Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Circusdieren Europa  (gelezen 1092 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Circusdieren Europa
« Gepost op: 17 april 2023, 17:12:22 »
Circus dieren West Europa


000 Een van de “Roncalli”treinen onderweg naar zijn volgende bestemming. Plaatje hier van het BNLS geleend.

Een van de meest spectaculairste “veetransporten” die ik mij nog herinner waren de zgn. Circustreinen. Het laden en lossen aan een openbare laad- en losweg was een complete sensatie. Twee heel bekende circussen die in Nederland gebruik maakten van de trein waren “Circus Krone” en als laatste “Circus Roncalli. Bernhard Paul, eigenaar directeur van “Circus Roncalli”, heeft er altijd de voorkeur aangegeven om zijn circus per trein te vervoeren en hij was hiermee het laatste circus dat gebruik maakte van de trein. Om zijn meer dan 100 historische “Roncalli” circuswagens te vervoeren had Bernhard Paul twee goederentrein van elk 30 Ks-en nodig. De twee treindelen hadden een laadgewicht van 1175 ton en een gezamenlijke lengte van meer dan 700 meter. De eerste trein bestond hoofdzakelijk uit Kbs-en beladen met tenten, woonwagens en ander materieel. De tweede trein bestond uit gesloten Gbs-en bestemd voor het transport van de dieren. Het uitrangeren, en het lossen van de trein, duurde meer als 24 uur, ruim een dag dus. Voor het opbouwen van het tentencomplex had men ook nog eens een week nodig!

Daar er rond de eeuwwisseling bij de spoorwegen in binnen en buitenland nauwelijks nog geschikte laad en losplaatsen met bijbehorende laadbruggen beschikbaar waren, (in gebruik had) werd het steeds moeilijker om per trein te reizen. In maart 2007 is nog onderzocht om de resterende laadbruggen van de Bundeswehr, Defensie of het Britse Rijnleger in Duitsland te gebruiken voor het laden en lossen van de circustreinen. Helaas is dit niet goed van de grond gekomen.


001 De bedoelde laad en losbrug die hier in Amersfoort beproeft word door een Centuriontank van het Nederlandse leger.

 Het bestaan van de traditionele circussen werd onder dwang van dierenactivisten, in Europa en de VS onmogelijk gemaakt. Door deze dwang verdwenen de meeste dieren uit de circusarena” en was transport per trein ook geen optie meer. 2017 was het jaar waarin Circus Roncalli afscheid nam van de paardendressuur, het enige diernummer wat nog overgebleven was in het programma. Niet alleen Roncalli heeft met deze regelgeving te maken gehad, ook circus “Krone” is slachtoffer van deze dierenactivisten geworden. Met het verdwijnen van de dieren uit de piste verdween ook de speciale Olifantenwagen die Krone in dienst had. Ondanks het verbod op het houden van circusdieren heeft “Europa” de verordening 1/2005 nog van kracht laten worden met speciale eisen voor het vervoer van Olifanten. Hierin staat o.a. Zo moeten olifanten tijdens transport voldoende ruimte hebben om te staan en te liggen en moet de temperatuur in het transportmiddel geschikt zijn voor de dieren. Daarnaast moeten de dieren tijdens transport worden voorzien van voldoende voedsel en water.


002  Wat er in zit, staat met krijt geschreven op de stelbalk


003 Volgens het opschrift moeten in deze Gbs “Jumbo en Siam” als passagiers zitten


004 De dames houden nog even rust. .In diergaarde Blijdorp wist een oppasser mij te vertellen dat olifanten graag vast aan hun plek staan om zo aanspraak te kunnen maken op hun territorium . De ketting om hun nek is meer voor de Bühne (gevaarlijk dier) en is zeker niet bedoeld om de Olifant in bedwang te houden


005 Als de zon schijnt wil iedereen graag naar buiten De dames van Circus Krone doen daar niet voor onder. Zij moeten nog even wachten tot dat zij aan de beurt zijn om uitgeladen te worden. De namen van deze dames zijn op de stelbalk van de Gbs terug te vinden.


006 Het uitladen van de mastodonten is een spektakel opzich. Deze activiteit trekt altijd enorm veel publiek naar de trein toe. Op de gele Hkks 220-2 008P kom ik op terug


007 Het uitladen van een Jumbo gaat altijd voetje voor voetje en met de nodige voorzichtigheid gepaard. In dit geval is een slurf wel een handig hulpmiddel. Bij gebrek aan een verhoogde losweg worden er speciale trapeziums gebruikt.


008 Het blijft een imposant gezicht als Jumbo weer vaste grond onder de voeten heeft. Let eens op deze speciale Gbs die een opening tbv van de Jumbo’s in het dak heeft gekregen


009 Je kan maar beter even opzij gaan als zo’n kolos op je afkomt lopen! Ook al ben je (pers)fotograaf!



010 Er komt geen eind aan


011


012 Een voor een graag dames! Hier word weer een ander type opstapje gebruikt, waarvan akte


013 Soms is er weleens een eigenwijs exemplaar bij die liever in de CHG blijf zoals “Menta” aan de Rietlanden in 1948


014 Een andere mastodont bij circus Krone was de neushoorn “Tjavo”  Ok deze reus viel onder het zelfde vervoersregime als de Olifanten.




015 Een belangrijk deel van de trein waren de zgn. voerwagens. Hiervoor waren volgens de voorschriften een paar Gbs-en voor dit vervoer ingericht. Er moest voldoende voer en water tijdens het transport aanwezig zijn.


016 Circus Krone was een van de weinige circussen die een speciale “Olifantenwagen “ in dienst hadden. Krone liet deze wagen in 1927 bouwen voor het vervoer van de  kolossale mastodont “ Locky”


017 ” Colonel Joe”, de opvolger van de overleden “Locky,  aan het werk in de piste .. Deze kolos was een waardige opvolger van Locky en de Hkks 220-2 008P waardig.


018 Na het overlijden van “Colonel Joe” bleef de wagen in dienst en gaf onderdak aan diverse van zijn opvolgers . Deze speciale wagen trok altijd de meeste belangstelling .


019 Het blijft een mooi en imposant gezicht zo’n mastodont in de deuropening. Gelukkig zit er nog wel een stevige U bint tussen de wagen en de vrijheid!


020 De Kronetrein in ruste, ditmaal in Leeuwarden.


021 Set 44009 van Roco.


022 De volgende plaatjes zijn overgenomen uit de Roco Catalogus


023


024


025 Technische tekening van de Hbcs


026 Gbs uit het “voor elk vervoer een wagen” van de NS


027


028


029


030 Circus Renz heeft in Itterbeck zijn winteronderkomen en daar waren (2022) deze en veel anderen dieren te zien.
Foto’s BNLS, Willem Scholte, , Spoorzeven, Hans Reints Archief Nederlandse Spoorwegen
« Laatst bewerkt op: 17 april 2023, 17:51:05 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Circusdieren Europa
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2023, 17:30:25 »
Hans,

Foto 4. De dames houden nog even rust. .In diergaarde Blijdorp wist een oppasser mij te vertellen dat olifanten graag vast aan hun plek staan om zo aanspraak te kunnen maken op hun territorium . De ketting om hun nek is meer voor de Bühne (gevaarlijk dier) en is zeker niet bedoeld om de Olifant in bedwang te houden

Maar de rechter olifant heeft net als destijds in het oude olifantenverblijf van Blijdorp wel degelijk een ketting om haar achterpoot.

Blijdorpert
« Laatst bewerkt op: 17 april 2023, 17:32:34 door hrp »
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Circusdieren Europa
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2023, 17:53:01 »
Ik had het ook over de ketting om hun nek.!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.