Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Wissels en seinen aansturen, terugmelders  (gelezen 4102 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #15 Gepost op: 02 mei 2023, 16:59:59 »
Citaat
Ik weet niet of de loconetmelder van Yamorc in staat is om aan de hand van bezet-zijn of vrijkomen van een blok schakelopdrachten kan geven aan een schakeldecoder,
Yes they can
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #16 Gepost op: 02 mei 2023, 19:01:46 »
Ik zal vast wel ergens naast zitten, maar dit vind ik dus 'veel poespas'.

Jij hebt blijkbaar het "DCC/Power-shield" in je handen gehad. De nieuwe "DCCNext" is voor servo's veel handiger in gebruik :)
Vriendelijke groet, Servé.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #17 Gepost op: 02 mei 2023, 19:08:58 »
Ah ik zie nu pas dat die 4 servo aansluitingen heeft, dan kan het wel  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #18 Gepost op: 02 mei 2023, 19:10:05 »
Zelf meer dan 4 als je overal pinheaders op soldeert.
Vriendelijke groet, Servé.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #19 Gepost op: 02 mei 2023, 19:11:37 »
Inderdaad, geen poespas nodig. Gratis software, een prima handleiding en waar nodig goede ondersteuning.

Koop een DCC Next voor een tientje en stoei er eens mee.

Tom (geen aandelen)
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #20 Gepost op: 02 mei 2023, 19:14:23 »
Nog steeds veel soldeerwerk though  ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #21 Gepost op: 02 mei 2023, 19:28:25 »
Ik wel, jij overduidelijk niet  :P *
Nou, toevallig vorige week er eentje in elkaar gezet. Fluitje van een cent. Duidelijke handleiding, geen poespas.
Ding heet trouwens gewoon DCCNext en kan de Mardec software bevatten maar ook wat anders.
Blijkt wel jouw onkunde hierover
Mijn beschrijving:
Voor servo's kan ik niet een nog omslachtige manier bedenken dan een mardec. Niet dat het niet werkt, in tegendeel het werkt prima. Maar het is gewoon niet handig. Je moet eerst een print in elkaar solderen wat iets van idk ~20 minuten duurt? Dan heb je nog niet eens servo connectoren of schakelende voeding, dan moet je zelf een verdeelblokje in elkaar versieren om die servo stekkers in te steken en te voeden, aparte 5V voeding er bij nemen (hoewel je met die spanningsregulator ook wel weg komt als je servo's uit worden gezet) dan moet je een breiwerk maken met jumper kabels van mardec naar servo stekkertjes. En dan moet je ook nog een keer dat ding instellen, wat ik persoonlijk niet heel erg makkelijk vond (ik was wel te lui om de handleiding er bij te pakken  :-X). Dan monteer je dat ding onder je baan, ontdek je dat 2 van je servo's toch net niet helemaal goed staan ingesteld en dan mag je alles weer losschroeven onder je baan vandaan om de instellingen aan te passen in de hoop dat het dan wel goed is.

Ik zal vast wel ergens naast zitten, maar dit vind ik dus 'veel poespas'.
Inderdaad je kan er niet verder naast zitten.
Als je de print in elkaar gezet hebt heb je dus al de servo connectoren. Hoef je helemaal niets meer extra's in elkaar te flansen.
Kwestie van de servo's op de headers prikken en een 5V volt aansluiten.
Klaar is Kees niets geen poespas met losse printjes, spanningsregelaars, draadjes, breiwerk etc wat jij er allemaal bijhaalt.
En dan inderdaad instellen. Maar heel verrassend, wat voor decoder je ook gebruikt je zal altijd iets in moeten stellen.
En dat afregelen kan gewoon als de print al onder de baan zit. Hoef je niets voor te verwijderen.

Volgende keer mischien even verdiepen voordat je wat neerpent wat de plank volledig misslaat.

Daarom zeg ik, doe lekker makkelijk en goedkoop, neem zo'n shield (files moet ik nog online zetten), prik dit op dit dat IO ding uit mijn vorige reactie en dan prik je een arduino nano er op. En dan heb je een DCC decoder voor 12 servo motors met onboard 3A schakelende voeding en al. Kan je gewoon voeden vanuit je DCC bus.
Daarom zeg ik, koop gewoon een DCCNext. Heb je alles al bij de hand hoef je niet met losse shields te werken.

En instellen? Dat doe je gewoon via je handregelaar en je multimaus. Kan je elke servo fine tunen met je rijregelknop terwijl je niet je decoder in je computer hoeft te pluggen. Geen CV programming, geen terminal programmering gewoon stom simpel voor doen met je regelaartje. Werkt zo'n beetje hetzelfde als bij een digikeijs servo decoder.

Wil je puntstuk relais er bij? Dat kan, je moet dan alsnog wat jumper kabels er in pluggen.
Instellen doe je gewoon met de software van Nico. Heel simpel. Kan je prima mee fintunen en testen.
En puntstuk. Ook mogelijk.
Allemaal standaard beschikbaar.
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #22 Gepost op: 02 mei 2023, 19:29:27 »
Ah ik zie nu pas dat die 4 servo aansluitingen heeft, dan kan het wel  ;D
16 als je wilt.
Nog steeds veel soldeerwerk though  ::)
Nou klein half uurtje werk. Poepoe.
Gr.
Eric

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #23 Gepost op: 02 mei 2023, 20:08:30 »
I stand corrected :police:, (had ook ietsjes minder aggressief gemogen naar mijn mening maar ik snap je punt). One musn't tell lies. Mijn gedachtes waren trouwens deels gebasseerd op de vele foto's die ik zag van DCC nexts met schroefterminals gesoldeerd.

Citaat
16 als je wilt.
Nee 12, de arduino servo library kan er niet meer tegelijk aansturen. Het zou eigenlijk wel kunnen als je telkens de pinnen detached en attached. Bij gebruik met wissels worden servo's na het bereiken van de stand toch afgeschakeld. Het is alleen puntloos om te doen, omdat 12 servo's al behoorlijk veel is.

Citaat
En dat afregelen kan gewoon als de print al onder de baan zit. Hoef je niets voor te verwijderen.
Als ik iets fouts zeg, dan lees ik altijd de handleiding. Zelfverbetering enzo. Ik heb dus net 35 pagina's van de handleiding door geskimd maar voor zover ik zie, kan je alleen maar instellingen veranderen door middel van een computer en usb verbinding. Dus als je geen laptop hebt of een lange usb kabel, moet je toch echt dat ding onder je baan verwijderen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #24 Gepost op: 02 mei 2023, 22:00:51 »
Inderdaad 12 servo's tegelijk maar in de laatste versie kan je alle 16 uitgangen gebruiken om servo's aan te sturen. Dat was eerst niet zo.

En wat die schroefterminals betreft, je kan die 16 uitgangen samenstellen met schroefterminals of headers in zo'n beetje elke combi die je wilt omdat je echt elke uitgang kan programmeren zoals je wilt. The sky is the limit wat dat betreft.
En waarom zou je geen 12 servo's willen gebruiken. Als je de DCCNext gebruikt voor een uitgebreide wisselstraat is het ideaal om dat wel te doen.

Afstellen buiten de baan is zinloos. Dan zal je altijd een ongeveer instelling hebben. De echte afstelling kan je alleen maar maken in situ.
En met een beetje USB kabel kan je prima uit te voeten. Je kan ook van elk simpel iets een probleem maken  :o
Gr.
Eric

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #25 Gepost op: 02 mei 2023, 22:47:25 »
Citaat
En waarom zou je geen 12 servo's willen gebruiken.
Geringe kabellengtes. Ik heb zelf nog nooit behoefte gehad aan meer dan 4 servo's aan te sluiten op 1 arduino. Als je 12 piko wissels achter elkaar zet, dan kan je nooit op 1 servo decoder bekabelen zonder problemen. Met 2 verlengkabels beginnen de problemen al.



Citaat
Je kan ook van elk simpel iets een probleem maken
Dat klopt dat kan, ik heb zelf niet eens een laptop. Ik zou hier een USB kabel van vier meter moeten gebruiken, daarom schrijf ik nou een programma dat je ze makkelijker op locatie kan fine tunen met je multimausje. En een paar drukknopjes op een decoder opent ook deuren naar makkelijkheid.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5817
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #26 Gepost op: 03 mei 2023, 07:29:53 »

Ik heb zelf nog nooit behoefte gehad aan meer dan 4 servo's aan te sluiten op 1 arduino. Als je 12 piko wissels achter elkaar zet, dan kan je nooit op 1 servo decoder bekabelen zonder problemen. Met 2 verlengkabels beginnen de problemen al.


Da's natuurlijk niet waar, dit schaduwstation heeft 24 servo's die allemaal vanuit 1 decoder worden gestuurd met draden tot wel 3 - 4 meter lang.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #27 Gepost op: 03 mei 2023, 08:28:02 »
@Ben (y) ;D

Geringe kabellengtes. Ik heb zelf nog nooit behoefte gehad aan meer dan 4 servo's aan te sluiten op 1 arduino. Als je 12 piko wissels achter elkaar zet, dan kan je nooit op 1 servo decoder bekabelen zonder problemen. Met 2 verlengkabels beginnen de problemen al.
Dat jij er geen behoefte aan hebt wil nog niet zeggen dat anderen dat niet hebben.
En jij maakt er gelijk maar van dat ze allemaal in serie liggen.
Wisselstraten kunnen ook complexer zijn en een stuk compacter.
Neem alleen al een kruiswissel als voorbeeld dan heb je al 4 wissels op korte afstand bij elkaar. Pak er nog een paar extra bij die er vlak bij liggen en je gaat al snel naar die 12 servo's.

En ja lange kabels kunnen een probleem zijn. Maar waar de een bij het minste of geringste een probleem heeft werkt het bij een ander vlekkeloos. En ook dan zijn er oplossingen te bedenken om het minder storingsgevoeilig te maken.
Ik heb zelf ook nog nooit problemen gehad bij gebruik van verlengkabels.

Dat klopt dat kan, ik heb zelf niet eens een laptop. Ik zou hier een USB kabel van vier meter moeten gebruiken, daarom schrijf ik nou een programma dat je ze makkelijker op locatie kan fine tunen met je multimausje. En een paar drukknopjes op een decoder opent ook deuren naar makkelijkheid.
Laat dat met de Mardec al allemaal ingebakken zitten. Super eenvoudige software om alles naar wens in te stellen.
En voor alleen het instellen geeft die 4m USB kabel echt geen probleem. En is in principe ook maar eenmalig.
Gr.
Eric

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #28 Gepost op: 03 mei 2023, 13:20:59 »
Een simpele USB-kabel kost daarbij geen dr*l, dus wat semipermanente kabels van de DCC Next's naar de kant van de baan maakt het leven weer een stuk gemakkelijker.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Wissels en seinen aansturen, terugmelders
« Reactie #29 Gepost op: 03 mei 2023, 20:21:04 »
Ik gebruik voor de signaalkabel naar sommige servo's, waar ik wat storingen op had, het volgende: Afgeschermde kabel. De afscherming aan de massa, sindsdien werken ze vlekkeloos.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg