Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:16:54
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
Vandaag om 23:06:29
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:59:08
Achtergrond met AI door Ronald Halma
Vandaag om 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
Vandaag om 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 21:50:03
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
  

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 62590 keer)

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #555 Gepost op: 10 April 2025, 12:25:09 »
ik heb een vraagje;
Wat was het tijdsverschil tussen aanrijding 1 en aanrijding 2  ?
Als dat maar enkele minuten was ( 2 a 3  ),
 dan de volgende conclusie: machinist van goederentrein even in chock na botsing, begrijpelijk en normaal.
Moet dan reageren met telefonische melding, en daarna nog het juiste sein instellen ?
Dan is het toch normaal dat hij die foute sein-instelling gemaakt kan hebben.
Bedenk eens wat voor aantal handelingen op zo'n korte tijd, terwijl de arme man nog in chock is.
Voor mij kan deze machinist niets verweten worden.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2025, 12:32:07 door saskia »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4863
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #556 Gepost op: 10 April 2025, 13:22:18 »
Mail anders de commissie even...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #557 Gepost op: 10 April 2025, 13:34:45 »
Op basis van conclusies in rapport verwijt ik die machinist niets.. Volgens mij niemand hier.

Mijn reactie gaat overigens meer over de omstadigheden en in hoeverre het aan te raden is daar iets aan te veranderen;  bijvoorbeeld, moet de knop wellicht zo vormgegeven worden dat de kans kleiner is dat het verkeerde seinbeeld (per abuis) wordt ingesteld? Moet het gevarensein een los sein worden, of op een minder kwetsbare plek worden geplaatst? Etc

PS chronologie kan je lezen in rapport; zat uit mijn hoofd kort tussen, minder dan minuut.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8042
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #558 Gepost op: 10 April 2025, 13:46:05 »
De belangrijkste aanbeveling van de raad opvolgen, dan is de kans op herhaling nihil.

Niet meer 'op een eiland' tussen in bedrijf zijnde sporen werken.
Of alle sporen buiten dienst, of géén werkzaamheden ...

En ondanks alle certificaten, procedures, vergunningen, afspraken, communicatie etc. etc. etc. kan het dus gewoon nog steeds gruwelijk en tragisch mis gaan!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #559 Gepost op: 10 April 2025, 23:44:21 »
Op basis van conclusies in rapport verwijt ik die machinist niets.. Volgens mij niemand hier.

Mijn reactie gaat overigens meer over de omstadigheden en in hoeverre het aan te raden is daar iets aan te veranderen;  bijvoorbeeld, moet de knop wellicht zo vormgegeven worden dat de kans kleiner is dat het verkeerde seinbeeld (per abuis) wordt ingesteld? Moet het gevarensein een los sein worden, of op een minder kwetsbare plek worden geplaatst? Etc

PS chronologie kan je lezen in rapport; zat uit mijn hoofd kort tussen, minder dan minuut.
Dat eerste zeker niet :)

Het een losse knop maken is ook wat onhandig aangezien het gevarensein in meerdere landen verschilt van elkaar (of niet bestaat zelfs), je zou dan alsnog ene knop gaan krijgen met meerdere keuzes.

Of het dan erg handig is om twee knoppen te hebben met verschillende standen, ik denk het niet want het maakt de kans op vergissen alleen nog groter.

Daarnaast is een alarm oproep via de GSM-R sowieso de grootste waarschuwing voor ander treinverkeer, want dat gevarensein kun je op pas onderscheiden als je de trein die het toont begint te naderen.

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 516
  • 🇳🇴
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #560 Gepost op: 11 April 2025, 08:22:45 »
Sommigen zullen jeuk krijgen van deze opmerking maar waarom niet op europees niveau afdwingen dat het gevarensein in alle landen gelijk getrokken wordt?
Med venligst hilsen,

Lennert

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #561 Gepost op: 11 April 2025, 08:45:54 »
Al eerder genoemd: je auto :) duidelijk knop voor de waarschuwingslichten en in heel Europa (deze wereld zelfs?) Gelijk...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #562 Gepost op: 11 April 2025, 08:57:03 »
Mja, daar heb je een punt. Het probleem bij oa een 186, een 189, een 193 en vast nog meer van dit soort loks is dat de lampenconstellatie of achter de rug vd machinist hangt of verborgen zit onder een aantal menu's die ook niet al te snel openen (zeker niet in een panieksituatie).
Een 186 heeft dan gelukkig nog een fysieke knop voor de neus en in het gezichtsveld van de machinist om in ieder geval in België de knipperende koplampen te activeren en dat is gewoon veel sneller dan je eerst omdraaien en gaan zoeken welke lampen we eens gaan opzetten. Of bladeren door een menu dat ook niet al te snel reageert.
Dus ja, dit is een keuze die de EU zou kunnen opleggen, maar dat is tot nu toe niet gebeurd en iedere fabrikant is daar in zekere mate vrij in.
Zo ook het etcs-verhaal, daar zijn minimumvereisten en ieder land geeft daar nog eens zijn eigen invulling aan. Maakt het er allemaal nodeloos gecompliceerd en vooral onnodig duur en onveilig van.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #563 Gepost op: 11 April 2025, 10:03:56 »
En jij denkt dat de cloud of standaard ammunitie niet gecompliceerd is ;D blijkbaar is het geen prioriteit, en dat blijkt ook uit rapport: geen aanbeveling voor....
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #564 Gepost op: 11 April 2025, 11:19:50 »
Computer says "no" ;D