Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
  

Auteur Topic: ESU locdecoder V5 lastregeling  (gelezen 1540 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
ESU locdecoder V5 lastregeling
« Gepost op: 14 April 2023, 23:24:24 »
Er is een eenvoudige 'truc' om de ideale lastregeling in een ESU Lokpilot of Loksound op de loc af te stemmen:
Geef CV54=0, zet de loc vervolgens op een leeg stuk baan van minimaal 2,5 meter en druk vervolgens op F1. De loc zal er vandoor schieten en na plm 1,5 m stoppen.

Maar LET OP; Dit schijnt niet te gelden voor de V5 versies.
Ik kreeg een Rapido loc niet goed afgeregeld en heb die teruggestuurd naar de fabriek. Er is daar een totale reset gedaan en er is een nieuwe motor geplaatst. Ik kreeg van de Rapido serviceafdeling bij de retourzending het volgende bericht:
"In the manual there is a section called the slow thing setting. It utilizes CV54 and it will modify the CV settings for slow speed running. This was developed for the V4 decoder. We have found that the V5 decoder shouldn't run the CV54 and bell setting. It seems to cause more issues."

Zijn er forumgebruikers met een dergelijke ervaring?

Op dit forum stond in 2013 het volgende advies:
CV 54 uitlezen en CV52 op ongeveer 2/3 van die waarde instellen
CV 55 uitlezen en CV51 op ongeveer 2/3 van die waarde instellen

Ben benieuwd of dit laatste alternatief ook kan gelden voor de V5.
 

Rian
« Laatst bewerkt op: 14 April 2023, 23:41:58 door RBlok »

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: ESU locdecoder V5 lastregeling
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2023, 06:04:47 »
Ik heb nog nooit gehoord dat je de CV54 truc niet zou moeten toepassen bij de V5 versie. Dat moet een vergissing of een fabeltje zijn.

Deze automatische regeling / truc staat keurig beschreven in de Lokpilot 5 handleiding (11.1.4)



Wat ik wel mis in de handleiding is de CV53 correctie die je meestal moet doen. CV53 zet het motor voltage and is meestal een waarde rond de 120 (12 volt). Na de CV54 staat deze meestal veel te laag en dat zorgt er voor de max snelheid een stuk lager is. Dus die moet je altijd even terug zetten.

Groeten,
Lolke

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: ESU locdecoder V5 lastregeling
« Reactie #2 Gepost op: 15 April 2023, 11:43:52 »
Bedankt Lolke.
Tja, Als ESU het zelf nog beschrijft in hun V5 manual zou ik dat inderdaad meer vertrouwen. Aan de andere kant: Rapido gebruikt de laatste jaren volgens mij bijna uitsluitend ESU decoders in hun DCC modellen. Hun serviceafdeling zal dus heel wat van deze lastregelingsproblemen door hun handen hebben laten gaan. Daar is hun oordeel om niet de CV54/F1 handeling toe te passen op gebaseerd. Wellicht heeft het te maken met het type motor dat zij in hun locs gebruiken?

Rian

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: ESU locdecoder V5 lastregeling
« Reactie #3 Gepost op: 15 April 2023, 12:08:54 »
Dat laatste is idd het geval, bijvoorbeeld bij de Lopi5 i.c.m. Piko, waarbij dat (met name) aan een condensator op de print ligt. Ik gebruik al jaren ESU's maar ik gebruik die CV54-truc niet (meer) omdat ik veel betere ervaringen heb met trial and error. Daardoor heb ik aardig wat instellingen van mijn bestaande locs bewaard (Lokprogrammer) en die recycle ik in mijn nieuwe locs.