplaatst om de sjorring te kunnen beleggen.
008 De eigen VSM sik heeft de Joueff Museale Cockerill 85 tonnes ongevallenkraan van stal gehaald en rangeer deze naar zijn positie om het motor klusje te klaren.
009 Deze zwaartransportplatformwagen is samengesteld uit div. Kibri “zwaar transport” componenten die je vanuit de diverse bouwdozen zelf kan samenstellen.
010 Na de Dg weg gerangeerd te hebben duwt de sik de kuilwagen naar de locatie om door de kraan gelost te worden. Personeel wat niet direct nodig is, doet een bakkie in de Blokpost 9 (Jan Dul) ex Dg. Dit alles onder de rook van de Fleischmann draaischijf.
011 Het afnemen van de zekeringen gebeurd uiterst nauwkeurig
012 Bello heeft het niet zo op de aanwezigheid van de Drone.
013 Alles is gereed om de klus te klaren. De platformwagen en de kraan staan op hun plaats Het overzetten kan beginnen! Onder in beeld staat nog een wagen van de verkeersdienst die het transport van de fabriek naar nier heeft bijgestaan.
014 Het overplaatsen van de motor is probleemloos gegaan en een ieder kan tevreden naar huis, ware het niet dat de kraan weer terug moet naar de loods en het terrein bezemschoon opgeleverd moet worden. De kraan kan van zijn vijzels en stophout afgehaald worden. Met behulp van de opgeroepen laadschop worden de stophouten op de werkwagen geladen.
015 De Sik biedt hier hand en span diensten. De hulpbogies staan klaar om op hun plaats gebracht te worden.
016 De Sik heeft met hulp van de kraanarmondersteuningswagen een van de boogie opgehaald en plaatst deze nu voorzichtig onder en tegen de kraan. Op oude films heb ik gezien dat dit verplaatsen in de oude tijd nog geheel met ellebogenstoom ging!!
017 De boogie is geplaatst en vast gemaakt aan de kraan. Er kan nu begonnen worden om de giek te laten zakken.
018 De sik kan nu voorzichtig beginnen met het verplaatsen van de kraan tot over het wissel zodat de andere boogie ook geplaatst kan worden. Langzaam komt het transport op gang. De laadschop staat al klaar om aan zijn volgende klus te beginnen.
019 Als laatste zal de laadschop de achterste boogie aanvletten. De kraan is voorzien van al zijn wielen en is transport gereed.. Hierna gaat de sik de kuilwagen ophalen om hem naar de vertreksporen te brengen. De kuilwagen met Dg klaar voor vertrek.
«
Laatst bewerkt op: 04 May 2023, 19:54:06 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
scheepsmotor deel 2
«
Reactie #1 Gepost op:
11 May 2023, 14:12:24 »
Deel 2 van scheepsmotor
Om wat meer inzicht in de materie te krijgen heb ik hier wat grootbedrijf voorbeelden van het begrip “Scheepsmotor”
(internet)
001 Scheepsmotoren voor zeeschepen blinken uit door hun grote en hun gewicht. Voor het transport over rail en weg van deze giganten zijn dan ook speciale vervoersmiddelen ontwikkeld zoals de hier getoonde platformwagen voor wegtransport.
(internet)
002 Een M.A.N.- B&W in opbouw (
M
aschinenfabrik
A
ugsburg-
N
ürnberg)-
B
urmeister
&
W
ain) (
internet)
003 Een M.A.N. krukasje is onderweg naar de inbouw van een M.A.N. 1190
(internet)
004 Het carter en krukas van een 1190. Om diep in het carter en onder de kruk te kunnen komen zijn In het carter langs de zijwaden traptreden aangebracht.
(internet)
005 De “People” op de M.A.N.- B&W 1190 Hoofdmotor laten duidelijk zien hoe massaal en zwaar dat het allemaal is.
(internet)
006 Het inhijsen van de hoofdmotor in het MS ”Tjiwangi”. Gezien de drijvende bok moet dit in Amsterdam zijn. 3 mei 1950
007 6409 staat aan de Eemshaven met twee diepladers beladen met scheepsmotoren bestemd voor een van de Noordelijke scheepswerven die Nederland nog rijk is. Tille Scheepsbouw in Harlingen.
(facebook)
008 Frisian Shipyard is volgens de begeleidende brief de bestemming van de motoren. (
(facebook)
009 De PKP Uaais-x 33 519945 201-2 is een van de beladen wagens.
(facebook)
010 Gezien de zwaarte van het hijstuig is het geen erg zware last.
(facebook)
011 De last in de takels.
(facebook)
012 Op 8 april 1997 lagen wij met de “Smit Frankrijk” in Cuxhaven om de “TakLift 8” te assisteren bij het lossen van een zware scheepsmotor die aangevoerd werd met een Uaas van de DB.
013 Op een niet ARBO achtige manier zorgden de mannen van “TAK”. er voor dat de hijsstroppen vakkundig geplaats worden. Helaas zijn dit geen heldere beelden daar zij geknipt zijn uit een oude videoband. De opschriften van de wagen zijn slecht te lezen, maar het M.A.N. logo springt er duidelijk uit.
014 Het uit takelen getuigde van vakmanschap van de bok bemanning. De motor paste maar net tussen de wanden van de achtassige wagen en mocht absoluut niet beschadigd raken!. Hier zweeft de motor net vrij van de wagen.
015 Met de motor in de takels maakt de “TL 8” de oversteek naar de aan de andere kant van de haven gelegen scheepswerf. Hier moest de motor in een door de “Smit Polen” uit Roemenië aangevoerd casco geplaatst worden..
016 In model is dit uitbeelden door een Fleischmann 8 asser te beladen met een Walters scheepsmotor.
017 De motor van een kleurtje en van een bescherming voor de tuimelaars, stootstangen en verstuivers voorzien
018 Vervoer over water behoord ook nog tot de mogelijkheden.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
R v/d Hoven
Offline
Berichten: 1019
De 162: Terug van weggeweest!
Re: 85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor
«
Reactie #2 Gepost op:
11 May 2023, 17:48:16 »
Ik mocht op 5 mei 1987 te Ommen deze in het nummerschema van NS opgenomen 80 84 995 6 000-3 maar eigendom van Smit Transformatoren BV bewonderen. Gezien het formaat van de kraan waren ze 'aanvullende' zaken aan het hijsen. Die transformator zal hij niet getild hebben. Ik ga er vanuit dat die lading nog uit de wagen getild moest worden op het moment van mijn bezoek. Mijn enige keer overigens dat ik de wagen 'in actie' heb gezien. Rijdend in een trein al helemaal niet. Alle overige spots waren vanuit de trein op de bekende locatie te Nijmegen. Dit zijn scans van dia's:
Groet, Raymond van den Hoven.
Gelogd
http://www.stichting162.nl
= alles over de NS-162 !
puntenglijder
Offline
Berichten: 5868
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: 85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor
«
Reactie #3 Gepost op:
11 May 2023, 18:40:46 »
Hans.
De motor die je in de eerste plaatje toont is van een Jaguar.
De carburateurs zijn van het merk SU, later samen gegaan met stromberg.
https://www.erclassics.nl/jaguar-etype-1969-j2394/#lg=1&slide=1
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: 85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor
«
Reactie #4 Gepost op:
11 May 2023, 19:05:46 »
Kees ik zal ferrari tzt vervangen door Jaguar.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor