Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 18:55:27
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
  

Auteur Topic: Peter H - (Baanplan H0)  (gelezen 21625 keer)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 16 April 2008, 23:35:51 »
nog even een schets gemaakt van het bovenste niveau, op het onderste niveau kan je dan hetzelfde doen, alleen met wat meer sporen.

H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 17 April 2008, 14:58:53 »
Zoiets?
Onder aan de pagina ;)

Peter H

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 17 April 2008, 15:50:16 »
Marc, ik heb je plannetje ook even uitgewerkt, samen met die op die site staat.
Hij is wel in spiegelbeeld ;D


En in het 3D


Maar als het zo'n soort plan word ga ik denk ik met stoom treinen rijden en niet met ns treinen, want dat staat niet echt :P

Peter H

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 17 April 2008, 16:15:28 »
Hallo Peter,

een stuk mooier als mijn schetsje uit de vrije hand.  ;D  Je denkt zo natuurlijk aan stoomlocs doordat je een draaischijf eraan hebt toegevoegd. Ik dacht net aan treinstellen en eventueel een korte trekduwstam. je zou dan alleen nog in de bocht een overloopwissel moeten maken zodat je bij het binnenrijden ook spoor 1 (bovenste spoor) kan bereiken. De verbinding in het station van spoor 2 naar spoor 1 kan dan vervallen, de sporen zijn toch nog een beetje kort om hier voordeel van te kunnen hebben. In plaats van de draaischijf met loods zou je een paar korte spoortjes voor een losweg kunnen maken met een mooie 2400 met buurtgoederentrein (die konden vaak al bestaan uit een paar wagens), of een opstelspoor voor een extra treinstel voor de spits. Het uittrekspoor (4?) zou dan wel iets langer moeten worden (bijv. door het boven langs de tunnelingang te laten lopen. Lijkt me zo een spoorplan dat veel meer rij- en rangeermogelijkheden geeft, terwijl er nog wat plaats overblijft voor scenery.

groet Marc :)
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 17 April 2008, 16:36:50 »
Ik heb het even toegevoegd aan mijn ontwerp. Alleen die opstelsporen zou ik niet weten hoe ik die kwijt moet...


Peter H

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 17 April 2008, 22:10:38 »
Whaaaa Peter ik wordt gek van die Kever. Ik heb de hele tijd het idee dat er een vlieg in de kamer zit.  ;)

Waarom kies je niet voor een enkelsporige baan. Dubbelsporig komt zo gedrongen over en gelijktijdig rijden van 2 treinen is mogelijk, maar of het praktisch is??

Met een enkelsporige lijn heb je ook minder problemen met je wisselcombinaties. Probeer maar is met een trein vanaf je opstelspoor het station uit te rijden. Deze rijdt dan tegen het verkeer in.

Je denkt er zelf al aan om met stoomtreinen te rijden. Dan is dit ideaal om een kopstation te maken aan een enkelsporige lijn. Korte treintjes, omlopen, lok draaien op draaischijf, koppelen en weer richting schaduwstation. Dan heb je ook nog wat "speel" mogelijkheden. Met treinstellen wordt het alleen heen en weer. Verder korte gemengde terreinen, goederen en reizigers. Goederenwagons afkoppelen, reizigers trein weer naar schaduw station. Goederen richting plaatselijke industrie afrangeren etc. etc.

Als je je schaduwstation in een "bocht" legt heb je ook minder problemen met je wissels, deze kunnen dan op het rechte stuk. De flm rails 6120, 6125, 6131 en 6133 zijn hiervoor ideaal, aangezien ze dezelfde hart tot hart afstand hebben. Niet iedereen is trouwens even gesharmeerd van een schaduwstation in de bocht, aangezien die slecht is voor de koppelingen van je rijtuigen. Dan zou je ervoor kunnen kiezen om je materiaal van de baan te halen, als je niet rijdt. Daarnaast is door de beperkte ruimte een schaduwstation op een rechtstuk veel moeilijker. Kopsporen in een schaduwstation zoals je nu getekend hebt is ook niet erg handig, zeker niet als je een dubbelsporige baan maakt. Dit betekent namelijk achteruit de hoofdbaan weerop, en wanneer ben je de wissel voorbij? dit is moeilijk zichtbaar en daarnaast is het ook niet echt mooi als de achterkant van de trein de tunnel weer uitkomt.

Mijn keus zou daarom zijn, een enkelsporige baan, met een kopspoortje, korte treinen, schaduwstation in een "bocht". Je zit dan nog wel met een keerlusprobleem, maar daar is ook wel een oplossing voor.

Maar goed, het wordt jou baan, dus succes met ontwerpen.

« Laatst bewerkt op: 17 April 2008, 22:20:08 door Hannes »
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 17 April 2008, 22:37:47 »
@Wim, Met nog meer wissels wordt het zo druk enz.. Ik vindh et niet zo mooi.

@Hannes, Sorry voor die irritante kever :P Ik kwam hem tegen op internet en ik vond hem wel grappig.

Je hebt wel gelijk dat de trein er weer omgekeerd uitkomt... :-[ Maar als je een enkelsporige baan hebt heb je toch het zelfde?

Hoe zou jij het schaduwstation maken (Kan je tekening maken?)

Peter H

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 17 April 2008, 22:39:51 »
Ik vind je laaste baanplan ook het beste tot nu toe. Met de extra tips gaat het zeker wat worden. Maar kun je niet even wat aan die kever doen ik word er echt helemaal gek van.

Marcel
Voor grootspoorfoto's zie site

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #23 Gepost op: 17 April 2008, 23:15:40 »
Ik zou ook voor enkelspoor kiezen, want dat heeft veel voordelen:
Rijden wordt er interessanter door omdat je meer rangeerbewegingen moet maken (b.v. omlopen).
Station op de voorgrond en dan langs de achterkant naar het schaduwstation. Dan kan je het spoor op een natuurlijke wijze te laten verdwijnen (b.v. achter gebouwen).
Het geeft meer mogelijkheid voor scenery.
Met enkelspoor kun je het gebruik van R1 bogen vermijden.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 18 April 2008, 11:17:38 »
Peter hierbij mijn ideeën voor een mooie, speelse baan.

Een enkelsporige baan, rijdend met korte, gemengde treinen, getrokken door kleine stoomlokomotieven. Door korte rijtuigen,wagons en loks kun je er meer van kwijt en past ook beter bij zo'n stationnetje.

Beginnend in het schaduwstation.

Het schaduwstation wordt vanaf de buitenkant binnen gereden. Hier zijn 3 doorgaande sporen en 3 opstelsporen. De laatste 3 zouden gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld railbussen en andere korte treinstellen. Deze kunnen dan achteruit weer het schaduwstation uit.

Direct na in en uitgang schaduwstation (dus niet bij de gebogen wissel) begint het traject te stijgen om voldoende hoogte te winnen. Voordeel van korte treinen is hier dat het hellingspercentage iets hoger mag en kan zijn, zonder dat dit problemen oplevert. Daarnaast kun je met deze korte treinen makkelijker R1 toepassen, dit zal geen problemen opleveren.

Daarna richting de bovenbouw.

Treinen komen binnen op spoor 1 (onderste spoor station). De lok koppelt af en gaat richting draaischijf (kleine draaischijf FLM met 2 sporige lokloods). De rangeerlok haalt achterste goederenwagons van zojuist aangekomen trein en rangeert deze naar de industrie (bruine vlak).
Nieuwe wagons worden aan trein toegevoegd, door zelfde rangeerlok. De eerste lok is ondertussen gedraaid en voorzien van water en kolen en koppelt trein aan om richting schaduwstation te gaan.

De baan is schuin geplaatst ipv paralel, zodat dit optisch mooier oogt. Nadeel is dat je veel railstukken zelf op maat moet maken, maar dit mag geen probleem zijn. In het schaduwstation zit een keerlus welke de lengte bepaald voor je langste trein. Maar treinen kunnen toch niet veel langer zijn, want dan passen ze niet in je station. De grote boog op de bovenbouw kun je het beste van flexrails maken, aangezien ik dit niet geheel passend kon maken. Let dan wel op dat de bogen niet scherper worden dan R1.

De industrie kun je natuurlijk naar wens inkleden. Lokloods zou ik kiezen voor een 2 standige loods met paralel lopende rails ipv een ronde, dit komt wat realistischer over bij zo'n klein station. Er is zelfs nog ruimte (zij het beperkt) voor een kleine koleninstallatie en watervoorziening, bijvoorbeeld tussen wissel en draaischijf of na de wissel. De draaischijf zou ik kiezen voor de kleine elektrische van FLM, een grotere is niet nodig, want zulke grote loks kun je niet kwijt en neemt alleen maar ruimte in beslag.

Veel plaats voor een stadje etc is er niet, ik zou dat dan ook niet maken, maar juist meer aandacht besteden aan het landschap en dit zo mooi mogelijk inkleden. Hier op het forum zijn voldoende ideeën op te doen hoe je bijvoorbeeld een industrieterrein mooi inricht.

Nou genoeg van mijn kant. succes ermee.

Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 18 April 2008, 11:44:27 »
Peter,



Voordeel hier is dat je geen bochten in het zicht hebt. Het ontwerp is voor 200 x 100 cm, en is gemakkelijk wat uit te breiden.

MVG

Frank

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 19 April 2008, 22:42:42 »
@Hannes; Je baanplam ziet er mooi uit, maar ik weet niet of alles gaat werken... :-X Neem bijvoorbeeld die rangeer sporen. Hoe wil je er komen? want die sporen waar die rangeer sporen uit komen is ook niet zo lang.

@Frank; Volgens mij heb ik die al eens eerder gezien :P Ik vind hem eigelijk niet zo heel erg mooi. Smaken verschillen ;)

@Iedereen; Ik heb eens goed nagedacht en ik weet nu wat voor soort baan ik wil. Ik wil een modulebaan die ik in de toekomst kan uitbereiden. Omdat ik al wat duitse treinen heb wil ik duits gaan rijden, dus niet meer nederlands. Ik wil een soort rangeer terrein maken zoiets als dit. Het moeten 2 modules worden van ieder 1.22 x 0.61 meter worden.

Gr Peter H

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 21 April 2008, 16:44:31 »
Niemand ideeen? :-X

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 21 April 2008, 17:02:32 »
mooier of beter als het plan van frank, kan ik het niet bedenken
« Laatst bewerkt op: 21 April 2008, 19:50:27 door e_p »
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Peter H - (Baanplan H0)
« Reactie #29 Gepost op: 21 April 2008, 19:19:16 »
Iemand anders wel? :-X :D