Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door De eerste Ivo
Vandaag om 22:57:26
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:57:18
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:51:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:51:06
Raadplaatje door Pauldg
Vandaag om 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
Vandaag om 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
Vandaag om 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
Vandaag om 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
Vandaag om 21:43:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:34:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
  

Auteur Topic: 85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor  (gelezen 1275 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor
« Gepost op: 04 mei 2023, 18:45:59 »
85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor

Het stoomdepot van Vlieringen is door de nationale spoorwegen verlatenen geeft nu onderdak aan de museumspoorlijn VSM wat staat voor de “Vlieringsche Stoomtrein Maatschappij”. Buiten de museale werkzaamheden vinden er op het depot regelmatig commerciële activiteiten plaats. Het komt regelmatig voor dat de dicht bij het depot gelegen motorenfabriek de sporen van het depot gebruik om zijn motoren over te laden van vrachtwagen op spoorwagen of bij schade en/of onderhoud van spoorwagen naar vrachtwagen! De fabriek zelf heeft al jaren geen spooraansluiting meer.


001 Vandaag word op een kuilwagen van de NS een nieuwe motor voor revisie aangeleverd. De motor is goed ingepakt en staat nog helemaal in het vet.


002  De motor staat op een stevig frame van zware houten balken en is gezekerd met diverse spankettingen (Roco) en spaanse windingen die de boel op hun plaats moeten houden.


003 Werkoverleg tussen de verantwoordelijken. Dan mag je wel even op je “Kaagje” leunen.


004 De motor is afkomstig van een bij de vuilnisbak gevonden speelgoed Ferrari. De schaal zit dicht tegen de 1 op 35 aan maar kan na enige modificaties heel goed doorgaan voor een flinke scheepsmotor.


005 De transportfundatie voor de motor is gemaakt van in het werk op maat gemaakte lange luciferhouten.


006 De fundatie van de andere zijde gezien.


007 De motor is ontdaan van het beschermende zeildoek en staat alleen nog vast met de spankettingen.  Aan de uiteinde van de langsbomen zijn een soort bolders geplaatst om de sjorring te kunnen beleggen.


008 De eigen VSM sik heeft de Joueff Museale Cockerill 85 tonnes ongevallenkraan van stal gehaald en rangeer deze naar zijn positie om het motor klusje te klaren.


009 Deze zwaartransportplatformwagen is samengesteld uit div. Kibri “zwaar transport” componenten die je vanuit de diverse bouwdozen zelf kan samenstellen.


010 Na de Dg weg gerangeerd te hebben duwt de sik de kuilwagen naar de locatie om door de kraan gelost te worden. Personeel wat niet direct nodig is, doet een bakkie in de Blokpost 9 (Jan Dul) ex Dg. Dit alles onder de rook van de Fleischmann draaischijf.


011 Het afnemen van de zekeringen gebeurd uiterst nauwkeurig


012 Bello heeft het niet zo op de aanwezigheid van de Drone.


013 Alles is gereed om de klus te klaren. De platformwagen en de kraan staan op hun plaats Het overzetten kan beginnen! Onder in beeld staat nog een wagen van de verkeersdienst die het transport van de fabriek naar nier heeft bijgestaan.


014 Het overplaatsen van de motor is  probleemloos gegaan en een ieder kan tevreden naar huis, ware het niet dat de kraan weer terug moet naar de loods en het terrein bezemschoon opgeleverd moet worden. De kraan kan van zijn vijzels en stophout afgehaald worden. Met behulp van de opgeroepen laadschop worden de stophouten op de werkwagen geladen.


015  De Sik biedt hier hand en span diensten. De hulpbogies staan klaar om op hun plaats gebracht te worden.


016 De Sik heeft met hulp van de kraanarmondersteuningswagen een van de boogie opgehaald en plaatst deze nu voorzichtig onder en tegen de kraan. Op oude films heb ik gezien dat dit verplaatsen in de oude tijd nog geheel met ellebogenstoom ging!!


017 De boogie is geplaatst en vast gemaakt aan de kraan. Er kan nu begonnen worden om de giek te laten zakken.


018  De sik kan nu voorzichtig beginnen met het verplaatsen van de kraan tot over het wissel zodat de andere boogie ook geplaatst kan worden. Langzaam komt het transport op gang. De laadschop staat al klaar om aan zijn volgende klus te beginnen.


019 Als laatste zal de laadschop de achterste boogie aanvletten. De kraan is voorzien van al zijn wielen en is transport gereed.. Hierna gaat de sik de kuilwagen ophalen om hem naar de vertreksporen te brengen. De kuilwagen met Dg klaar voor vertrek.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2023, 19:54:06 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
scheepsmotor deel 2
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2023, 14:12:24 »
Deel 2 van scheepsmotor

Om wat meer inzicht in de materie te krijgen heb ik hier wat grootbedrijf voorbeelden van het begrip “Scheepsmotor” (internet)


001 Scheepsmotoren voor zeeschepen blinken uit door hun grote en hun gewicht. Voor het transport over rail en weg van deze giganten zijn dan ook speciale vervoersmiddelen ontwikkeld zoals de hier getoonde platformwagen voor wegtransport. (internet)


002 Een M.A.N.- B&W in opbouw (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg)- Burmeister & Wain) (internet)


003 Een M.A.N. krukasje is onderweg naar de inbouw van een M.A.N. 1190 (internet)


004 Het carter en krukas van een 1190. Om diep in het carter en onder de kruk te kunnen komen zijn  In het carter langs de zijwaden traptreden aangebracht. (internet)


005 De “People” op de  M.A.N.- B&W 1190 Hoofdmotor laten duidelijk zien hoe massaal en zwaar dat het allemaal is. (internet)


006 Het inhijsen van de hoofdmotor in het MS ”Tjiwangi”. Gezien de drijvende bok moet dit in Amsterdam zijn. 3 mei 1950


007 6409 staat aan de Eemshaven met twee diepladers beladen met scheepsmotoren bestemd voor een van de Noordelijke scheepswerven die Nederland nog rijk is. Tille Scheepsbouw in Harlingen. (facebook)


008 Frisian Shipyard is volgens de begeleidende brief de bestemming van de motoren. ((facebook)


009 De PKP Uaais-x 33 519945 201-2 is een van de beladen wagens. (facebook)


010 Gezien de zwaarte van het hijstuig  is het geen erg zware last. (facebook)


011 De last in de takels. (facebook)


012  Op 8 april 1997 lagen wij met de “Smit Frankrijk” in Cuxhaven om de “TakLift 8” te assisteren bij het lossen van een zware scheepsmotor die aangevoerd werd met een Uaas van de DB.


013 Op een niet ARBO achtige manier zorgden de mannen van “TAK”. er voor dat de hijsstroppen vakkundig geplaats worden. Helaas zijn dit geen heldere beelden daar zij geknipt zijn uit een oude videoband. De opschriften van de wagen zijn slecht te lezen, maar het M.A.N. logo springt er duidelijk uit.


014 Het uit takelen getuigde van vakmanschap van de bok bemanning. De motor paste maar net tussen de wanden van de achtassige wagen en mocht absoluut niet beschadigd raken!. Hier zweeft de motor net vrij van de wagen.


015 Met de motor in de takels maakt de “TL 8” de oversteek naar de aan de andere kant van de haven gelegen scheepswerf. Hier moest de motor in een door de “Smit Polen” uit Roemenië aangevoerd casco geplaatst worden..


016 In model is dit uitbeelden door een Fleischmann 8 asser te beladen met een Walters scheepsmotor.


017 De motor van een kleurtje en van een bescherming voor de tuimelaars, stootstangen en verstuivers voorzien


018 Vervoer over water behoord ook nog tot de mogelijkheden.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: 85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2023, 17:48:16 »
Ik mocht op 5 mei 1987 te Ommen deze in het nummerschema van NS opgenomen 80 84 995 6 000-3 maar eigendom van Smit Transformatoren BV bewonderen. Gezien het formaat van de kraan waren ze 'aanvullende' zaken aan het hijsen. Die transformator zal hij niet getild hebben. Ik ga er vanuit dat die lading nog uit de wagen getild moest worden op het moment van mijn bezoek. Mijn enige keer overigens dat ik de wagen 'in actie' heb gezien. Rijdend in een trein al helemaal niet. Alle overige spots waren vanuit de trein op de bekende locatie te Nijmegen. Dit zijn scans van dia's:












Groet, Raymond van den Hoven.
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: 85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2023, 18:40:46 »
Hans.

De motor die je in de eerste plaatje toont is van een Jaguar.
De carburateurs zijn van het merk SU, later samen gegaan met stromberg.

https://www.erclassics.nl/jaguar-etype-1969-j2394/#lg=1&slide=1

Kees.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: 85 tonnes Cockerill ongevallenkraan met scheepsmotor
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2023, 19:05:46 »
Kees ik zal  ferrari tzt vervangen door Jaguar.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.