Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:16:54
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
Vandaag om 23:06:29
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:59:08
Achtergrond met AI door Ronald Halma
Vandaag om 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
Vandaag om 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 21:50:03
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
  

Auteur Topic: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)  (gelezen 2751 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Gepost op: 20 April 2023, 16:14:39 »
Mijn Sikje van 1992 heb ik een paar keer aangepast.
Wie van jullie heeft wel eens de oorspronkelijke motor vervangen, en door wat? Voorzover relevant: ik rijd analoog, met pulssturing (PWM).





Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6993

Oosterspoor

  • Online Online
  • Berichten: 185
Re: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Reactie #2 Gepost op: 20 April 2023, 19:29:59 »
Of zo:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98433.msg3222221501#msg3222221501

Ik weet niet of een klokankermotortje goed reageert op PWM.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2023, 19:31:33 door Oosterspoor »
Groeten, Martien

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Reactie #3 Gepost op: 20 April 2023, 19:47:50 »
Dank jullie!

Beide berichten ‘sporen’ met mijn denkrichting.

Ik ben niet zo bang voor de combinatie van PWM met een klokankermotortje. Mijn tramlocje van Tramfabriek doet het daarop prima.

Groet,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Oosterspoor

  • Online Online
  • Berichten: 185
Re: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Reactie #4 Gepost op: 20 April 2023, 22:14:32 »
Ha, je hebt dus al ervaring met de spullen van de Tramfabriek.  (y)
Groeten, Martien

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Reactie #5 Gepost op: 20 April 2023, 22:32:51 »
Ja, een paar DG-zelfbuigkoppelingen en een 3D geprint Backertje op 12 mm spoor. En het minieme motortje doet het prima.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Reactie #6 Gepost op: 21 April 2023, 08:00:48 »
Ik heb gisteravond de Sik met de originele motor weer goed aan het lopen gekregen. Er gingen een paar nieuwe koolborstels in die ik toch nog had liggen. En een nieuw drukveertje (wat zijn die dingen kwetsbaar) gemaakt door een dun trekveertje eerst iets te ver uit te rekken, waardoor er ‘in rust’ ruimte bleef tussen de windingen. Wel een ontzettend gepiel…

Bij een volgend motorprobleem vervang ik de motor.
Ik ontdekte trouwens dat de vorige generatie Köf 3 van Roco dezelfde motor gebruikt.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2199
Re: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Reactie #7 Gepost op: 21 April 2023, 12:23:48 »
Ik heb ook een sik. Hier op BNLS gekocht, weet niet meer van wie. Ik weet ook niet hoe oud de Roco Sik is. Ik heb er toen een nieuw tandwiel in gezet omdat er 1 stuk was cq ontbrak. Was mij bekend bij de aanschaf. Het lokje loopt prima, ook met de PWM. Maar het maakt veel mechanisch kabaal. Maakt die van jou ook zo veel geluid? Is dat normaal?

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Reactie #8 Gepost op: 21 April 2023, 12:30:20 »
Ik denk dat jij het oudste type Sik hebt Albert, daar was het binnenwerk een plastic klont waar een fors anker met 2 wormwielen in geklikt werd en koolborstels van bovenaf met een draad werden afgeveerd. Die generatie heeft standaard defecte tandwielen op de assen.
RETROBAHN A.G.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
Re: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Reactie #9 Gepost op: 21 April 2023, 13:11:49 »
Heb ik ook gehad, in 1 richting tikkend geluid. Dan weet men het wel: tandwiel gespleten   ::)
Ik heb het van de as gehaald, met CAlijm hersteld, gat iets geruimd zodat het weer op de as kon.

Maar dit topic betreft hermotorisering. Als Kato een geschikt powerchassis heeft dan ga ik dat gebruiken als er weer wat mee is.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Reactie #10 Gepost op: 21 April 2023, 19:42:54 »
Ik heb ook een sik. Hier op BNLS gekocht, weet niet meer van wie. Ik weet ook niet hoe oud de Roco Sik is. Ik heb er toen een nieuw tandwiel in gezet omdat er 1 stuk was cq ontbrak. Was mij bekend bij de aanschaf. Het lokje loopt prima, ook met de PWM. Maar het maakt veel mechanisch kabaal. Maakt die van jou ook zo veel geluid? Is dat normaal?

Albert

Nee, hij is vrij stil. zeker nu ik een klein beetje vet op de aandrijving heb gedaan en de aslagers heb gesmeerd. Maar de eerste en tweede generatie Sik zijn motorisch niet met elkaar te vergelijken.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9174
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Reactie #11 Gepost op: 26 April 2023, 09:05:22 »
Ik heb een eerste generatie sik voorzien van een motortje uit een hippel op een chassis van messingprofiel. Met wiebelas.
Reden was de doorkijk. Dàt lukte prima, ik heb er zelfs een interieur in gebouwd. Rijden deedtie echter net als de oude sik: comme-le-prut. tweeassers zijn ellendig.
Vervolgens de inrichting opgegeven en er een faulhaber onderstel ingezet van pbm. Dat liep als een speer. maar ook dan het tweeasserprobleem: vuile wielen is einde spel, al duurde het nu wat langer.
Vervolgens heb ik bij een latere generatie sik, de motor vervangen door een klein exemplaar van de Tramfabriek. Nu kan er ook een decoder en een powerpack in. Met dat ding ben ik nog bezig, maar mijn ervaringen met trams is dat het een prima resultaat oplevert.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Reactie #12 Gepost op: 26 April 2023, 10:54:48 »
Dat Tramfabriekmotortje komt er bij mij ook, als de huidige koolborstels op zijn.
Wat bij mij een beetje helpt bij de stroomafname: een heel klein beetje met een rond vijltje langs de randen van de aslagers gaan, zodat de assen een vrijwel onzichtbare fractie kunnen bewegen.

Ik verving de wielstellen. Standaard heeft de as aan de uiteinden een niet-courante diameter. Die assen gingen er uit.
Het rondsel van de achteras kwam op een normale 2 mm-as. En daarbij wielen van Alan Gibson met stalen wielbanden. Van corrosie merk ik niets, ook niet na een lange periode van stilstand.

Groet,
Wolter
« Laatst bewerkt op: 26 April 2023, 11:52:21 door Noordernet. Reden: Taal »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Reactie #13 Gepost op: 26 April 2023, 12:47:24 »
Mijn eerste generatie Sik heb ik een tijdje geleden een aandrijving van Verbeck ingebouwd die ik tegen een net prijsje kon verwerven.
Loopt hemels en nu ben ik bezig hem digitaal te maken met een LoPi nano. Heb ook de nieuwste Sik van Roco met sound. Ze hoeven niet allemaal geluid te maken van mij.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Hermotorisering Sik 2e generatie (Roco 43676)
« Reactie #14 Gepost op: 26 April 2023, 19:26:42 »
Nog even een aanvulling op reactie 12.



Het principe van de Sik: de eerste as is het zwaarst belast. Deze as blijft star.
De achterste as is het minst belast. Deze kan bij mij een beetje kantelen, een paar tiende mm. Hiermee houd je bij netjes gelegd spoor contact met beide rails.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.