Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje
door
Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster
door
Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Hookyville - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: Hookyville - (Baanplan N) (gelezen 19385 keer)
santerdam
Re: Hookyville - (Baanplan N)
«
Reactie #30 Gepost op:
16 April 2008, 16:36:26 »
Sorry, ik kan je niet volgen.
Hookies
«
Reactie #31 Gepost op:
16 April 2008, 16:43:29 »
Citaat van: santerdam op 16 April 2008, 16:36:26
Sorry, ik kan je niet volgen.
Linksonder komt op zeker een dubbelsporig spiraal. Het buitenste spoor (dus op de tekening meest linker spoor) is het klimspoor waarmee je deze baan verlaat naar een ander niveau. Je gaat dus tegen de klok omhoog.
Het binnenste spoor (op de tekening dus meest rechter spoor van de twee) is het dalende spoor in de spiraal. Hiermee komen de treinen dus op deze baan binnen. Als ik dit spoor recht omhoog laat lopen, dus langs het buitenste spoor, dan rijdt dit spoor met de klok mee. Omdat ik ergens de rijrichting moet draaien om weer de spiraal in te kunnen, komt er dus ergens een keerlus. Ergo: probleem, kortsluiting. Wil ik dit vermijden, dan moet ik het spoor dat uit de dalende spiraal komt meteen rechts laten afbuigen, zodat dit ook tegen de klok in loopt. Dan vermijd ik toch keerlussen?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.
santerdam
«
Reactie #32 Gepost op:
16 April 2008, 16:54:11 »
Het is geen noodzaak keerlussen te vermijden. Alleen moet je twee regels aanhouden bij keerlussen :
Gebruik een keerlusschakeling om kortsluiting te voorkomen. Die zijn er speciaal voor gemaakt.
Als grondregel kun je aanhouden dat je altijd meerdere keerlussen nodig hebt. Met de eerste keerlus kun je van 'met de klok mee naar tegen de klok in'. En dan heb je ergens anders een tweede keerlus nodig, juist andersom aangelegd om opnieuw te keren.
In jouw geval heb je de diagonaal als eerste keerlus. Maar ergens anders, bijvoorbeeld in je onderstation, moet je dan een tweede keerlus ontwerpen. Want anders blijf je op jouw baan eeuwig tegen de klok inrijden.
Als je (vooruitrijdend) de baan kunt verlaten via het meest linkse spoor en vervolgens weer (vooruitrijdend) via de rechter kunt terugkomen op de baan is het goed. (Maar ook voor je onderstation heb je dan die keerlus schakeling nodig)
Hookies
«
Reactie #33 Gepost op:
16 April 2008, 22:11:22 »
Ik zit toch een beetje met mijn handen in het haar. Heb buiten het forum om nog wat met Santerdam heen en weer gemaild en samen komen we er eigenlijk niet uit. Er zou nog een tweede keerlus moeten komen om van rijrichting te kunnen veranderen. Die eerste keerlus is er al, en de technische problemen kunnen wel opgelost worden, maar als je die diagonaal van onderaf opgaat, dan rijd je alsmaar rondjes tegen de klok in of je moet via het spiraal naar het niveau dat boven dit stationsdeel komt te liggen. Wie heeft er een idee om toch een tweede keerlus in te voegen?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.
Hookies
«
Reactie #34 Gepost op:
06 May 2008, 17:53:30 »
Er is even een tijdje overheen gegaan. Ik was bezig met het bewerken van de spiraal (dat zijn die twee ophoudende sporen linksonder in het baanplan) en me aan het verdiepen in het verhaal elektronica. En natuurlijk moet er ook nog gewoon gewerkt worden.
Enfin, weer even zitten puzzelen aan een nieuw baanplan. Dit is alleen niveau 0. Via de dubbelsporige spiraal kom je op niveau 1 uit. In het midden van de spiraal komt een mijn te liggen. Er is dus een omloopspoortje aangelegd dat heen en weer gaat naar een ander omloopspoortje bij het station. Daar wordt de steenkool (of wat ze ook winnen in de mijn) overgeladen op een andere trein die het product dan meeneemt naar niveau 1. Feitelijk is alles buiten de spiraal één groot station.
Ik zie zelf al wat zaken die ik zeker ga aanpassen (het overlaadlijntje is een doorlopend spoor, dus gaan er te veel treinen stilstaan; er is geen ruimte voor een station ingepland, maar dat wil ik bovenaan hebben. Betekent dat er her en der wat rails op gaan schuiven. Ik beschouw dit niet als het eindplan, maar kom wel steeds weer op ongeveer hetzelfde uit.
Ik zou wat input (met uitleg dan) zeer waarderen. Een baanplan is ook wel nodig nu, want ik wil de spiraal op de tafel gaan zetten, maar dan is het handig om te weten hoe ik de draden voor de voeding op de beide sporen ga aanbrengen en wat het gevolg is voor blokken, secties en bezetmelders.
Hookies
«
Reactie #35 Gepost op:
06 May 2008, 22:27:57 »
Na enig mailoverleg en wat nieuw denkwerk, is het plan voor de onderbouw al iets aangepast. Alleen wie iets kan bedenken voor het station en wellicht een langer perronspoor, is van harte welkom om te reageren.
Christiaan
«
Reactie #36 Gepost op:
07 May 2008, 22:32:14 »
Hoi Martin,
Goed bezig hoor met dit mooie weer.....
Vraagje waar had je het perron gedacht?
Als je het nu eens tussen spoor 1 en 2 doet van bovan gezien en dan een engelse wissel in de spiraal verwerkt, dan komt de trein op elk gewenst spoor binnen... spoor 1 of 2.
Als je aan de rechterzijde een meegebogen wissel neerlegt in de bocht, dan kan je daar weer van spoor 1 naar 2 toe en vise versa om het zo maar te zeggen.
vervolgens heb je de ruimte om een aantal wissels te verplaatsen..
Ik hoop dat de afbeelding het wat duidelijker maakt?
Suc6 groet Christiaan
- Baan in aanbouw - H0 - 2 rail digitaal - Koploper -
Hookies
«
Reactie #37 Gepost op:
07 May 2008, 23:01:13 »
Christiaan, dank voor je adviezen. Ik ga zeker kijken wat ik er mee ga doen, maar ik kan tevens melden dat het baanplan sowieso op de schop gaat. De spiraal neemt te veel ruimte in. Nu gaat dat hier nog wel goed, maar ik kom op niveau 1 met een doorkliefde tafel te zitten en kan dan niet veel anders dan een rondje rijden rechtsom en dan weer naar beneden (jouw richtingpijltjes moeten wel andersom in de spiraal, want het buitenste spoor (meest linker) is (was) het klimspoor.
Dus komt de spiraal op een aparte tafel te staan en werk ik met een niveau 0 wat je dus net hebt bekeken. Niveau 1 gaat dan uit een stuk van 2.10 bij 1.20 bestaan. Als ik het morgen niet anders ga indelen natuurlijk, want nu heb ik wel meer mogelijkheden, alleen een beperking aan ruimte op de zolderkamer. Wordt vervolgd, zullen we maar zeggen. En dan hoop ik ook weer op je inbreng te mogen rekenen.
Hookies
«
Reactie #38 Gepost op:
13 May 2008, 13:26:12 »
Zoals gezegd is er dus een boel veranderd aan de ruimte. Ik heb de spiraal op een aparte tafel gepland met ruimte voor een spoor om de spiraal heen. In de tekening zie je de spiraal rechtsboven, waarbij de twee zogenaamde doodlopende spoortjes dus de spiraal ingaan. Het linkerspoor is in principe het stijgende spoor, het rechter het dalende, maar ik maak er wel een keerlus voor 2-richtingen in, zodat kleinere of lichtere sleepjes ook in het steilere - het dalende - spoor kunnen klimmen.
Er zullen vast nog wel wat foutjes inzitten, maar ik ben niet zo ervaren en dus benieuwd naar jullie reacties en adviezen.
Robin
Bahnhoofd
Treinbewaking
«
Reactie #39 Gepost op:
13 May 2008, 21:11:59 »
Misschien een gek idee; maar je hebt eigenlijk "bovengronds" maar één keerlus nodig, mijnsinziens. Als je er ook eent onderaan de spiraal legt, is volgens mij je voordeel dat je bovengronds wat meer de ruimte hebt. om het zichtbaar te maken heb ik in paint een schets gemaakt van wat ik bedoel
Dit is de uitleg van het plaatje hieronder
Je hebt gewoon het doorgaande spoor, de spiraal komt daar via een wissel bij, je trein komt uit de spiraal op de baan en rijdt tegen de klok in. De keerlus op je baan zorgt dat de trein weer met de klok mee kan rijden, vervolgens kan de trein de spiraal weer in, en als je dan zorgt dat er ook een keerlus onderaan de spiraal ligt, kan hij weer terug naar de andere richting.
Als ik nu iets stoms zeg of onduidelijk ben, hoor ik het wel
MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...
Hookies
«
Reactie #40 Gepost op:
13 May 2008, 21:25:05 »
Ik kan je niet helemaal volgen Robert, want ik heb namelijk alleen maar het 'ondergrondse' deel van mijn baan getekend. Via de spiraal kun je naar boven en er komen treinen van boven naar beneden. Het bovendeel moet ik nog ontwerpen, maar dat wordt wel rustiger dan het onderdeel, wat in mijn optiek eigenlijk één groot stationscomplex vormt met een omloopje rond de spiraal.
Het is wel zo dat de spiraal als een keerlus wordt ingericht en misschien is dat wel het voordeel op de boventafel wat jij bedoelt.
Robin
Bahnhoofd
Treinbewaking
«
Reactie #41 Gepost op:
13 May 2008, 21:49:34 »
Het is
Robin
, maar dat terzijde
Hmm, oke, ik dacht dat ik het goed begrepen had, maar dus toch niet helemaal
In ieder geval bedoel ik het zo, dat als je een spiraal van het ene naar het andere niveau maakt, je per niveau maar één keerlus hoeft te maken. Je moet dan op elk niveau een keerlus maken die ervoor zorgt dat je trein weer terug de spiraal in kan.
MVG, Robin
P.S. Wat ik nu zeg is trouwens onhandig als er tegelijkertijd veel rijdend verkeer is dat moet keren. Want voor iedere wisseling rijrichting moet de trein twee keer door de spiraal heen.
Hookies
«
Reactie #42 Gepost op:
13 May 2008, 21:56:24 »
Sorry dat ik je met een andere naam aansprak Robin! Maar op je één keerlus per niveau idee geef je eigenlijk zelf al het antwoord: niet doen, want er gaat meer verkeer rijden dat ook wel eens wil/moet keren.
Robin
Bahnhoofd
Treinbewaking
«
Reactie #43 Gepost op:
13 May 2008, 22:12:36 »
Hoewel het met een dubbele spiraal niet zo problematisch is, moet je maar doen wat jou het beste lijkt
Hannes
«
Reactie #44 Gepost op:
15 May 2008, 20:47:15 »
Hookies,
Je hebt me via PM gevraagd te reageren op je baanplan. Nu bij deze dan.
Wat ik van je huidige baanplan vind is dat deze nogal hektisch is. Als ik er naar kijk denk ik dat je op sommige stukken maar iets ontwerpen hebt, om het ontwerpen. Kortom niet mijn baanplan, maar misschien wel het jouwe. Maar goed, nu opbouwende kritiek waar je wat aan hebt.
Voordat je eigenlijk begint moet je je goed afvragen wat je wilt gaan maken, met welke treinen je wilt rijden, in welk landschap etc. In je eerste reactie van dit draadje heb je al iets uiteengezet. Maar om je even aan het denken te zetten, toch de volgende vragen.
- Welke schaal ga je rijden. (N-spoor heb je gezegd)
- Hoe ga je de baan aansturen. (digitaal of analoog?)
- Wat voor tijdperk (stoom, diesel, gemengd?)
- Hoofdbaan of Zij baan.
- dubbel of enkelspoor.
- Korte of lange treinen.
- Reizigers of goederen (beide gaf je aan)
- Rangeren en omlopen of vaste treinsamenstellingen. (Een kopstation verplicht je tot omlopen en biedt je daarom (verplicht) veel "speel" mogelijkheden. Maar verplicht is dan ook direct verplicht, Als je niet met treinstellen gaat rijden is het wat moeilijker om eens 10 minuten achterover te leunen en te genieten van het treinen spel).
- realistisch baanplan of treintjes rijden (klinkt minder erg dan het is)
- bogen in het zicht of weggewerkt in bergen of achter ....
- vloeiend of haaks (bogen)
- veel landschap of veel rails
- open frame bouw, vlakke plaat of modules.
Gun jezelf veel tijd om over bovenstaande na te denken. Zet dit op papier (op dit forum) en probeer zonder ook maar 1 lijn op papier te zetten er een voorstelling van in je hoofd te maken. Je hebt een hele mooie ruimte in combinatie met N spoor om er iets moois van te maken. Dus dat hoeft geen belemmering te zijn.
Als je bovenstaande goed op papier hebt staan is het ook voor de mede forum genoten makkelijker om je te helpen met wat je wilt bereiken.
Als je toch begint te tekenen. Start met de basis, Bijvoorbeeld een doorgaand spoor met de basisfuncties die je minimaal wilt hebben. Station, draaischijf, industrie. Houdt het simpel en probeer vanuit daar verder te werken.
Dus voordat we verder naar je baan kijken, lijkt het me verstandig dat je is uitgebreid je wensen op papier zet, zodat het ook jou baan wordt en niet die van iemand anders.
Succes.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2