Sterker nog; onder etcs mag er vaak harder gereden worden dan onder ATB.
Ja...schitterend...we hebben het dan over dezelfde infra waar voorheen een goederentrein slechts met 80 km/u mocht over hotsen, waar daarna niets wezenlijks aan veranderd is (behalve uiteraard de herstelwerkzaamheden) en waar nu dus onder etcs gewoon met 100km/u door dezelfde goederentrein (met dezelfde remmingspercentages en hetzelfde gewicht) gereden mag worden.Waar ik hiermee naar toe wil, is toch lichtjes stipuleren dat etcs helemaal niet zo veilig en alles oplossend is als vaak wordt voorgesteld. Atb, Tbl1+ en pzb/lzb zijn, althans naar mijn ervaring, veel flexibeler en praktischer om mee te werken en daardoor ook veiliger.
Dat van die objecten en onverwachte gebeurtenissen ben ik het zeker mee eens, daar gaat het mij ook niet om. Geen enkel bestaand systeem kan zoiets voorkomen. Het gaat mij erom dat ook etcs niet ziet dat op een bepaalde plek voor een bepaalde categorie treinen een zekere snelheidsvermindering moet plaatsvinden. In het geval van Voorschoten was er een snelheidsbeperking voor goederentreinen. Deze beperking kan niet opgenomen worden in etcs (enkel in het algemeen, dus voor alle treinen, wat hier niet het geval was). Dan kun je je 2 dingen afvragen; Heeft die snelheidsbeperking überhaupt ooit zin gehad ( ja, waarschijnlijk ivm de remafstand tss de seinen, aangezien de aslast bij reizigersmaterieel ook zo zwaar kan zijn)?En ten tweede; als er voor de rest niets veranderd is, dan wil dat ook zeggen dat er onder etcs feitelijk op die plek harder mag gereden worden dan de plaatselijke infra eigenlijk aan kan.Goed, misschien is dit wat ver gezocht. Ik laat het hierbij, het sluit misschien niet goed aan op dit topic
"Maar blijkbaar heeft de/die 189 een knop om het andersom te doen...?" > Waar baseer je dat op?Pagina 3 en 178 staat mailadres van de onderzoeksraad
Ik heb dus een mail gestuurd naar de OVV en vandaag antwoord gekregen. Dat antwoord wil ik jullie niet onthouden, temeer daar er een verwijzing in wordt genoemd naar dit forum
Niet heel gerustellend antwoord: ze gaan er dus aan voorbij dat na de aanrijding waarschuwingslichten verkeerd ingesteld kunnen worden, dat deze blijkbaar door omstandigheden niet zichtbaar waren en indien ze wel zichtbaar waren geweest, door andere weggebruikers niet begrepen kunnen worden. Mijns inziens toch factoren die je niet kan negeren, wil je een veiliger systeem als geheel; bij alle 3 kan je de vraag stellen of dat dan niet beter moet.
De conclusie dat er niks mee gedaan wordt, lijkt mij wat snel getrokken.