Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 19:56:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
  

Auteur Topic: Circusdieren Europa  (gelezen 1608 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Circusdieren Europa
« Gepost op: 17 April 2023, 17:12:22 »
Circus dieren West Europa


000 Een van de “Roncalli”treinen onderweg naar zijn volgende bestemming. Plaatje hier van het BNLS geleend.

Een van de meest spectaculairste “veetransporten” die ik mij nog herinner waren de zgn. Circustreinen. Het laden en lossen aan een openbare laad- en losweg was een complete sensatie. Twee heel bekende circussen die in Nederland gebruik maakten van de trein waren “Circus Krone” en als laatste “Circus Roncalli. Bernhard Paul, eigenaar directeur van “Circus Roncalli”, heeft er altijd de voorkeur aangegeven om zijn circus per trein te vervoeren en hij was hiermee het laatste circus dat gebruik maakte van de trein. Om zijn meer dan 100 historische “Roncalli” circuswagens te vervoeren had Bernhard Paul twee goederentrein van elk 30 Ks-en nodig. De twee treindelen hadden een laadgewicht van 1175 ton en een gezamenlijke lengte van meer dan 700 meter. De eerste trein bestond hoofdzakelijk uit Kbs-en beladen met tenten, woonwagens en ander materieel. De tweede trein bestond uit gesloten Gbs-en bestemd voor het transport van de dieren. Het uitrangeren, en het lossen van de trein, duurde meer als 24 uur, ruim een dag dus. Voor het opbouwen van het tentencomplex had men ook nog eens een week nodig!

Daar er rond de eeuwwisseling bij de spoorwegen in binnen en buitenland nauwelijks nog geschikte laad en losplaatsen met bijbehorende laadbruggen beschikbaar waren, (in gebruik had) werd het steeds moeilijker om per trein te reizen. In maart 2007 is nog onderzocht om de resterende laadbruggen van de Bundeswehr, Defensie of het Britse Rijnleger in Duitsland te gebruiken voor het laden en lossen van de circustreinen. Helaas is dit niet goed van de grond gekomen.


001 De bedoelde laad en losbrug die hier in Amersfoort beproeft word door een Centuriontank van het Nederlandse leger.

 Het bestaan van de traditionele circussen werd onder dwang van dierenactivisten, in Europa en de VS onmogelijk gemaakt. Door deze dwang verdwenen de meeste dieren uit de circusarena” en was transport per trein ook geen optie meer. 2017 was het jaar waarin Circus Roncalli afscheid nam van de paardendressuur, het enige diernummer wat nog overgebleven was in het programma. Niet alleen Roncalli heeft met deze regelgeving te maken gehad, ook circus “Krone” is slachtoffer van deze dierenactivisten geworden. Met het verdwijnen van de dieren uit de piste verdween ook de speciale Olifantenwagen die Krone in dienst had. Ondanks het verbod op het houden van circusdieren heeft “Europa” de verordening 1/2005 nog van kracht laten worden met speciale eisen voor het vervoer van Olifanten. Hierin staat o.a. Zo moeten olifanten tijdens transport voldoende ruimte hebben om te staan en te liggen en moet de temperatuur in het transportmiddel geschikt zijn voor de dieren. Daarnaast moeten de dieren tijdens transport worden voorzien van voldoende voedsel en water.


002  Wat er in zit, staat met krijt geschreven op de stelbalk


003 Volgens het opschrift moeten in deze Gbs “Jumbo en Siam” als passagiers zitten


004 De dames houden nog even rust. .In diergaarde Blijdorp wist een oppasser mij te vertellen dat olifanten graag vast aan hun plek staan om zo aanspraak te kunnen maken op hun territorium . De ketting om hun nek is meer voor de Bühne (gevaarlijk dier) en is zeker niet bedoeld om de Olifant in bedwang te houden


005 Als de zon schijnt wil iedereen graag naar buiten De dames van Circus Krone doen daar niet voor onder. Zij moeten nog even wachten tot dat zij aan de beurt zijn om uitgeladen te worden. De namen van deze dames zijn op de stelbalk van de Gbs terug te vinden.


006 Het uitladen van de mastodonten is een spektakel opzich. Deze activiteit trekt altijd enorm veel publiek naar de trein toe. Op de gele Hkks 220-2 008P kom ik op terug


007 Het uitladen van een Jumbo gaat altijd voetje voor voetje en met de nodige voorzichtigheid gepaard. In dit geval is een slurf wel een handig hulpmiddel. Bij gebrek aan een verhoogde losweg worden er speciale trapeziums gebruikt.


008 Het blijft een imposant gezicht als Jumbo weer vaste grond onder de voeten heeft. Let eens op deze speciale Gbs die een opening tbv van de Jumbo’s in het dak heeft gekregen


009 Je kan maar beter even opzij gaan als zo’n kolos op je afkomt lopen! Ook al ben je (pers)fotograaf!



010 Er komt geen eind aan


011


012 Een voor een graag dames! Hier word weer een ander type opstapje gebruikt, waarvan akte


013 Soms is er weleens een eigenwijs exemplaar bij die liever in de CHG blijf zoals “Menta” aan de Rietlanden in 1948


014 Een andere mastodont bij circus Krone was de neushoorn “Tjavo”  Ok deze reus viel onder het zelfde vervoersregime als de Olifanten.




015 Een belangrijk deel van de trein waren de zgn. voerwagens. Hiervoor waren volgens de voorschriften een paar Gbs-en voor dit vervoer ingericht. Er moest voldoende voer en water tijdens het transport aanwezig zijn.


016 Circus Krone was een van de weinige circussen die een speciale “Olifantenwagen “ in dienst hadden. Krone liet deze wagen in 1927 bouwen voor het vervoer van de  kolossale mastodont “ Locky”


017 ” Colonel Joe”, de opvolger van de overleden “Locky,  aan het werk in de piste .. Deze kolos was een waardige opvolger van Locky en de Hkks 220-2 008P waardig.


018 Na het overlijden van “Colonel Joe” bleef de wagen in dienst en gaf onderdak aan diverse van zijn opvolgers . Deze speciale wagen trok altijd de meeste belangstelling .


019 Het blijft een mooi en imposant gezicht zo’n mastodont in de deuropening. Gelukkig zit er nog wel een stevige U bint tussen de wagen en de vrijheid!


020 De Kronetrein in ruste, ditmaal in Leeuwarden.


021 Set 44009 van Roco.


022 De volgende plaatjes zijn overgenomen uit de Roco Catalogus


023


024


025 Technische tekening van de Hbcs


026 Gbs uit het “voor elk vervoer een wagen” van de NS


027


028


029


030 Circus Renz heeft in Itterbeck zijn winteronderkomen en daar waren (2022) deze en veel anderen dieren te zien.
Foto’s BNLS, Willem Scholte, , Spoorzeven, Hans Reints Archief Nederlandse Spoorwegen
« Laatst bewerkt op: 17 April 2023, 17:51:05 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Circusdieren Europa
« Reactie #1 Gepost op: 17 April 2023, 17:30:25 »
Hans,

Foto 4. De dames houden nog even rust. .In diergaarde Blijdorp wist een oppasser mij te vertellen dat olifanten graag vast aan hun plek staan om zo aanspraak te kunnen maken op hun territorium . De ketting om hun nek is meer voor de Bühne (gevaarlijk dier) en is zeker niet bedoeld om de Olifant in bedwang te houden

Maar de rechter olifant heeft net als destijds in het oude olifantenverblijf van Blijdorp wel degelijk een ketting om haar achterpoot.

Blijdorpert
« Laatst bewerkt op: 17 April 2023, 17:32:34 door hrp »
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Circusdieren Europa
« Reactie #2 Gepost op: 17 April 2023, 17:53:01 »
Ik had het ook over de ketting om hun nek.!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.