Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
  

Auteur Topic: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)  (gelezen 3594 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #15 Gepost op: 02 mei 2023, 08:11:55 »
Op deze pagina zijn foto's van Märklin-set 43259 te vinden waarop de meeste opschriften leesbaar zijn: https://www.modell-lokschuppen.de/waggons/schnellzugwagen-set-berlin-hamburg-drg-ep-2-m%C3%A4rklin-43259/   Opvallend is dat bij het Märklin-model het RIC-raster leeg is. Bruikbare informatie, maar het laat zien dat de opschriften ook voor een deel afwijken van de USATC-variant. Zo staat tussen de ramen het gewicht voor SS, S, P en G vermeld, terwijl bij het USATC-rijtuig alleen S, P en G vermeld zijn.

Wat betreft opschriften is dit ook een aardige link: http://www.zander-heba.de/Anschriften-an-der-Seitenwand-Personenwagen

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2023, 17:21:43 »
In de tussentijd wat stapjes verder gekomen in de zoektocht naar informatie over de opschriften. Met dank aan Eisenbahn Kurier uitsnedes van de originele foto van dit rijtuig ontvangen (y). Er blijkt nog een tweede foto van dit USATC-rijtuig te bestaan. Die foto is niet heel scherp, maar gecombineerd denk ik het RIC-raster redelijk in te kunnen vullen. Alleen de cel met de gele tekst is mij niet helemaal duidelijk wat daar staat. Als iemand een idee heeft, dan hoor ik het graag.



Op basis van wat ik nu weet is dit de stand van zaken rondom de opschriften.



EK wist ook te melden dat dit rijtuig bewaard gebleven is als Aüe310 bij de Ulmer Eisenbahnfreunde: https://www.uef-dampf.de/joomla_01/index.php/hds-fahrzeuge/wagen/225-schnellzugwagen-auee-310 Ik probeer daar nog na te gaan of ze meer informatie over de opschriften hebben. Op internet nog geen goede foto's van dit rijtuig kunnen vinden.

Het modelrijtuig in de tussentijd helemaal uit elkaar gehaald. Dat gaat redelijk simpel op het glaswerk na. Dat zit met een hardnekkige lijm aan de wand geplakt en is alleen met hak en breekwerk los te halen. Gelukkig zijn de ramen dikker dan de rest van de strook transparant plastic. Wanneer bij het loswrikken een stuk afbreekt, dan is dat op de rand van het raam.





De stukken van de ramen na het sloopwerk. Ik denk dat ik op een enkel raam alles nog kan gebruiken. Waar dat niet het geval is maar een raam maken van een CD-doosje.

Martijn

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2023, 17:44:11 »
RB Ost = Reichsbahn Ost. De andere twee hebben betrekking op twee Franse maatschappijen.

Voordat de Franse spoorwegen genationaliseerd werden, bestonden zes grote spoorwegmaatschappijen: Compagnie Paris Lyon Méditerranée (PLM), Compagnie d’Orléans, Compagnie du Midi, Compagnie du Nord, Compagnie de l’Est et Compagnie de l’Ouest. Met de wet van 31 augustus 1937 werd de werking van de sporen genationaliseerd en werd de nationale maatschappij ‘Société Nationale des Chemis de fer Français’ (SNCF) opgericht. Kortom: NORD, EST, PLM, PO-MIDI en ÉTAT.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2023, 19:02:20 »
PO Est en RB Ost waren de enige aanduidingen die ik als mogelijkheid zag. Als de SNCF in 1937 is ontstaan, dan moet het RB Ost zijn. De foto's zijn immers van eind jaren '40.

Martijn

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2023, 20:49:58 »
Martijn,

Het lijkt mij logisch dat dit RB Ost moet zijn want dit is een rijtuig van het USATC en die moesten nog wel eens naar west Berlijn.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #20 Gepost op: 10 mei 2023, 22:02:04 »
Via de mail een plausibele uitleg gekregen waarom het niet logisch is dat het RB Oost zou zijn. Wel zou het BB Öst kunnen zijn en dat lijkt me bij het besturen van de foto de meest waarschijnlijke oplossing. Oostenrijk was vlak na WO2 ook nog in zones opgedeeld. Mijn aanname voor A in het raster zou dan It (Italië) kunnen zijn.

Verder een idee voor de onbekende tekst rechts van het RIC-raster. Op een rijtuig uit Liliput set 352010 is de tekst Bremsgestängesteller  te lezen. Zou dat het bovenste woord op de foto van het echte rijtuig kunnen zijn? Onduidelijk is wel wat er dan op de tweede regel zou staan.



Martijn
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2023, 10:12:22 door martijnhaman »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #21 Gepost op: 11 mei 2023, 09:56:36 »
Oostenrijk was tussen 1945-1947 de Österreichische Staatsbahn (ÖstB), daarna ÖBB.

Kijk ook hier eens voor de zones.
https://www.bahnstatistik.de/BahnVerwDt.htm

Bart

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #22 Gepost op: 29 mei 2023, 10:14:46 »
Inmiddels al weer een stukje verder met dit rijtuig. Dit rijtuig is overigens een ouder exemplaar met beugelkoppelingen en draaistellen die met een schroef vastzitten.



De rijtuigbak en bodemplaat zijn in RAL 6007 en zwart gespoten. De bij Gaßner beschriftungen bestelde decal-set P246 is ook binnen. Nu kan ik zien wat daar precies voor opschriften in zitten en bepalen welke opschriften nog ontbreken. Een aantal opschriften op de stelbalk al aangebracht. De Gaßner-decals zien er goed uit: dun en scherpe opschriften.



Contact gehad met Andreas Nothaft voor decals die niet in de set van Gaßner voorkomen. Die worden nu gemaakt.

Martijn

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #23 Gepost op: 29 mei 2023, 12:34:24 »
Ik was ook zeer te spreken over de decals van Gassner, wat je zegt zeer scherp en gedetailleerd. Je raakt ze zo kwijt in je bakje water ::) en als je ze er dan uitvist dan krullen ze zich heel snel om je pincet heen grrrr.

Het beste reultaat krijg je als glanslak gebruikt voor de ondergrond, bij mat of zijde mat gaat het gauw 'zilveren'

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #24 Gepost op: 29 mei 2023, 14:00:53 »
Ik heb de methode gebruikt die Gaßner in de uitgebreide handleiding (y) aangeeft: decal kort in water dompelen, op het model leggen, even wachten tot de decal loslaat en voorzichtig op zijn plek schuiven met een tandenstoker of kwast. Op die manier heb je geen last van decals die in het bakje water zweven.

Zowel voor het groen als zwart heb ik hoogglans gebruikt. Voor de uiteindelijke afwerking en bescherming komt er dan nog een matte laag overheen. Op die manier zie je de decals inderdaad het minste afsteken tegen de ondergrond.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2023, 15:45:43 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #25 Gepost op: 21 juni 2023, 18:33:00 »
De afgelopen periode weinig aan dit rijtuig gedaan. Weinig tijd en het warme weer helpen niet mee. Verder is het wachten op de opschriften die door Andreas Nothaft worden gemaakt.



In de tussentijd begonnen met het aanbrengen van de groene kleur op de kopzijde van het dak. Op de foto van het echte rijtuig is dit ook te zien. Inmiddels een eerste laag aangebracht, maar een extra laag is nog wel nodig.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #26 Gepost op: 22 juli 2023, 16:42:02 »
Al even geen bericht over de voortgang gepost van dit project. Deels kwam dat door het wachten op de decals van Andreas Nothaft, maar ook het warme weer maakte het niet aantrekkelijk om in de warme hobbykamer op zolder te gaan zitten.

Maar inmiddels zijn de decals aangebracht en is de wagenbak met een matte blanke lak afgewerkt. Op de foto zijn de diverse onderdelen los in elkaar gezet om een beeld te laten zien hoe het rijtuig er nu uit ziet.



Wat nu nog rest is het aanbrengen van de ramen en de vouwbalgen. Meest spannende zijn daarbij de ramen, want bij het demonteren van het rijtuig moest er flink gebroken worden om de gelijmde ramen los te krijgen.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #27 Gepost op: 10 augustus 2023, 21:22:11 »
Uiteindelijk waren 4 van de originele ramen niet meer bruikbaar. Deze zijn vervangen door een raam gemaakt uit een CD-doosje. Na het plaatsen van de vouwbalgen is deze verbouwing afgerond.





Daarmee is deze bijvangst uit een eBay-aankoop getransformeerd naar een model dat past binnen mijn verzameling rijtuigen van de geallieerde legers in West-Duitsland. Van 50 80 17-40 011-2 Aüe naar 11 642 AB4üe.

Martijn

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #28 Gepost op: 10 augustus 2023, 21:34:03 »
Martijn,

mijn complimenten, dat heb je netjes gedaan! (y)

Als het een vitrinemodel wordt zou ik overwegen om de koppeling uit te nemen en daar een zakje Roco slangetje en koppelingen te monteren en op het dak twee sluitseinen. Dat maakt het wel dan helemaal af.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
« Reactie #29 Gepost op: 10 augustus 2023, 21:40:55 »
Martijn:  (y) (y)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)