Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 18:58:32
Ucci en IB1 met Itrain door Hasenwald
Vandaag om 18:56:18
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:38
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 17:02:05
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
  

Auteur Topic: Detectie  (gelezen 1165 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Detectie
« Gepost op: 04 April 2023, 12:18:57 »
Om de "discussie" in het draadje van het ongeluk bij Voorschoten niet te vervuilen stel ik hier maar even de vraag.

Citaat van: Pauldg op Vandaag om 11:52:45

    Maar als hij op het spoor staat met spoorassen dan creert hij toch ook een bezet spoor signaal of niet?

Rick reageert:
Nee, die zijn niet zwaar genoeg voor een betrouwbaar signaal. En als de krol overstakt op de daar aanwezige inzetplaats stond deze misschien niet eens op de rails.

Joop's vraag: wat heeft gewicht met detectie te maken?

Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
  • 🇳🇴
Re: Detectie
« Reactie #1 Gepost op: 04 April 2023, 12:22:52 »
Heel simpel gezegd door het lage gewicht worden de wielen niet voldoende op de spoorstaaf gedrukt om betrouwbaar contact te maken. Bovendien heeft de krol maar twee assen dus is de kans groot dat ze niet allebei verbinding maken.
Een gewone schakelaar heeft ook een veer mechanisme om de twee contacten tegen elkaar te drukken om een gegarandeerde verbinding te maken.
Med venligst hilsen,

Lennert

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Detectie
« Reactie #2 Gepost op: 04 April 2023, 12:36:40 »
Ik blijf dat vreemd vinden. Ik weet nog dat in mijn geboorteplaats Hengelo op het traject naar Oldenzaal vlak achter een bocht een sein was dat soms op rood sprong omdat een tractor over de overweg met een ketting achter zich aan de twee spoorstaven met elkaar in verbinding bracht en dus rood detecteerde. Machinist hoog in de remmen, zeker als het de D-trein naar Duitsland was die net op vaart was. Ik kan me dat krantenartikel uit de jaren 70 nog herinneren.
Maar wellicht was dat nog een oude manier van detecteren.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
  • 🇳🇴
Re: Detectie
« Reactie #3 Gepost op: 04 April 2023, 12:38:34 »
Wel ik bedoel dat het gaat om betrouwbaar detecteren. Het kan best zijn dat de krol een detectie veroorzaakt maar je hebt geen garantie en dat is waar het om draait.
Med venligst hilsen,

Lennert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Detectie
« Reactie #4 Gepost op: 04 April 2023, 12:55:51 »
Normaal rijdt een krol alleen op een spoor waar aan gewerkt wordt. Dat spoor is dan buiten bedrijf en dan maakt het helemaal niet uit of er wel of niet detectie is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Detectie
« Reactie #5 Gepost op: 04 April 2023, 14:12:14 »
Awel Klaas, maar ik verbaasde me een beetje over de relatie gewicht (druk) en detectie. Dat werd hierboven ook keurig uitgelegd.
Normaal gesproken worden er allerlei veiligheidsmaatregelen genomen als er op of aan het spoor gewerkt wordt. Ik zag een keer dat in Nijkerk een spoedreparatie aan de bovenleiding plaatsvond. De bovenleiding werd geaard met de grond, twee klemmen werden aan de twee spoorstaven verbonden en daarna mocht de truck op de rails en zijn ijzeren wielen laten zakken.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Detectie
« Reactie #6 Gepost op: 04 April 2023, 16:49:34 »
Awel Klaas, maar ik verbaasde me een beetje over de relatie gewicht (druk) en detectie.
Aha, is het dat. De z.g. spoorstroomloop werkt met een tamelijk lage spanning en een vrij hoge stroom. Om een behoorlijke kortsluiting te maken moet je dus een goed contact hebben.
Heel vroeger reden er wel sikken over het hoofdspoor om op korte afstanden goederenwagens te halen of brengen. De sik mocht niet alleen op weg, die moest minstens één wagen meenemen vanwege de detectie..
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Detectie
« Reactie #7 Gepost op: 04 April 2023, 17:10:07 »
G2000, Wadlopers en Buffels kennen/kenden ook detectie problemen en die leggen toch behoorlijk meer gewicht in de schaal dan een KROL.
Dat Eurailscout ding uit "het Atelier" (ex Gril Express rijtuig geloof ik) moest ook verplicht een 2 assige wagen meevoeren.

Een overweg aanrijden op de middensectie wil vaak nog wel lukken.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Detectie
« Reactie #8 Gepost op: 04 April 2023, 19:41:14 »
Detectieproblemen betekent niet dát ze niet detecteren, alleen dat er een (hele kleine) _kans_ is dat ze niet detecteren... zelfs een krol zal in de meeste gevallen gewoon kortsluiting maken en dus detecteren.