Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 09:45:35
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 09:16:09
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 08:27:51
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
  

Auteur Topic: ESU locdecoder V5 lastregeling  (gelezen 1860 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
ESU locdecoder V5 lastregeling
« Gepost op: 14 April 2023, 23:24:24 »
Er is een eenvoudige 'truc' om de ideale lastregeling in een ESU Lokpilot of Loksound op de loc af te stemmen:
Geef CV54=0, zet de loc vervolgens op een leeg stuk baan van minimaal 2,5 meter en druk vervolgens op F1. De loc zal er vandoor schieten en na plm 1,5 m stoppen.

Maar LET OP; Dit schijnt niet te gelden voor de V5 versies.
Ik kreeg een Rapido loc niet goed afgeregeld en heb die teruggestuurd naar de fabriek. Er is daar een totale reset gedaan en er is een nieuwe motor geplaatst. Ik kreeg van de Rapido serviceafdeling bij de retourzending het volgende bericht:
"In the manual there is a section called the slow thing setting. It utilizes CV54 and it will modify the CV settings for slow speed running. This was developed for the V4 decoder. We have found that the V5 decoder shouldn't run the CV54 and bell setting. It seems to cause more issues."

Zijn er forumgebruikers met een dergelijke ervaring?

Op dit forum stond in 2013 het volgende advies:
CV 54 uitlezen en CV52 op ongeveer 2/3 van die waarde instellen
CV 55 uitlezen en CV51 op ongeveer 2/3 van die waarde instellen

Ben benieuwd of dit laatste alternatief ook kan gelden voor de V5.
 

Rian
« Laatst bewerkt op: 14 April 2023, 23:41:58 door RBlok »

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: ESU locdecoder V5 lastregeling
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2023, 06:04:47 »
Ik heb nog nooit gehoord dat je de CV54 truc niet zou moeten toepassen bij de V5 versie. Dat moet een vergissing of een fabeltje zijn.

Deze automatische regeling / truc staat keurig beschreven in de Lokpilot 5 handleiding (11.1.4)



Wat ik wel mis in de handleiding is de CV53 correctie die je meestal moet doen. CV53 zet het motor voltage and is meestal een waarde rond de 120 (12 volt). Na de CV54 staat deze meestal veel te laag en dat zorgt er voor de max snelheid een stuk lager is. Dus die moet je altijd even terug zetten.

Groeten,
Lolke

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: ESU locdecoder V5 lastregeling
« Reactie #2 Gepost op: 15 April 2023, 11:43:52 »
Bedankt Lolke.
Tja, Als ESU het zelf nog beschrijft in hun V5 manual zou ik dat inderdaad meer vertrouwen. Aan de andere kant: Rapido gebruikt de laatste jaren volgens mij bijna uitsluitend ESU decoders in hun DCC modellen. Hun serviceafdeling zal dus heel wat van deze lastregelingsproblemen door hun handen hebben laten gaan. Daar is hun oordeel om niet de CV54/F1 handeling toe te passen op gebaseerd. Wellicht heeft het te maken met het type motor dat zij in hun locs gebruiken?

Rian

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4719
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: ESU locdecoder V5 lastregeling
« Reactie #3 Gepost op: 15 April 2023, 12:08:54 »
Dat laatste is idd het geval, bijvoorbeeld bij de Lopi5 i.c.m. Piko, waarbij dat (met name) aan een condensator op de print ligt. Ik gebruik al jaren ESU's maar ik gebruik die CV54-truc niet (meer) omdat ik veel betere ervaringen heb met trial and error. Daardoor heb ik aardig wat instellingen van mijn bestaande locs bewaard (Lokprogrammer) en die recycle ik in mijn nieuwe locs.