Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
Vandaag
om 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Rick
Vandaag
om 20:51:47
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 20:50:13
LIMA IRM Cardanassen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 20:19:33
Een Rotterdams gebouw
door
Keska
Vandaag
om 20:14:53
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 20:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen
door
zweistein
Vandaag
om 20:02:20
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Bert55
Vandaag
om 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 19:25:04
Welke winkel voert deze merken?
door
Jeronimos
Vandaag
om 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
spoorzeven
Vandaag
om 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
TonM
Vandaag
om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:15:43
Minder wissels
door
H0eGenaamd
Vandaag
om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:24:57
The Summer of 69
door
Eric v C
Vandaag
om 11:23:46
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
meino
Vandaag
om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 09:37:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Detectie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Detectie (gelezen 1126 keer)
JoopSpoort
Offline
Berichten: 563
Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
Detectie
«
Gepost op:
04 April 2023, 12:18:57 »
Om de "discussie" in het draadje van het ongeluk bij Voorschoten niet te vervuilen stel ik hier maar even de vraag.
Citaat van: Pauldg op Vandaag om 11:52:45
Maar als hij op het spoor staat met spoorassen dan creert hij toch ook een bezet spoor signaal of niet?
Rick reageert:
Nee, die zijn niet zwaar genoeg voor een betrouwbaar signaal. En als de krol overstakt op de daar aanwezige inzetplaats stond deze misschien niet eens op de rails.
Joop's vraag: wat heeft gewicht met detectie te maken?
Hartelijke groet,
Joop
Gelogd
Hartelijke groet,
Joop ter Laak
Loki
Offline
Berichten: 491
🇳🇴
Re: Detectie
«
Reactie #1 Gepost op:
04 April 2023, 12:22:52 »
Heel simpel gezegd door het lage gewicht worden de wielen niet voldoende op de spoorstaaf gedrukt om betrouwbaar contact te maken. Bovendien heeft de krol maar twee assen dus is de kans groot dat ze niet allebei verbinding maken.
Een gewone schakelaar heeft ook een veer mechanisme om de twee contacten tegen elkaar te drukken om een gegarandeerde verbinding te maken.
Gelogd
Med venligst hilsen,
Lennert
JoopSpoort
Offline
Berichten: 563
Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
Re: Detectie
«
Reactie #2 Gepost op:
04 April 2023, 12:36:40 »
Ik blijf dat vreemd vinden. Ik weet nog dat in mijn geboorteplaats Hengelo op het traject naar Oldenzaal vlak achter een bocht een sein was dat soms op rood sprong omdat een tractor over de overweg met een ketting achter zich aan de twee spoorstaven met elkaar in verbinding bracht en dus rood detecteerde. Machinist hoog in de remmen, zeker als het de D-trein naar Duitsland was die net op vaart was. Ik kan me dat krantenartikel uit de jaren 70 nog herinneren.
Maar wellicht was dat nog een oude manier van detecteren.
Hartelijke groet,
Joop
Gelogd
Hartelijke groet,
Joop ter Laak
Loki
Offline
Berichten: 491
🇳🇴
Re: Detectie
«
Reactie #3 Gepost op:
04 April 2023, 12:38:34 »
Wel ik bedoel dat het gaat om
betrouwbaar
detecteren. Het kan best zijn dat de krol een detectie veroorzaakt maar je hebt geen garantie en dat is waar het om draait.
Gelogd
Med venligst hilsen,
Lennert
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26766
Re: Detectie
«
Reactie #4 Gepost op:
04 April 2023, 12:55:51 »
Normaal rijdt een krol alleen op een spoor waar aan gewerkt wordt. Dat spoor is dan buiten bedrijf en dan maakt het helemaal niet uit of er wel of niet detectie is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
JoopSpoort
Offline
Berichten: 563
Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
Re: Detectie
«
Reactie #5 Gepost op:
04 April 2023, 14:12:14 »
Awel Klaas, maar ik verbaasde me een beetje over de relatie gewicht (druk) en detectie. Dat werd hierboven ook keurig uitgelegd.
Normaal gesproken worden er allerlei veiligheidsmaatregelen genomen als er op of aan het spoor gewerkt wordt. Ik zag een keer dat in Nijkerk een spoedreparatie aan de bovenleiding plaatsvond. De bovenleiding werd geaard met de grond, twee klemmen werden aan de twee spoorstaven verbonden en daarna mocht de truck op de rails en zijn ijzeren wielen laten zakken.
Hartelijke groet,
Joop
Gelogd
Hartelijke groet,
Joop ter Laak
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26766
Re: Detectie
«
Reactie #6 Gepost op:
04 April 2023, 16:49:34 »
Citaat van: JoopSpoort op 04 April 2023, 14:12:14
Awel Klaas, maar ik verbaasde me een beetje over de relatie gewicht (druk) en detectie.
Aha, is het dat. De z.g. spoorstroomloop werkt met een tamelijk lage spanning en een vrij hoge stroom. Om een behoorlijke kortsluiting te maken moet je dus een goed contact hebben.
Heel vroeger reden er wel sikken over het hoofdspoor om op korte afstanden goederenwagens te halen of brengen. De sik mocht niet alleen op weg, die moest minstens één wagen meenemen vanwege de detectie..
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Sander.
Offline
Berichten: 1177
Re: Detectie
«
Reactie #7 Gepost op:
04 April 2023, 17:10:07 »
G2000, Wadlopers en Buffels kennen/kenden ook detectie problemen en die leggen toch behoorlijk meer gewicht in de schaal dan een KROL.
Dat Eurailscout ding uit "het Atelier" (ex Gril Express rijtuig geloof ik) moest ook verplicht een 2 assige wagen meevoeren.
Een overweg aanrijden op de middensectie wil vaak nog wel lukken.
Mvg
Sander.
Gelogd
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!
timtrein
Offline
Berichten: 2086
Re: Detectie
«
Reactie #8 Gepost op:
04 April 2023, 19:41:14 »
Detectieproblemen betekent niet dát ze niet detecteren, alleen dat er een (hele kleine) _kans_ is dat ze niet detecteren... zelfs een krol zal in de meeste gevallen gewoon kortsluiting maken en dus detecteren.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Detectie