Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
Vandaag om 01:23:30
Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 00:52:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 00:04:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
28 August 2025, 23:55:40
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door MichielB
28 August 2025, 23:53:59
Plaatdikte van een rangeerbaan door MichielB
28 August 2025, 23:43:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
28 August 2025, 23:17:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Pauldg
28 August 2025, 23:17:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
28 August 2025, 22:35:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
28 August 2025, 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 August 2025, 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
28 August 2025, 22:06:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
28 August 2025, 21:49:48
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
28 August 2025, 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 August 2025, 20:39:47
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
28 August 2025, 19:59:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
28 August 2025, 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
28 August 2025, 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
28 August 2025, 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
28 August 2025, 18:21:43
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
28 August 2025, 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
28 August 2025, 18:04:17
Aachenau West door Silvolde
28 August 2025, 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
28 August 2025, 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
28 August 2025, 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 August 2025, 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
28 August 2025, 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
28 August 2025, 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
28 August 2025, 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
28 August 2025, 15:23:47

Auteur Topic: Het gaat niet goed met Märklin  (gelezen 66415 keer)

Thomas

• Offline Offline
Re: Het gaat niet goed met Märklin
« Reactie #90 Gepost op: 16 April 2008, 21:53:17 »
Stel je stuur die topmanager die 2 miljoen verdient de laan uit, en neemt er 1 die 't voor €200.000 doet (is best wel een leuk jaarsalaris hoor). Besparing €1.8 miljoen, hoeven er nog maar 10 van €20.000 uit voor dezelfde besparing van €2 miljoen.

Overigens, grote bonussen bij winstgevende bedrijven heb ik niet zo'n moeite mee, maar andersom zie je weinig, inleveren als er verlies gedraait wordt.

Als ik gecontacteerd zou worden voor die baan, en een loon van 200k zou krijgen. En ik krijg te horen dat mijn voorganger 2miljoen verdiende voor dezelfde functie zou ik nee zeggen.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 16 April 2008, 21:55:03 »
nou als Roco het overneemt gaan de prijzen misschien omlaag! ;)

Daan

henk

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 16 April 2008, 21:55:47 »
En die zijn nog steeds te verwaarlozen ten opzichte van de personeelskosten. Er valt wel misschien wat te halen, maar lang niet genoeg om het verlies te laten verdwijnen.

- Peter

Metaal schijnt vooral duurder te zijn, omdat er meer tijd en dus menskracht in gaat zitten.
Dilemma voor Märklin. Hoe groot is de groep die vindt dat metaal bij Märklin hoort en dus niets anders wil kopen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 16 April 2008, 21:55:58 »
Dus een chinese Jaguar.

Nee, Indische Jaguar... Is nu van Tata.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

vervallen

• de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 16 April 2008, 21:59:28 »

O ja,

Tateretaaa TATA

met eitje op wielen, toch?

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 16 April 2008, 22:15:43 »

Overigens houdt het nieuws voor Märklin niet op:
Märklin-Manager wechselt zur Konkurrenz
(Handelsblatt; Duits; zelfde auteur als van het artikel dat dit draadje startte)

- Peter
Je zou toch op z'n minst een concurentiebeding verwachten bij dit soort functie's ! Foutje van Marklin ?

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 16 April 2008, 22:28:20 »
Hij werkte er al 18 jaar, misschien dat ze in die tijd (1990) bij Märklin anders over dachten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

• Gast
« Reactie #97 Gepost op: 16 April 2008, 22:30:29 »
Of hij heeft m eruit onderhandeld, of het was in die tijd verboden naar de Duitse wet om een concurrentiebeding overeen te komen, of wat dan ook :).

Biels

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 16 April 2008, 23:08:41 »
Dat zal best, maar als je na 40 jaar nog steeds ongeschoold werk doet,

het artikel zou kritisch gelezen moeten worden en niet als zoete koek geslikt.

- Peter

Blijkbaar is het voor de klanten van de krant, en in die streek nog de gewoonte om iemand zn hele leven het zelfde werk te laten doen. Ook is het mogelijk dat men in dat land vrouwen niet de zelfde loopbaankansen geeft als mannen.

Groeten, Alexander

Citaat HANDELSBLATT:
Da wird gar einer Mitarbeiterin fünf Tage vor ihrem 40. Dienstjubiläum gekündigt, um kurz darauf jüngeren Ersatz einzustellen.

Ik kan maar niet vinden waar staat dat deze mevrouw ongeschoold locomotiefjes in elkaar zet. Waar staat dat?

Marklin zou naast de bekende metalen modellen , ook een productlijn plastic modellen in de markt kunnen zetten, en daarmee concurren met bv ROCO of misschien wel PIKO ( wordt nog steeds in Duitsland gemaakt dacht ik )

Groeten, Alexander

Citaat Lausitzer Rundschau
Piko Spielwaren GmbH aus Sonneberg baut seine Fertigung in China aus. Die Produktion im südchinesischen Chashan sei bereits im Oktober 2007 mit rund 80 Mitarbeitern aufgenommen worden, sagte Piko-Geschäftsführer René Wilfer gestern

Daaruit volgt dat Piko zelf produceert in China en het niet uitbesteed en afhankelijk wordt. Heb nog niet gehoord van slechte levering van Piko.

Biels

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 16 April 2008, 23:18:00 »
Citaat HANDELSBLATT:
Da wird gar einer Mitarbeiterin fünf Tage vor ihrem 40. Dienstjubiläum gekündigt, um kurz darauf jüngeren Ersatz einzustellen.

Ik kan maar niet vinden waar staat dat deze mevrouw ongeschoold locomotiefjes in elkaar zet. Waar staat dat?

Ze wordt vervangen door een jongere (en dus goedkopere) medewerk(st)er. Dus ze zal vast geen manager zijn. Ze zou nog in de kantine of eventueel als secretaresse kunnen werken.

Maar het moge bekend zijn dat het voornamelijk vrouwen zijn die bij modelspoorfabrikanten in Europa de productie verzorgen. Of dat nou is omdat ze kleinere handen hebben, of dat je als herintreedster (nadat de kinderen het huis uit zijn) weinig banen vindt, weet ik zo ook niet.

- Peter

Rob

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 16 April 2008, 23:41:57 »
Ik kijk nu 3 dagen naar dit draadje en constateer dat er 2 dingen gescheiden moeten worden: Emotie t.o.v. realiteit.
Keiharde conclusie: Märklin verkeert in zwaar weer. Dat vind ik als fervent 2-railer, na een opvoeding met 3-rail, ook niet leuk, is onderdeel van m'n modelbouwgeschiedenis. (=emotie). Links en rechts wordt het management (terecht of niet) eruit gegooid of vertrekt zelf. Wanhopig wordt geprobeerd het imago voor de beurs op te vijzelen om nog iets van de investering terug te zien.(=realiteit) Dat -tig mensen een emotionele binding met het merk hebben speelt helemaal geen rol.
Optie: Märklin gaat ook "goedkoop", oftewel naar lage-lonen-landen. Daar zijn ze gewoon te laat mee. Merken als b.v.  Mehano, Piko en Roco hebben een grote voorsprong daarin en dat haal je niet meer in. Daarmee is niet gezegd dat ze "beter" zijn, hooguit slimmer op het juiste moment. Emotie is ook dat de gemiddelde Märklin-consument blijft hangen in het adagium: Metalen kappen, anders is het geen Märklin. Het is onderdeel van een jarenlang gekoesterde merk-identiteit. Oppoetsen van motoren door ze 5-sterren, C-sinus of weet ik veel wat te noemen? Tot een paar jaar geleden kwam men er nog mee weg. Ondertussen werd er steeds meer op gewezen dat b.v. Roco al in de jaren '80 met z'n cardan-oplossing betere resultaten boekte. Mismanagement is dan: Komen met een 1200 met een motor die al jaren uit de tijd is, toch?
Aan de andere kant staan de consumenten van Märklin, die het dat merk erg kwalijk nemen als ze uit Duitsland vertrekken. In dat opzicht dreigt Märklin een slachtoffer te worden van z'n eigen politiek.
Of je nu gelukkig moet zijn met het overhevelen van arbeid naar die landen is een hele andere discussie, die niet alleen met modelspoor heeft te maken. En hier denk ik niet gevoerd hoeft te worden.
Negatief: Als ik de berichtgeving zie denk ik: Zwanenzang. :(
Positief: Ook Roco is uit de as opgestegen. Dus wie weet........ ;)

Groeten, Rob
Groeten, Rob

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 17 April 2008, 04:07:04 »
Toch zie ik hier een aantal argumenten die niet echt onderbouwd worden, maar wel meteen gebruikt worden om iets te bewijzen. Zoals het geld verslinden van de managers, die net zoveel verdienen als 100 werknemers bij elkaar, enzovoorts.

Nu ken ik de situatie bij Märklin niet, maar de gedachte dat bij grote bedrijven er teveel managers rondlopen en dat die alleen maar geld verkwisten en vervolgens de kleine man op straat zetten, is volkomen uit de lucht gegrepen. Je wil niet weten wat voor druk er wordt uitgeoefend om de kosten te verlagen - en daar zijn de managers verantwoordelijk voor. Zij dienen uit te leggen waar het geld aan is uitgegeven. Bijvoorbeeld, ons bedrijf mocht dit jaar niet meer uitgeven aan vaste lasten (loon, electriciteit, huur, enz.) dan het jaar ervoor. Ha, maar werknemers willen wel een loonsverhoging. Dus daar ligt een stevige uitdaging.

Dit is mijn ervaring met twee verschillende multi-nationals (120.000 en 60.000 werknemers). Maar goed, als iemand heel andere ervaring heeft met een beursgenoteerde onderneming of een onderneming met vreemd kapitaal, dan hoor ik dat graag. Liefst een onderneming die na de dotcom-zeepbel nog bestaat (en niet Google heet :))......

- Peter

@Peter:
Zoals je zelf al eerder aangaf wat betreft het teveel geld uitgeven aan allerlei dure onzinnigheden ten behoeve van de bedrijfsvoering en dergelijke blijkt allemaal gewoon te kunnen, en rara wie daar verantwoordelijk voor is, niet de werknemer op de werkvloer dus.

Het gegeven feit dat er teveel geld uitgegeven wordt door managers, directeuren en accountants voor veel te duur betaalde dingen is een vast-staand feit bij veel grote bedrijven.
Procter&Gamble UK zoals eerder al gezegd is/was een van die ondernemingen in Engeland waar teveel geld richting dergelijke mensen ging.
P&G is een groot internationaal bedrijf en zijn onderandere bekend van Pringles, dubro afwasmiddel, Olaz, enzovoorts.

In de tijd dat ik er als onderhoudstechnicus werkte om hun machines te onderhouden was het vaak achter de storingen aanlopen omdat men geen geld aan nieuwe onderdelen voor de machines uit wenste te geven om zodoende de machines (weer)volledig operationeel te krijgen.
Er was dus op een gegeven ogenblik meer stilstand en onvolledige goede produktie.
Dit ging ten koste van de inkomsten omdat er minder produktie kon worden gemaakt en de afvalberg groter werd.
Maar nog wel steeds de te dure auto's op tijd naar de garage brengen voor onderhoud, dat kon allemaal wel, plus nog een hele berg meer waar bakken met geld aan uitgegeven werd.
Jammer als men niet realiseert dat de inkomsten van een bedrijf beginnen met goed werkende (produktie)machines.

Er liepen op mijn afdeling 3 managers rond voor 6 man technisch personeel, een beetje veel wel vind je niet?
Voor het merendeel was er 1 manager aan het werk en de andere 2 zaten meer achter de pc spelletjes te spelen omdat ze niks te doen hadden....dus...nu jij weer.

Wat betreft de druk uitge-oefend om de kosten te verlagen, een deel heb ik al neergezet waarop een bedrijf kan bezuinigen, dat dit echter niet gebeurt, is een ander verhaal, maar daar plukken ze zelf dan wel de vruchten van.
Een ander iets is om te kijken hoe je meer efficient zou kunnen werken, dat zou kunnen betekenen dat een machine aangepast zou moeten worden of iets dergelijks.
Het is altijd een ' kosten gaan voor de baat ' verhaal waarbij je moet op-passen dat je het goed in de hand houdt, onzinnige uitgaven die best wat minder kunnen, zoals het in het geval van de grote mannen in een bedrijf, kunnen ook onder de loep genomen worden, en desnoods herzien worden.
Dan maar een keer minder het hele gezin meenemen op 'zakenreis' wat dan eigenlijk een vakantie is op kosten van de zaak.

Ik ben van mening Peter dat als een bedrijf moet bezuinigen dat dit voor het HELE bedrijf zou moeten gelden, en niet dat alleen de werknemer op de werkvloer er de dupe van wordt, alleen maar omdat de grote mannen vinden dat ze buiten schot moeten blijven en door moeten kunnen gaan met dergelijke vormen van geldverslinden.
Zoiets is een kromme politiek en werkt uiteindelijk niet.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 17 April 2008, 08:59:15 »
Met dat laatste ben ik het zeker eens. Maar je kunt de situatie bij P&G niet op de hele industrie toepassen, dat is een beetje mijn punt. Als ik naar het bedrijf kijk waar ik werk, dan werkt er echt helemaal niemand teveel. Want het internationale moederbedrijf stelt hele harde eisen.

Om terug te komen op Märklin: de huidige bedrijfsleider (en iemand anders, staat ergens in het artikel) hebben niet de moeite genomen om in Göppingen een huis te zoeken, maar in plaats daarvan verblijven ze in zo ongeveer de beste plek in de omgeving, uiteraard betaald door Märklin. Dat is inderdaad geld weggooien.

- Peter

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 17 April 2008, 09:33:02 »
 :-| Ik ga helemaal met Peter(MRP) mee.
Ik zie bij ons in de energie productie hetzelfde beeld.
Er wordt door het management te lang gewacht met investeringen in apparatuur, als de boel dan klem loopt wordt het probleem op de werkvloer neergelegd met de opmerking; weet je wel hoeveel het kost als de kwaliteit niet klopt. Maar die kwaliteit wijkt af omdat de apparatuur defect is. Dus te laat investeren kost uiteindelijk meer dan de bezuiniging die men dacht te halen.
Misschien worden al die metalen modellen dan nog wel veel meer waard in de toekomst.
Ik blijf Trix fan.  ;)
Groet, Albert.

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 17 April 2008, 09:39:42 »

Er liepen op mijn afdeling 3 managers rond voor 6 man technisch personeel, een beetje veel wel vind je niet?
Voor het merendeel was er 1 manager aan het werk en de andere 2 zaten meer achter de pc spelletjes te spelen omdat ze niks te doen hadden....dus...nu jij weer.

En dit is geen uitzondering, ik heb ook bij grote bedrijven gewerkt en dit type manager zien komen en gaan, zeker bij de grotere bedrijven komen dat soort managers niet binnen om er lang te blijven, ze krijgen een opdracht en ze doen alles om die opdracht af te ronden. Meestal is het een opdracht in de trend van: Zorg jij dat deze afdeling weer effectief gaat draaien"
En dat lukt ze ook wel, maar het is 9 van de tien keer een korte termijn oplossing, mensen ontslaan, bezuinigen op het merk koffie in de koffiemachines, in de arbeidsvoorwaarden snijden, etc. Dat dit soort acties ( laat de koffie even buiten beschouwing  ;D ) op de lange termijn schadelijk kunnen zijn voor het bedrijf interesseert ze niet, zij hebben hun opdracht vervuld en als de gierput openbarst dan zijn ze toch allang weer vertrokken met een extra regeltje in hun cv bijgeschreven. Dan wordt er weer een nieuwe (interim) manager aangetrokken die zijn sh*t weer kan opruimen en zo gaat het maar door.

Ik heb dit zelf zoooo vaak zien gebeuren, korte termijn denken en zoveel mogelijk geld binnenhalen ( en het liefst een grote leasemiddenklasser met carkit en DVD installatie voor de 'kids'.