Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 18:55:27
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Frank 123
Vandaag
om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
william_2
Vandaag
om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
Menno 1846
Vandaag
om 16:38:11
US diorama in H0
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:23:15
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
741230
Vandaag
om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:04:10
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Met een sik
Vandaag
om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 13:18:06
Yamorc booster
door
Ben
Vandaag
om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Keska
Vandaag
om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Peter H - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: Peter H - (Baanplan H0) (gelezen 21625 keer)
Marc Riswick
Re: Peter H - (Baanplan H0)
«
Reactie #15 Gepost op:
16 April 2008, 23:35:51 »
nog even een schets gemaakt van het bovenste niveau, op het onderste niveau kan je dan hetzelfde doen, alleen met wat meer sporen.
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Peter H
USA On30
«
Reactie #16 Gepost op:
17 April 2008, 14:58:53 »
Zoiets?
Onder aan de pagina
Peter H
Peter H
USA On30
«
Reactie #17 Gepost op:
17 April 2008, 15:50:16 »
Marc, ik heb je plannetje ook even uitgewerkt, samen met die op die site staat.
Hij is wel in spiegelbeeld
En in het 3D
Maar als het zo'n soort plan word ga ik denk ik met stoom treinen rijden en niet met ns treinen, want dat staat niet echt
Peter H
Marc Riswick
«
Reactie #18 Gepost op:
17 April 2008, 16:15:28 »
Hallo Peter,
een stuk mooier als mijn schetsje uit de vrije hand.
Je denkt zo natuurlijk aan stoomlocs doordat je een draaischijf eraan hebt toegevoegd. Ik dacht net aan treinstellen en eventueel een korte trekduwstam. je zou dan alleen nog in de bocht een overloopwissel moeten maken zodat je bij het binnenrijden ook spoor 1 (bovenste spoor) kan bereiken. De verbinding in het station van spoor 2 naar spoor 1 kan dan vervallen, de sporen zijn toch nog een beetje kort om hier voordeel van te kunnen hebben. In plaats van de draaischijf met loods zou je een paar korte spoortjes voor een losweg kunnen maken met een mooie 2400 met buurtgoederentrein (die konden vaak al bestaan uit een paar wagens), of een opstelspoor voor een extra treinstel voor de spits. Het uittrekspoor (4?) zou dan wel iets langer moeten worden (bijv. door het boven langs de tunnelingang te laten lopen. Lijkt me zo een spoorplan dat veel meer rij- en rangeermogelijkheden geeft, terwijl er nog wat plaats overblijft voor scenery.
groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Peter H
USA On30
«
Reactie #19 Gepost op:
17 April 2008, 16:36:50 »
Ik heb het even toegevoegd aan mijn ontwerp. Alleen die opstelsporen zou ik niet weten hoe ik die kwijt moet...
Peter H
Hannes
«
Reactie #20 Gepost op:
17 April 2008, 22:10:38 »
Whaaaa Peter ik wordt gek van die Kever. Ik heb de hele tijd het idee dat er een vlieg in de kamer zit.
Waarom kies je niet voor een enkelsporige baan. Dubbelsporig komt zo gedrongen over en gelijktijdig rijden van 2 treinen is mogelijk, maar of het praktisch is??
Met een enkelsporige lijn heb je ook minder problemen met je wisselcombinaties. Probeer maar is met een trein vanaf je opstelspoor het station uit te rijden. Deze rijdt dan tegen het verkeer in.
Je denkt er zelf al aan om met stoomtreinen te rijden. Dan is dit ideaal om een kopstation te maken aan een enkelsporige lijn. Korte treintjes, omlopen, lok draaien op draaischijf, koppelen en weer richting schaduwstation. Dan heb je ook nog wat "speel" mogelijkheden. Met treinstellen wordt het alleen heen en weer. Verder korte gemengde terreinen, goederen en reizigers. Goederenwagons afkoppelen, reizigers trein weer naar schaduw station. Goederen richting plaatselijke industrie afrangeren etc. etc.
Als je je schaduwstation in een "bocht" legt heb je ook minder problemen met je wissels, deze kunnen dan op het rechte stuk. De flm rails 6120, 6125, 6131 en 6133 zijn hiervoor ideaal, aangezien ze dezelfde hart tot hart afstand hebben. Niet iedereen is trouwens even gesharmeerd van een schaduwstation in de bocht, aangezien die slecht is voor de koppelingen van je rijtuigen. Dan zou je ervoor kunnen kiezen om je materiaal van de baan te halen, als je niet rijdt. Daarnaast is door de beperkte ruimte een schaduwstation op een rechtstuk veel moeilijker. Kopsporen in een schaduwstation zoals je nu getekend hebt is ook niet erg handig, zeker niet als je een dubbelsporige baan maakt. Dit betekent namelijk achteruit de hoofdbaan weerop, en wanneer ben je de wissel voorbij? dit is moeilijk zichtbaar en daarnaast is het ook niet echt mooi als de achterkant van de trein de tunnel weer uitkomt.
Mijn keus zou daarom zijn, een enkelsporige baan, met een kopspoortje, korte treinen, schaduwstation in een "bocht". Je zit dan nog wel met een keerlusprobleem, maar daar is ook wel een oplossing voor.
Maar goed, het wordt jou baan, dus succes met ontwerpen.
«
Laatst bewerkt op: 17 April 2008, 22:20:08 door Hannes
»
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Peter H
USA On30
«
Reactie #21 Gepost op:
17 April 2008, 22:37:47 »
@Wim, Met nog meer wissels wordt het zo druk enz.. Ik vindh et niet zo mooi.
@Hannes, Sorry voor die irritante kever
Ik kwam hem tegen op internet en ik vond hem wel grappig.
Je hebt wel gelijk dat de trein er weer omgekeerd uitkomt...
Maar als je een enkelsporige baan hebt heb je toch het zelfde?
Hoe zou jij het schaduwstation maken (Kan je tekening maken?)
Peter H
rail4marcel
«
Reactie #22 Gepost op:
17 April 2008, 22:39:51 »
Ik vind je laaste baanplan ook het beste tot nu toe. Met de extra tips gaat het zeker wat worden. Maar kun je niet even wat aan die kever doen ik word er echt helemaal gek van.
Marcel
Voor grootspoorfoto's zie
site
HSB
«
Reactie #23 Gepost op:
17 April 2008, 23:15:40 »
Ik zou ook voor enkelspoor kiezen, want dat heeft veel voordelen:
Rijden wordt er interessanter door omdat je meer rangeerbewegingen moet maken (b.v. omlopen).
Station op de voorgrond en dan langs de achterkant naar het schaduwstation. Dan kan je het spoor op een natuurlijke wijze te laten verdwijnen (b.v. achter gebouwen).
Het geeft meer mogelijkheid voor scenery.
Met enkelspoor kun je het gebruik van R1 bogen vermijden.
Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.
Hannes
«
Reactie #24 Gepost op:
18 April 2008, 11:17:38 »
Peter hierbij mijn ideeën voor een mooie, speelse baan.
Een enkelsporige baan, rijdend met korte, gemengde treinen, getrokken door kleine stoomlokomotieven. Door korte rijtuigen,wagons en loks kun je er meer van kwijt en past ook beter bij zo'n stationnetje.
Beginnend in het schaduwstation.
Het schaduwstation wordt vanaf de buitenkant binnen gereden. Hier zijn 3 doorgaande sporen en 3 opstelsporen. De laatste 3 zouden gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld railbussen en andere korte treinstellen. Deze kunnen dan achteruit weer het schaduwstation uit.
Direct na in en uitgang schaduwstation (dus niet bij de gebogen wissel) begint het traject te stijgen om voldoende hoogte te winnen. Voordeel van korte treinen is hier dat het hellingspercentage iets hoger mag en kan zijn, zonder dat dit problemen oplevert. Daarnaast kun je met deze korte treinen makkelijker R1 toepassen, dit zal geen problemen opleveren.
Daarna richting de bovenbouw.
Treinen komen binnen op spoor 1 (onderste spoor station). De lok koppelt af en gaat richting draaischijf (kleine draaischijf FLM met 2 sporige lokloods). De rangeerlok haalt achterste goederenwagons van zojuist aangekomen trein en rangeert deze naar de industrie (bruine vlak).
Nieuwe wagons worden aan trein toegevoegd, door zelfde rangeerlok. De eerste lok is ondertussen gedraaid en voorzien van water en kolen en koppelt trein aan om richting schaduwstation te gaan.
De baan is schuin geplaatst ipv paralel, zodat dit optisch mooier oogt. Nadeel is dat je veel railstukken zelf op maat moet maken, maar dit mag geen probleem zijn. In het schaduwstation zit een keerlus welke de lengte bepaald voor je langste trein. Maar treinen kunnen toch niet veel langer zijn, want dan passen ze niet in je station. De grote boog op de bovenbouw kun je het beste van flexrails maken, aangezien ik dit niet geheel passend kon maken. Let dan wel op dat de bogen niet scherper worden dan R1.
De industrie kun je natuurlijk naar wens inkleden. Lokloods zou ik kiezen voor een 2 standige loods met paralel lopende rails ipv een ronde, dit komt wat realistischer over bij zo'n klein station. Er is zelfs nog ruimte (zij het beperkt) voor een kleine koleninstallatie en watervoorziening, bijvoorbeeld tussen wissel en draaischijf of na de wissel. De draaischijf zou ik kiezen voor de kleine elektrische van FLM, een grotere is niet nodig, want zulke grote loks kun je niet kwijt en neemt alleen maar ruimte in beslag.
Veel plaats voor een stadje etc is er niet, ik zou dat dan ook niet maken, maar juist meer aandacht besteden aan het landschap en dit zo mooi mogelijk inkleden. Hier op het forum zijn voldoende ideeën op te doen hoe je bijvoorbeeld een industrieterrein mooi inricht.
Nou genoeg van mijn kant. succes ermee.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Frank!
«
Reactie #25 Gepost op:
18 April 2008, 11:44:27 »
Peter,
Voordeel hier is dat je geen bochten in het zicht hebt. Het ontwerp is voor 200 x 100 cm, en is gemakkelijk wat uit te breiden.
MVG
Frank
Peter H
USA On30
«
Reactie #26 Gepost op:
19 April 2008, 22:42:42 »
@Hannes; Je baanplam ziet er mooi uit, maar ik weet niet of alles gaat werken...
Neem bijvoorbeeld die rangeer sporen. Hoe wil je er komen? want die sporen waar die rangeer sporen uit komen is ook niet zo lang.
@Frank; Volgens mij heb ik die al eens eerder gezien
Ik vind hem eigelijk niet zo heel erg mooi. Smaken verschillen
@Iedereen; Ik heb eens goed nagedacht en ik weet nu wat voor soort baan ik wil. Ik wil een modulebaan die ik in de toekomst kan uitbereiden. Omdat ik al wat duitse treinen heb wil ik duits gaan rijden, dus niet meer nederlands. Ik wil een soort rangeer terrein maken zoiets als
dit
. Het moeten 2 modules worden van ieder 1.22 x 0.61 meter worden.
Gr Peter H
Peter H
USA On30
«
Reactie #27 Gepost op:
21 April 2008, 16:44:31 »
Niemand ideeen?
e_p
«
Reactie #28 Gepost op: