Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
  

Auteur Topic: Wielen uitlijnen  (gelezen 1368 keer)

Baardink

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Wielen uitlijnen
« Gepost op: 22 April 2023, 18:48:46 »
Hoi,

Wie kan mij leren hoe je de wielen van b.v. een 4145 het beste kunt uitlijnen. Als ik het goed heb onthouden, moet er tussen links en recht een hoek van 90 graden zitten. Ik denk dat ik dat heb, met de loc in de hand lijken ze soepel te lopen, maar op de baan gaan ze toch vaak stil staan. Heeft er iemand een truuk of een stappenplan?

Groeten

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2023, 20:46:41 »
Wat je bedoelt is het kwarteren van wielen.
De beste truc is het gebruik van een speciaal daarvoor ontworpen gereedschap. Het makkelijkst gaat dat met assen die je uit het frame kunt halen zonder de wielen er af te halen. Bij doorgestoken assen wordt het lastiger. Dan moet je de wielen kwarteren terwijl ze in het frame blijven zitten.
Vertel daarom eerst eens wat een 4145 is.

Je kunt beginnen met op zicht te controleren of de wielen hetzelfde staan. Dan zet je de loc op een stukje spoor waar je van twee kanten naar kunt kijken. Zet de wielen zo dat aan een kant de krukken recht onder de assen staan.
Loop dan naar de andere kant en kijk of de krukken daar op een horizontale lijn staan, even hoog als de assen. Als het verschil zo groot is dat het zo op het oog is te zien, dan moet je dat zeker corrigeren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2023, 21:27:58 »
Stappenplan:
- Begin met 1 as. Rechter (stuurboord-)wiel loopt 90 graden voor op het linker wiel. Dat hoef niet exact; zolang het maar ongeveer 90 graden is. Van deze wielen blijf je verder af; je gebruikt ze als ijkpunt voor de volgende wielen.
- Vervolgens neem je een tweede as. Ook hier weer rechter wiel 90 graden naar voren draaien ten opzichte van het linker wiel.
- Monteer beide assen in het frame en zet de koppelstangen er op. Controleer nu of de boel soepel draait. Let goed op dat er geen wrijvingspunt is; dat wil zeggen dat er niet ergens een stand van de wielen is waarin de boel wringt / klemt. Gebeurt dat wel, dan staan de wielen nog niet helemaal goed. In dat geval  bij de tweede as (de eerste zou je niet meer aankomen) het rechter wiel een klein beetje bijstellen; net zo lang proberen tot het wel soepel loopt. Daarna ook deze met rust laten.
- Met de derde as dezelfde procedure volgen: wielen erop met 90 graden verschil, in het frame monteren, koppelstang erop en net zo lang tweaken totdat het soepel meedoet met de eerste twee.
- Vierde as: zelfde verhaal.

Het maakt overigens niet uit welke as je als eerste, tweede etc. doet. Je mag vooraan beginnen, achteraan, of in het midden.
En de assen lopen soepel, wanneer je het frame met de wielen (voor zover gemonteerd) op de rails zet en je hem met een papiertje vooruit kan duwen.

Als alle assen met de koppelstangen gemonteerd zijn en de loc loopt soepel, dan kan je de rest van het drijfwerk monteren. Als de loc dan toch op de baan blijft stilstaan , ligt het niet aan de kwartering van de wielen maar aan iets anders.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 22 April 2023, 21:29:34 door TonM »

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 4003
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2023, 21:49:52 »
Wat fijn dat de Engelse firma Slaters de assen aan het eind vierkant gemaakt heeft en de wielen een vierkante opening hebben. Dan bestaat het kwarterprobleem helemaal niet. :D
Maar daar heeft Johan niets aan !
Zoals Klaas al schrijft ,het is belangrijk dat alle wielstellen op dezelfde manier gekwarterd zijn. Zelfs niet precies 90 gr geeft niet ,maar je veroorzaakt wel dode punten op die manier.
Als het een fabrieksmodel is ,zullen de koppelstangen wel kloppen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Baardink

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #4 Gepost op: 23 April 2023, 09:23:47 »
Een 4145 is een Fleischmann 4145, oftewel een BR55. Die heeft 3 assen onder de tender met daarin de aandrijving, en 4 assen onder de LOC met opnemenrs en een stangen stelsel. De truuk met het papiertje wil dus niet, door die aangedreven tender.

Op het oog staan ze goed, ik ga nog even controleren of het rechter wiel wel voorloopt.

Anders moet het dus toch een andere oorzaak hebben.



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #5 Gepost op: 23 April 2023, 12:51:02 »
Dit probleem komt vaker voor bij stoomlocs met aandrijving in de tender.
Het kan ook liggen aan de stroomafnameveertjes, als die te strak staan.

Probeer eens de loc met de hand voort te duwen, en ondertussen een beetje kracht er op zetten zodat de wielen niet kunnen slippen. Als je hem voelt haperen, steeds op hetzelfde punt van de wielomwenteling, dan ligt het aan een fout in de kwartering. Maar als de weerstand gelijkmatig is, dan kun je eens naar de stroomafnemers kijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2023, 12:55:39 »
De truuk met het papiertje wil dus niet, door die aangedreven tender.

Tender losmaken van de loc.

Grtz, Ton

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Wielen uitlijnen
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2023, 15:47:58 »
ik ga nog even controleren of het rechter wiel wel voorloopt.
Anders moet het dus toch een andere oorzaak hebben.
Welke kant er voorloopt, links of rechts maakt voor eventueel vastlopen niets uit.
Bij het voorbeeld ligt dat vast, elke stoomloc hetzelfde, maar bij een model mag dat gerust precies omgekeerd zijn. Er zijn wel meer dingen niet precies volgens voorbeeld.
Ook de hoek tussen links en rechts hoeft niet precies 90° te zijn, dat is al gezegd... het enige belangrijke dat die hoek bij elke koppelas hetzelfde is.

Groet, Victor