Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 18:26:32
Jacquelinger Lokalbahn goes DCC-EX (met wired throttle !)
door
Marijn
Vandaag
om 18:18:28
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 18:11:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 17:57:28
Bahnstrecke 5867
door
DJV
Vandaag
om 17:55:26
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 17:55:13
Tapatalk
door
ceuleer
Vandaag
om 17:46:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Bob R.
Vandaag
om 17:35:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 17:32:58
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:27:52
Acme nieuwe ICNG
door
Huup
Vandaag
om 17:21:10
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:20:38
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
william_2
Vandaag
om 17:20:23
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5
door
ruudns
Vandaag
om 17:19:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 17:16:58
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
stoombr38
Vandaag
om 17:11:08
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:06:11
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
AB 7216
Vandaag
om 16:51:46
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 16:50:36
Alternatieven voor servo's
door
Eric B
Vandaag
om 16:34:35
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
R1954
Vandaag
om 16:24:22
Roco 2025
door
IJmc
Vandaag
om 16:20:32
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:11:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:58:57
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220
door
stoombr38
Vandaag
om 15:56:02
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 15:53:11
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
Vandaag
om 15:16:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Alewijn
Vandaag
om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:37:31
Sankt Georgen.
door
william_2
Vandaag
om 13:59:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Circusdieren Europa
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Circusdieren Europa (gelezen 1713 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12536
Circusdieren Europa
«
Gepost op:
17 April 2023, 17:12:22 »
Circus dieren West Europa
000 Een van de “Roncalli”treinen onderweg naar zijn volgende bestemming. Plaatje hier van het BNLS geleend.
Een van de meest spectaculairste “veetransporten” die ik mij nog herinner waren de zgn. Circustreinen. Het laden en lossen aan een openbare laad- en losweg was een complete sensatie. Twee heel bekende circussen die in Nederland gebruik maakten van de trein waren “Circus Krone” en als laatste “Circus Roncalli. Bernhard Paul, eigenaar directeur van “Circus Roncalli”, heeft er altijd de voorkeur aangegeven om zijn circus per trein te vervoeren en hij was hiermee het laatste circus dat gebruik maakte van de trein. Om zijn meer dan 100 historische “Roncalli” circuswagens te vervoeren had Bernhard Paul twee goederentrein van elk 30 Ks-en nodig. De twee treindelen hadden een laadgewicht van 1175 ton en een gezamenlijke lengte van meer dan 700 meter. De eerste trein bestond hoofdzakelijk uit Kbs-en beladen met tenten, woonwagens en ander materieel. De tweede trein bestond uit gesloten Gbs-en bestemd voor het transport van de dieren. Het uitrangeren, en het lossen van de trein, duurde meer als 24 uur, ruim een dag dus. Voor het opbouwen van het tentencomplex had men ook nog eens een week nodig!
Daar er rond de eeuwwisseling bij de spoorwegen in binnen en buitenland nauwelijks nog geschikte laad en losplaatsen met bijbehorende laadbruggen beschikbaar waren, (in gebruik had) werd het steeds moeilijker om per trein te reizen. In maart 2007 is nog onderzocht om de resterende laadbruggen van de Bundeswehr, Defensie of het Britse Rijnleger in Duitsland te gebruiken voor het laden en lossen van de circustreinen. Helaas is dit niet goed van de grond gekomen.
001 De bedoelde laad en losbrug die hier in Amersfoort beproeft word door een Centuriontank van het Nederlandse leger.
Het bestaan van de traditionele circussen werd onder dwang van dierenactivisten, in Europa en de VS onmogelijk gemaakt. Door deze dwang verdwenen de meeste dieren uit de circusarena” en was transport per trein ook geen optie meer. 2017 was het jaar waarin Circus Roncalli afscheid nam van de paardendressuur, het enige diernummer wat nog overgebleven was in het programma. Niet alleen Roncalli heeft met deze regelgeving te maken gehad, ook circus “Krone” is slachtoffer van deze dierenactivisten geworden. Met het verdwijnen van de dieren uit de piste verdween ook de speciale Olifantenwagen die Krone in dienst had. Ondanks het verbod op het houden van circusdieren heeft “Europa” de verordening 1/2005 nog van kracht laten worden met speciale eisen voor het vervoer van Olifanten. Hierin staat o.a. Zo moeten olifanten tijdens transport voldoende ruimte hebben om te staan en te liggen en moet de temperatuur in het transportmiddel geschikt zijn voor de dieren. Daarnaast moeten de dieren tijdens transport worden voorzien van voldoende voedsel en water.
002 Wat er in zit, staat met krijt geschreven op de stelbalk
003 Volgens het opschrift moeten in deze Gbs “Jumbo en Siam” als passagiers zitten
004 De dames houden nog even rust. .In diergaarde Blijdorp wist een oppasser mij te vertellen dat olifanten graag vast aan hun plek staan om zo aanspraak te kunnen maken op hun territorium . De ketting om hun nek is meer voor de Bühne (gevaarlijk dier) en is zeker niet bedoeld om de Olifant in bedwang te houden
005 Als de zon schijnt wil iedereen graag naar buiten De dames van Circus Krone doen daar niet voor onder. Zij moeten nog even wachten tot dat zij aan de beurt zijn om uitgeladen te worden. De namen van deze dames zijn op de stelbalk van de Gbs terug te vinden.
006 Het uitladen van de mastodonten is een spektakel opzich. Deze activiteit trekt altijd enorm veel publiek naar de trein toe. Op de gele Hkks 220-2 008P kom ik op terug
007 Het uitladen van een Jumbo gaat altijd voetje voor voetje en met de nodige voorzichtigheid gepaard. In dit geval is een slurf wel een handig hulpmiddel. Bij gebrek aan een verhoogde losweg worden er speciale trapeziums gebruikt.
008 Het blijft een imposant gezicht als Jumbo weer vaste grond onder de voeten heeft. Let eens op deze speciale Gbs die een opening tbv van de Jumbo’s in het dak heeft gekregen
009 Je kan maar beter even opzij gaan als zo’n kolos op je afkomt lopen! Ook al ben je (pers)fotograaf!
010 Er komt geen eind aan
011
012 Een voor een graag dames! Hier word weer een ander type opstapje gebruikt, waarvan akte
013 Soms is er weleens een eigenwijs exemplaar bij die liever in de CHG blijf zoals “Menta” aan de Rietlanden in 1948
014 Een andere mastodont bij circus Krone was de neushoorn “Tjavo” Ok deze reus viel onder het zelfde vervoersregime als de Olifanten.
015 Een belangrijk deel van de trein waren de zgn. voerwagens. Hiervoor waren volgens de voorschriften een paar Gbs-en voor dit vervoer ingericht. Er moest voldoende voer en water tijdens het transport aanwezig zijn.
016 Circus Krone was een van de weinige circussen die een speciale “Olifantenwagen “ in dienst hadden. Krone liet deze wagen in 1927 bouwen voor het vervoer van de kolossale mastodont “ Locky”
017 ” Colonel Joe”, de opvolger van de overleden “Locky, aan het werk in de piste .. Deze kolos was een waardige opvolger van Locky en de Hkks 220-2 008P waardig.
018 Na het overlijden van “Colonel Joe” bleef de wagen in dienst en gaf onderdak aan diverse van zijn opvolgers . Deze speciale wagen trok altijd de meeste belangstelling .
019 Het blijft een mooi en imposant gezicht zo’n mastodont in de deuropening. Gelukkig zit er nog wel een stevige U bint tussen de wagen en de vrijheid!
020 De Kronetrein in ruste, ditmaal in Leeuwarden.
021 Set 44009 van Roco.
022 De volgende plaatjes zijn overgenomen uit de Roco Catalogus
023
024
025 Technische tekening van de Hbcs
026 Gbs uit het “voor elk vervoer een wagen” van de NS
027
028
029
030 Circus Renz heeft in Itterbeck zijn winteronderkomen en daar waren (2022) deze en veel anderen dieren te zien.
Foto’s BNLS, Willem Scholte, , Spoorzeven, Hans Reints Archief Nederlandse Spoorwegen
«
Laatst bewerkt op: 17 April 2023, 17:51:05 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
hrp
Offline
Berichten: 4214
Re: Circusdieren Europa
«
Reactie #1 Gepost op:
17 April 2023, 17:30:25 »
Hans,
Foto 4. De dames houden nog even rust. .In diergaarde Blijdorp wist een oppasser mij te vertellen dat olifanten graag vast aan hun plek staan om zo aanspraak te kunnen maken op hun territorium . De ketting om hun nek is meer voor de Bühne (gevaarlijk dier) en is zeker niet bedoeld om de Olifant in bedwang te houden
Maar de rechter olifant heeft net als destijds in het oude olifantenverblijf van Blijdorp wel degelijk een ketting om haar achterpoot.
Blijdorpert
«
Laatst bewerkt op: 17 April 2023, 17:32:34 door hrp
»
Gelogd
Groet,
Ronald
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12536
Re: Circusdieren Europa
«
Reactie #2 Gepost op:
17 April 2023, 17:53:01 »
Ik had het ook over de ketting om hun nek.!
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Circusdieren Europa